Lyssterk DLP?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Lyssterk DLP?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyssterk DLP?

Hmm.. Har en duk på 133", 0,8 gain (grå).. Lurer på å kjøpe meg ny prosjektør til å erstatte min Sony HS-20.. Finnes det noen gode alternativer for meg?

De mest hotte alternativene for meg er:
    Epson TW-600, er vel den som er mest lyssterk og burde funke greit. Ulempe: Tror ANSI-kontrasten blir litt i laveste laget.
    Action One Model 3: Virker som et godt kjøp, men takler 1080i dårlig. Mye viftestøy. Muligens for lyssvak.
    Optoma H79: Dårlig kalibrert fra fabrikken, ellers veldig stillegående og bra på alle områder. Muligens for lyssvak.
    Benq 8720+: Rå DLP prosjektør med alt jeg ønsker og litt til. Ulempe: *Litt* for dyr. Muligens for lyssvak.

Jeg har mulighet til å:
    1. Maskere duken min til passende størrelse. Bruker stoff allerede, så det er relativt lett å minske duken hvis jeg må.
    2. Kjøpe en annnen duk, dyrt, og risikerer vel å fremheve ulemper med DLP.
    3. Vente med å kjøpe prosjektør.. Akkurat bytta pære i HS-20ern, så det *haster* ikke..
    4. Kjøpe en prosjektør til under 20k, for så å bytte om et år eller to når 1920x1080p prosjektører kommer ned i pris. Hvis jeg derimot kjøper en til 30-50k så bør det være en prosjektor jeg kan sammenligne med en god CRT.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Mitsubishi HC3000? Den er like lyssterk som HS20..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. ikke dum forslag.. glemte å putte den på lista mi.. har vurdert den også.. den er slett ikke dum. spesielt siden jeg har lyst til å bruke HTPC på prosjektøren.. Men der har vi det andre problemet jeg har.. Helst ønsker jeg å bruke:
    HTPC (DVI)
    Denon 3910 (HDMI/DVI)
    JVC D-VHS spiller (HDMI)..

Hvorfor kan ikke flere prosjektørere ha doble digital innganger? <sukk>

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Alternativt kan man ha en DVI splitter eller en reciever som kan switche. Hva med å bruke VGA fra HTPC?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Enig i det. Alternativt kan man ha en DVI splitter eller en reciever som kan switche. Hva med å bruke VGA fra HTPC?
    mmh, blir vel det jeg kommer til å gjøre.. VGA fra HTPC, og HDMI/DVI fra Denon-spilleren. Og så kobler jeg til D-VHSen ved behov, er tross alt ikke såå ofte den brukes..

Dumme meg bestilte akkurat en Yamaha DSP-AZ9, som selvsagt bare har component switching og ikke HDMI..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sjekka akkutar Specc på HC3000.. Den er jo "bare" oppgitt til 1000 ANSI lumen.. HS-20 er liksom oppgitt til 1400.. Selv om det blir vesentlig mindre ved bruk av iris så er nå fortsatt HS-20 teoretisk mer lyssterk? I tillegg er vel både H79 og Benqen oppgitt til å være like lyssterk.. Så.. Mener du at HC3000 er mer lyssterk enn de andre DLP prosjektørene, eller bare tok du den med fordi du mente den var et bra kjøp i forhold til pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, hva er "ansi kontrast" ? Ansi er en del av ansi lumen som brukes til å beskrive lysstyrke. En annen ting, hvorfor vil du ha en prosjektør som gir mest mulig lysstyrke? Det optimale for en hjemmekino prosjektør er jo å senke lysstyrken til ca 800 ansi lumen. Det er jo kontrastnivået som er av betydning her. Mye lys gir jo bare blasse farger, dårlig kontrast og elendig sortnivå. Hvis det da ikke er dataprosjektør til bruk i presentasjonsøyemed i opplyste rom du er ute etter?

Har selv kjørt på greyline lerret og måtte selv da justere ned lysstyrken litt på min 1100 ansilumen prosjektør. Hvis det er lerretet som er problemet ville jeg kanskje vurdert å byttet ut dette hvis det gjør det enklere å finne en god prosjektør. Men det er nå bare mine tanker

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sjekka akkutar Specc på HC3000.. Den er jo "bare" oppgitt til 1000 ANSI lumen.. HS-20 er liksom oppgitt til 1400.. Selv om det blir vesentlig mindre ved bruk av iris så er nå fortsatt HS-20 teoretisk mer lyssterk? I tillegg er vel både H79 og Benqen oppgitt til å være like lyssterk.. Så.. Mener du at HC3000 er mer lyssterk enn de andre DLP prosjektørene, eller bare tok du den med fordi du mente den var et bra kjøp i forhold til pris?
    HC3000 er uansett veldig lyssterk, selv om specen ikke sier det Den er minst like lyssterk som PE7700 og HS10. (Som jeg hadde tidligere) Jeg er usiker på hvordan den står seg mot H79 og 8720 på dette området. På AVS sier rapportene at over 120" ikke er noe problem.

For det første, hva er "ansi kontrast" ? Ansi er en del av ansi lumen som brukes til å beskrive lysstyrke.
    Ansi kontrast er kontrasten målt mellom sort og hvitt i samme bildet. Bildet består av 4x4 sjakkbrettmønster.

En annen ting, hvorfor vil du ha en prosjektør som gir mest mulig lysstyrke? Det optimale for en hjemmekino prosjektør er jo å senke lysstyrken til ca 800 ansi lumen. Det er jo kontrastnivået som er av betydning her. Mye lys gir jo bare blasse farger, dårlig kontrast og elendig sortnivå. Hvis det da ikke er dataprosjektør til bruk i presentasjonsøyemed i opplyste rom du er ute etter?
    Ikke helt riktig. Når Tklev bruker såpass stort lerret som han gjør (133"), er det veldig viktig at projektoren er lyssterk nok for å få punch i bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •