Sammenligning: LCD vs. DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenligning: LCD vs. DLP

Dette temaet har vært oppe ørten ganger før, men det er vel et unngåelig tema så lenge de digitale prosjketorene bare blir mer og mer normalt i Ola Nordmanns hjem....

Jeg har ikke vært borti noen av dem noe videre, unntatt av det jeg har blitt vist på demo. Jeg har sett DLP in action noen ganger, LCD ikke fullt så tilfredstillende. Selv om det er DLP jeg har latt meg imponere av så stiller jeg meg ikke kritisk til LCD av den grunn. Tvert imot jeg møter den med et åpent sinn....

Men hva skiller dem egentlig, i bunn og grunn?
    Greit nok at dem har vær sin enkelte måte å framvise bildet på, DLP med sitt fargehjul og LCD med sine LCD-paneler - som det er 3 av i de nyere tids prosjektorer. Men hva annet? Går det på folks smak og behag?
    Eller er den ene teknologien bedre enn den andres?
    DLP har jo med Texas Instruments da i spissen på fargehjul og dlp-brikker en bedre fyllingsgrad av pixlene - is this it?
    DLP må jo slåss mot LCD sin fleksibilitet og støynivå, på tross lavere fyllingsgrad og VB! DLP har jo SD dem og, men ikke i samme forstand!
    Hva skal man egentlig se etter (tar ikke regnbuer i betraktning!) når man kommer med et åpent sinn til forhandler og sier -
    "Hei jeg vil gjerne ha demo på en LCD og en DLP prosjektor"
    Hva skal folk lete etter, dem ser en DLP til 25K og en LCD til 15K -
    "Men du verden, denna LCD slo jo DLP`en en lang gang"! Hva er årsaken til dette tro?
    Jeg nekter å tro at det er folks smak og behag som gjør det, noe MÅ produsentene gjøre som gjør at folk foretrekker den ene over den andre.

Det kommer hele tiden ny teknologi, LCD-panelene blir bedre, større fylingsgrad, mindre SD og mindre markert VB. LCD begynner å krype DLP oppetter nakken på fylde i bildet og kontrast.
    Mens DLP kommer nå med sitt brilliant-color hjul med å legge til 2 farger til og dem kommer med lens-shift og støynivået begynner å bli behagelig.

Så hvis vi da setter til side alle fancye ting som god zoom, sinnsyk lens-shift og justerbar iris i 64 trinn! Slik at vi da til slutt står igjen med 3 LCD-brikker i den ene og fargehjul i den andre - HVA får vi da?

PS! Gjerne korriger meg, dette er en tråd jeg lager for å lære, det jeg har skrevet kommer ikke av erfaringer. Men av ting jeg husker å ha lest og hørt.
    Men la tråden bli utfyllende med alle mulige teorier, jeg trenger det.
    Det er det sikkert mange andre som gjør og

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lære ? Jeg synes du har fått med deg det viktigste. Det er med projektorer som med høyttalere eller forsterkere etc, nemlig at folk verdsetter ulike ting. Noen liker Kllipsch, mens andre liker Mirage etc (ikke tilfeldig valgt :wink: )

Jeg har testet flere LCD og flere DLP, og for meg var følgende viktig:

1) Bilde i forhold til pris
    2) Plasseringsvennlighet (kunne ikke takmontere). Måtte ha god zoom og lens shift.

Basert på dette var egentlig AE700 eneste alternativet, da denne gir mye i forhold til prisen samt at den er god på plasseringsvennlighet, det er faktisk ingen konkurrenter i denne prisklassen.

Når det gjelder DLP, så tror jeg ikke jeg er plaget av regnbuer. Jeg har dog en kamerat som jeg testet BenQ 7700 sammen med, og han var kvalm og uvel etter 1 times titting. Han må derfor ha LCD. Jeg har vært skeptisk til DLP ettersom jeg har vært redd for at regnbuene skal komme frem etter at jeg har kjøpt projektor, og da er det jo for sent.

Mitt råd pleier å være: Finn ut hva som irriterer deg mest og velg den projektoren som har minst "negative" ting. Dette kan høres rart ut, i steden for å fokusere på det positive, men jeg har erfart at folk (her på forumet) reagerer ulikt på ulike "bugs". Noen klarer ikke å se film hvis de kan skimte noen hvite vertikal streker på noen få scener med blå himmel, såkalt VB. Andre mener screendoor er et stort problem, til og med på AE 700 (smoothscreen). Viftestøy oppfattes ulikt. IRIS som lukker seg og lager et klikk kan plage noen. Overscan kan være et problem. Sortnivå kan plage livet av noen dersom det sorte er grått (i beste fall) som det er på de fleste LCD. Etc etc....

Listen er lang som et vondt år, og det er produsentene "glad" for. Hadde det vært 1 projektor som var best på alt og til "riktig pris", så hadde alle kjøpt denne, men slik er det ikke.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke vært borti noen av dem noe videre, unntatt av det jeg har blitt vist på demo. Jeg har sett DLP in action noen ganger, LCD ikke fullt så tilfredstillende. Selv om det er DLP jeg har latt meg imponere av så stiller jeg meg ikke kritisk til LCD av den grunn. Tvert imot jeg møter den med et åpent sinn....
    Til det er det å si, skaff deg et enda bredere erfaringsgrunnlag, reis på besøk til folk og dann deg et godt inntrykk selv.

Men hva skiller dem egentlig, i bunn og grunn?
    Uten å virke pirkete, men dersom du skriver "LCD vs DLP" eller lignende i søkfeltet, så finnes det i hvertfall to tekniske tråder som beskriver dette allerede...;-)

Jeg nekter å tro at det er folks smak og behag som gjør det, noe MÅ produsentene gjøre som gjør at folk foretrekker den ene over den andre.
    Her mener jeg du tar feil. Det er den enkelte forbrukers behov og personlige preferanser som oftest avgjør hvilken type PJ-teknologi en velger. Som nå sikkert alle vet er jeg plaget med regnbuer, og da ble det den beste LCD-PJen som var på markedet den gangen jeg skulle kjøpe som ble alternativet. Hjelper ikke om sortnivået er flere ganger bedre, når jeg da er så plaget. Når DLP kommer med 3-chip-teknologi vil dette problemet sikkert være eliminert, men blitt kostbart. Men således er da DLP igjen et alternativ.
    Det kommer hele tiden ny teknologi, LCD-panelene blir bedre, større fylingsgrad, mindre SD og mindre markert VB. LCD begynner å krype DLP oppetter nakken på fylde i bildet og kontrast.
    Mens DLP kommer nå med sitt brilliant-color hjul med å legge til 2 farger til og dem kommer med lens-shift og støynivået begynner å bli behagelig.
    Her fanger du jo noe av det viktigste, men DLPs største problem er regnbueproblematikken, og da må kanskje også hjulhastigheten opp noget for å avhjelpe det...

Så hvis vi da setter til side alle fancye ting som god zoom, sinnsyk lens-shift og justerbar iris i 64 trinn! Slik at vi da til slutt står igjen med 3 LCD-brikker i den ene og fargehjul i den andre - HVA får vi da?
    Synes ikke det er riktig å sette dette tilside. Det er viktig ingrediens i den enkeltes teknologi, og det vil være feil å ta bort noe av LCD-teknologiens fortrinn. Da legger du et grunnlag for at DLP "skal vinne"...;-)

Flere innspill ønskes også fra meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å kommentere:
    "Så hvis vi da setter til side alle fancye ting som god zoom, sinnsyk lens-shift og justerbar iris i 64 trinn! Slik at vi da til slutt står igjen med 3 LCD-brikker i den ene og fargehjul i den andre - HVA får vi da?"

Dette er ikke fancy ting, men ting som mange etterspør, spesielt de som ikke har et eget hjemmekinorom. Justerbar IRIS er genialt, da en ikke trenger å styre med filtre av ulik styrke. Mange her har kjøpt filter til AE700 for å redusere lysstyrken. Med justerbar IRIS kan en tilpasse lysstyrken til rommet og også til type film en ser.På animasjon ønsker en mer sprut i fargene, mens på Underworld etc kan det være greit med mindre lysstyrke (men mister detaljer i mørke scener).

Så hva er fancy ?? Mange syntes nok det var fancy med fjernkontroll til CD spilleren da den kom. Er dette fancy nå ? :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er like umulig å svare på som alle andre liknende tråder Jeg er forævrig enig med Anfield at folk faktisk er så forskjellige i hva de liker. For meg er det blandet drops, og hver teknologi må inngå kompromisser i forhold til den andre. Jeg mener at LCD har bedre farger, er mer fleksible, har generelt sett mindre støy. DLP har bedre kontrastnivå og mindre SDE.

Det finnes ingen fasit her

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor å kritisere tråden så kan en jo heller legge til sine erfaringer!!
    Tråden har en del kompromisser og jeg vet jo at det meste her går på folks smak og behag, men det var ikke det jeg var ute etter med denne tråden heller (Tror jeg)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Istedenfor å kritisere tråden så kan en jo heller legge til sine erfaringer!!
    Tråden har en del kompromisser og jeg vet jo at det meste her går på folks smak og behag, men det var ikke det jeg var ute etter med denne tråden heller (Tror jeg)
    Men kjære Thlian. Vi kritiserer vel ikke tråden, vi svarer etter beste evne. Men ettersom vi i den digitale PJ-verden må nødt til å inngå endel kompromisser den ene og andre veien vil jo folks svar blir jo farget av det.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men kjære Thlian. Vi kritiserer vel ikke tråden, vi svarer etter beste evne. Men ettersom vi i den digitale PJ-verden må nødt til å inngå endel kompromisser den ene og andre veien vil jo folks svar blir jo farget av det.....
    ¨
    Yepps, derfor tråden er her
    (for å utbytte meninger, egentlig hadde jeg håpa på at vi rett og slett hadde en DLP vs, LCD slik at dem som var usikre hadde boe å gå ut ifra!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (for å utbytte meninger, egentlig hadde jeg håpa på at vi rett og slett hadde en DLP vs, LCD slik at dem som var usikre hadde boe å gå ut ifra!
    Slike tråder har en tendens til å skli litt langt ut, desverre. Ellers har du jo allerede fått endel innspill her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •