Skal prosjektor opp før lerret??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal prosjektor opp før lerret??

Lurer litt på dette, siden det er offset som bestemmer høyde på lerrettet.
    Og passer det ikke helt hundre når prosjektoren er i vater så må den tiltes og da må man bruke keystone! Det er ikke bra....
    Tar jeg feil eller....??

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo noe du kan regne ut på forhånd. Regner med du skal ha ramme ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i hvertfall tenkt å henge opp projektoren først (får den i morgen, jippi:grin: ) , og så henge opp rammelerretet.

Man kan vel sikkert regne seg frem til det om man har den nøyaktige offset'n , men jeg har verken offset eller lengde på takstativ, så jeg må vent for å si det slik.

Er det lens-shift på projektoren din så stiller det seg jo litt anderledes.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å henge opp projektor først og deretter lerret.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man motorisert lerret med mulighet for å stille hvor langt duken skal gå, er det bare å klaske opp lerretet først!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital keystone, er stygg sak på pixcel baserte projektorer, fordi man mister en del oppløsning og bildekvalitet dersom man må ty til den. Man bør derfor ha meget gode grunner for å ikke plassere projektor så den står i water.

Man kan vel ofte regne seg frem til plassering av både lerret og projektor, og det vil nokk være litt lurt å ta noen overslag av situasjonen først, så kan man planlegge og måle seg litt frem til hvilke områder man kan benytte, får man bærer rundt med det fysiske utstyret.

Litt av kluet om hva som er lurest å henge opp først vil jeg si vil være den enheten som det er vanskeligst å få plassert i rommet (synes ofte det er lerretet). Det som i alle fall er sikkert, er at man må plassere en av delene først , ellers så sitter man igjen med en ligning med allt for mange ukjente variabler, men ut i fra egen erfaring (med små og lette digital projektorer), har jeg ofte valgt plassering av lerret først, ut i fra sitte posisjon osv, så gir projektor plasseringen seg litt av seg selv.

Noe som kan være litt lett og glemme, er at linsa på projektoren ofte er noen cm forskjøvet i forhold til senter linja for selve projektoren og feste punktet bør derfor plasseres sånn at senter linja på linsa og lerretet stemmer over ens, og ikke (som det er veldig fort å gjøre) sette senter linja for selve projektor "kassa" i senter av lerret senter aksen.....Har inntrykk av at får horisontal lens shift ble vanlig ble det er en del tak og vegger med to par innfestnings hullbilder, noen cm forskjøvet....

Har man horisontal og vertikal lens shift på projektoren, står man fort mye friere til projektor plasseringen, men vil anbefale at man for best mulig optisk ytelse unngår de ytterste stillingene, og prøver å holde linsa mest mulig i midt stilling av justeringene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerrettet skal være rammespent mens prosjektoren får en bestemt posisjon hengende fra taket som ikke er flyttbar. Jeg vet hvor den skal henge og det er i taket og i senter.
    Derfor stiller jeg meg kritisk til å henge opp lerrettet først. Problemet som kan oppstå da er vel 2 skruehull for mye i veggen.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Har man motorisert lerret med mulighet for å stille hvor langt duken skal gå, er det bare å klaske opp lerretet først!
    Enig, hvis du også kan justere lerret sideveis.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan det regnes ut ved hjelp av offset??
    Hvis så, kan noen bare gi meg et regneeksempel? Bare et eksempel bare en forklare hvilke tall som er hva

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •