Redusere VB i Service Menyen på AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Redusere VB i Service Menyen på AE700

Noen som vet hvordan man reduserer vb i service menyen på 700'en. Skal visst stå en plass her på forumet men det vil jo ta en uke for å klare å finne det innlegget.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan du kommer inn i service menyen står her: http://avforum.no/forum/showthread.p...eny#post243370

Men det var kanskje ikke problemet.

Har stilt på det der en gang når jeg hadde ae700, men husker ikke akkurat nå hva jeg stilte på. Kanskje jeg husker det om du skriver meny valgene i service menyen.

Skal ihvertfall justere på noe for hver farge, rødt grønt og blått.

EDIT: "bruksanvisningen" for hva som skal justeres tror jeg står i den laaaaaange Pana AE700 tråden, men hvor husker jeg ikke! Tror det var Kokken som skrev det.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var meg som klaget slik på denne kan jeg bidra litt.

Du går inn i service menyen, still på flicker, alle sammen, selv om du har den på bakken eller i taket. Du stiller alle seks bildene, slik at det blir minst flicker.

Et tips er å se gjennom et lite hull på et ark, da ser du det lettere. Tror rundt 22 var best hos meg.

VIKTIG: La prosjektoren stå på i minst 30 minutter før du begynner å kalibrere, ellers vil du merke store forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det har noe med flicker justeringene å gjøre, det har jeg allerede gjordt. Glemte jo å skrive ned default verdiene, men jeg justerte rgb fargene slik at de sluttet å flimre, er dette feil eller? Hvis default verdiene er de samme på alle 700'ene med ver.1.07 så hadde det vært fint om noen som hadde skrevet de ned slik jeg vet hva de var.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok g-h du skrev raskere enn meg, men da har jeg ivertfall gjordt det rett, verdiene ligger på 27 og 28 hos meg, skal prøve papir trikset ditt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor justerer man flicker i menyen på ae700 da? Kan ikke huske å ha sett det der...... :O ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Her er noen tanker jeg synes man bør tenke litt i gjennom før man entrer den skjulte service menyen med å gå inn i advanced menu - OSD og holde inne "Enter" i 3 sekunder

Må inrømme at det strider litt mot min logikk, det å gå inn i en skjult service meny, for å justere vekk et VB problem som man nermest "fjerner" med å ikke la projektoren stå lenge i standby.

Slike sjulte menyer, har ofte såpass kraftige justerings muligheter for ytelsen og holdbarheten for projektoren, så det gjerne går på garantien løs dersom produsenten får inn en slik projektor, og oppdager denne justeringen.

Dette børr man være klar over på forhånd, samt det er meget viktig å notere default verdiene før man justerer eller gjør noen forandringer, så man har i alle fall en liten mulighet til å komme tilbake til de verdiene, produsenten har kommet frem til, ut i fra erfaringer fra tusentalls produserte enheter og med bruk av diverse måleinstrumenter og kallibrerings rutiner.

I slike forholdsvis avangserte konstruksjoner, påvirker ofte en justering flere andre justeringer, og man skal vite hva man gjør og hva man påvirker før man foretar en justering. Kan noen som har justert verdiene for "flicker", angi hvilke deler i projektoren man påvirker?

Jeg vet ikke svaret på dette, men synes det virker sansynlig at det påvirker styringen av de tre LCD panelene og frekvensen og spenningen, dvs, tilført effekt osv. Dette er vel i tilfelle ikke justeringer man kan foreta helt risikofritt i slike følsomme komponenter som jobber såpass høyt opp i temperatur, og man gjerne vil kjøre med mest optimal kjøling og med lavest rpm på viftene pga viftestøy.
    Justeres en ting opp, kan dette spille inn både på fargebalangse de tre panelene i mellom, ha innvirkning på optimal kontrast, sortnivå, kjølebehov osv.

Synes også man har et ansvar dersom man selger en tweaket eller tidligere tweaket projektor videre, slik at man opplyser overfor kjøper om at det har blitt forandret innstillinger i den skjulte service menyen og man børr også legge ved default verdiene, hvis man ikke allerede har justert tilbake til produsentens egene verdier.

Egene justeringer i den skjulte service menyen er noe som etter min menig gjør projektoren litt mindre attraktiv, og hvis man sammenligner med en tilsvarende som det ikke er blitt "finglet" / "Tweaket" (stryk det som ikke passer) med i den skjulte servise menyen, så er jeg ikke i tvil om hvilken projektor jeg ville valgt, eller ville betalt den høyeste prisen for......

Enkelte justeringer kan gjøre at enkelt komponenter belastes utenfor det arbeids området de er tiltenkt og konstruert for, og dermed kan disse komponentene feile tidsmessig tidligere enn en det man vil oppleve i en ujustert projektor, også etter at tweaket er satt tilbake til utgangspunktet.:roll:

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hvor justerer man flicker i menyen på ae700 da? Kan ikke huske å ha sett det der...... :O ?
    Du går bare inn på menyen, så går du på options og deretter på osd, hold enter inne i 3 sek der så kommer det opp en ny meny.. der står det flicker.. dette er forklart tidligere, men da hører du det igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det har så mye å si. Det er som å justere skjermkortet fra 60-70Hz for å få vekk "blinkingen" på skjermen på pc'en. Jeg trengte nesten ikke å justere noe særlig på 700'en det blå og røde panelet var stabilt mens det grønne var det bare litt blinking. Husker når jeg hadde 300'en, den måtte justeres ganske mye for å fjerne dette, klarte aldri å få det vekk på det grønne panelet. Justeringene har ikke noen innvirkning på fargene.

Har uansett lagt ut en tråd der folk kan legge ut default verdiene på sine 700'er for å se om alle i utgangspunktet har de samme verdiene.

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et tips jeg så på et annet forum.
    Om en har tenkt justere flicker er det enkleste og holde et a4 ark eller lignende ca 30 cm foran linsen. Da ser en enkelt hvilke verdier som har minst flicker.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kommet ny firmware til Ae700 nå? Ser noen nevner 1.07, og om jeg ikke husker helt feil er min 1.05
    Hvordan kan man evt. oppgraderer denne? Må den leveres inn?
    Er det noen som har gjort dette og fått mindre VB? Jeg blir mer og mer plaget av VB på min, ikke det at det har blitt mer av den, men at jeg irriterer meg over fenomenet.
    Har vært inne og justert på flicker, men kun blå skjerm der. Er det altså mulig å ta de andre også? Hvordan da?

Håper en eller annen guru kan svare, for nå tentes et lite håp :-)
    Bortsett fra VB er jeg nemlig svært fornøyd med Pj'en

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Er det kommet ny firmware til Ae700 nå? Ser noen nevner 1.07, og om jeg ikke husker helt feil er min 1.05
    Hvordan kan man evt. oppgraderer denne? Må den leveres inn?
    Er det noen som har gjort dette og fått mindre VB? Jeg blir mer og mer plaget av VB på min, ikke det at det har blitt mer av den, men at jeg irriterer meg over fenomenet.
    Har vært inne og justert på flicker, men kun blå skjerm der. Er det altså mulig å ta de andre også? Hvordan da?

Håper en eller annen guru kan svare, for nå tentes et lite håp :-)
    Bortsett fra VB er jeg nemlig svært fornøyd med Pj'en
    Guru og guru fru blom 1.07 er vel den siste versjonen til ae700, 1.03 var vel den første. Det er visst veldig stor forskjell på 03 og 07 når det gjelder vb. Leste en artikel hos projectorcentral hvor de testa den første utgaven av 700'en, de klagde veldig på vb når de testet den, men så kom det noen ingenører fra panasonic og begynte å mekke på den og da ble vb nesten redusert til 0. Men jeg må fortsatt skru den av på bryteren av og til for å "utlade" den, det hjelper enormt, gjør jeg ikke det så ser jeg ganske mye vb etter en stund.

Når det gjelder flicker justeringene så er det 6 rgb "vinduer" som må justeres, 3 for ceiling og 3 for desktop, for å skifte så er det bare å bruke piltastene opp eller ned på fjernkontrollen hvis jeg ikke husker feil for å skifte. Du må nok levere den inn for å oppgradere firmware på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Howdy, hiver meg på her jeg og. Er det noen som vet hvor mye denne oppgraderingen koster, og hvor jeg kan levere den inn for å få dette gjort?

Takk på forhånd!

Mvh

KML

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste og sikkreste er nok å levere inn projektoren til Panasonic for firmware oppgradering , men for spesiellt intereserte det finnes sider på nettet som forklarer litt om hvordan dette kan gjøres selv. f.eks denne http://kristahl.design.free.fr/index...0xx2dENcc46stf
    Ser ut til at man må ha en litt spesiellt kobblet DB9-HD15 kabel for å få en PC og en PT-AE700 til å snakke sammen, men det der ut til at man kan bestille fra samme nettside. ( http://kristahl.design.free.fr/index...0xx2dFRcc46stf )

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av det der med flicker på alle panelene i går kveld så det gikk greit, men verdiene var ikke så ille. justerte kun ett hakk ned på både rød og grønn. Blå hadde jeg jo allerede justert. Merket ikke noe forskjell på VB ut av det, men skrudde alle verdiene opp så det ble skikkelig ille med flimring, og i åpningscenene til "Day after tomorrow", som er en skikkelig versting-scene m.t.p VB, ble det da betraktelig verre, så jeg regner med at det ikke er mer å hente der.
    Kikket også på firmware versjonen, og på øverste linje (tror jeg) stod det tre forskjellige ting... først *1.05 (husker ikke hvilken bokstav det var), så A1.03 og til sist P1.05. Regner med at det er 1.05 firmware jeg har da.. Stemmer det? Begynner å lure siden det også stod A1.03 der..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har versjon nr 1.07 og merker ikke mye VB, men det gjorde jeg heller ikke ved versjon 1.05. Jeg skrur av "bryteren" hver gang, dvs jeg har en skjøteledning på AV/PÅ knapp, men antar at dette har samme effekt som å bruke bryteren bak på projektoren. :grin:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid dratt ut stikkontakten og skrudd av bryteren bakpå, så det er ikke derfor jeg er plaget ihvertfall.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generellt gjelder det at elektronikk jobber litt anderledes før og etter at arbeidstemperaturen er oppnådd, og selv på såpass "digitale" enheter som PT-AE700, så har man en del komponenter som lar seg påvirke av drifts temperaturen.

Det kan etter min mening derfor være en ide å la projektoren og dvd spiller osv komme opp i riktig arbeidstemperatur, før man foretar noen flicker justeringer ol. på den og man bedømmer VB under drift. Det samme gjelder også for fargekalibrering brightness og kontrast osv, selv om lampemodulen jo har stabilisert lys utbytte ganske raskt etter start, så er det ikke sikkert at alle transistorene i forbindelse med LCD panelene og komponentene i strømforsyningen osv er like raske til å jobbe riktig. Gi derfor gjerne projektoren en 20-30 min normal drifts situasjon før man foretar justeringer, og kontroller og sjekk gjerne igjen etter ytteligere en time eller to, og se om bilde egenskapene med de justeringene man foretok fremdeles er de beste. ;-)

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg tror alle ae700 har litt VB. Dette i varierende grad, da det virker som det er noe forskjell fra enhet til enhet. Uheldigvis.
    Tror mange ikke legger merke til det/ikke bryr seg om det. For det er forekommer jo som oftest i bagrunnen som feks en himmel mens det som er i fokus (texture)ikke har VB, feks et ansikt.

Så du er kanskje også kommet i en litt ond sirkel, må stadig "se" etter VB, har hatt det slik selv.
    Jeg har også en ae700, og er litt VB på den. Men min har gått 200 timer nå, og jeg synes det har blitt mindre. (noe jeg har sett flere har uttalt)
    Men virket som du synes det ble værre, kan være at du ser etter det mere også da.

Men jeg har ikke sett på andre en min ae700, bare lest på div forum, så er mulig jeg tar noe feil. :?

Men

Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Jeg har alltid dratt ut stikkontakten og skrudd av bryteren bakpå, så det er ikke derfor jeg er plaget ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det er foskjell på enhetene (AE700) bare på folkene som kjøper enhetene :wink: Noen bryr seg mer om dette enn andre, og sitteavstand og størrelse på lerret har også betydning. Egentlig samme som screendoor. Noen bryr seg, andre ikke :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •