for nert veggen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

for nert veggen?

for nert veggen? det blåser jo ut varm lufft bak der og kjenner veggen blir veldi veldi varm etter ei stund, tror dere at den kan bli brann av slikt eller blir den kun varm? eg har ikke muligheter for og sette den lengre ifra akuratt sia den står på ei hylle.

Se bildet.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det skulle by på noe problemer, men mindre den er i bruk absolutt hele tiden. Jeg hadde ihvertfall flyttet den, for sikkerhetsskyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke flytte den. den står på ei hylle, skyve eg den lengre fram detter den på golve

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Det er prosjektør? eller?

Kan ikke flytte hele hylla litt lenger utpå gulvet da ? 5 cm .feks.. så blir det litt bedre plass bak

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok greit det der. Det er rom over projektoren?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er projektor ja, nei dem 2 sakene so holde hylle oppe er akuratt paselige til at eg kan ha hylla sån so den er no so kan ikke flytta hylla lengre ut.

jepp over er det fritt..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I instruksjonsboka til min 4800 står det hvor mye /lite plass d må være forran eller bak prosjektør...Kan se etter om det står noe der om du har instruksen tiil din..

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være kjekt å ha noe foran veggen. Etterhvert kan det bli et hvitt/grått merke, da galvaniseringen kan tørke ut i treverket.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å skru på en tynn kobber eller aluminiums plate bak der feks for å lede bort varme? bare en idè..

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller lage ett takfeste av typen billigveggfeste fra biltema som så
    mange andre her har gjort?
    Da kommer det på under 200,-.

Nok ett lite tips... :$

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på det med og ha ei plate itil veggen der ja men den blir vel varm den og? kobber/alminiums so du sa blir vel varmt rett gjenom? ikke vet eg.
    eg ser lissom om det begynne og brenne, hehe trokje eg leve meg so in i filmen at eg ikke oppdager det men redd for at det skal bli varmt på insida av veggen verre viss isolasjonen inni der begynne brenne hehe..

har ei svær takviffte i taket så kan ikke ha den i taket, http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/kurtinge der ser du eit oversiktsbilde av rommet og.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville fulgt den beskrivelsen for fri avstander det er angitt i brukermanualen for projektoren, tror neppe det skulle være noen brannfare involvert her. Ellers ser jeg ikke bort i fra at etter noen hundre timer med litt høy oppvarming, vil det kunne få den varmepåvirkelige veggen, til å bli litt missfarget, og mulig at treverket vil tørke ut, eller gasse og svette litt kvae, som kan senke antennelses temperaturen noe. Er oppvarmingen av treverket høyere enn du liker, går det ann å sette en metall plate på skrå så den er med på å vinkle lufta opp langs veggen og vekk fra projektoren, men det å modifisere hylla litt, så du kan plassere projektoren litt lenger fra veggen uten at det reduserer kastelengden for bildebredden formye , tror jeg ville være den beste løsningen, og vil kanskje kunne redusere støynivået til projektoren og få den til å gå litt kaldere også. ;-)

Er du redd for branfare, kan det sikkert være lurt å måle med en temp. målesonde i det varmepåvirkede området, og vurdere ut i fra den målte temperaturen du finner da, er noen risiko for antennelse. Så lenge det ikke er andre varmekilder som påvirker veggen, vil den høyeste temperaturen være i overflaten mot eksos luften på plankeveggen, og det vil blir lavere temperatur inn i veggen. Veggen vil i alle tilfeller ikke bli varmere enn eksos luften, og sammenligner du med brannfare fra f.eks en halogen lampe som lyser mot treverk, så er det en faligere situasjon, fordi da får ikke treverket ledet vekk varmen på annen måte enn egen stråling, varmeledning mot isolasjon i vegge og omkringliggende luft og luftas bevegelse som tar med seg varmen. Uttørking av treverket og missfarging, vil gjøre at overflaten absorbere mer energi fra lyset og blir varmere og dette sammen med gassing og svetting av kvae..... :roll: Derfor kan temperaturen accumuleres opp ved halogen lampe tilfelle, i motsettning til for projektor eksos luft tilfellet, der fargen på treverket og varmeledning ikke betyr så mye , fordi eksos luften ut av projektoren jo også vil transportere vekk varme fra veggen, og derfor blir aldri treverket varmere enn temeraturen på eksos luft varmen.;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på infocus (4800) mener jeg d står mener jeg å huske att d skal være 15 cm fritt bak pj. vet ikke hvor mye du har på din .. ?den leder varmen bakover og ikke fremover denne da? sant

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    projektoren er ein panasonic PT AE300E har ikke manualen til den lengre so vet ikke va som er anbefalt da. varmen blåse ut bak ja. men tror eg har ein lita plexi glass plate liggande einplass eg kan sette intil bak der tror den skal hjelpe på litt for veggen.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, enda en som har AE300 Vente vente vente enda litt til før en oppgraderer.... Det beste vil være å montere en stålplate foran veggen med noen par millimeters avstand til veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp syns den er knall eg. eg fekk den idag, kjøpte den brukkt av en, ser ingen grun til og oppgradere til noe nytt når eg synest denne fungerer supert..
    skal nokk ha denne ei goood stund framover. kjører den på low mode sia skilnaden er ikke so veldi stor fra high til low, og da varer pæra vistnokk 5000timer?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobermann har vel kanskje manualen til den da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært noen forslag til en metalplate som leder vekk varmen fra veggen.
    Støtter opp om det, og det er ikke vanskelig å få til.

En passelig stor plate som pj står på med en radius bakom som gjør at vifteluften blir ledet opp.

Laget en slags for for tegning som kansje viser hva jeg mener.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut som en grei tegning det, men ville ikke ha latt metallplata gå så langt frem under projektoren. Plata vil jo etter hvert kunne varmes opp av kjøleluften, og vil kanskje kunne virke som en slags "heatpipe", og føre noe av varmen inn under projektoren igjen, og kanskje til og med forvarmer opp noe av luften som suges inn og skal kjøle. Tror forsåvidt det ikke er noe stort problem, hvis plata er tynn, og projektoren har god tilgang til kjøleluft fra sidene og forfra, men tror jeg ville sørget for at plata sluttet en cm eller to bak projektoren, og gjerne hadde litt klaring mot hylla og veggen også, så det ikke vil overføres så mye varme fra plata med direkte varmeleding , og at oppvarmede metallplata ville få en "passiv" kjøleluft transport mellom hylla, veggen og plata. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en sånn hylle som du kan justere litt ut fra veggen ? Er jo bare da og finne en posisjon som ikke bakveggen blir så varm i og så ha den fast stående i den innstillinga..

så du kan "stille" varmen og eventuelt også lage en skrå plate avrunda som slik att lufta fra pj enten blir blåst nedover eller oppover? ( ca samme som på din tegning)

Koster 119 på biltema

http://www.biltema.no/Archive/Produc...e/31-458_l.jpg

TV-konsoll for veggmontering
    Svingbart (260°) og skråstillbart konsoll av sortlakkert stål. Maks. utfoldet lengde 555 mm. Skjermhyllens mål 300 x 280 mm. Utstyrt med 6 festepunkter. Maks. belastning 25 kg.
    Art nr 31-458

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •