Projektor for fremtiden... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såklart.. Om du setter på linsedekselet så har alle lcd og dlp projektorer glimmrende sortnivå. :-) Men en CRT har jo teoretisk dette nivået under bruk, med reelt sortnivå bestemt av hvor mye lysdispersjon du har i linse mm.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så enig så enig. Jeg skal også være forsiktig med å viske ut denne tråden helt. Men den positive nyheten rundt HS60 ser ut til å være at den er vesentlig bedre enn HS50, også når det gjelder SDE. Modellen som ble testet hos Avbuzz var en pre-modell, og produksjonsmodellen inneholdt bedre styring av blant annet iris. Kontrast på 10000:1 ved hjelp av Sony sin dynamiske iris (ingen intensjon om å starte en ny kontrastdebatt), skulle uansett tilsi at ansi-kontrast ble bedre enn på HS50 (jfr målinger fra Avbuzz)...

Mye spennende på LCD-fronten med andre ord. Fra de som har sett HS60 i drift, er det en bedre projektorene enn de med D5-panel. Mange gode kjøp i prissegmentet 15-20k (Z4, AE900, TW600, TX200), og HS60 ligger altså noen hakk over; men også i pris.

Det samme gjelder også for DLP som endelig har kommet med "god nok" kvalitet i 20-25k klassen. Tenker da spesielt på HC3000 som får mye skryt. Håper det i løpet av 2006 kommer en oppgradert modell med BrilliantColor fargehjul også. Smell i fargene som fra LCD, DLP-kontrast og regnbuer nærmest en saga blott (hørt av en som har sett en slik projektor). Spennende tider...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips!

Etter å ha prøvekjørt Hi Fi center sin Infocus 7205 til 19.995kr så jeg at Komplett.no som er Panasonic forhandler hadde kastet med en hjemmekino på kjøpet på PTA-E900.... Fant pris på 5500kr på hjemmekinoen en plass og 2500kr en annen plass. Uansett et greit tilbud!! Den hjemmeminoen passer perfekt på soverommet :-)

Så da ble det Panasonic projektor på meg denne gangen. Kan uansett ikke gå feil med den projektoren vil jeg tro.

Det som da er neste "utfordring" er kabler....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er jo ikke noe problem å få til CRT-sortnivå på en projektor med iris. Det er bare det at da er lyset så strupet, at et hvitt objekt i samme bilde blir mørkegrått.
    Det er bare tull å sammeligne DLP/LCD med CRT i sortnivå.Det vet du sikkert godt.Lenger oppe i tråden så er det en som bruker 9" CRT. Da snakker vi om bilder som er helt utenfor konkurranse for en digitalprosjektor.Bortsett fra størrelsen er CRT helt uslåelig. Jeg har både CRT (808s) og LCD(Sony) og de er overhode ikke i samme divisjon.La oss holde oss til fakta!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av no12
    Alle typer projektorer som er basert på bakprojektert lys vil slite med sortnivå i forhold til CRT. Er nå vandt med 9" LC crt projektor hjemme med det resultat at jeg satt og irriterte med over sortnivå forrige gang jeg var på kino.. :-p (thx godkjent sal)
    Du har helt rett,og når du kommer opp i en 9" CRT så er den så utrolig mye bedre enn selv de dyreste og flotteste prosjektorer i LCD/DLP er uten en sjanse på sortnivå og billedkvalitet.
    Stølen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Det er bare tull å sammeligne DLP/LCD med CRT i sortnivå.Det vet du sikkert godt.Lenger oppe i tråden så er det en som bruker 9" CRT. Da snakker vi om bilder som er helt utenfor konkurranse for en digitalprosjektor.Bortsett fra størrelsen er CRT helt uslåelig. Jeg har både CRT (808s) og LCD(Sony) og de er overhode ikke i samme divisjon.La oss holde oss til fakta!
    Stølen
    Enten så har du ikke lest innlegget du quotet skikkelig, eller så har du misforstått det kraftig. :?
    Poenget var jo nettopp at dersom man struper lysutbyttet nok (ordentlig iris) blir det helt sort, alså ikke nok lys til å produsere et skikkelig bilde.

Jeg lever jo delvis av å teste projektorer, så jeg vet minst like godt som deg hvor stor forskjell det er mellom CRT og single-lamp projektorer. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden svart er fravær av lys, vil LCD/DLP kunne konkurrere den dagen panelene ikke slipper gjennom noe som helst lys der det skal være svart. Dette klarer de bedre og bedre, så en vakker dag, kanskje?

Uansett, for å få 100% svart bilde på et hvitt lerret, må man ha 100% lyskontroll (og da mener jeg 100!) i rommet, ellers er diskusjonen om de forskjellige prosjektoteknologiene helt uinteressant.

De fleste har ikke og vil ikke har 100% lyskontroll, for dem blir andre parametre enn sortnivå
    viktig(ere).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet ikke er maskert mørkt og det er 100 prosent kontroll på ambient lys, vil de aller fleste single-lamp projektorene fremvis langt bedre kontrastverdier enn en CRT. Det er bare de grommeste 9 tommerne som klarer lysutbytte nok til å takle rom som ikke er sortmaskert. Når det gjelder CRT så ser jeg lysutbytte som et større "problem" enn størrelse og vekt.
    100 prosent "svart bilde" finnes ikke. Så lenge det finnes lys tilgjengelig i et rom vil en hvit duk være alt annet enn sort. :wink:

Uansett, CRT er vel litt utenfor tema i en tråd startet under "digitale projektorer".

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakprojeksjon = 100% lyskontroll ikke sant

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra at trådstarter ønsker en fremtidsrettet projektor, burde kanskje nettop en CRT projektor være med på projektor listen. Hvor fremtids rettet CRT fremdeles er kan vel diskuteres og kan vel avhenge av hvem man spørr, men det virker som det er litt igjen før de på filmfremvisning i hjemmekinoen kan matches av digitale projektorer på enkelte etter min mening viktige bildeparametetere, og da er man vel litt fremtids sikkret...;-)

Problemet med CRT er vel også at man må gjerne bruke en del kronasje både for å få en god CRT projektor med gode rør, og bruke en del resurser på å sikkre skikkelig kilde elektronikk for å matche projektoren. Dette fordi CRT projektorer ikke vanligvis har en innebyggd scaler/linjedobbler det er verd å benytte eller en moderne bildeprosessor som man gjerne betaler i dyre dommer for innebyggd i digitale projektorer eller i "løsvekt". CRT projektorer har som regel bare analoge RGBHV innganger i en eller annen form, eventuellt kan oppdatteres med DVI /HDMI inngang for enkelte Sony og Elekrtohome modeller.

For å utnytte de kvalitetene som gjemmer seg i en god CRT projektor, børr man gjøre en del med rommet der visningen skal foregå også, for å få utnyttet sortnivå på hvitt lerret og kunne spare og øke levetiden til rørene, slik at de ikke kjøres for hardt for å få ønsket lysstyrke. Det har vel vist seg at det kan være lurt å koste på seg en kvallifisert installatør som kan justere inn og har utstyr for å gråtone og fargekalibrere projektoren i det gjeldende oppsettet også for best mulig ytelse, og har man 200-400 tusen å bruke på hardware i bildesiden i et oppsett, ville et ganske fremtids sikkret oppsett bestå av en brukt Barco Reality 909 med nye bilderør og en Crystalio II sammen med div HD film materiale på en server....

Ellers er vel de digitale projektorene som er nevnt tidligere her (om enn i en litt annen pris og bildegjenngivnings klasse enn CRT), glimrende projektorer som kan fungere greit i de fleste stue/hjemmekino oppsett. Ikke ta mitt ord for det eller les diverse gode/dårlige tester om disse projektorene, men test heller selv og få demonstrert projektorene i praksis, og dann deg egene preferangser og erfaringer for hva du liker/ikke liker med de forskjellige projektorene. Tester skal vel mer leses som en mulig veiledende info, og ikke taes som en absolutt beskrivelse av en projektor, noe som da etter min mening mer blir villedende og avhenger mye om man er enig med "test panelet" og får de samme forholdene og bildekvalitetene i det oppsettet man selv bruker.

Fremtids rettingen med div elektonisk utstyr kommer etter min mening veldig ann på egen erfaring og det såkallte oppdatterings spøkelset som hele tiden er på jakt etter bedre ytelse og bilde, og ikke nødvendigvis så veldig mye avhengig av den første projektoren man velger, hvis man ikke kjøper det "beste" som er å oppdrive med en gang da .....;-)

Når det gjelder LCD projektorer, er det vel hovedsakelig Epson og Sony som produserer LCD paneler, så det er mange likheter mellom Sanyo Z4, Epson 600 og Panasonic PT-AE900 i den ene leiren , hvor den sistnevnte vel går for å ha en litt mindre SD for kortere betraknings avstand, og Sony sine HS50 og 60 modeller, som utmerker seg med gode LCD egenskaper og "gnistrende" farger, men som vel har rykte på seg for å slitte litt med å gjøre Iris fungsjonen helt umerkbar og stille i drift. Hvordan en iris fungsjon kan matche en CRT projektor når det gjelder sortnivå, trenger man vel ikke å dikutere så veldig mye, ettersom sortnivå ikke bare er helt sorte pauser mellom filmsener, men også for filmsener med sort som inneholder detaljer, samt lyse punkter i bildet, noe som dagens iriser utifra oppbyggning, aldri kan klare på samme måte som en CRT projektor.

Har man ikke problemer med RGB flimmer på 1 chip DLP projektorer, så er vel mange av disse glimrende å bruke i hjemmekinoen også, med ofte meget god fyllingsgrad og mer ekte kontrast verdier uten bruk av iris. Fungsjoner som Lensshift og Zoom som gjør projektoren litt lettere å plassere er vel noe LCD projektorene har ligget litt foran DLP ene foreløpig i de laveste prisklassene, men med litt planlegging av oppsett og plassering utifra betraknings avstand, størrelse på rom, lerret osv, så er det ikke så vanskelig å få seg et glimrende oppsett med de DLP projektorene som nevnes i lista til å begynne med.

Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Men pga av mulgheter for oppgraderinger an PD MK2 til 3 er jo også veldig interessant mht fremtidens HD1080 format.
    Om PD MKII virkelig kan oppdateres til 1080 synes jeg høres litt rart ut, mulig det er jeg som har missforstått hva du mener Zyon, men det skal vel noe til å på en billig måte bytte ut en 1280x720 bildeprosessor med en som takler 1920x1080, og som når den endelig er ferdig kommer på rundt 100 tusen i den PD 1080 utgaven som står på trappene. Utviklingen går på mange måter videre ( heldigvis ), så oppdatterings spøkelset er ikke bare neggativt.....;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •