PROJECTORCENTRAL.com

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool PROJECTORCENTRAL.com

projectorcentral er jo en kjent side for hjemmekinoentusiaster. men hvor seriøst skal man tolke den når de nå går ut og sier at ingen maskin rundt 20-30 lapper er i nærheten av de to nye lcd z4 og pa900 og at de kan sammenlignes med de dyreste dlp til 60-70 lapper! de mener altså at disse er mye bedre en feks. MKII/ Benq 7700-8700 osv. kan dette tas seriøst?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectorcentral er en annerkjent side, med mye god info og gode tester. Min mening er allikevel at man kanskje ikke bør legge for mye vekt på allt de skriver, men heller ta det som en pekepinn. De meste seriøse testene synes jeg kommer fra tyske www.cine4home.de og www.widescreenreview.com, selv om Dvd&Hjemmekino også er bra.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på spørsmålet ditt er nei Eddie. De to testene du refererer til kan ikke tas seriøst. I hvert fall ikke konklusjonen på Z4. Den kommer ikke i nærheten av de dyre DLP'ene.

Kan nesten mistenke testeren for å sammenlikne Z4 med mange år gamle DLP'er. :???:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Svaret på spørsmålet ditt er nei Eddie. De to testene du refererer til kan ikke tas seriøst. I hvert fall ikke konklusjonen på Z4. Den kommer ikke i nærheten av de dyre DLP'ene.

Kan nesten mistenke testeren for å sammenlikne Z4 med mange år gamle DLP'er. :???:
    Fleksibiliteten til en LCD-projektor skjønner jeg kan slåss med DLPer. Men når det gjelder bildekvalitet er det fremdeles et lite stykke frem.

Skulle nesten tro at testeren har slukt dette kontrastpropagandaet til LCD-fabrikantene rått....:-?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile takk for all hjelp

ja da blir det nok enten en benq 7700-acModel one mkII eller den nye Mitsubishi hc3000, innen DLP så er det vel ikke så mange andre i den prisklassen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh, Z4 kan nok vurderes som bedre enn 7700. Det er et stort sprang fra PE7700 opp til mkII og HC3000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile pe7700

du mente vel benq 7700 ikke pe7700

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    du mente vel benq 7700 ikke pe7700
    Ehh....:???:
    BenQ sin heter(!) PE7700!
    Det jeg ikke får så mye ut av er "benq 7700-acModel one mkII" som du nevner her! Men jeg tolker det som BenQ PE7700 og AMO MKII

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... innen DLP så er det vel ikke så mange andre i den prisklassen?
    Nå kommer vel Optoma H72 i januar sånn cirka, og ryktene forteller at den minst vil konkurrere med HC3000. Billigere også... (om du ikke har dårlig tid...;-) ).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Ehh....:???:
    BenQ sin heter(!) PE7700!
    Det jeg ikke får så mye ut av er "benq 7700-acModel one mkII" som du nevner her! Men jeg tolker det som BenQ PE7700 og AMO MKII
    Sorry er litt stresset her .sitter med kroner men blir mer og mer frustrert jo mere jeg leser

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh, Z4 kan nok vurderes som bedre enn 7700. Det er et stort sprang fra PE7700 opp til mkII og HC3000.
    Etter det jeg har sett er det lite som skiller Z4 og PE7700 i bildekvalitet. Og at det er et stort sprang fra PE7700 til AMO MKII er ikke tilfelle. HC3000 har jeg sett for lite av til å uttale meg om.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet dem side om side i Gjørans hjemmekino AK, og det er ikke tvil. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet dem side om side i Gjørans hjemmekino AK, og det er ikke tvil. ;-)
    Da får vi være uenige da.. Jeg og Tiger testet de også mot hverandre, delv om det var en "kjapp" sammenligning. Ja, det er forskjeller, men ikke store.

Btw. Lenge siden du har sjekket mailen?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry er litt stresset her .sitter med kroner men blir mer og mer frustrert jo mere jeg leser
    Hehe... Da er vi to i samme båt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er mange som sitter å lurer på om de skal kjøpe/oppgradere nå, og til hva?

Siden det er mange med mye erfaring her og flere som også har sett noen av de nye PJ'ene, så lurer jeg på om noen kan svare på noe av følgende:

- Er AMOII og Optoman78DC2 bedre bildemessig enn alle LCD D5 PJ'ene, og på hvilke måter?

- Er AMOII bedre enn Benq 7700, og på hvilke måter?

- Er DC2 PJ'er som AMOII dårligere/like bra/bedre enn PJ'er basert på 1280x768 DC2 DMD'en (som vel sitter i HC3000 og H72)?

- Hva med DC3 PJ'er sammenlignet med 1280x768 DC2 PJ'ene (tenker på film)? Ruler fortsatt DC3?

- PD velger jo å gå for DC3 i AM2. Er det fordi DC3 er bedre til film, eller er det noe annet?

- Hvor stor forskjell er det egentlig mellom LCD D5 PJ'ene? Prisene er jo fra 13 for Epson til 22' for Sony HS-60? Det er en stor prisforskjell, og noen tester indikerer jo at Epson faktisk kan være bedre på noen parametere sammenlignet med Sony HS-60?

- Hvor stor er forskjellen mellom Pana700/SanyoV3 og Pana900/SanyoV4? Prisforskjellen mellom en Pana700 og en SanyoV4 er jo ganske stor?

- Hvordan er støynivået på de aktuelle PJ'ene, hvis man har takmontering og sitter f.eks. 1 meter rett under? Stikkord: Høyfrekvent, lavfrekvent, monoton, pulserende, irriterende, etc...?

- Når AM2 kommer over jul samtidig som Optoma H72 kommer og vel Mitsubishi HC3000 har kommet, og Panasonic PT-AE900, Sanyo V4 og Epson 600 har kommet på markedet. Blir det ikke da et prispress, mellom om mange relativt like PJ'er, eller er det noen av disse som klart vil være bedre?

- Hva skjer når 3DMD (60-70') og 1080p (100') 1DMD PJ'ene starter å konkurrere på pris? Vil ikke det presse DC3 PJ'ene nedover i pris? Bare det at AM2 kommer må da presse Optoman 79 ned minst 10' i pris i 1Q2006?

- Hva planlegger Benq? Hvis de kommer med en 3DMD eller 1080p 1DMD projektor, så vil vel det sannsynligvis være en alvolig prispusher?

- Er det dumt å investere i PJ nå, eller bør man kjøpe AMOII eller Pana900 (for å holde prisen nede, fordi man uansett kommer til å tape stort summer meget raskt)?`

- Hvis man har unger (som da typisk sitter et sted mellom 1X-1,5X av lerretet)? Hvilken av PJ'ene ovenfor fungerer da best?

Til referanse, hadde jeg hadde fritt budsjett hadde vi nok endt opp med Optoman 79. Men 40' for en DC3 nå, mener jeg er pengene ut av vinduet litt vel kjapt...? Eller...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Om de to nevnte DLP’er er bedre enn nye D5 LCD’er er ganske individuelt. D5 projektorene har nok langt bedre fargepallett å spille på, mens DLP-projektorene har langt mindre screendoor, og mye høyere kontrastnivå (ansi-kontrast). Hva den enkelte foretrekker er som sagt helt individuelt.

- mkII er bedre enn PE7700 på følgende områder: Sortnivå, kontrastnivå, bildestøy i mørke områder (dithering), renere gråskala, og generell bildebehandling. Det er i hvert fall det jeg kommer på ”i farten”. PE7700’s fortrinn er lavere støynivå.

- Den nye 1280x768 brikken er ganske lik DC2 med tanke på screendoor og coatingen på speilene. Den nye brikken har imidlertid også ny driver, som forbedrer styringen av speilene på DLP-brikken markant. Takket være bedret styring av dataene i BrilliantColor brikken, kan fargehjulet også utnyttes bedre, og resultatet er bedre lysutbytte, og mer naturlige farger. Dette økte lysutbyttet betyr også høyere målt ansikontrast. HC3000 måler riktig kalibrert ca 3600:1 full on/off, og det er svært bra. En annen fordel med denne nye brikken er at den er vesentlig mindre enn DC2. Det betyr mindre og billigere optikk. Sist men ikke minst får projektoren større bruksområde takket være de ekstra 48 linjene i høyden. Den kan da vise ekte XGA (1024x768 ), ekte WXGA (1280x768 ) og 720p (1280x720).

- DC3 brikken har mørkere coating, sortlakkerte kanter og bakside på speilene, flatere speil, og sist men ikke minst større speil og mindre avstand mellom disse. Dette medfører langt bedre kontroll på strølyset, høyere lysutbytte, vesentlig bedret sortnivå, og mindre screendoor. Potensialet til DC3 er altså langt høyere. Når DC3 også får ny driver, når DLP nye høyder tenker jeg.

- Grunnen til at PD velger jo å gå for DC3 i AM2 har med størrelsen på brikken å gjøre. Med optikken til modell two ville den nye 0,65 tommers brikken gitt projektoren enormt lang kasteavstand. Det er jo ikke moro å måtte ta med projektoren i en stor gymsal for å klare å fylle et 100 tommers lerret. De kan heller ikke bytte optikk, siden den samme plattformen også brukes til deres nye EVO2SX+ presentasjonsprojektor (med oppløsning 1400x1050).

- Forskjellen på D5 projektorene og HS60 er det ingen her som kan svare på enda, siden Z4 er det eneste vi har hatt tilgang til å teste.

- Igjen Panasonic PT-AE900 er det ingen her som har testet under kontrollerte forhold. Forskjellen mellom Z3 og Z4 er markant, og vel verd mellomlegget. Z4 er langt bedre på alle parameter.

- Dersom støynivå er essensielt for deg velger du bare en projektor som ikke har støy. Det begynner å bli en del av dem etter hvert (heldigvis). For øvrig er viftestøyen på nyere projektorer stort sett lavfrekvent.

- Prispress har det vært lenge. Tenk på hva en skikkelig god projektor kostet for bare noen år siden. Prispresset blir bare større og større, og resultatet er billigere og billigere projektorer.

- Personlig tror jeg ikke 3-chip DLP er noen ”redning”. For å kunne sette 3 brikker inn i samme projektor må det inn en prisme (som garanterer strølys), og vi kan si farvel til 1-chip projektorens største fortrinn, nemlig det eminente kontrast- og sortnivået. Dersom 3-chip projektorene skal bli noen suksess i markedet må TI får ut fingeren og gjøre ”motorene” tilgjengelig til langt lavere pris. Er di ikke raske er markedet borte før de når frem, fylt av enten LCD eller SXRD.

- BenQ ja, de har jo liksom gått feil vei med 8720. Ikke misforstå, de har gått rett vei kvalitetsmessig, men samtidig har de gått fra å være ”prispresser” til å levere en av de dyreste 1-chip projektorene på markedet. Skoda’en er blitt til Audi.

- Man kjøper ikke projektor for å spare penger, da sette man dem i aksjer. Jeg syns synd på de som kjøper noe som nesten er bra nok, bare fordi det er billig. Da er det bedre å spare litt og kjøpe det en egentlig har lyst på (mens en sparer synker også prisene).

- Unger bryr seg særdeles lite om screendoor, de er nok fornøyd uansett hvilken projektor du velger.

Puh, det var mange spørsmål. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra svar, Gorm! Det hjalp meg, og sikkert veldig mange andre! :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Dersom støynivå er essensielt for deg velger du bare en projektor som ikke har støy. Det begynner å bli en del av dem etter hvert (heldigvis). For øvrig er viftestøyen på nyere projektorer stort sett lavfrekvent.
    Kan du nevne hvilke du mener er støyfrie? Det er ikke alltid så lett å gjette seg til det utfra specs.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt over 0dB er per def hørbart så det er nok ingen projektorer som er støyfrie.

Det har vært mange som har trodd at de nye små LED-projektorene er uten vifte og er støyfrie, dette stemmer heller ikke. Har sett 3-4 små LED-projektorer og de hadde alle små vifter. De som mekket litt PC vet at små vifter støyer mer enn store. Støynivået på de små LED-projektorene ligger gjerne på 37 dB.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du nevne hvilke du mener er støyfrie? Det er ikke alltid så lett å gjette seg til det utfra specs.
    De to stilleste om dagegen er nok Sony HS50 og Optoma H79. Sanyo sine projektorer er også bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •