avstand fra prosjektor til lerret. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 174
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Har vært inne på projektorcentralen og sett på projektorer som passer til min hjemmekino, projektoren henger ca 4,4 meter fra lerrete og det er 200cm bred 92", har vanskelig for å finne passende projektorer til det bruket innen det jeg synes er en akseptabel pris. Ser at benq 5000 og 6000 passer, finner også at epson powerlite home cinema 8100 passer men finner ikke noen som selger denne i norge. Er det evt. noen som har noen forslag til projektor til mitt bruk, kan også bruke hd-ready projektorer, tror det holder fint til mitt bruk da jeg har en HP vp-6110 projektor nå av gylden alder som jeg synes er helt ok. Savner da hdmi inngang for blu-ray. Håper noen har noen erfaringer med nogenlunde samme kastelengde som meg. Takker for alle svar.

BenQ W5000 ser jo bra ut, og den koster 10.000kr med proffkalibrering.
    Tror ikke jeg hadden nølt lenge med å kjøpe den da, og det er god pæregaranti: AVshop.no / Velkommen

Panasonic PT- AE4000 passer også dine mål, og behov. Den har også gjort det veldig bra på mange tester tidligere. Den ligger vel på rundt 15-20 tusen nå idag.

Epson EH - TW5500 med eller uten proffkalibrering mellom 15 og 18 tusen kroner.. VELDIG bra projektor!

Mulig Sony VPL HW-20 akkurat ikke går, men du kan jo se litt selv på projectorcentral selv. Leke litt med tallene.. det skal også være blandt de bedre projektorene under 20.000kr.
    Den ligger vel til 19.000kr med proffkalibrering. Jeg står selv mellom valget på Epson EH - TW5500 og Sony VPL HW-20.
    Jeg har litt mindre plass å plassere projektor på, mens du har jo ganske mye å velge imellom, men kanskje har begrensninger på lerret, mens jeg kan gå for opptil 120" selv.

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projector, eller.....

Noen som har kommentarer til denne linken med utgangspunkt i projectortema?
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ml#post1694788

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp til første projektor

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en projektor (ønsker ikke å legge mer en 6.000 kr i projektoren, da jeg er student). Jeg har sett på denne : MPX.no - BenQ Projektor W1000+ Full HD projektoren. På grunn av lite rom kan jeg plassere den max 3,5m unna bildet. Jeg kan heller ikke ha et bredere bilde enn 195 cm.

Ut i fra det jeg har regnet ut skal det gå fint? (korriger meg om jeg tar feil)

Jeg lurer på om det vil oppstå problemer hvis jeg ønsker at bildet skal starte 90cm til 1m over gulvet, og jeg ønsker at projektoren skal være 1,7m - 1,9m over gulvet?

Kom også gjerne med tips hvis noen har bedre forslag til projektor under 6000kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp.

Trenger hjelp, størrelse på lerret!

--------------------------------------------------------------------------------
    Heisann!

Er ny når det kommer til prosjektor, og lurer rett og slett på hvor stort lerret jeg kan ha.
    Komplett.no - Optoma Projector HD200X,
    Dette er prosjektoren jeg tenker på, og jeg får ca 4m fra linsa og bort til lerretet.
    Kan noen gi meg noe hjelp med hvor stort lerret jeg bør satse på?
    Prosjektoren blir hengende i taket.

Marius

Newcomer ValterAnton sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Finnsnes
    Poster
    5
    Takk & like
    Blogginnlegg
    4
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projector, avstand og TW6000 vs TW9000

Avstander til lerret??
    Fant denne på en av diskusjonssidene:
    Epson Europe EH-TW9000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Det merkelige er jo at TW9000 gir et mindre bilde enn TW6000. Hvorfor?
    Min horisontale avstand fra linse til lerret er ca 3,5m.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi TW6000 er konstruert for å fungere i stua, og da selvfølgelig uten at man trenger å flytte stuebordet helt til bakveggen for å ha noe å sette projektoren på.
    TW9000 er laget mer med tanke på fast installasjon, gjerne bakerst i en hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Finnsnes
    Poster
    5
    Takk & like
    Blogginnlegg
    4
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Perfekt projector?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ValterAnton
    Gorm: Dette er mitt prosjekt i nytt hus.
    Finnes det noen gode Projectorer som vil være perfekt til prosjektet?
    TW6000/TW9000 - er målingene endelige?
    Lar de seg tilpasse noe?
    Hva med SONY?
    Hva med 2.35:1 - Hvor stort lerret kan jeg ha her, tilasse til 16:9-lerret?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret hadde du egentlig tenkt deg på den korte sitteavstanden?
    Det er riktig at TW6000 gir marginalt større bilde fra 3.5 meter avstand, men skjønner ikke hvorfor dette er av interesse i din kino? TW6000 klarer maks 2,65 meter bildebredde (for stort for sitteavstanden din?), mens TW9000 klarer maks 2,61 meter bredde.

Forøvrig må du senke projektoren mye lavere om du skal bruke TW6000. Den har ikke lens-shift, og må da henge kant-i-kant med øvre kanten på lerretet. Den må da henge opp ned i et takfeste (kan ikke stå på hylle). Slik det ser ut i illustrasjonen din, havner da projektoren nede mellom bakhøyttalerne?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Finnsnes
    Poster
    5
    Takk & like
    Blogginnlegg
    4
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for godt svar.

Når man først skal ha kinofølelse ønsker jeg et stort bilde. Så kommer kinoformatet inn, 2,35:1, kanskje man kan få til et slikt lerret inn? Dersom du mener 2,6m er max bredde vil et slikt lerret ha ca.h. På 1,1m.
    Da vil 16:9 ha en dimensjon tilsvarende 97"? B=1,95m - som virker noe smått igjen. Tricky! Får studere lerretstilbudene deres igjen. Kom gjerne med anbefaling. Dersom du har sett skissene på min planlagte kino, finnes det lerret som kan dekke ca 1,5m i høyden? Ønsker at SW-vinduet dekkes under visning.8) Garanter et besøk på referansekinoen deres på neste Oslo-stopp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det ikke er noen misforståelse, jeg jobber ikke i noen butikk, og har heller ingen referansekino du kan besøke.

Når det gjelder lerret, hvorfor går du ikke for et 16:9 lerret, når du ikke skal bruke en anamorf linse? Da kan du heller maskere til 2.35:1 (over og under) når du ser filmer i bred-format.
    Enten det, eller å faktisk bruke en anamorf linse? Da blir jo ikke lerrets-bredde noe problem. Med anamorf linse kan du få bilde fra vegg til vegg om du ønsker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer kazzygg sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker 120" på 4,4m kasteavstand. Dette liker ikke kalkulatoren så godt når jeg ser på Epson 9000, men den går innenfor det grønne når jeg velger 0,8 gain. Jeg ser at mitt ønske havner midt i det grønne på Mitsubishi HC7800D og
    PANASONIC PT-AT5000, da med 1,0 gain. Hvor mye har dette å si når jeg har satt opp alt jeg skal?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den delen av "kalkulatoren" skal du bare se bort i fra. Den er basert på maks lysutbytte oppgitt av produsent, og det rimer på ingen måte med virkeligheten. Den tar heller ikke med i beregningen at det er mulig å redusere spenningen på lampen, ei heller at det er noe som heter iris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For kort avstand mellom fronthøyttalerne?

Melder med på her selv om temaet er ørlite på siden. Jeg har en Sanyo PLV-Z5 som skal monteres i taket med 307 cm avstand til lerret. Skal sitte rett under prosjektoren, dvs ca 3 meter. Bredde på frontveggen er 280 cm. Jeg skal bygge fronthøyttalerne (Tannoy in-wall) inn i veggen. Så kommer dilemmaet: Skal jeg velge å ha 1) et lerret på 180 cm bredde og plassere L og R høyttalerne på siden av lerretet og senter under, eller 2) lydtransparent lerret på ca 210 cm bredde og høyttalerne på rekke bak? Med alt. 1) blir fordelen at jeg kan benytte en MDF-plate med lerretsmaling (barnevennlig) og få større avstand mellom fornthøyttalerne. Bakdelen er at L og R kommer litt klemt inntil sideveggene. (Bare ca. 50 cm til rådighet ved siden av lerret) Med alt 2) blir kanskje avstanden mellom L, C og R litt for liten? Ca to meter spredning på fronthøyttalerne og tre meters avstand til sofa, er det for lite? Noen som har råd eller erfaring med tilsvarende problemstilling?

Grunnen til at jeg setter 210 som maks størrelse på transparent lerret i alt2) er at avstanden til prosjektor setter dette premisset. (Kan ikke zoomes ut mer)

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaste avstad igjen!

Sitter og planlegger kino rommet er 3,10m x4,48 og tenker og bruke 106" lerret... prosjektorer som er aktuelle er JVC x30- Epson TW9000 og sony HW30es men blir ikke helt klok på projectorcentral sin kalkulator.
    første omgang tenkter jeg og sette prosjektoren på hylle på bakvegg i og med det er sansynlig at jeg vil prøve lydtransperant lerret for og få kino looken.da er spørsmålet hvor lang avstad må disse ha for og kunne levere 106"

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW9000:

Kasteavstand uten zoom, med 106" lerret: 6.73m
    Kasteavstand med max zoom, med 106" lerret: 3.14m

Så, om rommets lengde er 3,10m, så klarer du nesten et bilde på 106" med max zoom på TW9000.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Epson TW9000:

Kasteavstand uten zoom, med 106" lerret: 6.73m
    Kasteavstand med max zoom, med 106" lerret: 3.14m

Så, om rommets lengde er 3,10m, så klarer du nesten et bilde på 106" med max zoom på TW9000.
    mange takk for hjelpen AnaXyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster meg inn her :-D

Hvor stor lerret kan jeg ha hvis kasteavstand er på ca 5m?
    Veggen som lerret skal være på er 3,8 l x 2,4 b m, men det er åpning der, så da mister jeg ca 1m.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohny
    Kaster meg inn her :-D

Hvor stor lerret kan jeg ha hvis kasteavstand er på ca 5m?
    Veggen som lerret skal være på er 3,8 l x 2,4 b m, men det er åpning der, så da mister jeg ca 1m.
    Det kommer vel stort sett ann på prosjektorn, denne ->Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance hjalp meg en del når jeg satt og mysa på hva som var mulig hos meg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vakke lett, eller jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre, må jeg først velge random projektor? Dealen er å holde seg innafor det grønne feltet?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller finne en projector i prisklassen\ytelse du vurderer også finne den på lista.
    (velge fabrikant også modellen)
    for meg iaff så defaulter kalkulatorn til metriske, jeg blipper den over til tommer og setter diagonalen på lerretet eks. 90" også setter jeg den tilbake til metrisk (den konverterer verdiene automagiskt) og du kan da se hvor optimalt plassering av prosjektor avstand (tatt med en liten klype salt selvsagt) og hvor mye du kan korrigere med zoom.

Dette bør jo grov sjekkes for samtlige prosjektorer som er på lista :P
    Er jo selvsagt ikke så alt for store forskjeller men du verden og mye en 5-6 cm kan gjøre :\

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •