Projector vs Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector vs Plasma

Er helt ny på dette forum og finner mange fine innlegg. Men er det noen der ute som kan fortelle litt om kvalitets forskjellen mellom Plasma og PJ? Jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe selv. Har et rom på ca 35 kvadratmeter hvor sitte avstand til lerret eller plasma vil være ca 3,5 meter. Har mulighet til å blende 100%. Har sett på den siste 50" til Pioneer og jeg har sett på projectiondesign Action model one mkII. Plasman koster ca 50 tusen. MKII får vi nå på salg til 18 tusen. Det virker som et knallkjøp. Pluss at jeg da kan få et lerret på 100". Altså dobbelt så stort som Plasma.
    Men jeg skal også bruke dette til å se på vanlig TV også. Bruker parabol så signalene er gode.
    Spørsmålet er hva anbefaler dere?? Projector eller plasma når kvaliteten på bildet teller?
    Og hva med levetid? Projector sies å vare ca 10 tusen timer mens en Plasma blir oppgitt til 60 tusen timer??
    Ser frem til å høre fra der der ute.
    Mvh
    Petter-j

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er best å ha begge deler i stuen, da kan du bruke plasmaen til "dagsrevyer" og pj-en til film. Har vurdert tidligere å gå flere hakk opp i projektor-delen med tanke på å bruke den til daglig tv-bruk, men fant ut at det var likevel uakseptabelt, på grunn av mange faktorer.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at prosjektør og tv-apparat ikke er enten-eller, men både-og. Med all respekt for dem, må jeg nok bare innrømme at Kristen Gislefoss (i halvfigur fra siden) og Hanne Grosvold gjør seg bedre i 20 enn 100 tommer.

Det at man har prosjektør gjør at man ikke trenger en sinnsykt stor TV. Men den bør være 16:9, siden mer og mer av de vanlige programmene også blir sendt i bredt format.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg grubler på det samme selv. Når man bare har ett rom, som attpåtil er relativt lite, blir det liksom litt vrient å få inn begge deler, og så kommer selvsagt kostnadene inn i bildet. Akkurat nå heller jeg mot projektor iogmed at jeg ikke ser TV, men en plasma er jo åpenbart både stiligere og mer brukervennlig.

I ditt tilfelle, med et såpass stort rom, tror jeg jeg ville fulgt rådet til Vik's. En 28" CRT til TV-bruk, og en projektor til film (og egnede serier).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    Har funnet ut at prosjektør og tv-apparat ikke er enten-eller, men både-og. Med all respekt for dem, må jeg nok bare innrømme at Kristen Gislefoss (i halvfigur fra siden) og Hanne Grosvold gjør seg bedre i 20 enn 100 tommer.

Det at man har prosjektør gjør at man ikke trenger en sinnsykt stor TV. Men den bør være 16:9, siden mer og mer av de vanlige programmene også blir sendt i bredt format.
    Ja takk begge deler, er meget enig i det du skriver tjeh , har man mulighet for god lyskontroll og får lov av kona ;-) til å henge opp en fast projektor/lerret installasjon i stua, eller enda bedre ha et eget hjemmekino rom, da er det vel neppe noen LCD eller plasma tv skjerm i dag som kan skape samme kino følelsen man får fra en god projektor og et 100" lerret. En projektor børr etter min mening egentlig ikke benyttes som tv heller, pga lampe økonomi, vedlikehold av støvfiltere osv, så en liten billig TV skjerm som tar seg av tv materialet mesteparten av tiden når man ikke trenger å ha bildet stort, er egentlig meget fornuftig. ;-)

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter-j
    Pluss at jeg da kan få et lerret på 100". Altså dobbelt så stort som Plasma.
    Tenkte jeg bare skulle nevne at et lerret på 100" er FIRE ganger så stort som en plasma på 50"

Newcomer Dark Helmet sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Hjemmekino, 100" + 25" + 14" :-)

100" lerret til filmer og sånt, 14" laptop til live resultater fra Formel-1, og 25" TV til vanlig bruk :-)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et budsjett på 50000 hadde jeg ikke vært i det minste tvil: Projektor og en rimeligere TV. Det vil gi deg evig mye mer filmglede enn en plasma-TV til 50000, samtidig som du har en TV du kan se Dagsrevyen og Glamour på.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt 50 lapper bare til bildeutstyr, ville jeg ikke ha vært i tvil: AMO MkIII til 34kkr, Adeo rammelerret til ca 5kkr og det beste jeg kunne få av tv/LCD/plasma til 7-8kkr på Elkjøp. Jeg skulle nemlig spandert en Monster DVI-kabel på den pj'en !

De over her har forøvrig helt rett ! Her gjelder pose og sekk-prinsippet. Når det hjelder hjemmekino ER det faktisk størrelsen det kommer an på.

Løp og kjøp mann ! ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •