BenQ PE7700, Sony VPL-HS50 eller Mitsubishi HC3000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE7700, Sony VPL-HS50 eller Mitsubishi HC3000?

Hei guder!

Skal ha meg en hjemmekino-projektor innen 2 uker her, og er voldsomt i tvil.
    Har plukket meg ut to verdige kandidater.

Har fra før erfaring med BenQ PE7800 og BenQ PE8700. Begge projektorene ga et kjempebilde. Jeg er ute etter en projektor som støtter 720p, og det gjorde kun sistnevnte av disse. Dog hadde jeg store problemer med å koble opp en MediaPC via DVI mot denne. Den ville ikke ta imot direkte signaler i 720p format.

Men uansett var jeg knall fornøyd med bildekvalieteten. Om sommeren er jeg en person som ikke har projektor, men kjøper en ny om høsten da vintern kommer. Og nå er jeg da på jakt igjen.

Sony: AVnytt

Dette er en LCD projektor, og jeg må innrømme at jeg har liten erfaring med denne type projektor. Dog tiltaler 6000:1 i kontrast og et meget lav støy meg.
    Dessverre er prisen på denne noe drøy: ca 24k

Benq: AVnytt

Dette er en DLP projektor som jeg har god erfaring med. Det som hovedsakelig tiltaler meg med denne er at den ble EISA-AWARDS vinner 2005. Dette betyr at det er en knall projektor.

Mitt behov:

Jeg ønsker et bra bilde. Kommer muligens til å koble opp en media PC til denne. Kommer nok ikke til å kjøre FDD-show med det første. Pr dags dato kjørerer jeg en lydløs Pentium-M løsning, med 1 gb ram, ati 9600 kort (passiv kjølt), og et ræva tvkort. Bruker MS media center 2005. Dog er jeg usikker på om jeg skal bytte ut skjermkort med et 6600 gt kort. Vil dette ha noe å si?

Viktig for meg er:

Bra bilde
    Lavt støynivå
    Enkel å plassere.

Jeg kommer til å pakke bort projektor når den ikke er i bruk, og kommer til å kjøre bildet direkte på hvit vegg. Jeg poengterer at jeg skulle hatt lerret, men av interiørmessige grunner kan jeg ikke ha et rammespent lerret, ei heller ha noe annet på den veggen. Veggen er dog sparklet 100% rett og er lagt med duk og malt med kvalitetsmaling. Jeg har kjørt bilde direkte på denne før, og er rimelig fornøyd med resultatet.

Så da er spørsmålet:

Hvem burde jeg gå for av disse to?
    Er Sony så mye bedre og mer stillegående enn BenQ'en?
    Jeg er ikke plaget av regnbuer eller noe annet.
    Er prisforskjellen forsvarlig?
    Hvem er mest plasseringsvennelig?

Hvis jeg ikke kjører MediaPC'n mot den vil jeg kjøre en bra DVD spiller. MediaPC står i stua, og de ganger jeg bruker projektoren på soverommet vil jeg bruke en DVD spiller. Har også en PS2 jeg kan koble opp, men er usikker på bildekvaliteten da. Vil projektorene skalere opp bildet da?

Jeg setter pris på alle svar

Øivind - nå på "ny" jakt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony'en er vel enklere å plassere, men sortnivået kommer som følge av iris. Mange liker ikke iris funksjonen på sony'en. Kontrasten er den maksimale med iris fullt av eller på. Hvis det er skarpt lys i mørke scener (billys om natten etc), så vil man ikke få utbytte av 6000:1 i kontrast.

Uansett, begge er vel gode projektorer. Det kommer jo også andre lcd'er med dynamisk iris som hevder å ha tilsvarende kontrasttall men i rimeligere klasser. (Man burde nok være litt kritiske til disse tallene også )

Hovedankepunktet mot PE7700 er at den er vanskelig å plassere!

Eksempler
    Panasonic PTAE 900

Epson EMP TW600

Sanyo PLV-Z4

Hitachi PJ-TX200

Lykke til

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivind_dahle
    Jeg poengterer at jeg skulle hatt lerret, men av interiørmessige grunner kan jeg ikke ha et rammespent lerret, ei heller ha noe annet på den veggen. Veggen er dog sparklet 100% rett og er lagt med duk og malt med kvalitetsmaling. Jeg har kjørt bilde direkte på denne før, og er rimelig fornøyd med resultatet.
    Går ut i fra at du snakker om en hvit vegg her, synes generellt DLP projektorer har en mer sann oppgivelse av kontrasten enn iris "trimmede" tallverdier som man gjerne finner på dagens LCD er, og med hvitt "lerret" får man vel best resultat med en projektor som kan lukke ned lyset god der det skal være sort i bilde. Begge disse projektorene trives vel best med grå 0.8 gains lerret, så jeg er neimen ikke sikker på hvilken av de to projektorene du nevner som kan gjøre dette best under de oppsett betingelsene du har.

DLP en vinner vel litt på ekte kontrast, etter min mening, og dersom du ikke er plaget med regnbuer på DLP, og du kan finne en midlertidig plass BenQ 7700 kan stå for å vise bilder, så er vel det den jeg ville gått for.

Skal du ha best mulig resultat fra projektorer, er jo det man projiserer bilde på en viktig faktor, har du vurdert å benytte Screengoo lerret maling på veggen?
    http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=22_128

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hadde problemer med 1:1 pixelmapping på 8700 så kan jeg nevne at Sony HS-50 har samme problemet.
    Den lar deg ikke vise 720p rent, men kjører overscan på bildet og rekalerer bildet.
    Du vil derfor lettere få et sylskarpt pc-bilde med 7700.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel kommet ny firmware til Sony HS50 som fikser det problemet?
    Har ikke fått testet min nye HS50 ennå,venter på ny DVD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Takker for all informasjonen.

Et problem jeg opplevde med Benq PE7800 var støynivå. Syns det bråka litt for mye og avga helt vilt med varme.

Hvordan er de to jeg har foreslått her på disse områdene?

(ser ut til at Benq ligger i tet her)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HS50 har meget lavt støynivå.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Det har vel kommet ny firmware til Sony HS50 som fikser det problemet?
    Har ikke fått testet min nye HS50 ennå,venter på ny DVD-spiller.
    Er det kommet en tredje versjon? Så vidt jeg vet var ingen av de to første versjonene perfekte:

-Den første firmwaren gir perfekt pixelmapping, men kutter noen pixler rundt bildet, du vil altså få en svart ramme rundt.

-Den andre firmwaren gir like mange pixler som den første, men her er bildet blåst opp til å fylle hele lerretet. Altså dårligere bilde pga manglende pixelmapping, men du slipper rammen rundt bildet.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel som Rikky sier.
    2 firms, men begge med fordeler og ulemper hvor man aller helst ville hatt kun fordelene fra begge.
    Tror ikke HS-50 og 1:1 pixelmapping fra pc er blitt skikkelig enda.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ok,gjelder ikke dette bare med HDMI?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nå bestemt meg for PE7700, men som vanlig kommer en av mine kresne kontakter å sier at jeg må kjøpe en : Mitsubishi HC3000

link: AVnytt

så da er spørsmålet PE7700 eller Mitsubishi HC3000 ?

(skal jeg starte en ny tråd)?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Oppdaterte headeren din, så kan du dra med Mitsubishi HC3000 i vurderingen også!

Har satt opp en teknisk sammenligning av de tre aktuelle kandidatene på AVnytt HER!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Oppdaterte headeren din, så kan du dra med Mitsubishi HC3000 i vurderingen også!
    Vet at dette burde ligge under feilmeldinger (jeg kopierer den også dit) men når du endrer headingen i et opprinnelig innlegg, så endres det ikke på hovedsiden, kun i toppen av det aktuelle innlegget. Akkurat som denne tråden...;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sorry, endret feil "endre", er helt klart en bug som bør fikses, men nå bør vi vel back to topic!

Min formening i denne saken er at HC3000 utvilsomt er en svært spennende modell. Kontrastomfanget på 7700'en var kanskje dens største svakhet, og her har HC3000 nesten den dobbelte, som i praksis selvsagt ikke gir dobbelt så dynamisk bilde, men noe bedre sortnivå.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne en projektor som nå kan kjøpes for 16.5, og en som koster 23k (Og heller ikke er kommet enda) er litt vanskelig. Samt at prisforskjellen gjør det hele litt urettferdig. Ja, HC3000 er bedre enn 7700, men sistnevnte gir veldig mye for pengene, og bør vurderes. Samtidig kommer ikke HC3000 før midt i November.

Jeg hadde personlig valgt PE7700 forran HS50. (Det gjorde jeg da også)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at du blir fornøyd med en 7700. Det er MYE projektor for pengene.
    En av fordelene er jo at det er an projektor som ganske mange har, så skulle du få noen problemer så er det alltids noen du kan spørre om hjelp

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter PJ selv.Hvilke av disse(selv om noen ikke er blitt testa enda) tror dere vil gi best bilde i en stue der det ikke er full lyskontroll.

Det sto i en tråd her at HC3000 ville funke veldig bra i litt lyse rom, gjelder dette f.eks PE7700 også?

Kan en lese seg frem til det ut ifra spesifikasjonene?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sto i en tråd her at HC3000 ville funke veldig bra i litt lyse rom, gjelder dette f.eks PE7700 også?
    Ingen projektor fungerer like bra i litt lys rom som rom med 100% lyskontroll, men 7700 er av de bedre siden den er veldig lyssterk.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å gjøre forvirringen total...

Hva med en Projection Design Action! model one mkII?

Den selges vel for 18990,- om dagen. Det var iallefall det den gikk for på messa.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle som deltar

Ser at jeg muligens trenger lenseshift. Er det kun på LCD projektorer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •