Trenger virkelig hjelp til valg av projektor!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger virkelig hjelp til valg av projektor!

Tidligere tråd

Håper noen gidder å svare, trenger virkelig all hjelp jeg kan få nå!

Har bestemt meg for å kjøpe projektor (og DVD-spiller), og satser alt på bra bilde 8)

Budsjett:
    Prisklasse på brojektor rundt 15.000
    (dvd-spiller ca. 3000, bilde-kabler ca. 700-1000)

Kanditatene er som følger:

1) Panasonic PT-AE300 Projektor
    Har lest den offisielle PT-AE300 tråden, men ble ikke stort klokere ...

Pris: 16.335,-

2) Infocus Screenplay 4800 (linken funker av en eller annen merkelig grunn ikke i Opera...)

Pris: 14.995,- (pga. lanseringstilbud, egentlig pris 18.500)

3) Hitachi PJ-TX10

Pris: 13.998,- (tydeligvis tilbudspris eller .no)

Skal brukes med en av disse DVD-spillerne.

Burde jeg gå for Panasonic'en, Hitachi'en eller Infocus'en?

Kom gjerne med andre forslag...

Infocus'en er jeg litt usikker på, siden det virker som om den bare er hjemmkino-utgaven av Infocus X1 (X1 koster bare 13.000,-). Er det noen som vet mer rundt dette?

Eller burde jeg vente en stund til det blir litt mer vanlig med DVI DVD-spillere og prisen på projektorer synker?:
    "Mitt råd er å vente litt nå. Det er høstslepp for nye prosjektorer (som Sanyo Z2), og det vil føre til prisnedsettelser på eksisterende modeller. Sett pengene på høyrentekonto og vent til januar. Da er det kjøpers marked siden "alle" er blakke etter jula."
    En eller annen smarting som stod for dette kloke sitatet, husker ikke hvem det var...

I utgansgpunktet hadde jeg bare tenkt til å kjøpe projektor til 8500kr +/-, men budsjettet er som en gummistrikk, og nå har jeg tøyd strikket enda lenger . Nærmer meg bristepunktet for hvor langt jeg kan gå nå ops: , men men....

Skal selfølgelig brukes til DVD-titting/hjemmekino

Muligens også litt X-box spilling, men det er ikke prioritert/lagt vekt på når det gjelder valg projektor.

Det jeg prioriterer er:

-Bra knivskarpt bilde
    (blir jo ikke "knivskarpt når det blir blåst opp for mye da... Men dere skjønner sikkert hva jeg mener) med bra og realistiske farger, enkelt og greit: Bra bilde!

-At den ikke bråker for mye

-At pæra varer ei stund
    (kjipt å bytte ut etter bare 1-2 år, da prisene på ny pære er "litt" stive)

På forhånd takk for svar...

Mvh. "Megavolt"

OPDATERING 27/09-03 kl.11.59: Lagt til Hitachi PJ-TX10

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PT-AE200 vs PT-AE300

Ang. sitatet ditt: Legg merke til at det omtaler PT-AE200, som er en dårligere prosjektor enn PT-AE300. Tingene som nevnes som negativt om den gjelder ikke for PT-AE300 (som er min favoritt hvis jeg skulle kjøpe akkurat nå).

Uansett tror jeg ikke du går galt hvis du velger Infocus X1 eller Panasonic PT-AE300. Begge har fått glimrende testresultater. Skal det nevns negative sider ved dem, så må det være at enkelte X1-eksemplarer visstnok har hatt enkelte pixelfeil, mens PT-AE300 har hatt en del feil av varierende type. Men får du et feilfritt eksemplar, så er begge prosjektorene glimrende valg.

Hva jeg vil ha? Sanyo Z2 er fristende. Gleder meg til å se de første brukertestene her på forumet. Dessverre ligger den over 20000 nå i starten...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du satser alt på bra bilde, er det KUN CRT projektorer som i det hele tatt er verd å vurdere, ingen annen teknologi gir tilfredsstillende sortnivå.

Frode

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Fordelen med Screenplay'en er kontrast og lysutbytte, i tillegg til langt mindre screendoor og skarpere bilder enn AE300, som benytter en smoothscreen teknologi som gjør bildet noe mer uskarpt enn f.eks. 4800'en.

Ulempen med 4800'en er regnbuer og moderator til høyt støynivå (ca. 32-34 db). Her scorer AE300'en helt klart best, selvsagt uten regnbuer, og med støynivå på 27 db.

Hva med Hitachi PJ-TX10? Får du til 13998 på tilbud, med samme kontrast som AE300 (800:1), enda lavere støynivå (25 db) og flyttbar linse, som gjør den svært enkel å sette opp? I tillegg har den svært lang throw. Den har ikke smoothscreen teknologi, men ved å defokusere litt får du mye av den samme effekten...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan absolutt anbefale x1, jeg har kjøpt ibm ilv300 som er samme prosjektoren som x1, og jeg synes bildet er topp.

Vurderte ptae300 pga at den har dvi inn, men til slutt fikk jeg et så bra tilbud på ibmen at jeg jeg slo til.*(under 10k),
    og det burde være mulig å finne denne for ca 11k rundt om kring, da har du mange tusen til overs til et bra lerret i forhold til ptae300.
    Eller så sparer du penga og legger dem i potten til en ny prosjektør, om 2 år får man sikkert ptae 700 til 10k,

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale(i den prisklassen):

X1 og Harman Kardon 25. Sistnevnte fås på tilbud til 2995,- nå og har alle funksjoner også prog.scan og komponentutgang.

Du bør nok legge noen tusenlapper i et godt lerret, ettersom du er opptatt av bra bilde...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ang. sitatet ditt: Legg merke til at det omtaler PT-AE200, som er en dårligere prosjektor enn PT-AE300. Tingene som nevnes som negativt om den gjelder ikke for PT-AE300 (som er min favoritt hvis jeg skulle kjøpe akkurat nå).
    Jeg vet at den omtaler PT-AE200 og ikke 300. Det som var interesant var det som var skrevet i uthevet tekst.

Om at hvis man venter til Januar vil prisene sannsynligvis synke en del. Men jeg vet ikke om jeg orker å vente så lenge :roll: ! Vil ha projektor NÅ! Bedritent og sitte å se film på 28"

Men jeg burde kansje tatt vekk resten, eller skrevet at det bare var det i uthevet tekst som var interesant.

Uansett tror jeg ikke du går galt hvis du velger Infocus X1 eller Panasonic PT-AE300. Begge har fått glimrende testresultater.
    får du et feilfritt eksemplar, så er begge prosjektorene glimrende valg.
    Høres bra ut !

Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Dersom du satser alt på bra bilde, er det KUN CRT projektorer som i det hele tatt er verd å vurdere, ingen annen teknologi gir tilfredsstillende sortnivå.

Frode
    Tror ike jeg uttrykte meg klart nok der ops:, mente vel egentlig satser alt på bra bilde i den grad du kan få tilfredsstillende bilder i prisklassen ca.15.000.

Sorry for litt nybegynner-spørsmål; men hva ligger CRT-projektorer på i pris?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Fordelen med Screenplay'en er kontrast og lysutbytte, i tillegg til langt mindre screendoor og skarpere bilder enn AE300, som benytter en smoothscreen teknologi som gjør bildet noe mer uskarpt enn f.eks. 4800'en.

Ulempen med 4800'en er regnbuer og moderator til høyt støynivå (ca. 32-34 db). Her scorer AE300'en helt klart best, selvsagt uten regnbuer, og med støynivå på 27 db.
    Hmmm... Da tror jeg foreløpig jeg holder en knapp på AE300 melom den og 4800.

Hva med Hitachi PJ-TX10? Får du til 13998 på tilbud, med samme kontrast som AE300 (800:1), enda lavere støynivå (25 db) og flyttbar linse, som gjør den svært enkel å sette opp? I tillegg har den svært lang throw.
    Høres veldig bra ut! Desutten er den jo litt billigere enn AE300 og :wink:
    flyttbar linse, som gjør den svært enkel å sette opp?
    Flyttbar linse?!? Hæ? Har ikke alle projektorer det? Blir det ikke litt vanskelig å sett op en projektor hvis den er helt oppe i taket og den ikke har flyttbar linse?
    Den har ikke smoothscreen teknologi, men ved å defokusere litt får du mye av den samme effekten...
    Hva vil det si? Hva er smooth-screen tekn.? Betyr det bare at jeg må finjustere fokuseringen?

Sitat Opprinnelig postet av geokriq
    Eller så sparer du penga og legger dem i potten til en ny prosjektør, om 2 år får man sikkert ptae 700 til 10k
    2 år?
    Orker jeg å vente såååå lenge da?

Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Du bør nok legge noen tusenlapper i et godt lerret, ettersom du er opptatt av bra bilde...
    Er lerret så dyrt da? Skal selfølgelig legge penger i bra lerret. Men har nok ikke råd til det rett etter projektor, og DVD-spiller kjøp. Får bare vente noen uker etter kjøpet.
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Vil anbefale(i den prisklassen):

X1 og Harman Kardon 25. Sistnevnte fås på tilbud til 2995,- på Hifisenteret nå og har alle funksjoner også prog.scan og komponentutgang.
    Er klar over det, men takk for tips likevel!

X1 har vel ikke komponent-inngang? (så hva er vitsen med komponent-ut fra DVD da...) Screenplay 4800 har komponent utgang.

Vurderer nettopp denne pakka (se link til DVD-spillere i den første posten i denne tråden...).

Men må si jeg er litt mer frista til å satse på DVD-spiller med DVI-utgang og progressiv scan. (Då må selfølgelig projektoren ha DVI-inngang, noe ikke all de billigste har....)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på Hitachi PJ-TX10

Den var jo sykelig stilig!

Specs. så veldig bra ut og, og prisen var jo ikke kauratt verst...

Hvor får man kjøpt denne?

Den så utrolig bra ut, men har ikke denne DVI eller?

Et alternativ er jo heller å kjøpe en bra DVD-spiller med prog.scan og komp.ut fremfor å satse på DVI.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 har vel ikke komponent-inngang? (så hva er vitsen med komponent-ut fra DVD da...) Screenplay 4800 har komponent utgang.
    X1 tar komponent via VGA inngangen. Overgangen fra vanlig komponent til VGA følger med som ekstrautstyr på 4800.
    X1 og 4800 er samme projektor hvis du ser bort i fra firmware og ekstrautstyr. X1 kan oppdateres med samme firmware som 4800 (men det er jo helt unødvendig).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    X1 tar komponent via VGA inngangen. Overgangen fra vanlig komponent til VGA følger med som ekstrautstyr på 4800.
    X1 og 4800 er samme projektor hvis du ser bort i fra firmware og ekstrautstyr. X1 kan oppdateres med samme firmware som 4800 (men det er jo helt unødvendig).
    Da så

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du venter litt så får jeg snart SANYO PLV-Z2!jeg kommer med en test av den her på forumet jeg får projektoren nå i oktober i fra tyskland.Jeg tror det er noen her på forumet som skal kjøpe seg panasonic A500!både Sanyo plv-z2 og panasonic A500 har DVI...og begge projektorene kommer nå i oktober.Hvis det er en projektor med DVI du vil satse på da Panasonic PT-AE300 eller Infocus X1(4800) er ikke noe dårlig kjøp det heller.Det er ikke lett å velge projektor :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen Megavolt!

Du har PM! Den har ikke DVI, men komponent inn... Enig i at denne er veldig stilig!

Husk for øvrig å opprette egen kategori i pris -og produktjakt hvis en diskuterer konkrete steder/butikker å kjøpe alt dette fine utstyret!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    panasonic A500 har DVI...og begge projektorene kommer nå i oktober.
    Ser desverre ikke ut til at Panasonicen kommer før etter jul.. :?

Skal jeg være helt ærlig så ser jeg ikke noen god grunn for å velge Hitachi'en forran Panasonic PTAE-300... Greit nok at 300'n koster litt mer, men den har til gjengjeld smoothscreen teknologi som er VELDIG morro å ha nå projektoren i utgangspunktet har lav oppløsning.. (Smoothescreen gjør at hver pixel blir delt i 4.. Dette gjør sitt til at screendoor blir minimal)

Dersom du har mulighet til å kikke på flere projektorer (AE-300, X1 etc) anbefales det.

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Flyttbar linse er ikke noe alle projektorer har... Med flyttbar linse kan du fysisk flytte linsen opp eller ned, noe som gjør at du med minimalt av geometriske feil kan flytte det projiserte bildet korrekt selv om du nødvendigvis ikke har projektoren rett fremfor lerretet. Jeg hadde iallfall stor nytte av denne funksjonen her hjemme, og vil definitivt se etter en slik funksjon når jeg selv skal kjøpe inn projektor, da kanskje i litt høyere prisklasse

PTAE300 er helt klart en fin sak, det! Fungerer den altså slik at hver fjerde pixel deles i 4, det var jeg ikke klar over, trodde kanskje det var en eller annen intern behandling etc. Vil det si at den faktiske oppløsningen ikke er 960x540, men 720x540, og da i tillegg en delt pixel?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panel oppløsningen på PTAE-300 er 960x540. Jeg er faktisk ikke helt sikker, men tror det er en egen bilde krets som som ordner "smoothscreen", og at det ikke ligger i selve lcd panelet. Det er mulig jeg er på dypt vann nå, men tror det er rett.... Kanskje noen med 300'n kan kommentere dette..

Mvh

Ak

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det var vel egentlig det jeg trodde... Smoothscreen er mer en elektronisk defokusering, som jo har sine fordeler, men også sine ulemper, da i form av noe redusert fokus!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smoothscreen er mer en elektronisk defokusering, som jo har sine fordeler, men også sine ulemper, da i form av noe redusert fokus!
    Sant nok, men det skal visstnok fungere veldig bra allikevel...
    Men for all del, det er godt mulig at Hitachien er konkurransedyktig.. (Selv om jeg ikke tror det..)

Mvh

Ak

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er én ting å velge projektor, men man bør jo absolutt velge hvilken signalkilde man skal mate projektoren med. Dette vil kunne påvirke valget av projektor ganske mye.

F. eks. sier havard_johan i en annen tråd følgende:
    Vurderte selv Samsungen sammen med AE300 en stund. Etter å ha lest litt rundt på avsforum samt noen tråder her, har jeg funnet ut at AE300 ikke støtter HDCP gjennom DVI-inngangen. Slik jeg har forstått det, betyr dette i praksis at du ikke vil få bilde dersom du bruker DVI mellom Samsungen og AE300. Kjipt men sant
    Jeg er overrasket! Stemmer dette at Samsungen om PT-AE300 ikke er kompatible ved bruk av DVI???!! Hvis dette stemmer, vil nok enkeltes "drømmer" her på forumet gå i vasken.

Hjelp?!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen er det med anntall ANSI? Er det ikke om å gjøre å ha mest mulig ANSI Lumen?

Tenkte jeg bare skulle ta en liten oppsumering av aktuelle projektorer som finnes på markedet i dag:

1) Panasonic PT-AE300:
    -800 ANSI lumen
    -Kontrast 800:1
    -Lampe: 5000 timer
    -DVI-Inngang
    -Støynivå klarte jeg ikke finne ut
    -Maks oppløsning: 960 x 540
    -Teknologi: TFT aktiv matrise
    -SD Memory Card Slot
    -Fjernkontroll

Stemmer det at DVI fra f.eks Samsung DVD-spilleren ikke vil virke/virke bra? Isåfall er vel ikke denne like aktuell som jeg først trodde...

Pris: 16.335,-

2) Infocus Screenplay 4800:
    -1100 ANSI lumen
    -kontrast 2000:1
    -Lampe: 4000 timer
    -Komponent video-inngang
    -Home Entertainment Fjernkontroll
    -Klarte ikke å finne ut støynivået, noen som vet om denne bråker mye?
    -USB Port som lar deg oppgradere
    -Maks oppløsning: 800 x 450 (widescreen) / 800 x 600 (4:3)
    (støtter visst HDTV 720p, 1035i, 1080i, 1080p og 1024x768 med intelligent resizing")

Pris: 14.995,-

3) Hitachi PJ-TX10
    -700 ANSI Lumen (560 ANSI Lumen i "Whisper Mode")
    -kontrast 800:1
    -Lampe: 130W UHB sikkert 3000 timer
    -Støynivå: 30dB (26dB i Whisper Mode)
    -Fjernkontroll
    -Vridbar linse
    -Maks oppløsning: 854x480

Pris: 13.998,-

Fremdeles ganske usikker. Både når det gjelder valg av bilde-kabel, DVI eller komponent, og selve projektoren.

Har fryktelig lyst på Projektor så fort som mulig, men dette er jo en ikke så rent liten investering, så jeg vil jo få så bra resultat som mulig...

Burde vel egentlig vente til jeg har lest "Rusty" sin kommende review av SANYO PLV-Z2

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE 300 - 28 db Jeg hører stort sett ikke min proje. Og desverre så er ikke AE 300 HDCP kompitabel på DVI inngangen. Eneste som virker på DVI er en Bravo D1. Den kan du lese om på andre steder her på forumet.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •