Offisiell tråd for Optoma HD72i - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 174
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    The brightness is a major plus. It was being demoed in a room with decent ambient lighting and was highly watcheable
    Hmm, en demo i forholdsvis lyst rom som her, er ikke akkurat avslørende. Håper ikke lysstyrken er så høy at den da ikke fungerer i helt mørkt rom. At "myldringen" i bildet (dot crawl) er ikkeeksisterende skyldes BrilliantColor-driveren (DDP3020), og en ser samme resultat på HC3000. Samme driver gjør underverker med fargedynamikken.
    Til spørsmålet ditt på AVSforum så er det et stykke igjen opp mot H79 SVS!-man. Dette skyldes at H72 har 0,65 tommers "budsjett-brikken" (dc2), mens H79 har dc3. Forskjellen på disse er at dc3 har høyere fillrate (noe som gir langt bedre dybde i bildet), og bedre sortnivå. Sortnivået oppnås ved bedret kontroll på strølyset, pluss mørk coating på speilene (derav navnet DarkChip).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heler tvilsom at Optoma skyter seg selv i foten ved å konstruere en budsjettmodell som slår H79 Forøvrig tror jeg ikke forskjellene vil være særlig store.
    Forskjellen på disse er at dc3 har høyere fillrate (noe som gir langt bedre dybde i bildet)
    Hvordan kan 3% forskjell i fillrate gi langt bedre dybde i bildet? Det burde knapt nok være synlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter akkurat og sammenlikner dc2 (1280x768) og dc3 (1280x720) med Beauty of Japan i D-VHS spilleren, og det er nettopp dypden i bildet som skiller disse DLP-brikkene. Sammenlikner da AN110, HC3000, model two og model one mkIII.

LCD-projektorene har til sammenlikning null dybde, da rasteret som en sort bakvegg kveler all fornemmelse av dybde (sammenliknet med DLP'ene da selvfølgelig). LCD'ene jeg da sammenlikner med er TW600, TX200 og Z4.

seeing (and comparing) is believing :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter akkurat og sammenlikner dc2 (1280x768-) og dc3 (1280x720) med Beauty of Japan i D-VHS spilleren, og det er nettopp dypden i bildet som skiller disse DLP-brikkene. Sammenlikner da AN110, HC3000, model two og model one mkIII.

LCD-projektorene har til sammenlikning null dybde, da rasteret som en sort bakvegg kveler all fornemmelse av dybde (sammenliknet med DLP'ene da selvfølgelig). LCD'ene jeg da sammenlikner med er TW600, TX200 og Z4.

seeing (and comparing) is believing
    ;-)

Jeg tror deg jeg, er ikke det Jeg trodde bare ikke at 3% fillrate forskjell utgjorde så mye. Mye av grunnen til dette vil jeg tror har opphav i kontrast-tallene også.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er vel heler tvilsom at Optoma skyter seg selv i foten ved å konstruere en budsjettmodell som slår H79 Forøvrig tror jeg ikke forskjellene vil være særlig store.
    Det jeg tenkte på, AK, var siden H79 er på tur ut av sortimentet til Optoma; så kunne den ha være bedre. I og med at H79 blir avløst av HD7300, kunne forskjellen mellom HD72 og H79 vært liten. Dessuten tror jeg at HD7300 blir vesentlig bedre enn H79. På papiret har jo HD72 5000:1 mot 4500:1 i kontrast, og Optoma er jo kjent for å være nøkterne i sine målinger. Men-men. Om ikke forskjellen blir stor, må HD72 være et godt kjøp Og ja, jeg har sett de store forskjellene mellom DC2 og DC3, men har til gode å se BrilliantColor-driveren.

Enig, Gorm, jeg stusset også litt da den var testet i endel ambient light, og at den har et såpass høyt lysutbytte.

Det var oppsiktsvekkende det du skrev om dybde i bildet og LCD-projektorer. Nå har du en unik mulighet tl å sammenligne forskjellige projektorer, da Gorm, men jeg synes å ha fornemt dybde i bilde på flere LCDer. TW600 i HD og på HS50 syntes jeg bildet ga mye dybde. Like etter å ha testet HS50, fikk jeg testet Benq 7700; den var tilsammenlikning (i mine øyne) helt flat, kjedelig og fargeløs i forhold til HS50.

MEN - dersom HD72 blir billigere, bedre linse skift, bedre kontrast og mindre støy enn HC3000 - er jeg fornøyd med at vi har enda en pj som presser prisene for oss forbrukere
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenkte på, AK, var siden H79 er på tur ut av sortimentet til Optoma; så kunne den ha være bedre. I og med at H79 blir avløst av HD7300, kunne forskjellen mellom HD72 og H79 vært liten. Dessuten tror jeg at HD7300 blir vesentlig bedre enn H79. På papiret har jo HD72 5000:1 mot 4500:1 i kontrast, og Optoma er jo kjent for å være nøkterne i sine målinger. Men-men. Om ikke forskjellen blir stor, må HD72 være et godt kjøp Og ja, jeg har sett de store forskjellene mellom DC2 og DC3, men har til gode å se BrilliantColor-driveren.
    Jeg tror ikke det blir mye forskjell mellom H79 og H72 da min mening er at det heller ikke er stor forskjell mellom H79 og HC3000. HD7300 tror jeg blir relativt mye bedre enn H79.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på det hvite segmentet i H72's fargehjul er jeg litt mer skeptisk til sammelikning mot H79. En annen ting er at H79 er vesentlig bedre enn HC3000 på nesten samtlige parametre. Når du skriver at det nesten ikke er forskjell på disse AK, så skjønner jeg godt at du aldri har sett dem side ved side. Eneste HC3000 er bedre på er støyreduksjon (bildestøy så klart) og graderinger. Dette skyldes ene og alene BrilliantColor driveren.

HD7300 får imidlertid dc3, BrilliantColor (driver og fargehjul), og i tillegg Gennum prosessor, så at den gruser det meste av "gamle projektorer" er vel hevet over enhver tvil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg vi egentlig er enige; om at HD72 og HC3000 blir nokså like, en del hakk over ligger H79 og laaangt over der igjen vil HD7300 ligge, men også i pris

Når det gjelder det hvite segmentet kan det jo være positivt i forhold til å få mer punch i bildet. Jeg synes til tider at bilder kan bli noe mørke på f.eks et Adeo lerret. Har sett AMOIII mange ganger nå på Adeo, og syns at bildet til tider blir litt mørkt. Gode solskinnsdager blir på lerretet dempet noe ned, og det ser mer ut til at man har solbriller på.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det var oppsiktsvekkende det du skrev om dybde i bildet og LCD-projektorer. Nå har du en unik mulighet tl å sammenligne forskjellige projektorer, da Gorm, men jeg synes å ha fornemt dybde i bilde på flere LCDer. TW600 i HD og på HS50 syntes jeg bildet ga mye dybde. Like etter å ha testet HS50, fikk jeg testet Benq 7700; den var tilsammenlikning (i mine øyne) helt flat, kjedelig og fargeløs i forhold til HS50.
    Har ingen problemer med å være enig i at bl.a. bedre fillrate på DLP-projektorer utgjør en bedret dybdefølelse i bildet sammenlignet med de langt rimeligere LCD-modellene. Men å si at LCD-projektorer "totalt mangler dybde og at SDE/rastert fremstår som en sort bakvegg som fjerner all dybdefølelse" blir vel litt i meste laget. Hus, når Gorm skriver bruker han ofte "journalist-vendinger" ;-) som gjør at forskjellene blir beskrevet som store for han, men oppleves som mindre for mange av oss andre....

Har også sett HD-materiale på TW600, og jeg kan ihvertfall si at jeg opplevde dybde i det bildet...:razz:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at H79 er vesentlig bedre enn HC3000 på nesten samtlige parametre. Når du skriver at det nesten ikke er forskjell på disse AK, så skjønner jeg godt at du aldri har sett dem side ved side. Eneste HC3000 er bedre på er støyreduksjon (bildestøy så klart) og graderinger. Dette skyldes ene og alene BrilliantColor driveren.
    Jeg skrev at det ikke er så mye forskjell på de to, ikke "nesten ikke"
    Betyr ikke bildestøy og graderinger noe da? Jeg vil også driste meg til å si at HC3000 er like god på deinterlacing og skalering. Men denne tråden handler om HD72, så vi kan ta videre diskusjon på telefon heller Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men å si at LCD-projektorer "totalt mangler dybde og at SDE/rastert fremstår som en sort bakvegg som fjerner all dybdefølelse" blir vel litt i meste laget.
    Les en gang til!
    jeg skrev:
    kveler all fornemmelse av dybde (sammenliknet med DLP'ene da selvfølgelig).
    Litt vesentlig det som står i parantesen da, eller hadde jeg jo ikke tatt det med. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne er vel like rundt hjørnet nå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste sier begynnelsen/midten på februar.
    Jeg lurer litt på hva AI funksjonen skal gjøre. Er det en avansert lampemodulering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser det er noen på avsforum som har fått den nå. da er det vel ikke lenge til den er her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optoma h72

Har lest test av denne på prosjektorcentral, der den har fått mye
    skryt, den koster "der ute" ca.2000 $ Hva vil prosjektoren koste i Norge?

Noen som hvet nærmere hvilken dato den blir tilgjengelig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende er 18.995.-
    Tilgjengelighet rundt månedsskiftet Februar/Mars.

Forøvrig tas prisjakt i pridukt/prisjakt kategoriene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Veiledende er 18.995.-
    Tilgjengelighet rundt månedsskiftet Februar/Mars.

Forøvrig tas prisjakt i pridukt/prisjakt kategoriene.
    Uten å gjøre dette til prisjakt,men for 10 dager siden fikk jeg til svar at veiledende var 17995,-.Har det skjedd en liten justering nå da??

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusoner rundt veil. pris er ikke prisjakt, det er like aktuelt som spesifikasjoner.

Og, det ER stor forskjell i dybdefølelse på DLP og LCD.
    LCD ser bra ut alene, men sammenliknet med DLP er det stor forskjell.

Diskusjonen rundt regnbuer blir vi ikke kvitt på en stund, men rent bortsett fra dette virker HD72 som et kjempeprodukt sammenliknet med de mest populære LCD projectorene som koster noen få tusen mindre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen har gåt opp en tusenlapp nylig ja. Jeg tror likevel at HD72i kan gi veldig god valuta for pengene. Gleder meg til den blir tilgjengelig.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •