Infocus Screenplay 4800 vs 5700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus Screenplay 4800 vs 5700

Infocus Screenplay 4800 Infoblad (pdf)

Ja, jeg vet at dette er den samme som X1, men grunnet feil med X1 vil jeg heller gå for SP4800

Oppløsning: 800x600 (max: 1024x768)
    Lysstyrke: 1000 ANSI Lumen
    Kontrastnivå: 2000:1
    Bildeformat: 4:3 og 16:9
    Bildestørrelse: 0,8 m ? 6,5 m
    Projeksjonsmetoder: Front, tak, bak
    Lampe: 150 W SHP / 3000 timer:
    Størrelse: 24,9 cm (B) x 31,8 cm (L) x 10,6 cm (H)
    Vekt: 3,1 kg
    Driftsstøy: 37 dB

--------------------------------------------------------------------------------------

Infocus Screenplay 5700 Infoblad (pdf)

Oppløsning: 1024 x 576
    Lysstyrke: 1000 ANSI Lumen
    Kontrastnivå: 1400:1
    Bildeformat: 16:9
    Lampe: ? W SHP / 2000 timer:
    Størrelse: 11,0 cm (B) x 35,1 cm (L) x 32,5 cm (H)
    Vekt: 4,3 kg
    Driftsstøy: 34 dB
    DVI: Ja

Informasjon:
    Du er en ekte hjemmekinoentusiast. Din forkjærlighet til bra filmer og øye for detaljer gjør at du kan måle deg med en hvilken som helst filmkjenner. Du vil ha en fullstendig kinofølelse selv på din hjemmekino, med akkurat de farger, den klarhet og størrelse som din favorittregissør ville skape. Den fantastiske bildekvaliteten og wide PAL 16:9 bildene som du får med ScreenPlay 5700 skaper de rette kino-proporsjonene. Ingen sammentrykte bilder eller kappede ytterkanter. Lampen har en levetid på 3000 timer og garanterer mange fine filmkvelder. Projektoren er ekstremt stillegående slik at du kan nyte filmen uten forstyrrende lyd.

Virkelig PAL 16:9 oppløsning for wide-format ? Den nye Matterhorn DLP?-chipen fra Texas Instruments med sin oppløsning på 1024x576 gir europeisk PAL videovisning en jevn kvalitet uten komprimering og den beste oppløsningen for PAL kilder.

Ny DCDi?-video fra Faroudja? en Emmy® vinner som kan benyttes i 3:2 og 2:2 pulldown og gir klare, rolige bilder uten kanter, forsterker farger og klarhet, reduserer brus og forstørrer bildet til kinoformat.

1000 lumen ? gir skarpe bilder i nesten hvilken belysning som helst samt distinkte svarte partier og et detaljert kontrastforhold på 1400:1.

Kalibrert til D65 fargestandard ? som matcher de kinostandarder som benyttes i filmindustrien og gir nøyaktig de perfekte og naturtro farger som regissører ønsker å vise.

Maksimal tilkoblingsmulighet ? du kan enkelt koble til opp til åtte videokilder.

informasjon hentet fra www.presentationsdata.no
    --------------------------------------------------------------------------------------

Det jeg lurer på er:
    • Er 4800 best egnet til oppkobling mot HTPC siden en får 1024x768 oppløsning på PC?
      (Nå skal riktignok 5700 støtte 1280x1024 ved hjelp av inteligent "resizing", link(pdf))
    • Er DVI grunnlag nok til å velge 5700 mot 4800 som bare har VGA?
    • Kontrastnivået er meget forskjellig mellom prosjektorene er 5700 av så mye bedre kvalitet at den oppveier for dette?

Jeg har tenkt å koble Projektor opp mot HTPC.

Kommer ikke på mer akkurat nå. Jeg er ikke av den mest erfarne på området så jeg håper at dere berer med meg 8)
    (Skulle noen av opplysningene være feil, skal jeg endre disse)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Til rent databruk, er kanskje en 4:3 projektor ofte greiere, hvis du da ikke har en PC som kan kjøre native oppløsning direkte. Til hjemmekino ville iallfall jeg foretrukket 16:9.

Bildeprosesseringen i 5700'en er jo langt bedre enn hos 4800, og du må heller ikke glemme 5x fargehjul vs. 2x samt fordelen en 16:9 projektor representerer i hjemmekinoøyemed. DVI er en fordel, men ingen absolutt nødvendighet, spesielt ikke siden Faroudja prosesseringen uansett gjør mye med signalet etter det er mottatt.

Blir uansett litt som å sammenligne en Volvo v40 med s60, forskjellene er jo relativt store rent teknisk, men til varekjøring er kanskje v40'en best uansett (varebilversjonen av s40'en)? Litt av en analogi, det der! 8) NÅ fikk du noe å tenke på nå!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir uansett litt som å sammenligne en Volvo v40 med s60, forskjellene er jo relativt store rent teknisk, men til varekjøring er kanskje v40'en best uansett (varebilversjonen av s40'en)? Litt av en analogi, det der! NÅ fikk du noe å tenke på nå!
    Nei, dette var bra! Kunne ønske det var jeg som fant på det

1024 X 768 på X1 ser ikke bra ut.

Det gjør det garantert ikke på SP 4800 heller.

Til 16:9 bruk er det kun oppløsninger over 576 linjer som gjelder.

(Evt. anamorfisk linse da)

Det er ganske stor prisforskjell her, så du er nødt til å inngå kompromisser

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er klar over prisforskjellen.
    Grunnen for at jeg postet denne er for det første at jeg er litt "grønn "på dette, samt at jeg var ute etter en slags kvalitet pr krone diskusjon rundt de to modellene fra Infocus. Siden begge har fått mye ros, X1/SP4800 er jo skamrost opp i skyene, og 5700 har mye bra omtale i pressen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gå for kvalitet pr. krone så er det vel ingen ting som slår en proj. til ca. 15-20k. Da kan man også oppgradere etter 1-2 år uten å ha tapt for mye penger. Det blir veldig individuelt om slike mellomlegg er verdt pengene og derfor vanskelig å råde noen til det ene eller det andre. På Hi-fi center kjeden i Kristiansand har det begge modellene. Jeg vet ikke om det gjelder for alle butikkene i kjeden, men hvis du bor i nærheten av en butikk så kan du kanskje få demonstrert begge. Da har man en meget god mulighet til vurdere kvalitetsforskjellene selv :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rettelse: de har ikke x1 på hifi i kr.sand lenger, kun sp4800...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er veldig i tvil så kjøp den du har mest lyst på ( den dyreste ).

Det har alltid jeg gjort, og ikke angret på det enda.

Det er en deilig følelse å ha kjøpt akkurat det man har lyst på, man har også det produktet lenger, enn om man kjøper noe man egentlig ikke er helt sugen på.

Jeg hadde valget mellom X1 og HT1000 og valgte HT 1000.
    Har ikke angret 8)

Har lyst på en Action, derfor står den som vurderes solgt her på forumet, men inntil det skjer nyter jeg hver eneste film :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker selv å kjøpe 4800 men stusser kun av én grunn... 2x'eren. Jeg har aldri likt å se på TV i helt mørke rom og det er nok bare bra med litt lys for min del i rommet (lekasje fra persiener e.l.). Derfor tror jeg ikke jeg vil få problemer med regnbueeffekten på 2x. Som kjent kommer problemet delvis av at en av og til hviler øyet mot mørke deler av rommet... Gjør en delene lysere vil sansynligvis sjansen for regnbueeffekt avta litt.

Snakker selvfølgelig ikke om dagslys, men "skumring" kanskje.

1100 ANSI lumen vil vel uansett være nok til å belyse et lerett på ca 2m i en vanlig stue der en sitter 4m ifra.

Grunnen til at jeg ikke ser på oppløsningen som et problem er at DVD i utganspunktet er spilt inn i 800px i bredden etter det jeg vet. Projektorer som f.eks. SP 7200 vil måtte behandle bildet digitalt for å sende oppløsning lavere enn det er spilt inn i og dermed foringes bildet bittebittelitt.... 5700 og 4800 vil faktisk gi BEDRE bilde på vanlig DVD enn 7200! Har en bruk for større til HDTV, spesial-DVDer eller PC kan derimot høy oppløsning være nyttig....men det er det eneste. En får ikke delt opp bildet i flere pixler enn det filmen er spilt inn i.

For meg er valget enkelt. SP 4800 til 13000 gir langt mer i forhold til pengene enn hva både SP 5700 og action! ville gitt som koster 40.000+.

(PS! De fleste av disse argumentene er ikke mine egne men av en som har god peil og faktisk jobber med salg av projektorer til daglig, så jeg kan ikke nødvendigvis understøtte argumentene på sparket. Er det noe spes. kan jeg jo alltids spørre... send meg da en PM)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgere sier litt av hvert, men har de peiling? *hehe*

Stort sett så må alt materiale fra DVD til proj skaleres, så da får faktisk bildet flere piksler enn opprinnelig dersom projen har høyere oppløsning. Flere piksler på samme areal medfører et mere filmlikt bildet uansett hva noen måtte påstå.

Forøvrig er også et uskalert bilde en fordel, men en SP4800 vil måtte skalere uansett da denne ikke kan gjengi flere enn 450 linjer i 16:9 modus og dette er færre linjer enn DVD gir.

Forøvrig kan jeg jo få gleden av å ønske velkommen til forumet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk.

Etter det jeg vet blir det svarte så svart i rammene på 16:9 at det ikke sees... Dvs ingen skalering ettersom pjen kan vise 600 linjer. Er filmen spilt inn som ekte 16:9 vises dette, men siden de fleste DVDer skal spilles i hjemmene spilles på enten såkalte 16:9 tver (som vel har litt andre forhold i virkeligheten) eller 4:3 tver velger de å legge til litt i høyden for å minske de svarte feltene. Og som sagt: etter det jeg har forstått skalerer den ikke i det hele tatt dersom ikke DVDen da er spilt inn over 800x600.

Mulig jeg påstår dette litt hardnakket som newbie men dette er hva jeg mener ut fra de fakta jeg kjenner til.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg ikke ser på oppløsningen som et problem er at DVD i utganspunktet er spilt inn i 800px i bredden etter det jeg vet. Projektorer som f.eks. SP 7200 vil måtte behandle bildet digitalt for å sende oppløsning lavere enn det er spilt inn i og dermed foringes bildet bittebittelitt.... 5700 og 4800 vil faktisk gi BEDRE bilde på vanlig DVD enn 7200! Har en bruk for større til HDTV, spesial-DVDer eller PC kan derimot høy oppløsning være nyttig....men det er det eneste. En får ikke delt opp bildet i flere pixler enn det filmen er spilt inn i.
    Har du vært på Elkjøp nå :?: :wink:

Spark den selgeren noe alvorlig i leggen neste gang du ser ham, du kan hilse ham fra meg

Oppløsningen i PAL er 720 X 576

Det vil si at med en projector med oppløsning på 800 X 600 i 4:3
    får man dette regnestykket:

600 : 16/9= 450 linjer i 16:9

Det vil si at du mangler 576-450= 126 linjer som du kommer i manko.
    Bildet må med andre ord skaleres ned til det passer panelet.
    Det er ikke bra.
    Du kan kjøpe en anamorfisk linse og bruke hele oppløsningen, men det var ikke det vi diskuterte her.

Hvis man derimot hat 1280 X 720 linjer tilgjengelig i 16:9 må man skalere bildet opp fra 720 X 576 og det er langt mer ønskelig enn å skalere ned.

Men, hvis du kjøper en SP 4800 og er fornøyd med den, så er jo saken grei, men hvis du er misfornøyd etter 2 uker så kommer vi til å si: hva var det vi sa :!: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er flere som regner på samme måte som meg her... blir gal av selgere som sier så mye rart. Ikke det at jeg har problemer med det for øyeblikket ettersom jeg er fornøyd med det jeg har, men hver gang noen spør om råd må man jo prøve å forklare...

Er lei av selgere som liker å gi inntrykk av at de kan noe de tydeligvis ikke har satt seg inn i...

:evil:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn

Er lei av selgere som liker å gi inntrykk av at de kan noe de tydeligvis ikke har satt seg inn i...

:evil:
    Du får be de ta seg en tur innom AVforum, da vettu!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tur innom AVforum burde være obligatorisk for alle som selger AV-utstyr. Da hadde de kanskje tenkt seg om en eller to ganger før de påstår noe de ikke vet, ettersom de da kanskje innser at det sitter fryktelig mange mennesker rundt omkring som faktisk har satt seg inn i saker og ting...

Vil påstå at det er ikke mange dagene med research før man vet adskillig mer enn veldig mange av selgerne der ute.

AVforum rules!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback