Trenger råd for å kjøpe projektor, noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd for å kjøpe projektor, noen som kan hjelpe?

Hei,

Først og fremst til dere som driver AVForum. Her er det mye bra stoff!!!

Jeg driver og vurderer projektor, og er i grunn noe forvirret og usikker på hva jeg skal velge.

Utgangspunktet er at jeg trenger en ”multi”-boks som kan brukes til flere ting; film, TV, PS2 og data med god nok oppløsing (XGA?).

• Hvor lyssterk bør egentlig en projektor være? Jeg har ganske bra lys fra en stor vindusflate fra siden, i den enden av rommet der lerretet henger. Dog med rullegardiner, men helt mørkt blir det ikke en solfylt dag…
    • Prøvde en Infocus 4805 med usle 750 lumens i dag. Og uten direkte sol, var bildet relativt bra… men ser at mange projektorer i dag har spec på 2000 AL og oppover.
    • Hva med WXGA kontra XGA?
    • Finnes det noen projektorer som automatisk skifter mellom 4:3 og 16:9, eller må det være en manuell operasjon
    • Hva med HDTV, er det egentlig noen som vet hva ”standarden” egentlig blir her????
    • Jeg regner med å henge projektoren opp i taket (panel) noen gode forslag til kabelfremføring..?
    • Finnes det projektorer som kan skalere bilde ved skifte mellom 16:9 og 4:3? Dvs zoome ut ved overgang til 4:3.
    • Har projektorene forskjellig oppdateringshastighet / prosesseringstid i bildebehandlingen? Jeg har en gammel Eiki 5000/ 100AL. Den virker treig ved mye bevegelse, for eksempel fotballkamp
    • Kostnadsmessig ønsker jeg å lande på ca 10K for prosjektor.
    • Ser at flere av dere gutta bruker linjedobler, hvorfor det? Hvordan fungerer disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på forumet så finner du mye hjelp her. Til kr 10 000 er Panasonic AE700 en vinner, iallefall hvis du ønsker en LCD projektor. DLP har jeg ikke peiling på, men har hørt at Optoma H30A gir mye for pengene, men den koster rett over 10K. MT200 har også fått mye skryt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er LCD er AE700 bra..Har selv DLP og godt fornøyd..Er eier av en H30A fra Optoma, og er godt fornøyd med det..AE700 har nok litt lavere støy nivå, men klarer ikke å matche sort nivået til Optoma, det klarer ikke MT200 heller..Den er no det dårligste valget av disse tre som har kommet opp som forslag..
    Lykke til med valget..

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har råd, anbefaler jeg deg å jobbe litt mer. Etter en stund bør du ha klart å spare nok.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter ønsker en projektor som er god på film, men også god som presentasjonsprojektor (høy oppløsning og høy AL). Dette skal koste ca. 10K. Det er tre ting på en gang og det går ikke. Her må Luna velge mellom hjemmekino og databruk om hva som er det viktigste.

For hjemmekino i rom med lyskontroll er tommelfingerregelen at AL bør være mellom 500-1000. Dette blir for lite i en godt opplyst stue. Alternativet kan do være å kjøpe en av disse supre lerretene som er omtalt her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XGA er stort sett 1024X768 (4:3)

W(ide)XGA er stort sett 1280X720 (16:9)

Nå kommer det også DLP PJ'er med 1280X768

En kompis kjører Panasonic AE700 med scart-kabel mot satelttuner for TV-bruk. Ikke optimalt og politisk korrekt bildemessig men meget praktisk da man får automatisk veksling mellom 4:3 og 16:9 sendinger.

Han kjører DVD-spiller på komponentinngangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Trådstarter ønsker en projektor som er god på film, men også god som presentasjonsprojektor (høy oppløsning og høy AL). Dette skal koste ca. 10K. Det er tre ting på en gang og det går ikke. Her må Luna velge mellom hjemmekino og databruk om hva som er det viktigste.

For hjemmekino i rom med lyskontroll er tommelfingerregelen at AL bør være mellom 500-1000. Dette blir for lite i en godt opplyst stue. Alternativet kan do være å kjøpe en av disse supre lerretene som er omtalt her på forumet.
    Høy AL kan vel løses med filter, dvs NDx2 eller NDx4 ? :grin:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor til 10K ville du isåfall anbefale Luna å satte filteret på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor til 10K ville du isåfall anbefale Luna å satte filteret på?
    Jeg anbefaler ikke noe som helst, bare sier at høy AL kan løses (forbedres) med filter. Men å tro at du får i pose, sekk og koffert :wink: til kr 10 000 er som å tro på nissen. Når det er sagt får du nå sinnsykt mye bilde for kr 10 000. :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Høy AL kan vel løses med filter, dvs NDx2 eller NDx4 ? :grin:
    Eh..Han var vel ute etter en pj med høy al, nd filter reduserer al.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Vel, jeg spør vel heller om hvor høy AL man bør ha... Og er åpen for det meste, egentlig.

Har også testet en Sony VPL-EX1 med 1500AL, den var ikke særlig imponerende på film/TV. Men den har vel dårlig kontrast...? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor er MT200?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba MT200.

Hva du enn velger, så ikke kjøp en gammel projektor på QXL. F.eks. Sony VPL-EX1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba MT200.

Hva du enn velger, så ikke kjøp en gammel projektor på QXL. F.eks. Sony VPL-EX1.
    hehe, nei den er allerede avskrevet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Problemet er vel at han ønsker høy AL for å kunne bruke projektoren i dagslys/opplyst rom til PC etc. I tillegg ønsker han også å bruke den til film, kanskje på kvelden, og da er det greit å ikke ha 2000 ANSI slik at en blir sveiseblind. Et filter kan en ta av og på etter behov.

Kjøper du Z4 så kan lysutbyttet reduseres i 64 trinn (trenger ikke filter), men det spørs om lysutbyttet er høyt nok. Uansett så koster denne over 10K.

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en mulighet for han er: Epson Projektor EMP-TW600 16:9 1280 x 720, 1600 Ansi, 5000:1 som kommer om 10 dager.
    Men koster vel ca 3k mere en ditt forslag ved lansering.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Luna, og velkommen!

Vi har akkurat ferdigstillet vår nye søkefunksjonalitet på AVnytt, som kan være nyttig for denne type vurderinger. La oss si at du har tak på 13.000 (10.000 kan bli litt snaut), vi setter opp 1280x720 som laveste oppløsning og AL som minimum 1500, får vi Epsons TW-600 som eneste resultat. LINK. AVnytt-databasen har imidlertid stort sett kun projektorer orientert mot hjemmekino-bruk, og dermed er AL sjelden mer enn 800-1000, som ofte heller ikke er preferert.

Du kan jo kanskje vurdere Epson da? Den kan også stilles helt ned til 400 AL ved hjelp av iris, og dermed tilby bedret dynamikk også ved sene filmkvelder.

Du kan jo også vurdere et DNP-lerret, som vil gi deg meget godt resultat i lyse rom selv med en projektor på 5-700 AL eller mer. Aberet er imidlertid prisen, men en kombinasjon av DNP på 45" og Panasonic AE700 kommer jo totalt på ca. 18.000. En løsning på 60", som sikkert er mer aktuelt (på 45" kan du jo like godt kjøpe deg en plasma, mener jeg), ligger imidlertid på ca. 25.000.

Generelt mener jeg at lerret og projektor er best egnet i lyskontrollerte rom eller dedikerte kinorom. Bruker selv TV etter mange år med forsøk i å tilpasse projektoren stuen. Flytter imidlertid snart til hus, og da blir det selvsagt kino igjen, men da i eget rom som blir lysdempet.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke en BenQ PB6210 gjøre kobben da. Ulempen er jo at den er mere en presentasjons pj med 2000AL, men i video modus så gir den ca 750-800 AL som er greit i kino-sammenheng. Den er XGA, stille, har dvi, kort kastelengde, 4:3/16:9 og koster godt under 10 lapper.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Hvis du ikke har råd, anbefaler jeg deg å jobbe litt mer. Etter en stund bør du ha klart å spare nok.
    Dette er vel det beste rådet til nå ja, kjipern og spare inn på noen få tusen kroner bare for og angre en måned etterpå.
    Vent litt og spar til nye modeller utover høsten/vinter!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei Luna, og velkommen!

Vi har akkurat ferdigstillet vår nye søkefunksjonalitet på AVnytt, som kan være nyttig for denne type vurderinger. La oss si at du har tak på 13.000 (10.000 kan bli litt snaut), vi setter opp 1280x720 som laveste oppløsning og AL som minimum 1500, får vi Epsons TW-600 som eneste resultat. LINK. AVnytt-databasen har imidlertid stort sett kun projektorer orientert mot hjemmekino-bruk, og dermed er AL sjelden mer enn 800-1000, som ofte heller ikke er preferert.

Du kan jo kanskje vurdere Epson da? Den kan også stilles helt ned til 400 AL ved hjelp av iris, og dermed tilby bedret dynamikk også ved sene filmkvelder.

Du kan jo også vurdere et DNP-lerret, som vil gi deg meget godt resultat i lyse rom selv med en projektor på 5-700 AL eller mer. Aberet er imidlertid prisen, men en kombinasjon av DNP på 45" og Panasonic AE700 kommer jo totalt på ca. 18.000. En løsning på 60", som sikkert er mer aktuelt (på 45" kan du jo like godt kjøpe deg en plasma, mener jeg), ligger imidlertid på ca. 25.000.

Generelt mener jeg at lerret og projektor er best egnet i lyskontrollerte rom eller dedikerte kinorom. Bruker selv TV etter mange år med forsøk i å tilpasse projektoren stuen. Flytter imidlertid snart til hus, og da blir det selvsagt kino igjen, men da i eget rom som blir lysdempet.

Dette er BRA!!! Dette er sinnsykt bra!!

Etter å ha surfet rundt omkring på internett i 4 mnd, har jeg fått flere svar det siste døgnet enn jeg har fått hittil :grin: :grin:

Her er det mange vettuge folk!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •