Plassering av prosjektor, gjerne PT-AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av prosjektor, gjerne PT-AE700

Prøver å finne ut hvilken prosjektor jeg skal kjøpe. Det var ikke mulig med min gamle PT-AE300 å få lite nok bilde (ca 250 cm) i den nye stua med prosjektor på bakvegg og rammelerret på motsatt vegg. Total lengde 540 cm.

Et annet problem jeg har fått i den nye stua er at jeg får ikke satt prosjektoren helt midt på bildet (vil helst montere den på hylle på bakvegg). Prosjektoren vil stå noen cm til venstre for midten av rammelerretet.

Har laget en liten illustrasjon (frihåndstegning i Paint, det ble som dere ser ikke helt bra men...) som viser hvordan stua ser ut.

Spørsmål 1: Vil AE700 kunne brukes ved kun å bruke lens shift? Altså bare optisk justering. Og vil dette bli bra uten reduksjon i bildekvalitet?

Spørsmål 2: Hvor høyt kan jeg montere prosjektoren opp mot taket på hylle på bakvegg? Øverkant av bildet kan være 265 cm fra gulvet.

mvh

Ian

Newcomer Nullings sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har netopp kjøpt en ae700 og fant ut at skal du ha rettest bilde må den være ganske rett mot lærretet

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PT-AE700 vil kunne takle begge kravene dine. Lens shift kan du trygt bruke, men den bør vel helst ikke tynes helt mot maks. Lens shift er jo bare en funksjon for fysisk å flytte linsens plassering i projektoren, så det er ingen fare der. Keystone derimot bør du skygge unna.

Når det gjelder hvor høyt du kan plassere projektoren: Hvor høyt har du egentlig under taket? Siden du skrev at øvre bildekant kom 265 over gulv? Uansett har du masse muligheter med å hylleplassere en PT-AE700 og PJen trenger ikke være senterplassert for å gi best mulig bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, beklager men har vært borte noen dager så jeg har ikke fått svart på tråden. Jeg har 280 cm under taket og kan da tenke meg å ha toppen av bildet opp mot 265-270 cm fra gulvet. Jeg sitter langt fra så det blir lite "kink i nakken" problemer.

Men det skulle da være ok å bruke lens shift til å flytte bildet noen cm til høyre framme på lerretet. Vil jeg da måtte sette prosjektoren litt på skrå mot lerretet eller kan lens shift forskyve bildet litt til høyre selv om prosjektor står 90 grader mot lerretet?

mvh

Ian

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ian3000
    Hei, beklager men har vært borte noen dager så jeg har ikke fått svart på tråden. Jeg har 280 cm under taket og kan da tenke meg å ha toppen av bildet opp mot 265-270 cm fra gulvet. Jeg sitter langt fra så det blir lite "kink i nakken" problemer.

Men det skulle da være ok å bruke lens shift til å flytte bildet noen cm til høyre framme på lerretet. Vil jeg da måtte sette prosjektoren litt på skrå mot lerretet eller kan lens shift forskyve bildet litt til høyre selv om prosjektor står 90 grader mot lerretet?

mvh

Ian
    Tror nok du må sette den vinkelrett på*lerretet for å slippe å bruke keystone.

Jeg har et spm selv i sakens anledning. Finner ikke noe svar i manualen (måtte bite i eple å se i den he he). Er det noe krav til at det skal være en viss fri avstand opp til taket, eller til noen av veggene på denne PJ?

G

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ian3000
    Plasser PJen vinkelrett på lerretet og bruk lens-shift for å korrigere deg inn. Vrir du PJen får du forskyvelser i bildet, og må bruke Keystone for å korrigere deg inn. Dette er fy fy.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som forstår hvordan denne prosjektorkalkulatoren fungerer;

http://www.projectorcentral.com/Pana...ulator-pro.htm

Gitt at man har et lerret med bredde 220 cm og gain 1.0, er det da slik at det ikke finnes noen kastavstand som vil gi riktig lysmengde? Høres litt rart ut om man må bytte til et større lerret - eller et med lavere gain.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Er det forresten noen som forstår hvordan denne prosjektorkalkulatoren fungerer;

http://www.projectorcentral.com/Pana...ulator-pro.htm

Gitt at man har et lerret med bredde 220 cm og gain 1.0, er det da slik at det ikke finnes noen kastavstand som vil gi riktig lysmengde? Høres litt rart ut om man må bytte til et større lerret - eller et med lavere gain.
    Du leser nok utregningene riktig Dumbo, men det ser for meg ut som om du ikke helt ser sammenhengene mellom de forskjellige parameterene.
    Det er nemlig en sammenheng mellom lysstyrken i rommet som er anbefalt med filmtitting (hvor mye pupillene åpner seg i øyet) og hvor høy lysstyrken skal være på bildet for at man oppnår en behagelig film fremvisning situasjon og riktig bildet på lerretet, som igjen avhenger av størrelsen på bildet på lerretet, gain på lerret og lysutbytte på projektoren.

Kasteavstanden har med størrelsen man skal/kan ha på bildet på lerretet, og avhenger av projektor objektivets brennvidde og zoom egenskaper.

Størrelsen på bildet man kan få i hjemmekinoen, bestemmes ofte av oppløsningen på bildebrikka dvs.synligheten av rutenettet bildet er byggd opp av, sitte avstand hvor min verdien ofte for AE700 angis til mellom 1.5-2x bildebredden og størrelsen på rommet for mulig plassering av projektor og størrelse på lerret osv.

Alle disse faktorene er linket sammen og påvirker hverandre, så jeg synes det blir galt å si at "ikke finnes noen kastavstand som vil gi riktig lysmengde", da det er gain og størrelse på bildet på lerretet, lysutbytte fra projektoren og omgivelses lysstyrken i rommet som avgjør om man får gode film fremvisnings egenskaper.

Det er etter min mening virktig å ha i bakhodet at PT-AE 700 er angitt i den tabellen med en lysstyrke med 1000 Ansi Lumen, noe man kan redusere noe med å benytte øko modus på lampen og kalibrere brightness og kontrast instillingene projektorens autoiris osv..

Det er også ganske populært å bentytte gråe 0.8 gain lerret til disse projektorene, både for å gjøre bildet i et mørklagt rom mer behagelig å se på, men hovedsakelig er det får å bedre sortnivået så sort oppfattes mer som sort og ikke oppleves som grått, som man gjerne får med et hvitt 1.0 gain lerret. Noen foretrekker også å benytte et Hoya NDx2 filter foran linsen, noe som nok bedrer lysstyrken så lysstyrken ikke blir ubehajelig høy i et mørklagt rom, hvis du vil benytte et det 1.0 gain lerret du angir.

Vet ikke om dette forklarte litt det du lurte på. ;-)

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du leser nok utregningene riktig Dumbo, men det ser for meg ut som om du ikke helt ser sammenhengene mellom de forskjellige parameterene.
    Det er nemlig en sammenheng mellom lysstyrken i rommet som er anbefalt med filmtitting (hvor mye pupillene åpner seg i øyet) og hvor høy lysstyrken skal være på bildet for at man oppnår en behagelig film fremvisning situasjon og riktig bildet på lerretet, som igjen avhenger av størrelsen på bildet på lerretet, gain på lerret og lysutbytte på projektoren.

Kasteavstanden har med størrelsen man skal/kan ha på bildet på lerretet, og avhenger av projektor objektivets brennvidde og zoom egenskaper.

Størrelsen på bildet man kan få i hjemmekinoen, bestemmes ofte av oppløsningen på bildebrikka dvs.synligheten av rutenettet bildet er byggd opp av, sitte avstand hvor min verdien ofte for AE700 angis til mellom 1.5-2x bildebredden og størrelsen på rommet for mulig plassering av projektor og størrelse på lerret osv.

Alle disse faktorene er linket sammen og påvirker hverandre, så jeg synes det blir galt å si at "ikke finnes noen kastavstand som vil gi riktig lysmengde", da det er gain og størrelse på bildet på lerretet, lysutbytte fra projektoren og omgivelses lysstyrken i rommet som avgjør om man får gode film fremvisnings egenskaper.

Det er etter min mening virktig å ha i bakhodet at PT-AE 700 er angitt i den tabellen med en lysstyrke med 1000 Ansi Lumen, noe man kan redusere noe med å benytte øko modus på lampen og kalibrere brightness og kontrast instillingene projektorens autoiris osv..

Det er også ganske populært å bentytte gråe 0.8 gain lerret til disse projektorene, både for å gjøre bildet i et mørklagt rom mer behagelig å se på, men hovedsakelig er det får å bedre sortnivået så sort oppfattes mer som sort og ikke oppleves som grått, som man gjerne får med et hvitt 1.0 gain lerret. Noen foretrekker også å benytte et Hoya NDx2 filter foran linsen, noe som nok bedrer lysstyrken så lysstyrken ikke blir ubehajelig høy i et mørklagt rom, hvis du vil benytte et det 1.0 gain lerret du angir.

Vet ikke om dette forklarte litt det du lurte på. ;-)

mvh
    Jo, det gikk opp noen lys for meg nå Tusen takk for en lang og utførlig forklaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tar sjansen på å banne litt i kjerka. Bruker selv nesten maksimal lens shift (bildet maks justert ned og litt til høyre) samt -1 i keystone og synes bildet er strålende! Det er helt sikkert nyanser som ville vært bedre hvis jeg hadde optimal plassering av projektoren, men hvis du ikke er veldig kresen tror jeg du kan leve bra med å utnytte pt700s brukervennlige løsninger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solo
    Hei, tar sjansen på å banne litt i kjerka. Bruker selv nesten maksimal lens shift (bildet maks justert ned og litt til høyre) samt -1 i keystone og synes bildet er strålende! Det er helt sikkert nyanser som ville vært bedre hvis jeg hadde optimal plassering av projektoren, men hvis du ikke er veldig kresen tror jeg du kan leve bra med å utnytte pt700s brukervennlige løsninger.
    Er enig i beskrivelsen din med at disse instillingene du beskriver Solo, det er som å "banne i kjerka". ;-)

Det er klart det er opp til en hver å bestemme prioriteringen i sitt eget oppsett, men det å benytte den digitale keystone justeringen synes jeg man på det sterkeste bør prøve å unngå når man foretar et fast projektor oppsett, pga den ødeleggende effekten det har for utnyttelsen av oppløsningen på en pixcel basert projektor. Fint at du er fornøyd Solo, men hvorfor ikke gjøre tingene skikkelig og riktig med en gang, så du utnytter mer av det potensialet som ligger i projektoren.

Kan ikke helt skjønne hvorfor ikke man skal utnytte de pengene man legger inn, den tiden man bruker til å se på film, lampe slitasje tid osv mest mulig optimalt, med å begynne med på gi utstyret som man betaler i dyre dommer for en mer optimal innstilling og gode arbeidsforhold fra dag 1. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at projektoren ikke sår optimalt er selvsagt at stuen brukes til mer enn kino. Da blir det nødvendigvis noen kompromisser man må inngå med de andre i heimen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •