Ny nettkabel mot flimring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny nettkabel mot flimring?

Min Infocus 4805 har vært noe plaget med flimring, og jeg mistenker at det har noe med lysnettet i huset å gjøre, da flere lamper i huset også blinker til tider. Jeg vurderer derfor å kjøpe en ny nettkabel som er bedre skjermet til projektoren for å se om det kan få bort flimringen. Jeg har sett meg ut en Supra nettkabel som ikke koster skjorta.

Hva tror dere om dette, kan det ha noe for seg?

Det er denne nettkabelen jeg tenker på: http://www.mamut.com/dynabel/subdet168.htm

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv byttet ut alle medfølgende strømkabler på anlegget til Supra. Kjøpte også strømfordeler fra Supra www.mamut.com/dynabel/subdet343.htm. Hos meg var det merkbar forskjell både på lyd og bilde.

Har du store problemer med ujevn spenning i boligen må du kanskje gå for mer avanserte strømfilter. Har du penger nok å benytte til dette kan jeg anbefale produkter fra Monster og Synergistic Research.

www.monstercable.com/power/lineRefPower.asp

http://www.synergisticresearch.com/quattro.html
    Lykke til

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, SVS! - man.

Jeg må innrømme at jeg stiller meg tvilende til at strømkabler kan utgjøre en stor forskjell på audio- og videosiden, men man skal aldri si aldri. Nå har jeg dessverre et konkret problem som kan være relatert til strømnettet, og da blir det noe annet, mener jeg.

Når du sier at både lyd og bilde ble forbedret, tror du det kan være en placebo effekt eller var det distinkte forskjeller som var lette å påpeke?

Når det gjelder projektoren, så er det mest sannsynlig en ujevn spenning i huset som forårsaker flimringen, og da vil kanskje en bedre skjermet nettkabel gjøre susen. Jeg tror jeg skal bestille meg en Supra nettkabel, og så får jeg bare krysse fingrene for at flimringen forsvinner. Er jeg riktig heldig, vil jeg også få et bedre bilde. Dette tviler derimot jeg på.

De strømfiltrene så heftige ut, men det blir for dyrt. Da lever jeg heller med litt bildeflimmer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål før jeg bestiller:
    Bør jeg kjøpe 8mm eller 11mm tykk kabel?

Prisforskjellen er ikke så stor, men hvis jeg ikke behøver en tykkere kabel, så sparer jeg gjerne noen kroner.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Takk for svaret, SVS! - man.

Jeg må innrømme at jeg stiller meg tvilende til at strømkabler kan utgjøre en stor forskjell på audio- og videosiden, men man skal aldri si aldri. Nå har jeg dessverre et konkret problem som kan være relatert til strømnettet, og da blir det noe annet, mener jeg.

Når du sier at både lyd og bilde ble forbedret, tror du det kan være en placebo effekt eller var det distinkte forskjeller som var lette å påpeke?

Når det gjelder projektoren, så er det mest sannsynlig en ujevn spenning i huset som forårsaker flimringen, og da vil kanskje en bedre skjermet nettkabel gjøre susen. Jeg tror jeg skal bestille meg en Supra nettkabel, og så får jeg bare krysse fingrene for at flimringen forsvinner. Er jeg riktig heldig, vil jeg også få et bedre bilde. Dette tviler derimot jeg på.

De strømfiltrene så heftige ut, men det blir for dyrt. Da lever jeg heller med litt bildeflimmer.
    Nei, så absolutt ingen stor forskjell. Det kablene til Supra gjør er å skjerme for innkommen støy. Eksempelvis radiosignaler eller mobilsignaler. Nå skal jeg ikke greie ut en lang debatt om kablenes effekter (har holdt på i snart 15 år med hifi/ hjemmekino) og den diskusjonen tar aldri slutt. Personlig mener jeg det er mye "lureri" og fin innpakning av kabler. Transparent Cable Referance ble for noen måneder siden åpnet opp. Kablene kostet rundt 100k og har en diger boks midt på kabelstrekket. Det viste seg at inne i denne boksen satt det billige komponenter; og da snakker vi Biltema-priser! Ellers er kabler laget av så rent kobber som mulig (men også sølv), og av prisen kunne man noen ganger tro at kablene var laget av rent gull. Så i kabelindustrien er det noen som tjener seg styrtrike. Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er forskjell på kabler, for det er det. Men når man tenker på at DENON AVC-A1XV koster 50k - med så mye teknologi og fosterkeri som sitter i en slik sak; for så skal man punge ut med 50k for et sett med kabler fra Transparent eller Nordost...

Derfor har Supra gjort det enkelt. "Hemmeligheten" med å lage gode kabler ligger i skjerming. Skjerming koster ikke mye, sammen med litt teflon, gummistoff og kobber. Dette har Supra skjønt.

Den effekten jeg fikk fra Supra kablene var at bildet på min 42 tommer fikk redusert støy, fargene blødde litt mindre (spesielt rødt) og bildet ble generelt litt roligere. Små forandringer som gjorde at jeg syntes det var verdt oppgraderingen. På forsterker- og subwoofer siden syntes jeg det ga et løft i bassen ved at den ble strammere.

Jeg har som sagt holdt på med hifi/ hjemmekino i nesten 15 år nå. Det har gjort at jeg har fått helt egne meninger når det gjelder hva som er bra og hva som er mindre bra. Jeg har hatt utstyr som BAT VK60 og Krell cd-spiller (som begge låt meget bra) og lar meg ikke lengre lure av flott innpakning til urealistiske priser. Noen placebo-effekt var Supra ikke for meg. Men det er jo ikke sikkert at det gir ønsket effekt hos deg, da

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt kommer til stykket, er det kun hva en selv mener er verdt å punge ut for kabler som betyr noe. Er man fornøyd med lavbudjsettskabler etter å ha testet ulike kabler fra forskjellige prisklasser, ser jeg ingen grunn til å bruke mer penger enn nødvendig.

Det du sier om dyr elektronikk og like dyre kabler er på mange måter et dilemma, for har man først brukt 100k på CD-spiller og forsterker, vil det føles som et overgrep mot anlegget å bruke Biltema-kabler til 30kr metern. Når det er sagt, så er det vel en uskreven regel som går ut på å bruke ca. 10% av budsjettet på kabler, og det er sunn filosofi, synes jeg.

Det er jo flott at du så og hørte tydelige forbedringer når du byttet til Supra-kabler, og det kan godt være fordi du har trente øyne og ører etter mange års erfaring. Jeg ville kanskje ikke ha klart å skille mellom to nettkabler, men det betyr jo ikke at forskjellene ikke er der.

Det er langt fra sikkert at Supra kabelen eliminerer problemet mitt, men jeg må prøve. Hva tror du om kabeltykkelsen, bør jeg like godt gå for den tykkeste?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ville ha gått for den tykkeste, da den har bedre skjerm. Dessuten er ikke prisforskjellen avskrekkende heller. Får håpe det bedrer seg med støyproblemene du har.

Enig at en bør bruke ca. 10% på kabler i forhold til resten av utstyret. Men dersom man har brukt 100k på en cd-spiller har man kanskje for mange kroner fra før av(?). Da er det kanskje lite vits i å spare inn på noen kabler. Det jeg mener er at når man betaler like mye for en flettet kobbertråd som er pent innpakket i teflon og strømpe; som man gjør for en av de mest avanserte multikanals forsterkere; ja, så er det galskap. For meg blir det like dumt å kjøpe en kabel på Biltema for 30 kroner som å kjøpe en strømkabel til 10.000 kroner.

Man finner en pris som virker fornuftig ut i fra ens eget budsjett. Ta f.eks DVI-kabler. Fra ett merke kan man betale kanske 5000 kroner for 10 meter, og fra et annet merke betale 500 kroner. Leste en test på nettet forleden på forskjellige DVI/ HDMI kabler. Det var ingen sammenheng mellom bildekvalitet og pris...

En grei vin-regel kan også overføres til elektronikk og hifi:
    "Den dyreste vinen er ikke nødvendigvis den beste, men den billigste er desidert den dårligste".

Happy hunting for bedre lyd og bilde

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0