Uskarpe bilder ved bevegelser/panorering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uskarpe bilder ved bevegelser/panorering

Jeg har over sommeren fått demonstrert Benq 7700 og Infocus 7205, dvs begge med 1280x720 brikke uten DC3.

Begge demonstrasjonene ble gjort på ganske store lerret, og det som slo meg var at mens bildet var skarpt og fint ved nærbilder/når ting var i ro (så langt jeg kan bedømme...), ble bildet veldig uskarpt, så snart ting begynte å bevege seg, spesielt bakgrunn ved panorering. Kilde begge steder var DVD spiller til noen tusen koblet med komponent.

Jeg har søkt i forumet, men har ikke funnet noen tråder der dette har vært tatt opp tidligere, og lurer derfor på om det bare er jeg som ser på dette som et problem? På Benq demonstrasjonen syntes jeg det nesten var litt ubehaglig...

Hva forårsaker uskarpheten, det et teknologi-problem (brikker/prosessering/DVD-spiller/overføring mellom DVD og projektor)? I så fall, hva kan jeg gjøre for å minimere denne uskarpheten.

I denne sammenheng lurer jeg selvfølgelig på om det er noen projektorer som peker seg ut som bedre enn andre på dette området.

All hjelp mottas med takk, inklusiv oppfordring om å gå til optiker:-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du løser dette problemet med en god bildeprosessor (eller en projektor med innbygget sådan, som BenQ PE8720).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi uskarpt her, eller mer hakkete? Jeg synes ofte hakkete panorering er et større problem enn uskarp panorering, men vet jo at Gorm sitter med et mye større erfaringsgrunnlag enn meg her.

Kan det være at du har sett på DVD-filmer med dårlig bitrate i utgangspunktet? For slike filmer vil nettopp panoreringer (og alt annet der mye endrer seg fra bilde til bilde) virke uskarpt, siden komprimeringsalgoritmene til dels baserer seg på nettopp forskjeller mellom de påfølgende bildene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver heter motion blur. Skikkelig irriterendes.
    Skyldes først og fremst lav bitrate på filmen.

K

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [spekulasjons modus]
    En bedre bildeprosessor vil nok gjøre dette panorerings problemet litt mindre vil jeg tro, sammen med en bit hastighet som er høy nokk og har informasjon nokk til å lage pannoreringen skarpe. ellers skal man kanskje ikke se helt bort i fra at det kan ligge litt ekstra blur i DLP fargehjuls teknologien og måten bildet blir behandlet med speil som slår av og på sekvensiellt fargene litt tidsforskjøvet, og at øyet og hjernen har litt ekstra utfordringer når bildet skal betraktes når det panoreres. Dette selv om man ikke pga den høye fargehjuls frekvensen klarer å se RGB forskyvning og regnbuer. Tenker man litt på hvordan øyebevegelsen er når man f.eks "panorerer" blikket, f.eks når man leser, ser man at øyet flytter blikket i rykk og napp, og det er litt her jeg tror at DLP og kankje også LCD teknologien vil bli litt avslørt. ;-)

De beste panoreringene (utenom virkeligheten) jeg kan huske å ha sett, Har vært med bruk av CRT projektor eller via det en filmfremviser og filmbaserte materiale direkte. man har jo en bilde og oppfrisknings frekvenes og scannelinjer som tegner opp bildet på CRT teknologien også, men det virker som om selve bildet blir tegnet mer analogt slik at øyet jevnere klarer å holde detaljene synlig og fra hverandre ved panoreringer.[\spekulasjons modus]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må selvsagt skille på dårlig oppløsning (lav bit-hastighet) og generelt dårlig bildebahandling. DVD-platene som kilde har jo kraftige begrensninger, men mange projektorer bidrar til å gjøre dette enda værre. Det er enorm forskjell på en dårlig, og en veldig god bildebehandling. Men det er klart at med DVD som kilde blir det aldri perfekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg husker ikke hvilke filmer det var vi brukte til demoene - jeg hadde ikke med mine egne filmer, og det er kanskje noe jeg burde huske neste gang jeg skal ut å se på projektor - i den forbindelse, har dere noen favoritter med høy bit-rate som dere kan anbefale for å avsløre projektorer med dårlig bildebehandling? Har sett at 5th element i superbit brukes endel rundt omkring.

Jeg snakker her først og fremst om uskarpe bilder, jeg kan ikke huske at bildene fra noen av projektorene jeg testet var spesielt hakkete. Men når dere sier det, jeg har vel sett dette på andre demonstrasjoner tidligere.

Andre enn Benq 8720, har dere noen forslag til projektorer som har god bildebehandling, slik at en ikke trenger en separat prosessor (i 20k-50k segmentet)?

Takk for mange innspill!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanBra
    har dere noen favoritter med høy bit-rate som dere kan anbefale for å avsløre projektorer med dårlig bildebehandling?
    Først og fremst DVE (Digital Video Essentials) Starten på denne, og hele kapittel 17 (audio and video demonstrations).
    Vertical Limit (superbit)
    Alle Ringenes Herre filmene, i Special Extended Edition.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •