Offisiell tråd for Epson EMP-TW600 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 31 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 616
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SIMEN11111
    hallo..
    lurte berre på om oppgraderingen din er fra p-ae700 til tw600...
    så du er fornøygd???
    ang lerret.kva anbefaller du?tenkte å laga meg eitt heimelaga.kvitt eller grått?hadde tenkt å kjøpa meg panasonicen men trur eg går for tw600.enig??
    Jeg gikk fra AE700 ja. Hvilket lerret man skal gå for må bli en individuell vurdering utfra rom og ønsker ellers. Jeg har for min del har planer om grått Dreamscreen etter å ha slitt litt med å få mitt DIY lerret til å bli skikkelig.

Til Plasmaboy: Dersom du har brukt normal-modus på AE700 hele tiden har du nok vent deg til det bildet den gir. Syns selv at den modusen var mest spennende på min AE700, men følte også at den ikke var helt korrekt i fargene, så det ble til at jeg brukte "natural" mest, selv om bildet totalt sett ble for kjedelig.
    Min overgang til TW600 ble derfor svært positiv siden jeg syns det er mer sprut i bildet der, selv i Theatre Black modusene. Samtidig er bildet og fargene mer naturlig, så jeg forstår ikke helt hvordan du ikke kan like den... Sikker på at det eksemplaret du har er helt 100% ? Ellers er vi jo som sagt, mange ganger før, ikke like og liker forskjellige ting :smile:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser på søta brors sider (minhembio.se) at den lager "en god del" mer støy takmontert, at viften går raskere. Er det noe hold i dette dere som har den allerede?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond

Til Plasmaboy: Dersom du har brukt normal-modus på AE700 hele tiden har du nok vent deg til det bildet den gir. Syns selv at den modusen var mest spennende på min AE700, men følte også at den ikke var helt korrekt i fargene, så det ble til at jeg brukte "natural" mest, selv om bildet totalt sett ble for kjedelig.
    Min overgang til TW600 ble derfor svært positiv siden jeg syns det er mer sprut i bildet der, selv i Theatre Black modusene. Samtidig er bildet og fargene mer naturlig, så jeg forstår ikke helt hvordan du ikke kan like den... Sikker på at det eksemplaret du har er helt 100% ? Ellers er vi jo som sagt, mange ganger før, ikke like og liker forskjellige ting :smile:
    Det er vel sikkert slik du nevner at smaken spiller en rolle her, eller skal man si hva man er vant til. Men det som er synd her for min del er jo at jeg liker Theater grunninstillingen best med litt justering av farger, kontrast og slikt og da går vifta for fullt uansett hvordan jeg vrir på det. Samme sak med PC bruk, her må du bruke Livibg room og justere litt på kontrasten, men også her går vifta på fullt. Det er ikke aktuelt å kjøre PC på Theater Black 1 og 2. Så til PC bruk hvor man spiler musikk, surfer, jobber og slikt så vil jeg si at for min del så bråker den rett og slett for mye.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg leser på søta brors sider (minhembio.se) at den lager "en god del" mer støy takmontert, at viften går raskere. Er det noe hold i dette dere som har den allerede?
    Alle projektorer bråker mer ved takmontering. Den enkle grunnen til dette er at det er varmere oppunder taket, og at viftene i projektorene er termostatstyrt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. tror jeg hadde ca 29grader under taket når det var ca 23-24grader i sofa høyde!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og noen projektorer øker automatisk hastigheten på viftene dersom man konfigurerer den for takmontering (ceiling). Både AE700 og TW600 har dette innebygd i firmware. I tillegg er de termostatstyrte slik at de øker enda mer dersom temperaturen går opp. Det siste gjelder selvsagt uansertt om de er tak- eller bordplassert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder det samme dersom en monterer projektoren opp ned i en hylle ? Jeg antar at svaret er ja, da dette er styrt av termostat men også det faktum at en da må velge takmontering for at bildet skal snu.

I så fall så er dette et poeng når en skal kjøpe projektor, iallefall for oss som irriterer oss over viftestøy. :grin:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Alle projektorer bråker mer ved takmontering. Den enkle grunnen til dette er at det er varmere oppunder taket, og at viftene i projektorene er termostatstyrt.
    Jeg er med på den. Men som Eriond sier er det ikke bare viftestyrt på denne. Kanskje lens-shiften er såpass at jeg kan ha den nesten oppunder taket alikevel, uten å montere den opp ned? Vel, gidder ikke regne på det. Om noen vet kan de vel skrike ut. Jeg finner ut av det uansett

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man monterer TW600 på hylle oppunder taket, eller opp-ned i oppheng går ut på akkurat det samme siden lens-shift har samme virkeområdet i begge retninger. Har dog et intrykk av at bildet blir mindre forringet av lens-shift dersom den henger i taket. På en måte som optikken desverre er mer optimalisert for den typen montering. Eller på hylle langt ned for den saks skyld ;-)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man monterer TW600 på hylle oppunder taket, eller opp-ned i oppheng går ut på akkurat det samme siden lens-shift har samme virkeområdet i begge retninger. Har dog et intrykk av at bildet blir mindre forringet av lens-shift dersom den henger i taket. På en måte som optikken desverre er mer optimalisert for den typen montering. Eller på hylle langt ned for den saks skyld ;-)
    Ok, men det går vel ikke ut på det samme hvis den har vesentlig mer viftestøy når den henger opp ned? Ikke for meg i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres nesten ut som et paradoks, da jeg trodde projektorer var "ment" til bordplassering.

Det er ikke det samme om en monterer den opp ned eller om den står på en hylle. Dette beror på om det er off set eller ikke. Dersom en setter projektoren på bordet og center av bildet er vinkelrett på linsen, så stemmer nok din uttalelse. Men dette er sjelden tilfellet, fordi da ville jo deler av bildet bli vist på bordplaten dersom en plasserte projektoren på et bord.

BenQ 7700 har ikke off set, dvs at bunnen på bildet ved bordplassering er vinkelrett på linsen. De aller fleste projektorer har off set (tror jeg), slik at bildet skytes litt oppover. Har en ikke off sett og skal takmontere, så kan en ikke henge projektoren høyt, da toppen av bildet kommer for høyt opp. Motsatt ved bordplassering, dvs nederste del av bildet blir like lavt som projektoren er plassert.

Og hva har vi lært av dette: Jo, lens shift er kjekt å ha ! :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MESSEL

Kom med en liten samenligning når du får denne i hus, artigt å vite hvordan den er i forhold til 4805.

Driver å vurderer projektor bytte selv, men har ikke helt bestemt meg ennå.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Dette høres nesten ut som et paradoks, da jeg trodde projektorer var "ment" til bordplassering.

Det er ikke det samme om en monterer den opp ned eller om den står på en hylle. Dette beror på om det er off set eller ikke. Dersom en setter projektoren på bordet og center av bildet er vinkelrett på linsen, så stemmer nok din uttalelse. Men dette er sjelden tilfellet, fordi da ville jo deler av bildet bli vist på bordplaten dersom en plasserte projektoren på et bord.

....
    Og hva har vi lært av dette: Jo, lens shift er kjekt å ha ! :grin:
    Kan være at jeg har blitt lurt av mitt dårlige lerret. Syns bare det ble skarpere bilde hos min svoger da vi plasserte den på stuebordet. Jeg har den på hylle en del over senter av bilde...

Det jeg skrev stemmer helt, siden det i dette tilfellet går ut fra senter av linsen. Lens-shift er nok ment å brukes :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En fersking med ny projektor

Hei
    Først vil jeg si at dette er en genial nettside. Etter å ha drømt om en projektor i lang tid havnet jeg innpå denne siden. Det gjorde meg mye smartere. Mange gode diskusjoner og gode tips. MEN ... forvirringen om hva en skal velge blir jo ikke mindre.
    Ser at diskusjonen går litt på Panasonic 700, 900, Z4, etc ... og denne nykommeren Epson TW600. Jeg hadde bestemt meg for 700, men ventet litt for å se hvordan 900 kom ut i pris og ytelse. Etter min dømmekraft må jeg si at 900 virker skuffende i forhold til pris. Det var vel like før jeg trykte "kjøp" på 700 at denne Epson TW600 dukket opp. Ut fra hva jeg har sett av spesifikasjoner og tilbakemeldinger er dette et meget godt kjøp. Den ligger lavere i pris enn hva man ville forvente. Ville sagt at den burde ligge ca 5000,- dyrere, og plassere seg mellom Z4 og 900, slik at jeg tolker den til å være svært prisgunstig og helt på topp i spesifikasjoner. Ikke minst veldig kult å kjøpe noe som er nytt og "best".
    Dette er min første projektor, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Derfor kan jo ikke jeg bli skuffet, eller?

Kommer tilbake med mange spørsmål om oppsett, kalibrering m.m. når jeg får den om et par dager!!!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet. Jeg tror nok ikke at du blir skuffet, i og med at jeg også har bestilt denne... Dette blir nok en aktiv tråd fremover, nå som snøballen er i gang.

Gorm: Føler du presset nå som så mange har kjøpt denne usett på din anbefaling ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg og Anfield Kalibrert THW 600 og resultatet var jo strålende. Merkbart bedre sortnivå kontra 700, og et mye skarpere bilde. Etter å ha kalibrert bilde fra 2910 og da satt opp Kelvin fra 6500 til 9000 så ble bildet meget bra. Dette ble gjort i Theater Black 1. Her ser en jo helt klart at smoothscreen gjør bildet slørete på 700 i forhold til THW600.

Når det gjelder irisen så hørte vi denne ganske bra da vi ikke hadde lyd på. Dette hørtes jo ut som en liten harddisk som spant til tider, men det høres nok ikke med lyd på. Iom at jeg ikke la merke til denne når jeg kjørte med lyd under tidligere tester.

Når det gjelder PC så må en nesten kjøre i Living Room modus og da må en leve med vifta som går for fullt.

Er vel ikke noe tvil at denne er verdt de 2-3000,- mer enn hva 700 koster, men den er jo gått ut så da må den sammenlignes med de dyrere konkurrentene.

Men har du en 700 og vil oppgradere til en THW600 så vil de ikke bli aktuellt for min del iom at jeg bruker PCen såpass mye på PJ, her var støynivået litt for høytt etter min smak. Men om det er ren kinobruk så er det sikker verdt pengene og litt til syntes jeg .

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for denne tilbakemeldingen. Jeg kommer ikke til å bruke den til PC så den kommer nok til å gå i Theater Mode for det meste. Beroliget over at støynivået ikke var så uutholdelig som noen hevdet her en stund

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om kalkulator, manualer og pussige salg

Ser på projectorcentral at de ikke her med TW600 der på lerretkalkulatoren. Noen som vet om andre måter og nettsteder å estimere dette?

Epson sine hjemmesider var litt dårligere enn Panasonic sine. F.eks. har de bare brosjyrer, og ikke hele manualen på modellene. Det er kjekt å kunne se litt i hele manualen før en handler. Noen som vet om et sted man kan finne denne?

Er det sammenheng mellom Eltax og Epson siden de kaster gratis DVD-brenner (m/stor harddisk) etter dem som kjøper en allerede "billig" projektor?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sjekk TW550 på projectorcentral, den har samme throw HER.

Jeg hadde personlig holdt meg et godt stykke unna Eltax, spesielt på en DVD-opptaker en faktisk skal benytte softwaren på, men la oss forholde denne tråden opp mot TW600, og opprett ev. en ny tråd vedr. Eltax DVD-opptakeren.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Plasmaboy nevnte, har vi i kveld kallibrert og finjustert den TW600 han hadde på besøk, og alle alarmbjeller kan foreløpig skrues av.....:lol:

Rommet til Plasmaboy har full lyskontroll. Både AE700 og TW600 var helt ukallibrerte rett fra esken når vi begynte. Som Plasmaboy sa så synes han det var mere "smell" i fargene, spesielt til PC-bruk, på AE700's "Normal"-modus. Til rent PC-bruk er nok ikke Theater Black 1 eller 2 særlig aktuelle og bør sees på som rene filmmoduser (noe navnet også tilsier ) Ulempen med å bruke TW600 dersom en bruker PJ som bildekilde ved arbeid på PC blir da at viftestøyen i disse tilfellene blir høyere, da det kun er Theater Black 1 og 2 at viften settes til low-modus. På AE700 har en mulighet til å overstyre dette.

Vi koblet opp min Denon 2910 over DVI og startet med TW600. Inn med DVE og tid for en kallibrering. Som Gorm nevnte er fargene på denne rimelig bra innstilt fra fabrikk, men noen justeringer er fremdeles nødvendig. Jeg har lest endel på utenlandske forum om denne, og et par pålitelige testere har gitt et par konkrete tips til justeringer som jeg tenkte jeg ville teste ut.

Vi valgte Theater Black 1 som grunnlag for kallibreringen. Menysystemet på TW600 er ikke så oversiktlig som på AE700, så det tok littegranne tid før vi kom inn i det. Men det er flere justeringsmuligheter på TW600, og det er bra. Det første vi gjorde var å justere opp lysstyrken fra 6500 kelvin til 9000. Dette gjorde at den varme tonen i de lyse partiene forsvant. Gammakurven lot jeg stå på 2.2. Testen til Gorm, samt CKL sin på AVbuzz, antyder at den blå og røde "fargekurven" kunne justeres noe, hvilket jeg gjorde under RGB-menyen (offset og gain-valgene). Resten av justeringene på DVE var av relativt beskjeden karakter.

Bildet som TW600 så valset opp med var svært så oppmuntrende for en som har en i bestilling . Testklippene fra "LOTR FOTR" og "I, robot" avslørte først og fremst at TW600 har et markant skarpere bilde. Detaljer er crispere, ansikter klarere og flere detaljer både foran og bak i bilde dukker opp.

Screendoor er ikke plagsomt så lenge en holder seg over 1,5x bildebredden. Hos Plasmaboy er lerretet 215 cm og i sitteposisjon er hodet ca 330 cm unna. Så det holdt akkurat. VB er også et ikketema sammenlignet med AE700. Veldig bra!

Sortnivået er en gledelig overraskelse. Mye bedre enn AE700. Alt er selvfølgelig relativt, men slik bilde fremstod i kveld vil jeg kunne leve med en god stund. Sort fremstår som sort. Ikke mørkegrått som desverre AE700 viste.

Kontrasten er også merkbart bedre. Spesielt skinnfrakken til Det. Spooner i "I, robot" ser nå ut som skikkelig skinn, i de mørke partiene i "Minas Tirith" var det langt flere detaljer enn AE700. Også bedre dybde i bildet.

Justeringsmulighetene på linsen er også bedre enn joysticken til AE700. Fjernkontrollen er stor og ligger godt i hånden, og i motsetning til Gorm hadde vi ingen problemer med å få den til å funke, uansett hvordan vi pekte. Kanskje et dårlig batteri i din, Gorm En merkelig ting med fjernkontrollen dog; den sluttet etter en gitt tid å lyse, selv om en holdt på å justere/trykke på knappene. Nederst finnes det da en "bli-lys-i-tastene-igjen"-knapp. Rart!

Som Plasmaboy nevnte hørte vi irisen jobbe ganske aktivt, spesielt i såkalte dynamiske bildepartier, mørkt med innslag av sterkt lys. Dette la vi dog kun merke til fordi vi testet uten noe lyd i rommet. Med kun svak bakgrunnsmusikk vil det ikke være hørbart i det hele tatt.

Er alt så "best" på TW600. Nei, selvfølgelig ikke. Uten at jeg har testet det er jo det største aberet deintelaceren. Den er nok bedre i AE700. Utseendemessig er også AE700 et hode foran. Er nok endel lettere å få "godkjent" denne hos sin respektive enn den store, hvite varianten fra Epson. Dessuten har en som nevnt muligheten til å justere lamp-mode uavhengig på AE700, noe som kan savnes for de som ønsker et noe mer lyssterkt bilde til eksempelvis PC-bruk, men som ikke ønsker viftestøyen. Men alt i alt viste TW600 et betraktlig bedre filmbilde enn AE700, uten at dette gjør den til en dårlig projektor. Har en 10k som maksgrense er dette fremdeles en glimrende økonomi-PJ.

Dersom ditt projektorbehov først og fremst er filmbruk, og gjerne i et godt lyskontrollert rom, kan TW600 anbefales. Til prisen synes jeg personlig det er et røverkjøp, og helt klart verdt oppgraderingen og prishoppet fra AE700. Men en må selv gjøre sine vurderinger.

Alltid hyggelig å være på besøk hos Plasmaboy, og i tillegg fikk jeg en kjapp innføring i HTPC med Windows Media Center Edition og Xbox 360. En liten demorunde av PGR3 ble det også tid til. Rimelig digg! Helt klart at det blir oppgradert HTPC og Xbox 360 i nykinoen til Anfield på vårparten.

En skikkelig hyggelig kallibreringskveld var det.

Side 7 av 31 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •