Kalibrering og annet av Sanyo PLV-Z4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kalibrering og annet av Sanyo PLV-Z4

Hei,

jeg har akkurat oppgradert fra InFocus X1 til Sanyo PLV-Z4. Er fornøyd så langt, men jeg synes ikke manualen er spesielt bra. Derfor håper jeg at dere guruer kan utdype noen detaljer litt

1. Man kan sette lampa til "Normal", "A1", "A2" og "Eco". Ifølge manualen justeres lampa i A1 etter input-signalet. Betyr det at lampa lyser svakere for mørke scener? Eller betyr det at lampa har forskjellig intensitet for forskjellige innganger?

2. Man kan justere lens iris fra -60 til 0. Såvidt jeg skjønner, fungerer denne på samme måte som blenderen i et kamera og bestemmer hvor mye lys som slippes ut. Finnes det noen tommelfingerregel på hva som er "riktig" avhengig av lerret og bakgrunnslys, eller må man bare prøve seg frem til hva som ser best ut?

3. Hva er forskjellen på "lamp iris" og "lens iris"? I advanced settings kan jeg sette "lamp iris" til "closed", "open" og "auto". Er "auto" det som blir markedsført av Sanyo som "dynamic iris", dvs at den justeres automatisk etter mørke og lyse scener i filmen? Hva er isåfall den praktiske forskjellen mellom dette og A1 i pkt. 1?

4. Jeg kan sette HDMI-inngangen til to forskjellige moduser. Hva er egentlig forskjellen på disse? Jeg skal kjøre DVI fra en PC.

5. Jeg kan justere "Black level stretch", men det står ikke et ord om hva det egentlig er. Anyone?

6. Og til sist: Hvordan kalibrerer jeg best projektoren til å få best mulig fargegjengivelse o.l.? Vet at det finnes DVDer for det formålet. Er de å anbefale?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. lampestyringen styrer spenningen på pæren, altså lysintensitet. Merk at atuo-iris ikke fungerer i "eco" mode (mener jeg å huske). A2 var det beste valget i mitt rom.

2. Lens-iris struper lyset ut av linsen, slik at du kan tilpasse lysutbyttet til rom/lerret. Den gir ingen konsekvenser for kontrastnivået, da den "struper" like mye over hele spekteret. Den kan imidlertid bedre sortnivået betraktelig, og derav gi den "opplevde" kontrasten et løft. Prøv deg frem, og velg den posisjonen som gir deg best dynamikk i bildet samtidig som du struper nok til å oppnå et godt sortnivå.

3. Z4 har 2 iriser. Den jeg akkurat har omtalt ligger i optikken, mens auto-irisen ligger mellom pæren og LCD-panelene. Denne opereres enten i åpen, lukket, eller auto avhengig av hva du velger. I auto vil irisen åpne og lukke i forhold til lysnivået i bildet. I mørke bilder vil den lukke, og omvendt.

4. HDMI inngangen kan settes i komponent eller RGB modus. For tilkobling til PC velger du RGB.

5. Hvis DVD-spilleren din ikke viser "sortere enn sort" kan du prøve om denne funksjonen hjelper.

6. JA, uten en kalibreringsplate famler du i blinde (og aner ikke hvilen bildekvalitet projektoren egentlig er kapabel til å produsere). Jeg anbefaler DVE, som du finner både på AVshop.no og hos Mono AS.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6. JA, uten en kalibreringsplate famler du i blinde (og aner ikke hvilen bildekvalitet projektoren egentlig er kapabel til å produsere). Jeg anbefaler DVE, som du finner både på AVshop.no og hos Mono AS.
    Fås også på Play.com for de som handler der. Digital Video Essentials. Koster £14.99

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Håpet at jeg kunne regne med din guru-hjelp

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    1. lampestyringen styrer spenningen på pæren, altså lysintensitet. Merk at atuo-iris ikke fungerer i "eco" mode (mener jeg å huske). A2 var det beste valget i mitt rom.
    Men hva brukes som kriterium for å sette spenningen i A1 og A2? Er den dynamisk på samme måte som autoiris? Manualen nevner bare at den "settes etter inputsignalet".

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    5. Hvis DVD-spilleren din ikke viser "sortere enn sort" kan du prøve om denne funksjonen hjelper.
    Men vet du hva funksjonen egentlig gjør?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den i A2 justerer etter input signal (altså auto-spenning) så er den knapt merkbar. Jeg valgte A2 fordi det lysutbyttet passet rommet mitt best.

Black level stretch utvider det dynamiske området til å omfatte "sortere enn sort" og "hvitere enn hvitt". Er ment å fungere der dette ikke er tilgjengelig fra kilden. De fleste DVD-spillere av nyere dato har også denne funksjonen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •