Nybegynner søker tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner søker tips!

Heisann!

Har vært ivrig hjemmekino-entusiast endel år nå med mest fokus på lyd. Vil nå tre inn i verden for de store bildeopplevelsene og prøver å orientere meg i projektor-verden... Så kom jeg over dette forumet!

Etter å ha lest gjennom endel innlegg her, veldig mye bra info forøvrig, skjønner jeg at de virkelig store bildeopplevelsene er relativt dyre. Mitt sammenligningsgrunnlag blir fjorårets 52" Thomson 3-rørs proj-TV som jeg er fornøyd med.

Så kom gjerne med tips og forslag! Er det gode muligheter for å teste ut og se de ulike modeller før man bestemmer seg, f.eks. på ulike Hi-Fi-butikker etc.?

Mvh
    Bjørn

-----
    Fremdeles nybegynner. Men etter å ha befått demo av HD på god 3-rørs lurte jeg ikke lenger.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjenning av meg har en slik Thomson 52" og jeg synes at min Panasonic AE100 prosjektor med 80" er langt bedre enn den. Thomson har noe bedre sortnivå og er bedre i et opplyst rom, men ellers gir AE100 bedre farger og mye skarpere bilde. Det største problemet med Thomson'en er dårlig konvergens, som fører til et uskarpt bilde, og begrenset betraktningsvinkel. AE100 koster jo nesten bare en tredjedel av det en Thomson 52" koster.

Nå er AE100 en utgående modell, men med en Panasonic AE300, Sanyo PLV-Z1 eller Sony HS10 tror jeg du skulle kunne bli meget fornøyd uten å måtte betale alt for mye.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, det går ikke an å stille inn konvergensen perfekt. Uten å ha prøvd dette selv tipset Per Johnny her på forumet at det kan gjøres via servicemeny.

Så man gleder seg veldig til orntli' projektor! Skal sjekke ut mer om de modellene du nevnte, vet du om noen av dem kan sees på butikk i Oslo-området? Hva ligger de på i pris? Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Nå er AE100 en utgående modell, men med en Panasonic AE300, Sanyo PLV-Z1 eller Sony HS10 tror jeg du skulle kunne bli meget fornøyd uten å måtte betale alt for mye.

John Roger
    Leser en del på svenske og engelskspråkelig forum om Sony HS10. Noen ser ut til nesten å ha nesten et religiøst forhold til den. Åpenbart bra til prisen slik jeg forstår det. Har ikke sett den selv. Var innom Rolf's i Oslo tidligere i uken, de ventet den inn om ikke så lenge. Prisen de kom med var 31 tusen. Var samme dag på Akers Mic og de skulle ha 38 tusen, den samme prisen som komplett data (www.komplett.no). Jeg har ofte opplevd komplett som billige, så prisen hos Rolfs er bra tror jeg. Jeg taslet innom flere hifi/TV foretninger den dagen, men ingen hadde noe interessant å vise fram syntes jeg (dvs. hs-10, epson tw-100, sanyo). Bare eldre modeller fra sony osv... kjipt. Fikk en prøvetitt på HIFI klubben av en Toshiba MT7 (pris 53 tusen!), og jaggu den var bra. Sist jeg tittet på lcd projektorer for tre-fire årsiden var jeg ikke fornøyd med bildet på noen av dem. Men jaggu- tingene har gått framover!

Jeg har selv lagt inn bestilling på Epson TW-100 hos komplett data. På den hadde de faktisk den laveste prisen som jeg kunne finne, 43 tusen. Andre steder varierte det fra 48 til 53 tusen. På hjemmesiden deres opererte de med 21 dagers levering, noe jeg syntes virket akseptabelt. Men så kom det en ny ordrebekreftelse i dag og der sto det at de ventet den inn 28. februar! Sukk! Veit ikke om jeg holder ut ventetiden, og er fortsatt litt usikker på om den er verdt 12 tusen mer en Sony's HS-10. Men jeg har prioritert det at den kan stå noe nærmere lerretet en hs-10 og gi like stort bilde, lav viftestøy og at billedkvaliteten skal være bedre enn hs-10.
    Galskapen lenge leve- nå blir jeg blakk igjen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vurderer du ikke Nec HT1000, når du er villig til og betale 43000 for Epson?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Hvorfor vurderer du ikke Nec HT1000, når du er villig til og betale 43000 for Epson?
    Mangel på kunnskap. Er ikke den enda dyrere da? Jeg har ikke fått med meg de åpenbare fordelene med den. Uffda, på tide å sette seg ned og lese enda mer. Blir gal av dette her.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med TW-100 er at den er native 720p...! Men det er selvsagt mange fordeler med HT1000 også..! Det er vel egentlig en vurderings sak..!

Men uansett hadde jeg heller valgt HS10 istedenfor TW-100.. Dette pga. prisen..! Hos Tronika får du HS-10 for 33k ink. lerret..! Fra japan kommer den på under 25k

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Og du kan få HT-1000 fra oss til 44.999.- inkl. mva. Den forekommer imidlertid noe leveringstid, og enheten må forhåndsbetales...

HT-1000 er imidlertid verdt å vente på, mener nå jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at NEC HT1000 høster mange gode lovord og virker veldig interessant. Er dette det beste man kan få for under 50 tusen? Blir vel en subjektiv vurdering kanskje? Skulle gjerne sett den live, og ikke mist sammenlignet mot de andre modellene som er nevnt og virker interessante.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren,
    hva slags leveringstid er det på ht-1000?

Jeg har nok egentlig bestemt meg for en ekte 16:9 prosjektor da det stort sett blir film jeg kommer til å se. Epson TW 100 har jo en fin oppløsning og da, selv om den blir slått av sony hs10 der.

Hvordan er det å koble til PC og spille spill på disse projektorene? Jeg er jo flysimulatorfantast.

Får nok lese mer om Nec'n, men foreløpig heller jeg fortsatt mot TW-100 - altså da med forbehold at jeg ikke har sett noen av dem - så min bestemmelse er kun basert på anmeldelser i blader og på nettet. Snakket forøvrig med komplett data på telefon, og de sa at den veldig sene leveringsdatoen de hadde gitt meg var fordi de ikke hadde noen helt sikker dato, og derfor tok i litt med margin. Får håpe det stemmer, det var i hvert fall slik sist høst da jeg bygde meg pc med komponenter fra dem. Da sto det at de leverte først om mange uker på en par av komponentene for deretter å bli sendt i posten uka etterpå. Vi får se.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du tar deg en titt på HS10..! Kommer til Norge i disse tider.. På AVS forum får HS10 meget god kritikk, og skal vistnokk være like bra som TW-100. Du kan jo spare over 10k.!!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg foreslår at du tar deg en titt på HS10..! Kommer til Norge i disse tider.. På AVS forum får HS10 meget god kritikk, og skal vistnokk være like bra som TW-100. Du kan jo spare over 10k.!!

Mvh

AK

Takk for tips!

Det jeg i all hovedsak skal bruke projektor til er å vise DVD-film. Så da er kanskje veien å gå mot en rendyrket 16:9 projektor for maksimalt utnyttet oppløsning? Såvidt jeg har forstått er ikke HT-1000 det, og dersom jeg ikke bryr meg om å se vanlig TV/spill etc. på projektoren så er kanskje den ikke helt verd pengene mot f.eks. HS10 som nevnes? Tilslutt, hvor mye må man legge i for et lerret som kan utnytte signalene godt nok?

Blir mye spørsmål dette, men jeg setter veldig stor pris på innspill her!

Mvh
    Bjørn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Fordelen med HT-1000 er som jeg kan se:

- 3000:1 kontrast
    - skikkelig sortnivå
    - meget gode farger
    - Faroudja

Ulemempen kan som nevnt være at den ikke har 16:9 i full Wide XGA (men i 1024x512). Du kan dermed benytte denne projektoren på et vanlig 16:9 lerret, men men noe redusert oppløsning. Avhengig av sitteavstand, vil dette ha relativt lav betydning. Mitt syn på saken er at kontrast og sortnivå betyr langt mer i forhold til bedret bildekvalitet, såfremt oppløsning er tilstrekkelig. LCD er etter mitt personlige syn alt for dårlig på sortnivå og kontrast til at det pr. dato gir levelig bildekvalitet på variert filmmateriale. Skal du kun se på animasjon, kan jo sikkert LCD være fint!

Blir kanskje litt vanskelig å fremstå for upartisk, da vi selv selger DLP :? . Imidlertid mener jeg oppriktig at ingen bør investere i en LCD projektor før en har testet og virkelig sett hvor lite fengende det er å se på et helt detaljløst, grått bilde i mørke / mellommørke scener. Det var hva jeg så på Sony's toppmodell på Hjemmekinomessen, og HS10 / TW-100 er neppe spesielt bedre.

Husk også at en 1024x512 DLP vil ikke nødvendigvis gi mer screendoor enn en 1366x788 ved 2x lerretets bredde sitteavstand (f.eks. HS10). Dette grunnet LCD panelets langt større avstand mellom hver pixel (fill rate), sammenlignet med DLP, der speilene sitter langt tettere.

DLP har i tillegg regnbuer, noe LCD ikke plages av. Dette er av varierende betydning for folk, men generelt er HT1000 med 4x RGB hjul relativt lite plaget av denne effekten.

En grå duk vil kunne forbedre LCD's sortnivå noe, men har leste lite erfaringer med dette på ulike forum. Dette gjelder også DLP med lavere kontrast / sortnivå.

Uansett, lykke til med din nye hjemmekinoprojektor, uansett hvilken du velger!

Når det gjelder tilgjengelig på HT1000, skal i følge hovedleverandør første batch være mottatt hos NEC mandag/tirsdag denne uke. Enhetene blir dermed fordelt og sendt ut til de ulike distributørene. Mest trolig vil det derfor være tilgjengelig enheter fra sent denne uke eller tidlig neste uke. Har imidlertid ikke fått noen tilbakemelding fra leverandøren i dag, så det kan tyde på at levering er utsatt noe... Dette vil jeg komme tilbake til!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du kan for øvrig ta deg en titt på HT1000 hos meg i Oslo (Carl Berners plass) om ønskelig!

Skal få opp en grå duk på Euroscreen snarlig (nå kommer den snart, Ak!), og da kan du ta deg en tur. Send meg en PM for nærmere avtale!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du kan for øvrig ta deg en titt på HT100 hos meg i Oslo (Carl Berners plass) om ønskelig!

Skal få opp en grå duk på Euroscreen snarlig (nå kommer den snart, Ak!), og da kan du ta deg en tur. Send meg en PM for nærmere avtale!
    Takk for utfyllende svar lygren!

De punktene du nevner der er viktige kriterier som må oppfylles for å bli en glad eier! Blir spennende å se denne modellen og hva den presterer i forhold til andre. Må nok vente litt lengre for evt. å kjøpe noe i denne prisklassen. Men venter man på noe godt...

Og jeg har ikke engang spurt noe om HTPC....Man kan miste motet av mindre, litt av en jungel som skal sjekkes ut!! :wink:

Mvh
    Bjørn

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en test av Panasonic AE300 inkludert en sammenligning mot Sanyo PLV-Z1 og Sony HS10:

http://www.projectorcentral.com/panasonic_pt_l300u.htm

John Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få opp en grå duk på Euroscreen snarlig (nå kommer den snart, Ak!)
    Glimrende...!

Har du sjekket opp HCCV duken fra Da-Lite..?

Bjørn: Tror nok du blir godt fornøyd samme hvilken av de nevnte projektorene du velger, til slutt er det smak og behag!!

Jeg får snart en HS-10, og vil gi tilbakemelding på hvordan den er..!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det jorojo og Ak!

Veldig greit å lese tester med sammenlikninger av flere modeller for å peile seg noe inn. Leste i går testen av NEC HT-1000 mot Sanyo PLV-70. Noen som har erfaringer med PLV-70, eller har den kanskje ikke kommet til Norge?

Ak, jeg ser frem til å høre om dine erfaringer med HS-10! Kan kanskje spørre hva du har fra før for å sammenlikne med, og i hvilken grad du er fornøyd?

Har bestemt meg for at denne gangen skal jeg gjøre endel grunnarbeid før jeg kjøper nytt utstyr. Se på mange modeller, sjekke priser etc. Men det er sannelig ikke lett når basillene begynner å flyte i blodet!!!

Mvh
    Bjørn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt sammenlignings grunnlag er vel egentlig "litt skralt".. Kommer til å sammenligne med en PTAE-100 og en Sony VPL-CS4...! Men det er jo bedre enn ingenting..

Hadde nettop en CS4, som ikke helt svarte til forventningene...Mye støy, STOOORE pixler (800x600) og elendig sortnivå..!

En kompis har en PTAE-100, og denne er mye bedre, og det er vel denne det er best å sammenligne med..

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Vil bare legge til at hvis budsjettet ikke er 45.000 (som de jo ikke er for de fleste ), er det naturligvis projektorer på lavere nivåer som gir mye (n)ytelse for pengene! Selv på HT1000 vil en inngå visse kompromiss i forhold til enda dyrere enheter, som f.eks. Marantz S2 etc. Det samme gjelder for de modeller under HT1000, det som er poenget er jo å finne hvilke kompromiss som best passer å inngå!

Den nye InFocus X1 har eksempelvis høy kontrast, relativt godt sortnivå, men sliter med noe høyt støynivå samt regnbuer. Til sammenligning har HS-10 bedre oppløsning og lavere støynivå. Denne har imidlertid som LCD projektorer flest mer problemer med sortnivå. X1 ligger jo i tillegg en del lavere i pris, og det vil kanskje være mer nærliggende å sammenligne med Panasonic AE200/300, som ikke har bedre oppløsning men lavere støynivå og ingen regnbuer...

Det ville jo vært meget interessant å teste en LCD på en grå duk, for å se om dette vil kunne bidra til å hente inn litt på sortnivå uten at at det påvirker hvitnivå og farger for vesentlig. Da vil jo LCD kunne gi enda større "value" sammenlignet med DLP.

Lykke til med jakten, og misforstå meg rett; det finnes mye fint også til under 45.000!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips?
    By Zamot in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 63
    Siste melding: 10-15-2009, 13:26
  2. søker noen tips til hjemmekino projektor til en ca 10000kr.
    By FaXe in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 06-20-2005, 14:18
  3. Tips om bakhøytalere
    By felles in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-05-2005, 18:23
  4. Nok en nybegynner !!!
    By skalleknarpen in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 09-30-2004, 15:49
  5. Demping av rom... Tips?