Offisiell tråd for Epson EMP-TW600 - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 31 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 616
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Bønna, du hadde rett. HDMI fungerer nå, men ser for meg at dette kan bli et problem hvis man switcher HDMI vha en av de nye receiverne eller en dedikert videoprosessor. Utrolig kjipt å måtte reboote PC'n hvis man bytter kilde frem/tilbake.

Noen tanker ellers om TW600'n. Har lest meg gjennom denne tråden, og er stort sett enig i det som har blitt sagt. Jeg har brukt en Sony HS10 frem til nå, og det er åpenbart at denne 2 generasjon nyere prosjektøren er temmlig mye bedre. Fargene feks har mye mer smell. Jeg har ikke forsøkt noen kalibrering utover å stille temperaturen noe, men fargemetningen er helt på grensen. Ellers er det myye mer detaljer i mørke partier; dette var heller ikke HS10'n sin store styrke. SDE har også blitt godt redusert - mye nærmere DLP nå.

Negativt er mer synlig vertikale striper, og det er også mer støy i bildet enn jeg kan like. De 2 modusene som kan brukes i litt opplyste rom har
    ikke riktige farger. Dessverre har ikke prosjektøren i nærheten av nok lys til å fungere tilfredsstillende på dagtid heller - det var forsåvidt ikke forventet.

Man kan ikke klage for mye når prisen er det den er. For en som ikke takler RGB-flimmer og ønsker en lyssterk prosjektør er det fint lite idag som er aktuelt. Jeg kommer til å sitte stille og vente på 3-chip 1080 fra projectiondesign.

Skjønner ikke helt hva dere mener med disse probleme med HDMI fra PC? jeg kjører en DVI til HDMI kabel, og jeg har ingen problemer med deteksjon?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig konsekvent på å skru på PC etter TW600 siden jeg hadde disse problemene. Kan du nappe kabelen inn/ut uten problemer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg har vært veldig konsekvent på å skru på PC etter TW600 siden jeg hadde disse problemene. Kan du nappe kabelen inn/ut uten problemer?

Jeg har vel strengt tatt ikke prøvd å nappe den inn og ut, pc`n min står på stort sett hele tiden, og når jeg skal se film så endrer jeg oppsettet slik at TW600 er primary skjerm (kjører en skjermsoppsett, ikke dualview)

Så ved nærmere ettertanke så kan det jo hende at også jeg har dette problemet bare at jeg ikke har opplevd det ennå

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EMP-TW600, mye mer lysutbytte enn PT-AE700?

Jeg har nettopp anskaffet meg en brukt Panasonic PT-AE700 prosjektor. Den viser flotte bilder, men jeg kunne ønske litt mer lysstyrke! Etter å ha lest litt så har øynene falt på en Epson EMP-TW600 som ifølge spesifikasjonene skulle gi litt mer lysutbytte. Er det noen her på forumet som har eid begge prosjektorene? En ting er spesifikasjoner og teoretisk lysutbytte, men er det noen som kan fortelle meg om det er noen særlig forskjell på lysutbyttet i praksis? :-?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW600 har ikke enormt med lys i de modusene som faktisk gir et riktig bilde. Jeg har ikke sett AE700 så kan ikke sammenligne. Har lampa gått mange timer kan du vurdere en ny.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zznafu
    Jeg har nettopp anskaffet meg en brukt Panasonic PT-AE700 prosjektor. Den viser flotte bilder, men jeg kunne ønske litt mer lysstyrke! Etter å ha lest litt så har øynene falt på en Epson EMP-TW600 som ifølge spesifikasjonene skulle gi litt mer lysutbytte. Er det noen her på forumet som har eid begge prosjektorene? En ting er spesifikasjoner og teoretisk lysutbytte, men er det noen som kan fortelle meg om det er noen særlig forskjell på lysutbyttet i praksis? :-?
    Har ikke eid noen av disse projektorene, men det er vel egentlig mange faktorer som spiller inn for hvordan lysstyrken fra en projektor oppleves i praksis.

Gain og størrelse på lerret og hvor mørkt man får det i rommet både når det gjelder avblending fra vinduer mot dagslys og hvor mye rommets flater som tak og vegger gulv reflektrer lyset fra projektor og bilde på lerretet er faktorer her, som blandt annet påvirker hvor lysømfintlig øyet blir, noe som påvirker lysstyrke opplevelsen på lerretet.

De oppgivede lysstyrke verdiene for projektorene er ofte maks verdier der man ikke har riktig fargebalangse eller (D65) farge temperatur som er den riktige for å se film materiale, og når man vet at de lampemodulene som ofte brukes har et litt grønn aktig fargestikk og er litt svakt på rødt, så vil man tape en del teoretisk lysstyrke når de tre primærfargene må kalibreres til å balangsere og følge den svakeste, dvs Det Grønne og det blå LCD panelet må lukke mer for lampelyse mer enn det røde panelet, følgelig får man ikke lenger samme lysgjennomgang og lysstyrke som om alle tre panelene er på full åpning.

En annen ting er det også at slike tekniske spesifikkasjon og data målinger er gjort når lampemodulen er ny. Slike lampemoduler som sitter i disse projektorene slites og taper lysstyrke etter antall timer de er brukt, avhengig av hvor hardt de er kjørt med lav eller høy modus osv, og lampelevetiden er så vidt jeg vet beregnet ut i fra den tiden det tar før lampen er nede i 50% av den oprinnelige lysstyrken. Dette merkes mest ofte godt når man går fra en gammel til en ny lampemodul.

Har den Panasonic PT-AE700 projektoren noen hundre timer drift bak seg, er den kanskje nede i 70-80% av lystyrken den hadde som ny, dette i tilegg til at man kanskje kjører øko modus av lampen for å få mer timer ut av den og for å kjøre med lav viftestøy kan vel gjøre noe med opfattet lysstyrke.

Kalibrering av brigtness og kontrast ut i fra kildespiller er også faktorer her som kan gjøre påvirke om man får utnyttet den riktige lysstyrken i opsettet, og det kan også være en justering på kildespilleren som påvirker om man får "knust" sortnivå og jevnt over litt for mørke bilder.

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mangler litt av subtitles ved visning av 4:3 materiale

Sitat Opprinnelig postet av thomanil
    4:3 går fint.
    Sikkert jeg som gjør noe feil, men jeg får ikke hele subtitles'n til å vises når jeg kjører signalet fra min paraboltuner via scart-->s-video.Riktignok vises mesteparten, men ikke alt. Har kjørt bildet litt frem og tilbake ved hjelp av "position", og det hjelper noe. Regner med dette er ett problem som er relatert til 16:9 vs 4:3. Hva gjør jeg evt galt her? Jeg klarer ikke finne noe sted hvor jeg kan velge mellom 16:9 og 4:3, bare mellom Through, Squeeze, wide, auto, normal osv. Men ingen av disse settingene hjelper meg. Litt av samme problemet har jeg når jeg kjører bildet ifra PC'n på en VGA kabel.

I tillegg har jeg problemer med at jeg nå bare får ett sort hvitt bilde ved bruk av s-video(samme oppsett som ovenfor, og bildekilde på tw-600 satt på auto(PAL)). Dette er ett probleml jeg har hatt før, og har ikke store forhåpninger om å løse dette på en annen måte enn å kjøre ifra scart til komponent i stedet. Sist gang jeg hadde dette problemet kjørte jeg med like instillinger på 4 forskjellige "bildesendere"(pc og dvd) til samme tv med samme kabel via min denon 3806, da fikk jeg bare farger via den ene laptopen(måtte her krype til korset(før min HDMi kabel kom), og kjøre kompositt ifra min denon 1920... s-video nektet nemlig å gi meg farger uansett hva vi gjorde. Frykter det samme vil skje nå, så jeg må skaffe meg en overgang ifra scart til komponent(tuneren har bare scart som utgang).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zznafu
    Det er riktig at TW600 kan oppvise en god del mer lysstyrke. Men, som flere sier, ikke noe mer i de innstillingene som er riktige å bruke i et mørklagt som til filmfremvisning. I dagslys/ikke godt blendet rom har TW600 et par moduser med ekstra lysstyrke som gjør at PJen kan brukes i dagslys med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har den Panasonic PT-AE700 projektoren noen hundre timer drift bak seg, er den kanskje nede i 70-80% av lystyrken den hadde som ny
    Kanskje litt teit å spørre om, men hva hvor mange timer tenkte du på når du nevnte "noen hundre timer drift" ?
    Min TW-600 har nå gått ca. 180timer totalt. Fikk den i slutten av januar tror jeg. Har jeg sett uvanlig mye film? Eller er dettte vanlig bruk av hjemmekino projektorer?

Kan også slenge inn at selv om Epson'n har mulighet for å øke lysstyrken, er det sjelden jeg benytter meg av dette. Dette fordi (som sagt ovenfor) at farger og bildet blir litt feil. Så når sola skinner så gjør jeg heller mitt beste for å stenge det fæle dagslyset fra å slippe inn!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Vil dette funke?

Noen som vet om denne koblingen vil funke:
    coax (fra vegguttak)
    til "TerraTec Cinergy Hybrid"( ekstern USB tv-tuner)
    til PC
    til tw-600 via VGA.

Vil forresten bruke hodetelefonuttaket til stereoanlegget.

PS: vet om muligheten for DVD-opptaker, VHS-spiller, men dette er det eneste som funker med tanke på plass o.l.

PLZ help

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, da er det bare å gå til innkjøp :grin:

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Igår kjøpte jeg meg en TW600, jippiii..
    Så nå er bilde justering igang, selv om jeg er svært imponert over de forhåndsinnstilte. Men har et problem.
    Da jeg først testet den ut igår satte jeg den på bordet foran meg, da er det kanskje 3,5 meter til lerret, et Projecta Pro widescreen, ca 2.20 i lengde.
    Bildet passet perfekt inn i lerretet.
    Idag satte jeg projektor på hylle bak meg, ca 2meter opp og 4,5-5meter fra lerretet. Problemet nå er at jeg får ikke filmer til å passe inn i lerretet, uansett hvor liten zoom jeg har, er det ca 10-15 cm utover på begge sider av lerretet. Er det noe jeg har stilt feil inn, eller er det slik at dess lenger bak jeg setter den , dess større blir bildet. Trodde egentlig problemet var å få det stort NOK til lerreret..er litt skuffa og lei nå, har dere noen gode råd?
    Og en ting til:Når jeg kjører 720 fra dvd, viser projektor 750. Har den ikke ekte 720p oppløsning?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det slik at dess lenger bak jeg setter den , dess større blir bildet
    Slik er det nok. Har du kjøpt den på en nettbutikk har du returrett. Alternative modeller som klarer det du vil er Sanyo Z4 og Panasonic AE900.

Dersom du velger å beholde den kan du alltids bytte til et større lerret eller sette den noe nærmere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, kjøpte den hos en nettbutikk, så kan alltids bytte. Så dum jeg er, jeg har jo lest masse om nettopp det, men har av en eller annen grunn trodd at det var motsatt, at bildet ikke var stort nok til å dekke lerretet. Vil det løse seg dersom jeg henger den i taket og litt nærmere? vil det gå utover kvaliteten på bildet?
    Hva ville du gjort, som er guru på dette ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det løse seg dersom jeg henger den i taket og litt nærmere? vil det gå utover kvaliteten på bildet?
    Da løser det seg, og det har ingen innvirkning på bildekvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har TW600 og den står på hylle festet i takbjelke ca 3m fra lerret.
    Dette går ikke utover bildekvaliteten, og lensshift greier da å projisere bildet ned til ca 60 cm over gulv.
    Vær oppmerksom på at hvis du henger PJen opp ned og inverterer bildet vil vifta gå med høyere turtall. En hylleplassering gir med andre ord mindre støy.

Lykke til !

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er takfeste bestilt,takker så mye for svar. Må bare få si at bildet fra TW600 er særdeles bra og det uten at jeg har begynt å tune enda. Det er en fryd å se film nå, ingen irriterende elementer å henge seg opp i, nå er filmen i fokus

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Først og frem vil jeg takke for et flott forum. Det er til veldig hjelp for oss som ikke er eksperter på lyd og bilde, men likevel vil lære litt før man går til anskaffelse av diverse produkter. Mitt spørsmål: I DVD & Hjemmekino skriver Gorm om irisen som bruker hele 12 min fra åpen til helt lukket. Jeg lurer på om de av dere som har gått til anskaffelse av denne projektoren legger merke til dette? Er det sånn at hvis man i filmen går inn i et mørkt rom, klart ser at dette rommet blir mørkere jo lengre han/henne er der inne, eller er dette kun et målbart fenomen? Jeg har dessverre ikke sett denne projektoren demonstrert så jeg har ikke kunnet danne meg et eget inntrykk. Håper noen av dere som har sett denne kan gi litt tilbakemelding på dette ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at irisen bruker såpass lang tid på å lukke helt. Men når det lukker, så lukker den skikkelig. Derfor den måler såpass bra på kontrastmålinger. Fra helt åpen til helt lukket måler jeg ca 11 sekunder på min ved bruk av testplater. Om du opplever dette underveis i film? Mest sannsynlig ikke. Øyet ditt bruker også litt tid på å venne seg til mørket, og det er sjelden det er episoder i filmer som går fra lyst til helt mørkt uten at det skjer noe som krever lys i bildet på over 11 sekunder. Men det stemmer som du sier; at dess lenger en person oppholder seg i rommet, vil det gradvis bli mørkere.

Side 30 av 31 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •