avstand fra prosjektor til lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 174
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

avstand fra prosjektor til lerret.

hei.
    er helt fersk på dette med prosjektor.
    men har bestemt meg for å kjøpe meg en panasonic ae700.utfra det jeg har lest her på forumet.

men er veldig usikker med henhold til lerret og avstand.
    har desverre ikke råd til lerret til meir enn max 2000kr.
    et annet problem er avstanden. har ei mini stue å kan desverre ikke få til meir enn 3 til 3.5 m avstand fra prosjektor til lerret.
    veit dette er lite men lite å gjøre med det.

hvor stort lerret kan jeg max ha.?
    har jo lyst til å ha ett som er størst mulig da jeg ikke har tenkt å bo i denne mini leiligheten for alltid.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv denne kalkulatoren, så ser du hvor stort lerret du kan ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Prøv denne kalkulatoren, så ser du hvor stort lerret du kan ha.
    hei igjen. er det noen som vil gi meg en forklaring av testen. å hva jeg skal sette inn.
    er helt newbie på dette

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger inn i "throw distance" hvor langt ifra lerretet du skal ha prosjektoren så i ditt tilfelle så blir det da mellom 3.0 m og 3.5 m. (pass på at du har "units" på metric)

Du ser at øverst til venstre så er zoom området. Her kan du se hvor mye prosjektoren kan zoome og slikt.

Det jeg kom fram til var at ved 3.3 m. Så kan du ha et bilde på mellom 272cm (107") og 139 cm (55")

Jeg ville da anbefale deg et lerret på størrelsen rundt 90"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette temaet er stadig tilbakevendende, slik at denne tråden settes som pri!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bombadil
    Du legger inn i "throw distance" hvor langt ifra lerretet du skal ha prosjektoren så i ditt tilfelle så blir det da mellom 3.0 m og 3.5 m. (pass på at du har "units" på metric)

Du ser at øverst til venstre så er zoom området. Her kan du se hvor mye prosjektoren kan zoome og slikt.

Det jeg kom fram til var at ved 3.3 m. Så kan du ha et bilde på mellom 272cm (107") og 139 cm (55")

Jeg ville da anbefale deg et lerret på størrelsen rundt 90"
    ok.vist jeg forstår riktig kan jeg gå for ett widescreen lerret på
    på 200cm?

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Bredden på lerretet ditt kan være på mellom 237 cm og 121 cm.. Og da virker 200 cm (i bredden) som en bra størrelse syntes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. tusen takk for hjelpen.
    da er det bare å gå til innkjøp

Newcomer Mecha-H sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bildet veldig dårlig når du må zoome?

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt skal det ikke bli noen større endring når man zoomer, men gitt karakteren til zoom linser, kan det hende at bildet får en antydning til tønneform (det blir litt "rundt"). Dette er et fenomen som normalt ikke påvirker bildet i stor grad, det skal være godt under 1% forvrengning hos de fleste linser.

En annen ting som ikke så mange vet er at det sannsynlig at det blir høyere kontrast når man zoomer ut. Det har sammenheng med at aperture (F-nummer) som regel blir høyere grunnet de mekaniske forflytningene av elementer i linsen. Slik får man _litt_ mindre lys, og _litt_ høyere kontrast. Om det er merkbart er et annet spørsmål.

Rent generelt vil jeg vel forresten si at bildestørrelsen man har hjemme helst skal regnes ut fra sitteavstand og ikke fra hvor stort det er mulig å få det. Personlig foretrekker jeg et bildestørrelse / sitteavstandsforhold på ca 1.5 - 2, dvs at jeg sitter på denne faktoren x bildebredden. På et 200cm bilde er da optimal sitteavstand mellom 3 og 4m. Så det passer jo ypperlig i denne sammenhengen!

mvh,
    AndersL

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersL
    Slik får man _litt_ mindre lys, og _litt_ høyere kontrast. Om det er merkbart er et annet spørsmål.
    På min InFocus SP4805 var dette veldig tydelig! Jeg har hatt den stående på max zoom siden jeg fikk den (har tenkt: jo større (bilde) jo bedre), men zoomet ned her om dagen.. WOW. Bildet fikk _betydelig_ mer kontrast. -Bare synd jeg ikke kan flytte projektoren lengre vekk fra lerretet.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question avstand

i følge projectorcentralen så er det kun benq7700 som passer i min kjellerstue av de projektorene jeg har sett på(sitteavstand ca 5m lerret ca 120") tenker da på z4-ae900 og actionmodell II

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn å forstå at kontrast blir bedre ved lengst mulig avstand fra lerret?
    Altså: Si at bildebredden skal være 2.3m.
    I manualen står det at proj kan plasseres 3.1m til 3,6m fra lerret.
    Er den lengste avstand best?
    Ja,jeg er fersking.......

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hvordan projektor du har?
    Snakker vi PT-AE700E?
    Jeg har PT-AE700E og jeg bruker 139x240 på 3,7m avstand og det funket veldig bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har PT-AE700E og jeg bruker 139x240 på 3,7m avstand og det funket veldig bra..

text fra MOVIE-MARIUS
    Hvilket lerret bruker du? skal selv bestille meg en AE700 men kan ikke ha lerret som er bredere enn 160 grunnet skrå i taket. vurderer Adeo Greyvision Plano Delux ramme 16:9 160-240cm - men er ikke sikker på hvor høyt dette er..
    noen som vet?
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=667

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For mye Brightness

Jeg skal sette opp en projektor ca 3,9 m fra lerretet og sitte ca 3,6 m unna. På kalkulatoren til projectorcentral får jeg da beskjed om at det optimale bildet med et lerret med gain på 0,9 har en bredde på 240 cm. Dette da med full zoom. Hvis man tar HC3000 f.eks. og stiller inn zoomen slik at man har et 2 m bredt bilde. Da får man meldingen: "Recommended lower brightness. Try increasing image size or reducing screen gain." Kalkulatoren blir ikke fornøyd før zoomen er oppe i 1,15 og bildet er 226 cm bredt. I området 200 cm til 226 cm er det slik at bildet vil bli altfor lyssterkt å se på? Vil dette være ubehagelig? Jeg synes at et større lerret enn 200 cm bredt blir litt voldsomt i stua vår. Det synes ihvertfall kona

17. Liker Klaus.s har likt denne posten
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Du kan sette på et nøytralt, grått filter (ND2) som reduserer lysutbyttet. Det er lettere å redusere lyset enn øke det, uansett er det din subjektive oppfatning som er viktigst. Slike filtere fås kjøpt i de fleste fotosjapper, da de egentlig er laget for bruk på kameraer.

Hva med et nedtrekkslerret dersom et fast på 200 cm er for mye?

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg skal sette opp en projektor ca 3,9 m fra lerretet og sitte ca 3,6 m unna. På kalkulatoren til projectorcentral får jeg da beskjed om at det optimale bildet med et lerret med gain på 0,9 har en bredde på 240 cm. Dette da med full zoom. Hvis man tar HC3000 f.eks. og stiller inn zoomen slik at man har et 2 m bredt bilde. Da får man meldingen: "Recommended lower brightness. Try increasing image size or reducing screen gain." Kalkulatoren blir ikke fornøyd før zoomen er oppe i 1,15 og bildet er 226 cm bredt. I området 200 cm til 226 cm er det slik at bildet vil bli altfor lyssterkt å se på? Vil dette være ubehagelig? Jeg synes at et større lerret enn 200 cm bredt blir litt voldsomt i stua vår. Det synes ihvertfall kona

Jeg har nettopp anskaffet meg en AE900 og prøvd denne et par dager.
    Jeg får samme medlingen på kalkulatoren hos projectorsentral som du får - "Recommended lower brightness".
    Jeg har et Euroscreen Connect Motor - lerret med gain 1.1 og MERKER INGEN PROBLEMER. Mine erfaringer er natrutro og flotte bilder (har "light" kalibrert PJ'n med DVE etter Gorms "oppskrift" her i forumet). Har riktignok bare testet DVD via komponent enda, men synes bildet er jæv....bra.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å gå for et nedtrekkslerret. Vi har som mål å få en så ryddig stue som mulig. Den er jo ikke på 20 kvm engang. Nå for tiden har vi en 34" god gammeldags katode-TVpå 54 kg. Den er stygg som f.... Planen er at denne skal ut og at vi faktisk skal se TV også via projektoren. Jeg vet ikke hvordan Dagsrevyen er på 100", men det kan jo bli interessant.

Jeg har jo egentlig inne i mitt guttesinn mest lyst på 240 cm lerret. Jeg kommer nok til å si at det går nok dessverre ikke med 200 cm lerret, bare se her på projectorcentral.com

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt et 200 cm lerret og sitter ca. 4 m fra. Det er stort nok i massevis. Jeg tror et større lerret ville blitt "slitsomt". :smile:

22. Liker Meltdown123 har likt denne posten
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •