Offisiell tråd for Epson EMP-TW600 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 31 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 616
    Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var jo hyggelig lesning. Da gleder jeg meg fryktelig til projektoren kommer. Jeg har en del dvd'er jeg har utsatt til ervervelsen kommer i hus. Har noen testet denne sammen med UPC sin digitale dekoder?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrBergen
    Epson sine hjemmesider var litt dårligere enn Panasonic sine. F.eks. har de bare brosjyrer, og ikke hele manualen på modellene. Det er kjekt å kunne se litt i hele manualen før en handler. Noen som vet om et sted man kan finne denne?
    Du kan finne hele manualen pluss litt til her: [LINK]

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg Anfield. Satt veldig pris på det. Man fanger vel kanskje leseren ekstra mye når man selv er en eier av en slik PJ, som jeg selv er.. Skal ta og titte litt på den økninigen fra 6500 kelvin til 9000 selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Økning fra 6500 til 9000 kelvin

Hva er det egentlig man endrer når man øker fra 6500 til 9000 kelvin? Det er vel temperatur vi snakker om, og øker man den så høres det ut som om lyspæren slites fortere ut, samt at man får økt behov for avkjølning (økt viftestøy).

Når jeg likevel er inne på lyspæren, så er det jo en kjennsgjerning at den er relativt dyr. Produsentene lover mange timer som max, men kan ikke gi garanti for mye. Jeg er skeptisk til alt hva produsenter lover etter å ha lest litt om hva Gorm måler av kontrast i forhold til hva som leveres. Skrev litt tidligere at jeg tidligere egentlig tenkte å kjøpe en P700, men en av de tingene jeg var svært kritisk til var lampetiden. Kan virke som om eiere av Panasonic er skuffet over levetiden. Kan det være at Epson er bedre på dette området? Skulle vært morsomt om det kunne etableres en database over levetiden på lampen der vi kunne legge inn våre erfaringer. Dette kunne vel kanskje få produsentene til å skjerpe seg dersom forbrukermakten skulle bety noe.

Dette er virkelig en kul side. Når man spør om noe så får man gode tilbakemeldinger og svar. Får jeg spandere en pils på hele gjengen siden det er jul?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig man endrer når man øker fra 6500 til 9000 kelvin? Det er vel temperatur vi snakker om, og øker man den så høres det ut som om lyspæren slites fortere ut, samt at man får økt behov for avkjølning (økt viftestøy).

Når jeg likevel er inne på lyspæren, så er det jo en kjennsgjerning at den er relativt dyr. Produsentene lover mange timer som max, men kan ikke gi garanti for mye. Jeg er skeptisk til alt hva produsenter lover etter å ha lest litt om hva Gorm måler av kontrast i forhold til hva som leveres. Skrev litt tidligere at jeg tidligere egentlig tenkte å kjøpe en P700, men en av de tingene jeg var svært kritisk til var lampetiden. Kan virke som om eiere av Panasonic er skuffet over levetiden. Kan det være at Epson er bedre på dette området? Skulle vært morsomt om det kunne etableres en database over levetiden på lampen der vi kunne legge inn våre erfaringer. Dette kunne vel kanskje få produsentene til å skjerpe seg dersom forbrukermakten skulle bety noe.

Dette er virkelig en kul side. Når man spør om noe så får man gode tilbakemeldinger og svar. Får jeg spandere en pils på hele gjengen siden det er jul?
    En slik side, der levetid noteres, finnes allerede. Søk på forumet, og du vil finne denne. Du vil også finne en lang debatt som har pågått om hvilke garantier oss forbrukere har ifm levetid på projektorpærer. Synes å huske en som testet denne saken med Forbrukerombudet (??).

Når det er sagt, så er pærekostnaden ofte uaktuell for de aller fleste her på forumet. Dette skyldes at folk skifter projektor lenge før pæren er slitt ut. Mange kjøpte AE700 i fjor eller tidlig i 2005 og vurderer allerede å skifte til TW600 eller Z4, selv om timetelleren står på 2-300 timer.

Men det er kjipt når pæra ryker før tiden :x

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ikke snakk om temperatur i varmeenergi, men hvordan panelene genererer fargene. 9000 kelvin er en "kjølig" fargetemperatur siden gråskalaen er mer blåaktig. Typisk belysning med denne ca. denne temperaturen er lyset man får fra f.eks. lysrør. Vanlig dagslys ligger på ca 6500 kelvin tror jeg. Jo lavere verdi, jo "varmere" blir fargene. De går mer og mer mot rødt ettersom du kommer nedover. Slik sett har ikke denne justeringen noe og si for levetiden på pæren, siden det kun er fargebalansen man fikler med.
    Det kan virke som om Epson har bommet litt med dette, siden bildet blir mer "normalt" på høyere innstillinger. Jeg for min del kjører på 7500 kelvin, og syns det passer best etter min smak.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ...
    Når det er sagt, så er pærekostnaden ofte uaktuell for de aller fleste her på forumet. Dette skyldes at folk skifter projektor lenge før pæren er slitt ut. Mange kjøpte AE700 i fjor eller tidlig i 2005 og vurderer allerede å skifte til TW600 eller Z4, selv om timetelleren står på 2-300 timer.
    ...
    Forstår ikke hva du snakker om her :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig man endrer når man øker fra 6500 til 9000 kelvin?
    Poenget med å øke projektorens innstilling er at ved å stå på 6500 k (som projektoren står på rett ut av boksen) gir ikke dette mer enn rett over 5000 k. Dette har ikke jeg selv målt, men skrevet av andre testere. For å oppnå 6500 kelvin (målt) burde projektoren stilles på nærmere 9000k for å gi ut dette. Dette bidrar da til en mer korrekt fargetemperatur ihht D65.

Dette er jo diskutert i andre tråder tidligere, og derfor kan det nå være en god ide å kjøpe projektoren sin et sted som tilbyr utvidet lampegaranti. Dette koster småpenger iforhold til en ødelagt pære (499,- for 2000 timer/2 år).

Panasonic AE700 er langtfra dårligst i klassen på lampelevetid.

Den "databasen" du etterlyser finnes allerede.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kelvin er riktignok SI-enheten for temperatur, men her er det snakk om fargetemperatur. Det har ingenting med temperaturen på pæra å gjøre, og følgelig heller ikke pæreslitasje.

Om du går inn i menyen på PC-skjermen din så kan du sannsynligvis også finne en justering for fargetemperatur. Lek litt med den, så kan du få et inntrykk av hva det går i.

EDIT: Her kan man jammen meg ikke bruke tre minutter på et innlegg.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg spandere en pils på hele gjengen siden det er jul?
    Kuult. Kun 10.000 stykker her inne :grin: håper du er stinn av cash!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ulempen med å bruke TW600 dersom en bruker PJ som bildekilde ved arbeid på PC blir da at viftestøyen i disse tilfellene blir høyere, da det kun er Theater Black 1 og 2 at viften settes til low-modus.
    Ett datapunkt her, med TW600 stående på hylle drøye meteren bak sittposisjon hos oss, så synes jeg det er helt greit støynivå i "natural" modus.

Vi valgte Theater Black 1 som grunnlag for kallibreringen. Menysystemet på TW600 er ikke så oversiktlig som på AE700, så det tok littegranne tid før vi kom inn i det. Men det er flere justeringsmuligheter på TW600, og det er bra. Det første vi gjorde var å justere opp lysstyrken fra 6500 kelvin til 9000. Dette gjorde at den varme tonen i de lyse partiene forsvant. Gammakurven lot jeg stå på 2.2. Testen til Gorm, samt CKL sin på AVbuzz, antyder at den blå og røde "fargekurven" kunne justeres noe, hvilket jeg gjorde under RGB-menyen (offset og gain-valgene). Resten av justeringene på DVE var av relativt beskjeden karakter.
    Manualen anbefaler "natural" som utgangspunkt for kalibrering. Liker best "natural" ved litt lys i rommet, og TB1 ved full mørklegging. Når det gjelder fargetemperatur synes jeg 9000K blir riktig i natural, men får omtrent det samme resultatet ved 7500K i TB1. I tillegg så måtte jeg justere ned fargemetningen i TB1 ganske mye, opplevde dere dette ?

Fjernkontrollen er stor og ligger godt i hånden, og i motsetning til Gorm hadde vi ingen problemer med å få den til å funke, uansett hvordan vi pekte. Kanskje et dårlig batteri i din, Gorm
    Her må jeg si meg helt enig. Må være noe rart hos Gorm, kan bruke fjernkontrollen i all mulige vinkler og avstander.

Som Plasmaboy nevnte hørte vi irisen jobbe ganske aktivt, spesielt i såkalte dynamiske bildepartier, mørkt med innslag av sterkt lys. Dette la vi dog kun merke til fordi vi testet uten noe lyd i rommet. Med kun svak bakgrunnsmusikk vil det ikke være hørbart i det hele tatt.
    Det er noen luker under projektoren som ikke sitter veldig fast, og de "skrangler" litt når irisen jobber. Det går å feste de med litt tape.

Utseendemessig er også AE700 et hode foran. Er nok endel lettere å få "godkjent" denne hos sin respektive enn den store, hvite varianten fra Epson.
    Vel, smaken er som baken. WAF gikk ivhertfall opp med TW600 hos oss.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte ikke å holde meg lenger så nå er 1 stk TW600 bestilt fra Komplett.

Får da såklart med den super gode Eltax dvd'n, spørs om denne ikke overtar plassen til 3910.

Skal bli morsomt å prøve denne i jula, håper bare jeg får den i løpet av neste uke.

Har ikke kjøpt noe nytt til kino'n siden i April så det var på tide.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, grattis da K E A og velkommen til 600 gjengen
    Du blir nok storfornøyd. Bare fryd hjemme hos meg i hvertfall...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K E A
    Klarte ikke å holde meg lenger så nå er 1 stk TW600 bestilt fra Komplett.

Får da såklart med den super gode Eltax dvd'n, spørs om denne ikke overtar plassen til 3910.
    ....
    Håper virkelig det siste der var ironisk ment :razz:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Ett datapunkt her, med TW600 stående på hylle drøye meteren bak sittposisjon hos oss, så synes jeg det er helt greit støynivå i "natural" modus..
    For all del, ikke ubehagelig i det hele tatt. Og når jeg bruker PCen med PJ er det ofte musikk på i bakgrunnen. Men Plasmaboy ønsker å ha det stille når han jobber med dette, da er det et tema å ta med i betraktningen.

Manualen anbefaler "natural" som utgangspunkt for kalibrering. Liker best "natural" ved litt lys i rommet, og TB1 ved full mørklegging. Når det gjelder fargetemperatur synes jeg 9000K blir riktig i natural, men får omtrent det samme resultatet ved 7500K i TB1. I tillegg så måtte jeg justere ned fargemetningen i TB1 ganske mye, opplevde dere dette ?
    Kinoen til Plasmaboy har full lyskontroll, derfor valget av Theater Black 1 for kallibrering. I kinoer uten full lyskontroll, og også med litt ambi-light, ser jeg helt klart ulempen med disse lyssvake "kino-modusene" og kan da skjønne at Natural er et brukbart alternativ. Men ulempen er da at viften går i "High"-modus, noe jeg mener er unødvendig til filmtitting. Fargemetningen ble justert noe ned ja, spesielt rødt og blått.

Det er noen luker under projektoren som ikke sitter veldig fast, og de "skrangler" litt når irisen jobber. Det går å feste de med litt tape.
    På vår testprojektor var det ingen løse lokk som klirret, her var det kun den lav "klikkingen" til irisen vi hørte. Men som sagt tidligere, dette er egentlig ikke et tema. Vi hørte det kun fordi det var helt stille i rommet, da vi ikke hadde koblet til lyd.

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flere her har gått fra ae700 til tw600 her.
    Hvordan plasserer dere denne (feks i forhold til ae700), med tanke på størrelse på bildet og kastelengde?.

Lerret på 2 meter på en hylle 5 meter unna går ikke på denne PJ om jeg leste riktig. Ser den har bedre lensshift, så montering i taket er jo en mulighet. Men ikke i en stue kanskje... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K-pax
    Ser flere her har gått fra ae700 til tw600 her.
    Hvordan plasserer dere denne (feks i forhold til ae700), med tanke på størrelse på bildet og kastelengde?.

Lerret på 2 meter på en hylle 5 meter unna går ikke på denne PJ om jeg leste riktig. Ser den har bedre lensshift, så montering i taket er jo en mulighet. Men ikke i en stue kanskje... :???:
    Prøv deg litt med denne. Kanskje det gir deg svart du er ute etter:
    Trykk her

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkulator:

http://www.projectorcentral.com/Epso...ulator-pro.htm

Ser ut som om 4,1 m er maks avstand ved 2 meter bredde. Hvis jeg ikke har tenkt feil, da..

2,40 er minimum ved 5 meter, tilsvarer 110".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Kalkulator:

http://www.projectorcentral.com/Epso...ulator-pro.htm

Ser ut som om 4,1 m er maks avstand ved 2 meter bredde. Hvis jeg ikke har tenkt feil, da..

2,40 er minimum ved 5 meter, tilsvarer 110".
    Ahh, da slapp jeg å kjøpe denne projektoren, ettersom jeg har en avstand på 4,5 m til lerretet som er 200 cm bredt (dvs 190 cm innenfor maskering). :wink:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang. waf; det må jo være bedre med en hvit proj en en annen farge da de fleste stuer har hvitt tak!(kino rom er en annen ting, og der kan waf bare gå å legge seg!) :-)

Side 8 av 31 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •