AE700 Hjelp, hva er dette? Fargefeil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE700 Hjelp, hva er dette? Fargefeil

Hei.
    Jeg har nettop fått tilbake min ae700 fra service, er byttet prismeblokk og IR receiver. Var pga de siste 10 cm på hele høyre side av bildet hadde grønnskjær, så stoppet fjernkontrollen og virke.
    Så nå etter over 6 ukers venting fikk jeg den endelig tilbake.

Jeg er egentlig veldig fornøyd, da VB er så godt som borte.
    Nå merker jeg at bildet oppe til venstre har et grønnlig skjær, og oppe til venstre mere rødlig skjær. Dette merket/så jeg ikke jeg før jeg sendte den. Etter det jeg har lest er det dette som kalles "color uniformity" ?
    Dette vises ikke så godt i vanlige filmer med mye farve, ser dog at ansikter får mere grønnskjær på venstre siden/og litt mørkere på høyre.
    Men når jeg så The RING 2 som har mere blasse farver så jeg det godt.

Nå bruker jeg nesten max vertikal lensshift og minimum zoom (hylle på veggen), 5 meter fra og 190cm bilde.
    Men har prøvd lenshift i midten og zoomen ikke på minimum uten at det blir noe bedre av den grunn.
    Jeg legger ved 2 bilder fra The Ring, dette er mot slutten der det er nesten sort/hvitt da vises det godt..
    Om jeg viser et rent hvitt bilde sees dette nesten ikke, bare anntyding til svakt gulskjær oppe til venstre og høyre.
    Jeg må nevne at projektoren ble testet lenge og vell på service verkstedet da, lampen var resatt å timetallet var 53timer pga testing, synes det var litt mye da..men det var pga IR feilen.

Er dette normalt for LCD projektorer? Hva er dette, noe en må leve med?
    Alle synspunkter/råd mottes med takk.:???:

Vedlegg 1. Mye lensshift
    Vedlegg 2. Nesten ingen lensshift. Det kom en vifte i bildet da..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite bilder her..

Rødskjære og grønnskjæret er rimelig vanlig på LCD projektorer, men det pleier ikke å være mye, ei heller synlig i filmer. På en hvit bakgrunn vkan man ofte se en antydning. Dette var noe som kom etter servicen? I så tilfelle ville jeg pratet med verkstedet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det ikke var slik før jeg sendte den inn. Merket ikke forskjell på ansiktsfargen om de var på midten eller på siden av bildet.
    Men sees ikke så godt på filmer med vanlige/mye farger. Kan prøve ta flere bilder.

Da jeg ikke fikk lagt inn bilder uten om via en link, la jeg dem på webserveren min. PCn min altså. Så jeg blir ha den på utover.

Edit: Var litt sent igår, bilder er nå lagt til som vedlegg.:smile:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det så ikke bra ut.
    Jeg hadde ikke klart å leve med et slikt bilde.
    Her lukter det ny retur.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke akseptabelt i det hele tatt. Dersom bildene er representativt for det du opplever når du ser film, så er det helt klart en ny retur på dette....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for svar.
    Legger opp noen flere bilder, merkes ikke så godt på vanlige/andre filmer. Så jeg er litt usikker på om jeg skal gjøre noe med det.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tvil. Retur!

Dette blir jo et stort irritasjonsmoment under filmtitting.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Hvor mange timer har projektoren gått? ALLE :???: lcd-projektorer får fargeproblemer etter en stund, det er oppbyggingen av lcd-panelet som gjør d!! mitt tips: dropp lcd til fordel for DLP. Da får du en levetid på projektoren som er overlegen lcd. D er bare sånn d er :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troika
    Hvor mange timer har projektoren gått? ALLE :???: lcd-projektorer får fargeproblemer etter en stund, det er oppbyggingen av lcd-panelet som gjør d!! mitt tips: dropp lcd til fordel for DLP. Da får du en levetid på projektoren som er overlegen lcd. D er bare sånn d er :?
    Mye tull i det du skriver her. Dette konkrete problemet skyldes ikke at panelene "mattes ned" som først og fremst er det problemet som LCD-projektorer på sikt kan slite med. Men dette skjer etter så lang tid at de fleste har byttet ut denne prosjektoren lenge før det problemet oppstår.

Dette konkrete fargeproblemet er ikke et "typisk LCD-problem", og er mer knyttet til den enkelte projektor.

I dette tilfellet må et eller annet ha skjedd når "noen" har vært inni og fiklet.

En garantert retursak!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD-paneler inneholder bl.a. organiske materie som uansett vil forringes over tid. helt enig i at det er stor variasjon overfor projektorene når dette skjer, men d skjer jo uansett.(i mange tilfeller etter ca 2-3 år, avhenging av bruken) Dette bør jo være et tankekors i vurderingen ved kjøp av projektorer, eller hva?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD-paneler inneholder bl.a. organiske materie som uansett vil forringes over tid. helt enig i at det er stor variasjon overfor projektorene når dette skjer, men d skjer jo uansett.(i mange tilfeller etter ca 2-3 år, avhenging av bruken) Dette bør jo være et tankekors i vurderingen ved kjøp av projektorer, eller hva?
    Nøkkelordet i det du skriver her er over tid. Da snakker en gjerne om 5-10k timer. Så lenge er det nok ingen her inne som fremdeles har sin i bruk.....

I dette konkrete tilfellet har dette ingen ting med problemet å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan være riktig det du skriver Anfield at det ikke gjelder akkurat dette tilfellet, da må du bare stå på K-Pax, og kreve retur! Men ikke helt enig i 5-10k timer, da slitasjen allerede i visse tilfeller har blitt synlig allerede etter både 2- og 3k timer... :shock:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren har gått 260 timer ca.
    Ja undersøker nå om ny retur.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt interessert i å høre om det blir bedre / verre med bruk av lensshift, og om du har du gått fram til lerretet og sett om pixcelene konvergerer riktig i forhold til hverandre. Bruker du noen form for digital keystone? osv.

Får du ikke vekk disse fargefeilene ved å justere lens shift og keystone i midtstilling, må da uten tvil være grunn til en retur, her må det ha skjedd en dårlig kalibrering, eller unøyaktig fysisk innjustering av de tre panelene i forhold til hverandre.

Det kan hende de rett og slett har skiftet feil deler når de gjennomførte reperasjonen med fargefeil tidligere, og ikke at det er prisme og LCD systemet som var problemet, men mer elektronikken som styrer panelene som har feilen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Nei bruker ikke noe keystone. Som du ser av den første posten min er det et bilde med og et bilde nesten uten lensshift fra The Ring2.

Har nå prøvd å ta projektoren ned fra hylla, satt den på bordet og brukt lensshift opp (helt andre vei). Fargene er samme, kansje ikke fullt så mye, kilden her er Komponent xbox 720p. Mens fra første tråden er toshiba HDMI.
    Bilde nr 1 fra venstre.

Ellers prøvde jeg ta bilder av konvergens i alle hjørner, projektoren står da med nesten max lensshift ned. (i hylla som de første bildene). Kilden er xbox media center, lagde bildet i paintshop. Ble vell ikke helt klart, det er ikke så lett uten noe stativ.:???:
    Bilde nr 2 fra venstre. Oppe i høyre hjørne.
    Bilde nr 3 fra venstre. Nede i høyre hjørne.
    Bilde nr 4 fra venstre. Nede i venstre hjørne.
    Bilde nr 5 fra venstre. Oppe i venstre hjørne.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er litt interessert i å høre om det blir bedre / verre med bruk av lensshift, og om du har du gått fram til lerretet og sett om pixcelene konvergerer riktig i forhold til hverandre. Bruker du noen form for digital keystone? osv.

Får du ikke vekk disse fargefeilene ved å justere lens shift og keystone i midtstilling, må da uten tvil være grunn til en retur, her må det ha skjedd en dårlig kalibrering, eller unøyaktig fysisk innjustering av de tre panelene i forhold til hverandre.

Det kan hende de rett og slett har skiftet feil deler når de gjennomførte reperasjonen med fargefeil tidligere, og ikke at det er prisme og LCD systemet som var problemet, men mer elektronikken som styrer panelene som har feilen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser for meg ut til fra disse bildene, at konvergens ikke er helt 100%, men tolker jeg bildene rett, holder konvergensen seg innenfor det avviket som er akseptabelt for AE700 og det avviket man ser på bildene, burde ikke påvirke bilde kvaliteten negativt fra normal betraknings avstand.

Fargefeilene du beskriver i bildet kommer nok av unøyaktigheter ved kalibreringen når de skal få elektronikken til å styre de nye LCD panelene riktig. Det er nok bare å returnere projektoren først som sist, for å bli ferdig med det , og få den justert opp, så bildet blir riktig kalibrert og får jevn intensitet og riktig fargebalangse over hele bildeflaten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er deg meg, eller er alle panelene "off" til hver sin side? Har noen liknende på min, men bare oppdaget blåskyggen og ingen andre.

Forresten, jeg har også rødskjæret til høyre side. Det er ikke så voldsomt heldigvis, og det avtar i normal-instillinger (f.eks. default Cinema 1/2/3 Natural etc) men forsterkes hvis jeg etter en lang natt-seanse har Cinema3 kontrast satt "-25".

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering av denne saken. Fikk raskt svar fra de som har hatt service på projektoren, at de hadde kontaktet Panasonic Norge. Visst dem bildene fra denne tråden. De igjen skulle kontakte Panasonic Japan.

Jeg har nå fått svar at Panasonic Japan skal endre dataene for Color Uniformity, så når service folkene mottar de så kunne sende projektoren inn igjen.
    De tar ivertfall saken alvorlig. :smile:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gode nyheter. Panasonic har tidligere fått pepper for litt dårlig kundeservice, men dette taklet de jo bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •