crt vs dlp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: crt vs dlp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

crt vs dlp

Her det noen som har erfaring med crt projektor kontra nyere dlp modeller i prisleiet 50-100t.

Er kun ute etter bildekvalitet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CRT vs Dlp

en 8" CRT feks barco graphics 808s gir et klart bedre bilde enn alle dlp'er opp til 100 000. spesielt sortnivå og farger er bedre. Dlp er skarpere men bilde er ikke så dynamisk og "virkelig" som hos en CRT.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men et område CRT silter med er lysutbytte. Dersom du ikke har mulighet til å blende av rommet 100 prosent, pluss maskere alle lyse flater, er nok DLP et bedre valg.
    Har du dedikert rom, med dertil god lyskontroll, er det ingen digital projektor som kan slå en god (og riktig kalibert) CRT. Det er verd å nevne at CRT IKKE er "plug and play".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barco4ever
    en 8" CRT feks barco graphics 808s gir et klart bedre bilde enn alle dlp'er opp til 100 000. spesielt sortnivå og farger er bedre. Dlp er skarpere men bilde er ikke så dynamisk og "virkelig" som hos en CRT.
    Sortnivået ja, men ikke fargene. Min AE700 har like bra farger som 808s. Har sammenlignet det med min kompis sin, den har ikke noe slitasje i rørene heller og er skikkelig kalibrert, av meg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men et område CRT silter med er lysutbytte. Dersom du ikke har mulighet til å blende av rommet 100 prosent, pluss maskere alle lyse flater, er nok DLP et bedre valg.
    Har du dedikert rom, med dertil god lyskontroll, er det ingen digital projektor som kan slå en god (og riktig kalibert) CRT. Det er verd å nevne at CRT IKKE er "plug and play".
    Crt er ikke for hvem som helst. Kan du ikke gjøre noe selv så kan det bli en dyr afære. Bare det å skifte ett rør og kalibrere det etterpå tar timesvis.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Sortnivået ja, men ikke fargene. Min AE700 har like bra farger som 808s. Har sammenlignet det med min kompis sin, den har ikke noe slitasje i rørene heller og er skikkelig kalibrert, av meg

Har du utstyr til å kalibrere gråskala og farger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Har du utstyr til å kalibrere gråskala og farger da?
    Klar jeg har det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en Barco graphics 808s må fargefilteres, først da får man gode farger . I tillegg må gråskalaen kalibreres med et skikkelig verktøy som f.eks optic one fra ovation, alt annet blir bare en halvgod løsning. Jeg har selv en bg808s med fargefiltrerte linser som jeg har hatt i 2 år og det var først etter et besøk fra Bjørn Hegelstad og en proff kalibrering av gråskala at jeg så hvor fantastisk bildet faktisk kunne bli.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    en Barco graphics 808s må fargefilteres, først da får man gode farger . I tillegg må gråskalaen kalibreres med et skikkelig verktøy som f.eks optic one fra ovation, alt annet blir bare en halvgod løsning. Jeg har selv en bg808s med fargefiltrerte linser som jeg har hatt i 2 år og det var først etter et besøk fra Bjørn Hegelstad og en proff kalibrering av gråskala at jeg så hvor fantastisk bildet faktisk kunne bli.
    Hehe, hvor mange tusen lurte han ut av deg. Har sett en 808s med fargefiltre som bjørn har kalibrert, den var ikke bedre i bildet enn den som jeg kalibrerte sist. Og jeg gjorde det gratis, han skulle vel hatt 5-6k for samme jobben. Dere er lett lurte dere.....lol.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kall oss lettlurte, og nei det var langt ifra så mye penger for den lille jobben. En ting som er sikkert jeg kjenner ingen som har det kalibreringsverktøyet og jeg betaler gledelig noen kroner for jobben isteden for å betale i underkant av 20k selv for utstyret når jobben bare skal gjøres en gang. Har du utstyret selv og gjør jobben gratis så hadde du jo vært velkommen til meg for en kalibrering, men du har jo ikke annonsert det noen plass?. Jeg klarer ihvertfall ikke å kalibrere gråskala ordentlig på gefylen og ikke kjenner jeg noen som kan det heller.

når det gjelder generellt oppsett og justering av fokus, geometri og konvergens så kan tør jeg påstå nesten hvem som helst oppnå et brukbart bilde på en 808. De er noen av enkleste crter å sette opp. Jeg hadde så godt som null erfaring med crt når jeg kjøpte min, men satt den opp på 1-2-3. Gråskala er en annen sak.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hvor mange tusen lurte han ut av deg. Har sett en 808s med fargefiltre som bjørn har kalibrert, den var ikke bedre i bildet enn den som jeg kalibrerte sist. Og jeg gjorde det gratis, han skulle vel hatt 5-6k for samme jobben. Dere er lett lurte dere.....lol.

Nå er det vel sånn at de fleste ikke sitter på eget dyrt kalibreringsutstyr, og jeg antar du ikke er veldig interessert i å reise rundt å kalibrere barcoer for andre over hele landet gratis, så ja, da er vi vel lettlurte vi som betaler for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han tar jo seg godt betalt om han bare skal reise 500 meter og ringe på døren din.
    Dessuten så justere jeg bare for folk jeg kjenner, gidder ikke holde på med det ellers, går for mye tid på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    kall oss lettlurte, og nei det var langt ifra så mye penger for den lille jobben. En ting som er sikkert jeg kjenner ingen som har det kalibreringsverktøyet og jeg betaler gledelig noen kroner for jobben isteden for å betale i underkant av 20k selv for utstyret når jobben bare skal gjøres en gang. Har du utstyret selv og gjør jobben gratis så hadde du jo vært velkommen til meg for en kalibrering, men du har jo ikke annonsert det noen plass?. Jeg klarer ihvertfall ikke å kalibrere gråskala ordentlig på gefylen og ikke kjenner jeg noen som kan det heller.

når det gjelder generellt oppsett og justering av fokus, geometri og konvergens så kan tør jeg påstå nesten hvem som helst oppnå et brukbart bilde på en 808. De er noen av enkleste crter å sette opp. Jeg hadde så godt som null erfaring med crt når jeg kjøpte min, men satt den opp på 1-2-3. Gråskala er en annen sak.
    Å stille midtpunkt og hjørnefokuseringen + sentrering av det blåe og røde røret er jo lett og det samme gjelder for pattern justeringene. Men når du skal justere på magnetene som er festet på rørene, da må du vite hva du holder på med. Dessuten så trenger du ikke utstyr til 20k for å justere crt'ene. Barcoen trenger også å fin justeres sånn av og til. Rørene blir svakere etterhvert og den mister både fokus og lysstyrke, da vil jo gråskalaen også forandre seg. Nå setter ivertfall jeg en stopper for denne diskusjonen. Nobelman pleier å besøke en som jeg har justert barcoen til, skal komme med en tilbakemelding om hva han synes om bildet når han har vært der neste gang. Takker meg til digitale projektorer som nesten er plug and play.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, for å være helt ærlig så skulle jeg ønske at en lampe projektor hadde vært tilstrekkelig. Da hadde det vært litt enklere. Jeg følger spent med som de fleste andre for å se hva som rører seg her.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er markedet som bestemmer prisen på en slik jobb. Ingen som er lettlurte. Kanskje du er dumsnill som gjør jobben gratis. Krev iallefall en god middag og noen halvlitere for jobben

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Det er markedet som bestemmer prisen på en slik jobb. Ingen som er lettlurte. Kanskje du er dumsnill som gjør jobben gratis. Krev iallefall en god middag og noen halvlitere for jobben
    Over drev litt med lettlurte, men han tar for mye betalt for det han gjør. Jeg gjør det for folk jeg kjenner, og ja jeg får andre tjenester tilbake inkl mat og drikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •