Fortsatt regnbuer med 3-chip DLP ?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fortsatt regnbuer med 3-chip DLP ?!

Denne tråden på avsforum er interessant:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...12&page=1&pp=5

Det antydes at regnbue-effekten ikke er pga at en chip må håndtere alle 3 fargene, men fordi disse chip'ene bruker pulsbreddemodulasjon for å lage forskjellige gråtoner. Den første posten i tråden forteller at effekten var den samme men da i sort/hvitt (altså regnbuen).

Lager ikke PD 3-chip'r til proffbruk allerede? Det kunne vært interessant å høre hva Anders hadde å si om dette.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interesant tanke dette, og jeg tror desverre ikke jeg sitter på fasiten her.
    En ting jeg kan tenke meg kan skape slike effekter, er rett og slett at feilen ligger i kildemateriale eller ved eventuell skalering før det når det tre DLP brikkene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere har det jo vært sagt at regnbue-effekten ene og alene har vært forårsaket av fargehjulet. Dette som skrives her er helt nytt for meg. Regnbuer i sort/hvitt :-?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det er regnbuer er de i det minste tilnærmet umulig å se, jeg har selvsagt testet hoderisting og høykontrast objekter (type lommelykt) på de 3-chipperne jeg har kommet over, deriblant en InFocus 777 jeg hadde hjemme noen dager...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at det høres rart ut at PWM kan forårsake noe slikt. Hvis det er slik at speilene slås av/på for å generere forskjellige gråtoner (som senere går gjennom fargehjulet) må det gjøres med en ganske god frekvens for å få tilstrekkelig fargedybde. Vanskelig å tro at øyet kan oppfatte noe slikt.

Hva er fargedybden på en DLP, forresten?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interesante blir å se om denne type "regnbuer" skaper hodepine,utilpasshet slik som 1chip har tendenser til.Hvis det viser seg at det i stor grad er de blafrende speilene på brikka og ikke fargehjulet som er problemet ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (som senere går gjennom fargehjulet)
    Nå har vel ikke 3-chip fargehjul, men eksemplet ditt gjaldt kanskje 1-chip?

Forøvrig har de fleste nye dlp'er 10bits farger.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke 3-chip fargehjul
    Hehe, øf kørsj. Fargefilter for 3-chip, fargehjul for 1-chip.

Forøvrig har de fleste nye dlp'er 10bits farger
    2^10 = 1024Hz, det er langt over hva øyet klarer å oppfatte etter hva jeg vet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    2^10 = 1024Hz, det er langt over hva øyet klarer å oppfatte etter hva jeg vet.
    Det er vel nettop det som gjør at jeg mistenker at det ikke er DLP teknologien som er skyld i de fenomenene som blir neskerevet her.

Sitat Opprinnelig postet av R Harkness (hentet fra fra Avsforum.com)
    Hey folks,

I just saw my first consumer-grade 3 chip DLP today. (I'd previously seen the ludicrously expensive pro models). It was a Simm model.

Wonderful black levels, great contrast over-all, rich colors...the whole deal. But I kept noticing something that I found distracting: trails and flashes in high-contrast scenes.

I see the rainbow effect on DLP RPTVs and FPs, and I understand that 3 chip DLPs aren't supposed to produce the rainbow effect. This wasn't flashes of color break up, like the regular rainbow effect. But it looked essentially the same, only without the rainbow colors. Say there was a high-contrast object - a bar of bright metal, surrounded in shadow. As the camera panned, or as I moved my eyes from the object to something else on screen, I'd get that high contrast item breaking into stuttered trails. Just like the rainbow effect. (I'm not talking about judder, btw). It was actually pervasive enough to start annoying me in some scenes - every time I scanned my eyes I'd notice how the high contrast areas of the picture seemed to break up into trails.

Has anyone else reported this? Anyone have any ideas on what might have been causing it.

(No, it's not my vision...I like to watch most displays with the lights out and I never see stuff like this, except the rainbows on DLPs).

Thanks.
    En mulig forklaring mener jeg er at det er øyet selv som står for forstyrrelsen.
    Beveger man et lyst punkt på en mørk bakgrunn i virkelighetens verden, kan man se at det blir en lysende "hale" bak bevegelsen. (typisk ekesempel er å se en lysende sirkel når noen roterer på de stjerneskuddene man gjerne brukte på nyttårsaften...)

En annen forklaring er kanskje teknologien som brukes til å produsere det bilde man har på kilde materiale.
    Man børr vel også huske på at "levende" film, gjerne er bare 24 bilder i sekundet, samtidig som en panorering med litt dårlige lysforhold, vil de lyseste punktene i bildet muligens bli overeksponert. Kjenner ikke filmkamera teknologien så veldig godt selv , men vil tro at hver film rute vil maks kunne få en lukkertid på 1/24 dels sekund, og har man tatt litt bilder med speilrefleks og benyttet litt forskjellige brennvidder, så skal det ikke så mye bevegelse av kameraet til før man får en hale bak de lyseste punktene på hver filmrute når man har så "langsomme" lukkertider......

Egentlig er vel det at man kan se disse fenomenene (hvis jeg har rett da..) et kvalitets tegn, dvs at man får avslørt hva som ligger i kildemateriale, eller at man ser fenomener som øyet skaper selv også i virkeligheten. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •