Støynivå, decibel (!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støynivå, decibel (!)

I spesifikasjonene til prosjektorene finnes som oftest støynivå angitt i decibel. Er det noen som har info eller linker til bra info på dette området?

Det jer vet er at decibelskalaen ikke er lineær men proporsjonal? Altså at feks 34 db er omtrent dobbelt så høyt som 28 db?

Hva er faktoren for denne skalaen? Hvordan regnes decibel?

Hva må regnes som "FOR HØYT" for en prosjektor.. evt, "MEGET STILLE" eller "AKSEPTABELT" .. osv..

Finnes det en viss sammenheng mellom lysstyrke og støynivå? Jeg har hvertfall lagt merke til en tendens som viser at jo mer lys jo mer støy på vifta, altså en større vifte kreves for å kjøle ned en sterkere pære eller noe slikt =) ..

Takk for innspill =)

Stian

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Støynivå, decibel (!)

Sitat Opprinnelig postet av monqo_B
    Det jer vet er at decibelskalaen ikke er lineær men proporsjonal? Altså at feks 34 db er omtrent dobbelt så høyt som 28 db?

Hva må regnes som "FOR HØYT" for en prosjektor.. evt, "MEGET STILLE" eller "AKSEPTABELT" .. osv..

Finnes det en viss sammenheng mellom lysstyrke og støynivå? Jeg har hvertfall lagt merke til en tendens som viser at jo mer lys jo mer støy på vifta, altså en større vifte kreves for å kjøle ned en sterkere pære eller noe slikt =) ..
    Observasjonene dine ser ut til å stemme bra.
    Tradisjonelt: Mer lys => Varmere pære => kraftigere kjøling => mer støy. Likevel tror jeg det finnes hederlige unntak her... Dessuten kan kraftigere kjøling oppnås uten å øke støyen så mye (f.eks. ved større viftediameter istedenfor høyere hastighet).

Har ingen linker, så det følgende er rent subjektivt:
    Jeg har jobbet mye med å få hjemmePCen stillere. Her er mine meninger om støy i PC:
    Meget stille: <= 28dB - her kan du sitte rett ved siden av uten å merke noe særlig.
    Akseptabelt: <= 31dB - Bør ha et par meter eller en skjerming (bordplate eller hylle) mellom ørene dine og støykilden.
    Alt fra 32dB synes jeg blir hørbart og altså for høyt, med mindre man sitter LANGT unna eller plasserer støykilden i en boks (med negative følger for varmeutviklingen).
    MEN: du kan ikke stole på spesifikasjonene bestandig. Noen oppgir støynivå ut fra at du kjører i bestemte modus etc. Egentlig tror jeg det er brukernes egne uttalelser som er det beste målet.
    Personlig ville jeg aldri gått for en prosjektor som har oppgitt et støynivå over 30dB, men det er en svært subjektiv mening...

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En økning på 3 db tilsvarer dobling i lydstyrke, hvilket vil si at 34 db er 4 x høyere enn 28 db.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

link til utregning...

Etter litt leting fant jeg det samme svaret selv

http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssc...nd/u11l2b.html

Ut fra det jeg kan lese her så vil forskjellen på 28 og 34 decibel være

10^(( 34-28 )/10) = 10^0,6 = 3,98 ganger så høyt .. stor forskjell altså

Så hva om jeg henger prosjektoren i en slags boks fra taket, en boks uten lokk for å si det sånn, og feks glass i front... Dette vil jo medføre at all støy vil rettes oppover og bort fra ørene mine. Det burde vel skjerme godt, uten at det går altfor mye ut over varmeutvikling?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at 3 dB er dobbelt så høyt, rent effektmessig. Når det gjelder opplevd lydstyrke så er det annerledes. En tommelfingerregel sier at en dobling av opplevd lydstyrke tilsvarer 10 dB økning i effekt.

Jeg har med hell brukt å ha en boks rundt projektoren min. Det som er VELDIG viktig er å tenke på lufting, helst tvungen lufting med egen vifte (som også er i en boks). Som du kan se på hjemmesiden min så har jeg den fordel at jeg kan ha lufting på loftet. Med nåværende konstruksjon så er støyen knapt hørbar. Det finnes mange stille filmscener hvor jeg virkelig nyter stillheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decibelskalaen er logaritmisk. Som du sier er den ikke lineær, og en decibel-verdi i seg selv sier ingenting uten at en referanse oppgis (f.eks ref. 1Volt) Da tas referanseverdien som 0dB ref 1V og enhver dobling av denne er 3dB til.

Formler:
    AdB = 20*LOG10(Vmålt/Vref) gir decibel-verdien for amplitude-verdier, mens

PdB = 10*LOG10(Wmålt/Wref) gir decibel-verdien for effekt-verdier (dette fordi Wn~(Vn)^2 og log(x^2) = 2log(x))

for å gå tilbake til lineære verdier bruker du Alin = Vref*10^(AdB/20), og Plin = Pref*10^(PdB/10)

Veiingsfaktor
    Fordi øret har forskjellig følsomhet for forskjellige frekvenser, brukes gjerne forskjellig veiing av frekvensområdet. Effektivt settes et filter foran decibel-meteret som demper (evt hever) forskjellige frekvenser. De mest brukte er A-veiing, B-veiing og C-veiing. A er mest likt ørets respons for svake lyder (typisk støy) mens C er mest likt ørets for sterke lyder (musikk). Øret er uansett mest følsomt rundt 1-4kHz og faller av opp og ned i frekvens.

med forbehold om feil
    mvh
    Knut Inge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •