12.500 timer på HS10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12.500 timer på HS10

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo være tull vel? I henhold til dlp-fanklubben her på avforum så begynte jo panelene på lcd-projektorer å gulne allerede etter 100 timer.

Derimot er dlp evighetsmaskiner som du kun trenger å bytte pære på så er de som nye.

Morro å lese tråder om støvproblemer på mange dlp-projektorer, synes Mr_Spock som har passert 2000 timer med sin Sanyo Z2 som funker perfekt enda............

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt mere "salt i såret" til dere LCD-fans :smile:

JVC-projector.

For øvring en grei forklaring på teknikken.

Edding LCD eller DLP?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke fargehjulet i en dlp falme med tid det også.
    Har inntrykk av at alt som har med lys og gjengivelse av farger mister smellet i fargene etter hver.

DLP har vel også problemer med lagrene i fargehjulet som blir slitt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått så er LCD laget av organisk materiale. Mens plastikken er uorganisk. Dermed holder fargen på fargehjulet lenger. Men som du sier så er det et par svakheter med fargehjulet også. Bla regnbuer og slitefeil på motoren. Så bare TI får ut fingeren og shipper 3 chips dlp'er så... Ellers var det en grei gjennomgang av LCD vs DLP vs LCOS. Den var noe preget av at JVC står bak sistnevnte da Ellers så er jo LCD og DLP vanligst i de rimeligere klassene.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres mye billigere ut å bytte en liten motor enn å bytte paneler.

Min forrige PJ, ASK C-60 fikk blått bilde etter noen tusen timer. Min nåværende, Hitachi PJ-TX100 begynner å bli rosa (i lyse scener) og grønn (i mørke scener). Telleren nærmer seg 400 timer. Har en kompis som har AE-500 som også har gått noen tusen timer, denne er snart blå over det hele.

Er dette vanlig med LCD? I så fall er min neste PJ DLP!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om projektor pærer som har rullet 5000-6000 timer på LCD/DLP men 12.500 timer var voldsomt! Kan vel si at han har fått mange timer med film pr. krone om dette er reelt.. ;-)

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Har hørt om projektor pærer som har rullet 5000-6000 timer på LCD/DLP men 12.500 timer var voldsomt! Kan vel si at han har fått mange timer med film pr. krone om dette er reelt.. ;-)

Han var på pære nummer 5? var han ikke? (mulig jeg tar feil, da jeg bare skumma igjennom posten, men.. )

Mvh..

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Han var på pære nummer 5? var han ikke? (mulig jeg tar feil, da jeg bare skumma igjennom posten, men.. )

Mvh..

Andreas
    Yes han var på pære nr 5, men han skrøyt vel av at bilde fortsatt var like bra

Noen som har erfaring med LCD Projektor? Så den filmen fra JVC og klør meg litt mer i hode om mitt valg av Sony VLP HS50 vil være det beste. Den har jo 3 chips og en rå kontrast pluss en bra oppløsning

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette vanlig med LCD?
    De eksemplene du skisserer her høres litt ekstreme ut. Står disse projektorene i veldig varme eller røkfyllte rom? Jeg har hatt flere LCD projektorer, og har ikke merket noe til det du beskriver. En kompis har en AE100 med sikkert 5000t på telleren, og på den kan man se at bildet er litt falmet. Men her skal det også sies at rommet den står i nesten alltid er ganske røyfyllt, og det er neppe heldig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    De eksemplene du skisserer her høres litt ekstreme ut. Står disse projektorene i veldig varme eller røkfyllte rom? Jeg har hatt flere LCD projektorer, og har ikke merket noe til det du beskriver. En kompis har en AE100 med sikkert 5000t på telleren, og på den kan man se at bildet er litt falmet. Men her skal det også sies at rommet den står i nesten alltid er ganske røyfyllt, og det er neppe heldig.
    Nei, det er normal temperatur i stua vår 21-26 °C. Og det er strengt forbudt å røyke inne hos oss. Jeg trodde en stund at det var risting som gjorde at panelene ble ødelgat, men den teorien har jeg forkatset etter å ha sett min kompis sin AE-500 (som har gått noe over 3000 t) som bor i blokk og aldri bruker sub.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som JVC demoen "glemte" å ta med, er at 3 chips til tider kan plages av konvergens.

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 Chip (LCD , DLP , D.ILA ) kan både plages med unøyaktig konvergens, og at det er mer krevende å oppnå godt sortnivå, fordi alt lys på avveie vil adderes opp når man kombinerer lyset fra de tre brikkene, i et prisme.

Tidsmessig så har jo ikke en 1 chip fargehjuls DLP "konvergens" i det hele tatt..;-)

Demoen fra JVC var vel heller farget av D-ILA teknologien, screen door effekt der man setter et rutemånster over et mye høyere oppløst bilde, slik at man får forskjellige deler og bilder inne i hver rute, er ikke akkurat så veldig godt forklarende.
    En ting man må være påpasselig med LCD projektorer er luft filteret. Hjelper lite med lav 20-26C i lufts temperatur, dersom ikke kjøleluften kommer inn i pojektoren som den skal. Synes forøvrig det er litt morsomt at man får woooow effekter av projektorer som klarer 12.5k timer, og det i løpet av 5 lampemoduler... Blir litt kronasje det gitt....;-)

De delene som gjerne ryker først på LCD projektorer, er polariserings filteret som står foran hvert LCD panel. Får man upolarisert lys, (enten fra støv eller skadde polariserings filtere) vil ikke LCD panelet kunne slukke ned lyset som det skal , og man får feil i bildet. med skadde filtere vil LCD panelet også motta en høyere energi mengde fra lampa, og LCD panelet blir overopphetet og skades.

I en LCD projektor, benytter man et optisk prisme til å dele opp det "hvite" lyset fra lampemodulen i RGB som behandles av de tre LCD panelene og altså kombineres i et prisme til slutt. Man har dermed ikke den samme farge filtrerings mekanismen som man får med farehjulet i en DLP, og man kan vel tolke de nye Brilliant Colour fargehjulene som nå innføres på enkelte DLP modeller med fordel kunne ha en litt annen fargefiltrering en bare det smale spekteret som kommer gjennom de vanlige RGB farehjulene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig skulle jeg nok ønske jeg hadde en 3-rørs projektor. Men så ønsker jeg også å se levende dinosaur

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ae700

Har selv en PT-AE700 som var inne til service etter ~300 timer. Prisme ble byttet, noe som hjalp voldsomt på fokus. Også pæren ble skiftet. Nå er jeg igjen på 300 timer, og det er antydninger til rødt over hele høyre halvdel. Lampen kjøres i "low", viften i "high" og Temp1=140 typisk.

Det er ikke lett, perfekt blir det iallefall aldri!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boye
    Har selv en PT-AE700 som var inne til service etter ~300 timer. Prisme ble byttet, noe som hjalp voldsomt på fokus. Også pæren ble skiftet. Nå er jeg igjen på 300 timer, og det er antydninger til rødt over hele høyre halvdel. Lampen kjøres i "low", viften i "high" og Temp1=140 typisk.

Det er ikke lett, perfekt blir det iallefall aldri!
    Uansett så skal vel ikke bildet få "rødtone" etter 300 t? :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •