Offisiell tråd for Mitsubishi HC3000 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 245
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du bruker overskan eller ikke er egentlig ikke så viktig, med mindre du overfører signal som er identisk med projektorens oppløsning. Har du en 720p "oppløst" projektor, og kjører 720p ut fra DVD-spiller (eller annen kilde) så er det ikke særlig lurt med overscan. Bruk av overscan i en slik situasjon medfører nemlig at noe av bildet kuttes vekk, og så må projektoren "strekke" bildet for at det skal passe projektorens oppløsning. En slik prosess der en tar bort noen prosent av kanten, for så å strekke det resterende bildet, vil føre til vesentlig forsemring av bildekvalitet.

Kjører du TV-bildet på projektoren (576i) må det jo "strekkes" uansett, og kvalietstapet er derfor uvesentlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å kjøre uten overscan og heller la bildet gå litt ut på maskeringen, da slipper du å skalere og du slipper rufsete kanter.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å kjøre uten overscan og heller la bildet gå litt ut på maskeringen, da slipper du å skalere og du slipper rufsete kanter.
    Problemet er da at man ofte vil måtte justere zoomen. Ikke alle kilder krever like mye overscan, eller noe i det heletatt. (Data)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering vertikal offset utfordring

Hei,

Veldig hypp på denne prosjektoren, og sannelig fått et rimelig bra tilbud, men sliter litt med plasseringsviljen til projen..

Jeg har et rom som antageligvis kommer til å bli ca 220 høyt, og jeg kommer til å montere denne prosjektoren med takoppheng (fort vekk 10cm ned). Rommet er 5.80 langt og 3.80 bredt.

Hadde i utgangspunktet tenkt meg 110-120 " lerret, men med prosjektorkalkis jeg lastet ned fra mitsubitchi tilsvarer dette visstnok at bildet kommer 4,2 cm fra gulvet.... deeet blir litt vel drøyt. Nå går det vel kanskje an å tilte saken litt og har også lest dette med overscan og noen pixler til overs på 720p, men må si jeg blir litt skeptisk.

Hvor stort lerret kan jeg egentlig ha i rommet med denne prosjektoren med rimelig høyde fra tak og gulv, uten å måtte ty til keystone og annet tjafs ??

rundis

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig hypp på denne prosjektoren, og sannelig fått et rimelig bra tilbud, men sliter litt med plasseringsviljen til projen..

Jeg har et rom som antageligvis kommer til å bli ca 220 høyt, og jeg kommer til å montere denne prosjektoren med takoppheng (fort vekk 10cm ned). Rommet er 5.80 langt og 3.80 bredt.

Hadde i utgangspunktet tenkt meg 110-120 " lerret, men med prosjektorkalkis jeg lastet ned fra mitsubitchi tilsvarer dette visstnok at bildet kommer 4,2 cm fra gulvet.... deeet blir litt vel drøyt. Nå går det vel kanskje an å tilte saken litt og har også lest dette med overscan og noen pixler til overs på 720p, men må si jeg blir litt skeptisk.

Hvor stort lerret kan jeg egentlig ha i rommet med denne prosjektoren med rimelig høyde fra tak og gulv, uten å måtte ty til keystone og annet tjafs ??
    HC3000 er litt vanskelig mtp på plassering, desverre. Hvor stort lerret du kan ha bestemmer du jo selv, men det bør være plass til en senter høyttaler under lerretet. Det betyr vel ihvertfall 30cm. Om du klarer deg med 100" burde det ordne seg.
    Den digitale lensshiften kan ikke flytte bildet særlig mye, bare 48pixler.(24 opp/ned) Keystone vil du helst unngå, men om det ikke er krise at bildet ikke blir 100% rektangulært kan du tilte projektoren littegranne og la maskeringen på lerretet "ta skjevheten".

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært oppe noen ganger at plasseringen kan være vanskelig. Hva problemer er det? Jeg hang opp min i samme fester som min gamle, og føler det ble veldig lite problemer(var litt urolig for at det skulle være helt håpløst å få justert den). Bildet ble rett og har fått justert det slik at det passer. Jeg bruker ingen Keystone, noe jeg måtte bruke på min gamle for å få plassert bildet riktig. Så for min del var det lettere enn på min gamle, men den er kanskje tungvint iforhold til hvordan andre PJ er.(?)

Det eneste problemet jeg har er at på høyre side og i underkant lyser det litt under lerretet. Det kan virke som om "orginal" bildet egentlig ville gått utenfor lerretet men siden jeg har flyttet det litt slik at det passer inn på lerretet blir det alikevel litt lys på utsiden. Dette er et veldig svakt lys, virker som en skygge nesten. Det kan også komme av at lerretet henger litt fra bakvegg og at det bare er lyset fra PJ'n som treffer lerretet. Jeg skal prøve å flytte PJ'n en milimeter eller to, da vil det kanskje bare treffe det svarte rundt kanten. Eller er det andre muligeher? noen som opplever det samme? Hadde dette også på min forrige. Om jeg kjører bildet rett på veggen, er det ingen kant utenfor bildet.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært oppe noen ganger at plasseringen kan være vanskelig. Hva problemer er det?
    Plasseringsproblemene går i hovedsak på litt liten zoom og kraftig offsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    HC3000 er litt vanskelig mtp på plassering, desverre. Hvor stort lerret du kan ha bestemmer du jo selv, men det bør være plass til en senter høyttaler under lerretet. Det betyr vel ihvertfall 30cm. Om du klarer deg med 100" burde det ordne seg.
    Den digitale lensshiften kan ikke flytte bildet særlig mye, bare 48pixler.(24 opp/ned) Keystone vil du helst unngå, men om det ikke er krise at bildet ikke blir 100% rektangulært kan du tilte projektoren littegranne og la maskeringen på lerretet "ta skjevheten".
    Takker for informativ tilbakemelding !

Hm alltid kompromisser. Hadde jo egentlig mest lyst på minst 110" lerret. Med angitt offsett vil det si 21 cm over gulvet. Dersom jeg tilter den si 5grader opp tilsvarer det omtrent 35cm dersom min 1MN matte ikke er helt på jordet. Fortsatt litt lavt (begrenser sub-høyde/plassering...), men kan til nøds gå. Vil 5grader tilt være veldig forringende på bildet ?

24 pixler opp tilsvarer noen centimeter ?

rundis

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompromisser ja. Det som er et problem for noen hadde vært løsningen for meg hvis bildet hadde kunnet konkurrere med den projectoren jeg har i dag.

At ikke alle projectorer kan leveres med en sinnsykt fleksibel zoom og lens shift uten at det går ut over bildekvaliteten, det hadde vært noe det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm alltid kompromisser. Hadde jo egentlig mest lyst på minst 110" lerret. Med angitt offsett vil det si 21 cm over gulvet. Dersom jeg tilter den si 5grader opp tilsvarer det omtrent 35cm dersom min 1MN matte ikke er helt på jordet. Fortsatt litt lavt (begrenser sub-høyde/plassering...), men kan til nøds gå. Vil 5grader tilt være veldig forringende på bildet ?
    Veldig lite, men du vil da ikke få 100% jevn fokus, men det er ikke sikkert det betyr noe? (veldig lite uansett) Jeg ser ikke helt for meg hvor trapesformet bildet blir ved 5%, men det er nok ikke mye. En anelse zoom skulle gjøre susen slik at hele lerretet blir fyllt, og "overskudds bildet" går utenfor

24 pixler opp tilsvarer noen centimeter ?
    Det blir 4.2cm med en lerretstørrelse på 110".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var det gjort prosjektor i hus (sammen med noen flere høytalere i samme slengen).

Hadde tidligere en sanyo plv-z2. Kan vel trygt si at det så langt oppleves som en betydelig oppgradering i billedkvalitet. Utrolig deilig å bli kvitt VB... sortnivå og kontrast er av en annen verden og støynivå var omtrent likt.

Lekt litt med å tilte prosjektoren og det skal faktisk endel til for at trapesoid blir spesielt merkbar.

Velvel for holde ut et par-tre måneder til med 70" før dedikert kinorom-bygging starter. Håper og tror at plassering skal gå greit i nytt rom.

takker for mange gode tips og inspirasjon fra dette forumet så langt !

rundis

Newcomer Triton sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The New 720p Projectors – A Personal View
    Evan Powell, November 18, 2005
    ProjectorCentral.com

On the other hand, I personally find the HC3000's picture overall to be softer and noisier than that of the Z4, and the Z4's color saturation is superior; meanwhile, I find the black levels on the Z4, although not quite as deep, to be adequate to produce a thoroughly satisfying image. However, that is just my personal preference .

Til dere som eier eller har sett HC3000 og Z4 ! . . . . opplever dere bildet/kvalitetsforkjellene på samme måte ? .

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Når han ikke engang tar screendoor og pixelfill med i sluttvurderingen i en sammenligning mellom en LCD og en DLP projektor, stiller jeg meg litt i tvil til vedkommendes kompetanse innen feltet... Det er nettopp på disse to parametere som gjør at DLP leverer den bildekvaliteten den gjør. Det stemmer imidlertid at LCD har sin styrke i fargegjengivelse, der det er noe mer "punch" hos LCD, spesielt merkbart ofte på rødt og grønt/gult.

Plages du ikke av regnbuer gir definitivt DLP best bildekvalitet etter min mening, men for de av oss som plages av dette er LCD på ingen måte lenger noe dårlig alternativ!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor manger eier egentlig både Z4 og HC3000 :???:

Har opplevd pre-fabrikater av Z4 og HC3000, sånn opplever jeg HC3000 i forhold til Z4:
    Bedre fillrate (screendoor-fysj), farger, dybde og sortnivå! Da bemerker jeg at jeg nevner pre-fabrikatet til HC3000 og ikke den jeg har selv, for den er bedre igjen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vel kanskje ikke det mangler så mye på kompetansen til Evan Powell, han har tross alt holdt på med dette ganske lenge. Problemet er vel kanskje heller at han er litt "biased", som mange egentlig er. Liker en bedre LCD projektorer unngår man gjerne å nevne alle svake punkter teknologien har, samme med DLP.

Jeg har selv HC3000, og ville aldri byttet til Z4 om det ikke var for at HC3000 passet inn hos meg.. Den er jo litt vanskelig å plassere for noen.

Newcomer Triton sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun htpc med ffdshow som signalkilde og lurer på om jeg vil få det beste ut av HC3000 med vga kabel elle bør jeg gå for HDMI ?.
    Lurer også på om det er noen projectorer under 30k som har bedre sortnivå
    enn HC3000 ?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd Hoya filter på HC3000 ennå? I såfall, hvilken type??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på om det er noen projectorer under 30k som har bedre sortnivå
    enn HC3000 ?
    HS60 har etter rapportene meget bra sortnivå, og bedre enn andre digitale i klassen. AMO Model II har nok også hakket vassere sortnivå siden den har DC3.

Noen som har prøvd Hoya filter på HC3000 ennå? I såfall, hvilken type??
    Jeg har bestilt et ND4 72mm filter på Ebay. Det er vel straks på vei tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp anskaffet meg min aller første PJ og er derfor helt fersk på området.

Etter litt vurdering fram og tilbake falt valget på en HC3000 og jeg er foreløpig godt fornøyd med bildet, men opplever bildet litt uskarpt og utflytende farger med "ghosting" på testbilder fra DVE. Opplever dette også på filmer.

Regner med at dette skyldes at jeg bruker en analog komponentkabel på 10M, ettersom tekst og farger er sylskarpt på menyen? Har ikke fått prøvd PJ med HDMI kabel ennå men det vil vel rette opp dette, eller?

Finnes det en slags timer på PJ som forteller hvor mange timer den har gått?
    Er det forresten noen som vet hva pæra til HC3000 koster?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tror vel kanskje ikke det mangler så mye på kompetansen til Evan Powell, han har tross alt holdt på med dette ganske lenge. Problemet er vel kanskje heller at han er litt "biased", som mange egentlig er.
    Som journalist er jo selve oppskriften på kompetansemangel å ikke klare forholde seg nøytral, spesielt når det han sier ikke samsvarer med hva flertallet av erfarne brukere erfarer. Det er nå min mening da, karen er sikkert dyktig han, men jeg hadde personlig vært forsiktig med å sette min lit til en kar med såpass kontroversielle uttalelser som det han har her...

Uansett, vi trenger ikke bruke tråden her til å diskutere denne journalistens kompetanse, her har inne vi jo noe langt bedre; ekte erfaringer!

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •