Ny XGA stillegående prosjektor til kontoret, hvilen bør jeg velge? Pris 12-15000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny XGA stillegående prosjektor til kontoret, hvilen bør jeg velge? Pris 12-15000,-

Hei, kan noen anbefale meg en god XGA prosjektor til bruk på kontor? Bør være stille og prisen bør ikke overstige 15000,-. Skal henge i taket ca. 4 meter fra veggen.

Tips mottas med takk :-)

Mvh
    Fredde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spørsmål for å gi deg et godt råd:
    Lysstyrke:
    Hvor stort lerret skal du ha? Eventuelt hvis du ikke har tatt stilling til dette, hvor langt unna lerretet vil man sitte (fra/til).
    Er det vinduer med dagslys i rommet?

Tilstrekkelig lysstyrke er viktig for et godt bilde. Når man leser produktabmeldelser på dette forumet blir kontrast oftefremhevet som et viktig kriterium, dette gjelder ved bruk av mørke hjemmekinorom. I et møterom bør det være lyst fordi man ofte skal lese og notere fra papir i tillegg og man blir lettere trøtt i et rom med dårlig belysning. I et lyst rom er lysstyrken på projektoren den viktigste faktoren for å få god kontrast såvell som fargemetning. I et lyst rom blir jo det svarte egentlig aldri svart, og forskjellen på svartnivå på en projektor med 400:1 i kontrast eller 5000:1 er veldig liten. Derimot er det viktig å ha nok lys i de lyse partiene. Forskjellen på lys som reflekteres fra de lyse og mørke partiene danner kontrasten og øyet automatiske hvitbalanse oppfatter dermed områdene med lite lys som svarte.

I tillegg bør du tenke på hvilke tilkoblingsmuligheter du trenger:
    Trenger du to datainnganger + video(std er S-video og kompositt) eller klarer du deg med en datainngang ?
    Trenger du høytalere er det en god ide å se etter en projektor med lydinngang til hver bildeinngang og koble på aktive høytalere på lydutgangen på projektoren. Da får du en bruker vennlig løsning der du automatisk får riktig lydkilde når du bytter bildekilde(slipper å bytte lydkilde på forsterker i tillegg til bildekilde på projektor.
    Bruker dere trådløst nettverk i bedriften kan det være en ide å anskaffe en projektor som kan kobles opp mot dette. Da kan alle ha med seg bærbare PCer i møte og man kan enkelt med to tastetrykk bytte på hvem som presenterer. Den som presenterer har også hele tiden kontakt med nettverket. Det er også mulighet for trådløs oppkobling mellom PC og projektor direkte men dette er ikke like elegant da man ikke kan være tilkoblet nettverket samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk begge deler er det noe som heter :-)

Nei den skal brukes til alt mulig, tas med ut til kunder osv.

Hva om jeg kommer med noen forslag selv så kan dere kommentere på noe konkret istedet.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38263
    http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=51888
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311160&cks=PRL
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...&view=detailed

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Komplett liker jeg denne best.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313871&cks=PRL

Instant off er en bra funksjonalitet for folk på farten fordi projektoren tåler å bli slått av og puttet i bærevesken med en gang. De fleste projektorer(alle de andre du har nevnt kan bli skadet av å gjøre dette. Med flere brukere er det stor sjans for at noen av de vil dra ut strømforsyningen når de er ferdige med å presentere og dette kan skade mange komponenter i projektoren.

Det er lillebroren til EMP-82 som jeg har sett(samme bildekvalitet). Epson er kjent for å oppgi riktig lysstyrke. Det er ikke uvanlig med 20% lavere lys enn det som er oppgitt og i noen tilfeller 35% lavere lys. Her må du bare sjekke tester.

Personlig ville jeg ha styrt unna Infocus X3 og jeg du bør ha mer lys enn 1400 ANSI lumen som er oppgitt lysstyrke på LG projektoren.

Benq har jeg ikke erfaring med. Generellt etter mange år med innkjøp og bruk av projektorer(jobb) har jeg best erfaring med Epson og ellers også god erfaring med andre japanske produsenter(Sony, Sanyo, Hitachi osv.) Har generellt dårligere erfaring med driftsikkerheten på Taiwan/Korea produkter.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale BenQ PE6210, har 2 på jobben. Vær oppmerksom på at den fordreier fargene ved presentasjonsmodus og/eller ved for høyt stilt lys. Søker du på 6210 får du masse tråder du kan lese. Gir deg også mulighet til filmvisning i video-mode (senker lystyrken drastisk)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •