avstand fra prosjektor til lerret. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 174
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slenger meg på her. Skal handle meg ny projektor og er 99% sikker på at jeg havner på en Sony VPL-HW30ES. Skal ha denne i stua som jeg har planer om å pusse opp om ikke så lenge, så nå lurer jeg på hvor jeg skal beregne å ha pj,en. Stua er 7,7m x 4m. Lerret blir dreamscreen v3 tab basic dynagrey 16:9 234cm/106" og det plasseres på kortveggen. Skal rive taket i stua så jeg står helt fritt ang plassering av projektoren. Det blir relativt lyst i stuen, kaffe latte vegger og hvitt tak, vet ikke om dette har noe å si på plassering ? Det hadde sikkert vært best å bestemme plass etter jeg har fått den i hus, men planen er å pusse opp før jeg handler den så jeg ikke blir fristet til å sette den opp midlertidig skal skjule alle kabler i taket så da er det jo greit å ha plasseringen klar.

Newcomer ChrisO sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel slenge meg på her med et spm. jeg også. I følge projectorcentralen sin kalkulator, står det at projektoren skal stå/henge 4.35m fra lerret for å oppnå 120".

Hvor nøye må man være på dette? Beste scenario her i kjelleren, ville være 20-30 cm nærmere lerret, dette for å slippe å skalle i projektoren på vei inn i kjellerstua, vil dette bare lage kaos i bildet, eller vil dette kunne kompenseres via zoom eller lignende?

Projektor det er snakk om er en Epson EH-TW6000

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 og gitt 120" lerret gir avstanden 4.35 med "midt på" zoom-området. Arbeidsområdet er fra 3.5 til 5.8 meter på et 120" lerret. Dette viser i "grønt område" på Throw distance og samtidig på Zoom-feltet til kalkulatoren på Projectorcentralen .

Med andre ord så har du nok å gå på. Lykke til!

Newcomer ChrisO sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    TW6000 og gitt 120" lerret gir avstanden 4.35 med "midt på" zoom-området. Arbeidsområdet er fra 3.5 til 5.8 meter på et 120" lerret. Dette viser i "grønt område" på Throw distance og samtidig på Zoom-feltet til kalkulatoren på Projectorcentralen .

Med andre ord så har du nok å gå på. Lykke til!
    Veldig bra, akkurat det jeg ønsket å høre. Takk for svar! :-D

Newcomer royervin sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand uten å vite hvilken projektor

Jeg har nettopp kjøpt meg lerret. Dreamscreen Tab-Tension Dynagrey på 92 tommer (200cm), men projektor kommer neppe før til neste år (har så mye hifi jeg må få betalt først...).

Likevel må jeg nesten vite sånn omtrentlig hvor jeg skal plassere en projektor nå, siden jeg holder på å pusse opp stua, blant annet ved å legge nytt tak. Da er det kjekt å vite hvor jeg skal montere forsterkning i taket, samt hvor jeg skal trekke ledninger til.

Apropos ledninger, trekker dere hdmi-kabler i plastrør eller kan de bare ligge "løst"? Eventuelt hvor stor diameter på rørene trenger jeg da?

På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er visst avanserte greier dette med prosjektor. Har nettop pusset opp kjellerstua og ønsker en skjerm på ca 90-100". Da lønner det seg jo med prosjektor. Men problemet er at det er en bjelke i taket, så prosjektoren han ikke henge mer enn 3 m. fra lerretet. Har prøvd projectorcentral.com, men blir ikke særlig klokere av det. Kan noen her hjelpe meg å finne en passende prosjektor?

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royervin
    Jeg har nettopp kjøpt meg lerret. Dreamscreen Tab-Tension Dynagrey på 92 tommer (200cm), men projektor kommer neppe før til neste år (har så mye hifi jeg må få betalt først...).

Likevel må jeg nesten vite sånn omtrentlig hvor jeg skal plassere en projektor nå, siden jeg holder på å pusse opp stua, blant annet ved å legge nytt tak. Da er det kjekt å vite hvor jeg skal montere forsterkning i taket, samt hvor jeg skal trekke ledninger til.

Apropos ledninger, trekker dere hdmi-kabler i plastrør eller kan de bare ligge "løst"? Eventuelt hvor stor diameter på rørene trenger jeg da?

På forhånd takk.
    Litt sent svar, men... jeg bare lot HDMI-kabelen ligge løst. I ettertid angrer jeg litt på det, ettersom det blir mer hassle å få byttet den dersom den blir ødelagt. Jeg ville lagt rør. Problemet er at dette røret krever en stor diameter, ettersom (såvidt jeg vet) det ikke er mulig å klippe av HDMI-pluggen, og kople den på etterpå. Det enkleste er vel å kjøpe akkurat den kabelen du skal ha, slik at du er sikret at diametern er stor nok. På den annen side har du kanskje allerede funnet en løsning, siden posten din var fra september:-)

Når det gjelder spikerslag så er det jo bare til å montere opp noen sponplater over store områder, så har man full fleksibilitet når det gjelder senere oppheng av projektor. Jeg la opp en halvannen meter lang sponplate, ettersom jeg ikke hadde noen anelse om hvor PJen kom til å henges opp. Det er bare minimalt ekstra jobb, fremfor mindre spikerslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ til kalkulatoren?

Jeg var på YT og så på projektor anmeldelser, da jeg kom over en video fra What Hi-Fi hvor de beskriver en måte å regne ut minimums- og maksimmumsavstand fra linse til lerret, ved å bruke throw ratio og ønsket (diagonal) lerretstørrelse.

For minsteavstand ser regnestyket slik ut:

Y x Z = X x 2,54 = cm

Y = ønsket lerretstørrelse
    Z = det laveste tallet i throw ratioen
    X = min avstand fra linse til skjerm oppgitt i tommer

For maksimumsavstanden er Z lik det høyeste tallet i throw ratioen, og X er følgelig lik maksimumsavstand fra linse til skjerm oppgitt i tommer.

Med utgangspunkt i en Sony HW30, som har throw ratio 1.47 -2.18, og et lerret på 92" kan man altså regne ut avstandene slik:

Min: 92 x 1,47 = 135,24 x 2,54 = 343,5 cm
    Max: 92 x 2,18 = 200,56 x 2,54 = 509,4 cm

Nå er jeg rimelig fersk i PJ-gamet, så det er godt mulig folket her er fullstendig klar over denne metoden fra før av (og hvorvidt den fungerer eller ikke), men er dette en fullgod måte å regne ut avstand på? Stemmer det, med utgangspunkt i dette eksemplet, at man vil fylle et 92" lerret dersom det er ~ 3,45m fra linse til lerret?

Her er forøvrig link til YT klippet, hvis noen skulle ønske det overforstående bedre forklart:
    How to: Setup your projector - YouTube

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

beste 3D projektor til meg

Kan noen hjelpe meg til å finne den best mulig 3D projektoren til meg?
    Jeg har en kjellerstue som 3.25m bred og 6 meter langt.
    Det er 3 vinduer i rommet og 3 vegger er hvite og den ene langveggen er mørkebrun.Den veggen som er mørkebrun kommer lerretet til å være på
    Jeg har planer om å dekke vinduene med gardiner så det vil ikke komme inn mye lys utenfra.
    Jeg kommer til å se på projektoren både på dagtid og kveldstid og kommer til å bruke den til å spille,se tv (fotballkamper) og se film.
    Jeg vil gjerne ha minst 100" lerret,men jeg vet ikke om det går med tanke på den korte avstanden det blir til projektoren?
    Budsjett på projektoren kan jeg nok maks presse meg til 25000.
    Håper noen kan hjelpe meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster inn et spørsmål på denne tråden. Dersom man har full fleksibilitet på hvor man henger projektoren innenfor zoom området, er da best praktikk er det å henge projektoren så langt unna lerretet som mulig slik at zoom er på 1x eller har det ingen verdens ting å si på en projektor med god optikk?

Tenkte å montere korrekt 1st gang så jeg ikke lager unødig med hull i taket.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg er noen ekspert og jeg kan selvsagt ta helt feil.

Men som jeg skjønner vil du få mest lys utbytte om projektoren plasseres nærmest lerretet men dette er også plasseringen som vil kunne framprovosere eventuelle svakheter i optikken.

Dette kommer vel ofte ann på hva hva slags projektor du skal ha, min billige dlp mister fokus i kantene, mens dette er det ikke snev av med hw50 (men den koster jo også nesten 6 ganger så mye).

Om jeg skulle foreslått noe konkret så ville jeg plassert projektoren ved midtpunktet til linsens zoom så du har maks fleksibilitet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengst mulig unna er en grei tommelfingerregel

Det er flere grunner til det:

- Vinkelen fra linse til ytterkant på lerretet blir mindre bratt, og en høyere andel av lyset reflekteres tilbake mot "sweet-spot". Jo brattere vinkel, jo høyere andel av lyset kastes rett ut på sideveggene. Greit nok at du får målbart bedre lysstyrke i senter av lerretet ved å plassere projektoren nærmere, men uniformiteten blir dårligere, siden kantene på lerretet har mindre lys (målt fra sweet-spot)
    - Optikken er alltid best i senter. Jo lenger ut fra senter man beveger seg, jo større risiko er det for "uskarphet" og fargebrytningsfeil (CA)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder det samme linse shift? for min del vil helst ha den så tett oppunder taket som mulig, men ha bilde så langt ned på veggen som mulig så man får senter av bilde mest mulig senter forhold hvor man sitter og om det utgjør forskjell hvor mye snakker vi om, er det i noen grad merkbart?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Worst case er maks zoom og maks lens-shift på en gang. Alt annet er en bedring. Hvor stor forskjellen er, kommer an på projektoren. Noen produsenter begrenser justeringsmulighetene, slik at man alltid befinner seg noenlunde innenfor "akseptable avvik". Noe fargebrytningsfeil må du påregne (i hvert fall nederst i bildet), ved maksimal zoom og maksimal lens-shift på alle projektorer.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Sitter og grubler litt på høyden til på linsen. Prosjektoren skal stå bakveggen og fra vegg til lerret er det 3,18meter
    Og målet på lerretet er 240x126 og fra gulv til bunn lerret er det 46cm. Har forøvrig en epson tw91000
    Sist endret av mclaren; 12-16-2013 kl 07:55

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, hva betyr det når Benq-kalkulatoren sier dette:

Er dette max zoom eller min zoom?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Worst case er maks zoom og maks lens-shift på en gang. Alt annet er en bedring. Hvor stor forskjellen er, kommer an på projektoren. Noen produsenter begrenser justeringsmulighetene, slik at man alltid befinner seg noenlunde innenfor "akseptable avvik". Noe fargebrytningsfeil må du påregne (i hvert fall nederst i bildet), ved maksimal zoom og maksimal lens-shift på alle projektorer.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder avstand fra prosjektor til lerret.-benqw1300-jpg  
    Sist endret av Knusse; 01-28-2014 kl 10:07

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du lurer på? Dra i glide-baren under Zoom ratio. Når bildet er størst har du maks zoom, når bildet er minst har du minimum zoom. Her ser det ut til at du har max zoom

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hva er det egentlig du lurer på? Dra i glide-baren under Zoom ratio. Når bildet er størst har du maks zoom, når bildet er minst har du minimum zoom. Her ser det ut til at du har max zoom
    Gorm, du skrev i et tidligere innlegg at max zoom ikke er å foretrekke, men når jeg leser kalkulatoren til Benq så står det 1.00X, antar dette er zoom-faktoren. Men 1.00X er jo det samme som å gange med 1, dvs ingen endring og det er default setting.
    Jeg har et rom som er ca 3,8 dypt. Er Benq W1300 kanskje feil for mitt rom?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse Vis post
    Gorm, du skrev i et tidligere innlegg at max zoom ikke er å foretrekke, men når jeg leser kalkulatoren til Benq så står det 1.00X, antar dette er zoom-faktoren. Men 1.00X er jo det samme som å gange med 1, dvs ingen endring og det er default setting.
    Jeg har et rom som er ca 3,8 dypt. Er Benq W1300 kanskje feil for mitt rom?
    Jeg tror nok ikke det, men er vel rundt maks zoom man kan bli mest utsatt for feil i optikken som Gorm nevner, noe som igjen blir et spørsmål om hvor kresen vil du være?
    Gorm her er jo en av landets største 'bilde-kvalitets' guruer og jobber med og kalibrere projektorer\tver med proff utstyr til flere hundre tusen kroner, så hans 'parametre' for akseptable toleranser er nok langt finere enn mange

Du kan vel også montere projektoren ca 20cm lenger unna enn på kalkulatoren og justere zoom etter som, er ofte det ikke skal så mye til for og bedre markant om du skulle ha problemer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei TorTorden, jeg har mulighet til å sette den ytterligere 40 cm bakover.
    Da blir det mulig å zoome inn noe i allefall. Men er redd for at det kan støye å ha den rett over hodet.

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •