2 spørsmål om Projectorpærer+strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 spørsmål om Projectorpærer+strøm

Heisann

Jeg har en Panasonic PT-AE500E projektor. Bor i Krsand, og i sommer tok jeg med projektoren til oslo. Mens vi satt å så film, så hørte vi bare plutselig knust glass-og det var selvsagt pæra som tok kvelden..
    Jeg har nå endelig fått surra meg til å få kjøpt ny pære til 3400kr fra Komplett.Ser nå at projektoren bare hadde gått 349 timer!!!

Spørsmål 1: kan turen i bil fra krsand til oslo ha påvirka at pæra røyk så tidlig?

Spørsmål 2: jeg glemte selvsagt strømledninga til projektoren i oslo, men har kjøpt en til 49 kr hos ClasOhlson. Er det no fare med å bruke "uorginal" strømforsyning? Panasonicen starta jo greit opp nå, selv om jeg var litt skjelven...

Spørsmål 3: Er det vanlig at når pærene ryker at det blir sånn "glass-eksplosjon" ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av panna35
    Heisann

Spørsmål 1: kan turen i bil fra krsand til oslo ha påvirka at pæra røyk så tidlig?
    Nei, det tror jeg man kan si neppe har noen påvirkning. Tenk på hvordan selve projektoren gjerne er transportert før du fikk den. Vil ellers tro at disse lampemodulene er særdeles robuste i kald og avslått tilstand.

Spørsmål 2: jeg glemte selvsagt strømledninga til projektoren i oslo, men har kjøpt en til 49 kr hos ClasOhlson. Er det no fare med å bruke "uorginal" strømforsyning? Panasonicen starta jo greit opp nå, selv om jeg var litt skjelven...
    Så lenge ledninga ikke har dårlig kontakt, så strømmen detter ut og er ustabil, så skal vel en uorginal kabel være like god som den originale.

Spørsmål 3: Er det vanlig at når pærene ryker at det blir sånn "glass-eksplosjon" ?
    Det er desverre ikke helt uvanlig at lampemodulen ryker med et smell. Disse "metall" gass lampene opererer med meget høye temperaturer (tror det er over 3000 grader Celsisus i gass blandingen under drift) og i motsetning til vanlige glødetråd pærer som er tømt for luft og ofte har et undertrykk ved drift, så har de lampemodulene som brukes i moderne projektorer et høyt innvendig trykk under drift. Høyt trykk og temp sammen med et hardt og sprøtt kapslings materiale som hele tiden må kjøles av vifter som skal gå så stille som mulig, er en kombinasjon som gjør at man desverre ofte ser lampe hvarier, allerede etter en brøkdel av den gjennomsnittelige levetiden. Sansynligheten for at lampemodulen tar kvelden med et smell, øker mot slutten av levetiden, og det er mange som har raportert at den også gjerne mister lysutbyttet rett før den den ryker.

Det forebyggende man kan gjøre for å hjelpe lampen, er å sikkre god kjøling under drift, rene luftfiltere osv, og om mulig unngå store g krefter under drift ellers er man prisgitt egenskapene til det eksemplaret av lampemodulen man bruker. Man børr også skifte lampen utifra timetelleren og levetiden som er oppgitt, når man begynner å nerme seg den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •