Offisiell tråd for Optoma HD72i - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 174
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er den veldig lyssterk, Jørn? Og er det mulig å integrere den uten bruk av ND-filter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er veldig lyssterk selv om jeg kjører den på så lav lysstyrke som jeg kan, men jeg syntest ikke det er noe problem. får et veldig godt sortnivå for det. jeg er vant med å kjøre barco 801s og den er veldig lyssvak i forhold så den ekstra lystyrken er hjertelig velkommen. uansett vil jeg ikke anbefale lerret med høy gain da det sikkert fort kan bli litt voldsomt mye lys.

Jeg kjører et 120" hvitt grandview lerret (ramme). det fungerer perfekt syntest nå jeg. Jeg har fullstendig kontroll på lyset i rommet da det er ingen andre vinduer enn det som er bak lerretet(kjeller) og det har jeg dekket til. Sortnivået er forbausende bra.

den støyer heller ikke noe med mindre du velger funksjonen for "høyt tak" da setter jetmotoren igang . jeg har for øyeblikket mer problemer med støy ifra htpcen, men det lar seg nok få bukt på.

jeg kommer til å kjøre optomaen igjennom en crystalio scaler så da blir det nok enda bedre fart på bildebehandlinga . jeg tester litt mer til helga og legger snart ut noen bilder av kinoen og optomaen. har bygd på kinoen i 1 år nå snart, med hjelp av min bror som er møbelsnekker . planla hjemmekinoen når jeg bygde huset i 98 og først nå begynner det virkelig å ta form. morro ;D

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er lyssterk ja. sortnivået er nok foreløpig ikke helt på topp, men så hadde vi ikke fargekallibrert den heller. vi bare koblet den opp for å få et førsteinntrykk.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvorfor det i brukermanualen side 25/26 under "Avansert bildekalibrering" henvises til eget justeringspunkt omtalt som "DCDi", hvor man kommer inn i en undermeny det man kan slå av/på "DCDi"-funksjonen, samt velge video/automatisk for "de-interlacing", samt "støyreduksjon" og "kantjustering".

På menybildet på selve projektoren finner jeg ikke disse alternativene, er jeg helt på jordet, eller er kan det være noe som er endret i softwaren til projektoren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Noen som vet hvorfor det i brukermanualen side 25/26 under "Avansert bildekalibrering" henvises til eget justeringspunkt omtalt som "DCDi", hvor man kommer inn i en undermeny det man kan slå av/på "DCDi"-funksjonen, samt velge video/automatisk for "de-interlacing", samt "støyreduksjon" og "kantjustering".

På menybildet på selve projektoren finner jeg ikke disse alternativene, er jeg helt på jordet, eller er kan det være noe som er endret i softwaren til projektoren?
    Jeg har menyen som vist i manualen.Bruker du HDMI/DVI?Kanskje dette valget bare kommer opp ved interlaced signal?

Newcomer Cinderella Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes å huske at jeg ikke kunne komme inn i denne undermenyen, hvis jeg var tilkoblet digitalt med DVI kabel mellom DVD og pj. Prøv med en analog inngang f.eks. S-video.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du ser den når du er koblet til interlaced, for eksempel via komponent.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor markert er forskjellene på bildet med og uten AI aktivert?
    Har ikke sett så mange filmer enda,men kan ikke si at jeg oppfatter noe negativt med denne funksjonen.Syns heller ikke det er såå stor forskjell på kontrasten.
    Viftestøyen littegrann bedre enn H-30.
    Oppkoblet via s-video slet jeg med å få godt bilde,men via komponent var det andre boller :grin:
    Interlaced signal er like minst like godt som progressive på min billige dvd.
    Fargene syns jeg er fantastisk bra.
    Mindre fornøyd med litt bildestøy i lyse parti,men alt i alt er jeg godt fornøyd.
    Veldig lyssterk,og jeg forstår godt de testene jeg har sett som anbefaler grått lerret under 100"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interlaced signal er like minst like godt som progressive på min billige dvd.
    da sier du at projektoren har like dårlig bildebehandling som din billige DVD (eller like god)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    da sier du at projektoren har like dårlig bildebehandling som din billige DVD (eller like god)
    Ja nettopp!Er jo helt nødt til å ta høyde for at utstyret jeg har ikke holder mål,ikke sant(Pioneer dv-380);-)
    Hadde jeg hatt dvd'en din kunne jeg vært mer kategorisk.
    Har du fått sett mer på denne?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke sett mer nei. Gorm er på ferie.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det lille jeg fikk sett før ferien så så det ut til at projektoren hadde rimelig god bildebehandling. Interlaced så også bra ut i forhol til progressivt fra min svært dyre DVD-spiller. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor markert er forskjellene på bildet med og uten AI aktivert?
    Hva anbefales og bruke - Til vanlig filmtitting, bør den være aktivert eller ikke? Kan ikke finne fullgod forklaring i brukermanualen + at jeg aldri har tatt i en pj før denne

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha høyere kontrast med AI aktivert. (AI er en avansert lampemoduleringsfunksjon.) Du oppfatter ikke bildet som bedre med AI aktivert?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du skal ha høyere kontrast med AI aktivert. (AI er en avansert lampemoduleringsfunksjon.) Du oppfatter ikke bildet som bedre med AI aktivert?
    Skal teste ut denne funksjonen litt grundigere,men så langt ser jeg knapt at den fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Skal teste ut denne funksjonen litt grundigere,men så langt ser jeg knapt at den fungerer.
    Det er nok nøyaktig samme konklusjon jeg sitter igjen med også... Har ikke prøvd dette veldig mye, men skal teste det ut etterhvert. Mye nytt å sette seg inn i - så ting tar tiiiid :smile:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne funksjonen skal ikke gjøre "mer enn" å øke kontrasten fra 3500:1 til 5000:1 da, så noen revolusjonerende forskjeller er det uansett ikke. Et trenet øye bør likevel kunne se det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funksjonen gjør ikke noe annet enn å senke kontrasten faktisk. Image AI fungerer også kun når pæren kjører på "full gass", og da er tanken at pærespenningen varierer med filmmaterialet. Når funksjonen er aktivert låses naturlig nok muligheten til å satte pæren i økonomimodus. Altså korter en ned levetiden på pæren ved å bruke image AI.

Når jeg aktiverer Image AI øker lysutbyttet til et latterlig høyt nivå i lyse scener, mens de mørke scenene (og helt sorte testbilder) ikke blir i nærheten av like sort som når lampen står i økonomimodus. Dermed er den målbare kontrasten også dårligere ved bruk av Image AI. Ferdig D65 kalibrert (som var et lite h...... å få til) så måler denne enheten ca 2000:1 on/off kontrast. Med Image AI aktivert klarer den ikke mer enn rundt 1800:1. Funksjonen gjør altså lyst vesentlig lysere, men sortnivået går også fløyten samtidig. Jeg kan vel trygt si at lampemodeleringen ikke fongerer etter planen, i hvert fall ikke i denne enheten.

Etter all denne "sutringen" er det på sin plass å si at projektoren er veldig bra den, og aller best for de som skal ha den i stuen. Den er nemlig i lyseste laget for en mørk hjemmekino. Jeg vil si den er veldig lik HC3000, bare lysere. Litt bedre bildebehandling har den også. Gullprodukt for de som skal ha den i stue uten lyskontroll med andre ord, og da er det jo fint at den også håndterer TV-signaler helt ypperlig. Dedikert hjemmekino = HC3000. Projektor i stue (uten lyskontroll?) = H72i
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bedre bildebehandling har den også.
    På alle signaler? Hvordan opplever du støynivået?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Etter all denne "sutringen" er det på sin plass å si at projektoren er veldig bra den, og aller best for de som skal ha den i stuen. Den er nemlig i lyseste laget for en mørk hjemmekino. Jeg vil si den er veldig lik HC3000, bare lysere. Litt bedre bildebehandling har den også. Gullprodukt for de som skal ha den i stue uten lyskontroll med andre ord, og da er det jo fint at den også håndterer TV-signaler helt ypperlig. Dedikert hjemmekino = HC3000. Projektor i stue (uten lyskontroll?) = H72i
    Da valgte jeg rett Pj til mitt bruk ser det ut til.Dersom du sier at den er like stille som HC3000 har du reddet kvelden :smile: .Jeg kan blende rommet helt,men jeg syns det er greit med litt lys i rommet av og til,spesielt ved tvtitting.Ellers tror jeg mange liker litt trøkk i bildet,selv om den kanskje er for lyssterk i enkelte sammenhenger.Det er jo et mindre problem at den er for lys i forhold til en som er for mørk ;-) .Du er vel enig med andre testere som anbefaler grått lerret(ihvertfall under 100")??

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •