Avstand til lerret...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til lerret...

Noen som vet anbefalt avstand til 100" lerret?

Jeg sitter nemlig 3 meter ifra og synes kanskje det er litt overkill...

Kanskje jeg skulle gå for et 84"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Avstand til lerret...

Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Noen som vet anbefalt avstand til 100" lerret?

Jeg sitter nemlig 3 meter ifra og synes kanskje det er litt overkill...

Kanskje jeg skulle gå for et 84"?
    Hei,
    veit ikke om jeg akkurat er den rette til å svare da jeg ikke har kjøpt meg projektor ennå (men tro meg - jobber med saken for å finne den "rette"). Etter å ha lest masse innlegg her, på www.avsforum.com og www.minhembio.com/forum , så virker det som de fleste sitter på en avstand fra 1.5 til 2 ganger bredden av lerret, i hvert fall på LCD projektorer. Dette for å unngå "screendoor" effekt, eller hønsenettingeffekt som jeg har hørt noen andre kalle det. Hvis du har et 100" diagonalt målt 16:9 bilde, så skulle skjermbredden din være ca 2.21 meter, hvilket da etter regnestykket over ville si normal avstand fra deg til lerretet på 3.3 - 4.4 meter. Hvilket vil si at kanskje det er litt "overkill" som du sier å sitte bare 3 meter unna. MEN! Det er ditt øye som ser hva du liker, så er du fornøyd så er det jo det samme.

Med et 84" lerret, så ville du få en bredde på 186 cm, hvilket ville gi en sitteavstand på 2.8 til 3,7 meter.

Dette kommer sikkert ann på hva slags projektor du har også. Kanskje dere som allerede har utstyr kunne gi et mer presist innlegg?

Lars.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg ca 2,5m unna mitt 100" lerret ops:
    Det er overkill, men grunnen til at jeg kjøpte så stor lerret er at jeg skal ha noe å gå på når jeg flytter, og det blir nok ikke så veldig lenge til. Har forresten en Davis CinemaTen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca. 2,5m unna 80" og synes det er akkurat passe. Det tilsvarer ca. 1,6 ganger bildebredden. Jeg ville ikke gått for noe mindre.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg har liten tro på å skru min kommende pj (mest sannsynlig X1) fast i gipsplater i taket - med tilhørende takras, projektorknas og hull i taket, sitter jeg igjen med å montere den på bakveggen i stua. Men huff og huff, avstanden er "enorm"... Jeg skal gå og skritte opp nå. Humm, 6 lange skritt for en nesten 190 stor kar. Vil vel tippe rundt 6 meter da. Gir ikke denne kastavstanden et *enormt* stort bilde? Eller har pjer zoom el som kan trylle? :-)

Edit: Fant faktisk en "avstands"-kalkulator på projectorcentral, som hjalp meg. Det interessante var at Panasonic PTAE300 ikke taklet denne avstanden på 6 meter, mens X1 tydeligvis trives godt. InFocus oppgir alt fra 3-10m fra lerrettet. Hmmm, PTAE300 var liksom eneste alternativ jeg tenkte på til X1, så nå spøker det for konstant hodepine de neste 5 årene :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 2*1,5 meter = 100 tommer og sitter ca 280 cm fra lerret.
    Og synes jeg skulle hatt enda større bilde

Jeg bruker forresten en god gammel Sharp XV320. :lol:

Har vel no sånt som 1 lcd skjerm på 300.000 pixler som fordeles på 3 farger. Hvis jeg husker riktig.
    GROMT, Her snakker vi Screendoor + støvdotter og ett par grønne pixler, he , he

Har akkurat bestilt meg en Panasonic TH-AE300 fra PriceJapan.
    Blir spennende og se om jeg blir like fornøyd med den som jeg er med sharpen. :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Da jeg har liten tro på å skru min kommende pj (mest sannsynlig X1) fast i gipsplater i taket - med tilhørende takras, projektorknas og hull i taket, sitter jeg igjen med å montere den på bakveggen i stua. Men huff og huff, avstanden er "enorm"... Jeg skal gå og skritte opp nå. Humm, 6 lange skritt for en nesten 190 stor kar. Vil vel tippe rundt 6 meter da. Gir ikke denne kastavstanden et *enormt* stort bilde? Eller har pjer zoom el som kan trylle? :-)

Edit: Fant faktisk en "avstands"-kalkulator på projectorcentral, som hjalp meg. Det interessante var at Panasonic PTAE300 ikke taklet denne avstanden på 6 meter, mens X1 tydeligvis trives godt. InFocus oppgir alt fra 3-10m fra lerrettet. Hmmm, PTAE300 var liksom eneste alternativ jeg tenkte på til X1, så nå spøker det for konstant hodepine de neste 5 årene :-D
    Forsiktig med å stole på slike kalkulatorer. vet faktisk at fra infocus side er 3-10 meter gjeldende fokusavstand, og gjelder kun fokusrammen.X1 er DLP, og har derfor mindre avstand mellom pikslene, og du unngår hønsenetting. På den annen side, skalerer du ned til 84", får du mer konsentrert lysstyrke, og skarpere bilde.(anbefaler 84" siden x1 er SVGA)
    X1 får du til rundt 16 000 på pcutstyr.no
    :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    ... Det interessante var at Panasonic PTAE300 ikke taklet denne avstanden på 6 meter, mens X1 tydeligvis trives godt. ... Hmmm, PTAE300 var liksom eneste alternativ jeg tenkte på til X1, så nå spøker det for konstant hodepine de neste 5 årene :-D
    Jeg har sjekket litt rundt PTAE300E selv, og fant blant annet dette produktbladet:
    http://www.panasonic.com.au/product_pdf/PT-AE300E.pdf
    Tabellen på siste side indikerer at prosjektoren minst trives opp til rundt 7,5 meter. Ved 6 meter estimerer jeg at den produserer den et bilde på omtrent 4-5 meter diagonalt ved 16:9 format. Hvor mye dette avviker fra kalkulatoren vet jeg ikke. Uansett kan vel bildebredde på 3,5 meter og høyden på nesten 2 meter være litt voldsomt i et normalt rom ... eller? :wink:

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  2. Lerret og framviser eller plasma-TV
    By Haugen in forum Lerret
    Svar: 7
    Siste melding: 05-27-2005, 19:55
  3. Spsm om lyd bak lerret og farge på lerret
    By tor rasmussen in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 12