avstand fra prosjektor til lerret. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 174
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linser

Har fått min nye prosjektor, Benq W5000. og lerretet DreamScreen V2 120"

tingen er at jeg klarer ikke å oppnå et 120" stort bilde fra den avstanden som prosjekoren står på.

så jeg lurte på om noen her vet om det finnes en type linse som kan settes forran prosjektoren for å forstørre bilde?

jeg tenker ikke på en anamorfisk linse, for den gjør kun bildet bredere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor avstand

Jeg vurderer å kjøpe meg Optoma Projector HD200X. På projectorcentral får jeg bare valgt optoma HD600X, der det anbefales en avstand på ca 4,4m. Da anbefales det videre å ha et lerret med bredde på ca 270cm. Rommet mitt har mål på ca bxl=4m x 5m, så det skulle passe bra, men jeg finner ikke noe sted som selger så store lerreter. Noen tips om hva jeg bør gjøre?
    Sofaene kommer til å stå ca 3,5m fra skjermen.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av remkin
    Jeg vurderer å kjøpe meg Optoma Projector HD200X. På projectorcentral får jeg bare valgt optoma HD600X, der det anbefales en avstand på ca 4,4m. Da anbefales det videre å ha et lerret med bredde på ca 270cm. Rommet mitt har mål på ca bxl=4m x 5m, så det skulle passe bra, men jeg finner ikke noe sted som selger så store lerreter. Noen tips om hva jeg bør gjøre?
    Sofaene kommer til å stå ca 3,5m fra skjermen.
    Se på optomas hjemmesider. Der står det at HD200X har Throw Ratio 1.50 - 1.8 (Projection Distance/Image Width)

Altså kan prosjektøren henge mellom 405 og 486 cm fra lerretet, noe som gir en middelavstand på ca. 4,4 meter, ja. 270 cm bredt lerret er et stort lerret, men jeg tror du finner det hos Hi-Fi Klubben. Eventuelt kan du bare flytte prosjektøren lengre frem i rommet og gå litt ned på størrelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne siden.
    BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Her velger du
    * Units = Imperial
    * Image Diagonal = 120"

Så kan du velge
    * Units = Metric
    Da kan du lett lese av avstanden hvor du må plasere projektoren.

Og i følge denne siden kan ikke denne projektoren bytte linser...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoundBySound
    Har fått min nye prosjektor, Benq W5000. og lerretet DreamScreen V2 120"

tingen er at jeg klarer ikke å oppnå et 120" stort bilde fra den avstanden som prosjekoren står på.

så jeg lurte på om noen her vet om det finnes en type linse som kan settes forran prosjektoren for å forstørre bilde?

jeg tenker ikke på en anamorfisk linse, for den gjør kun bildet bredere.
    Støtter denne!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å spørre litt dumt her.

Driver å ser etter lerret og projektor til kinorommet.
    Rommet er 8m langt og 3.2m bredt.

Størrelsen på lerret som er oppgitt på AVshop, er det bredde eller diagonalt?
    Vil et lerret på f.eks 129" være greit. (Lydtransparent)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste oppgir diagonal størrelse i tommer, samt at bredden gjerne oppgis i centimeter.

129 tommer lerret med lydtransparent duk, vil kreve en projektor med heftig lysutbytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

129 tommer lerret med lydtransparent duk, vil kreve en projektor med heftig lysutbytte.
    Har du noen eksempler?
    Sikkert dyrt?
    Hadde vel i utgangspunktet tenkt på en av disse:
    JVC DLA-X3
    JVC DLA-X7
    eller
    Sony VW90

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har du noen eksempler?
    Sikkert dyrt?
    Hadde vel i utgangspunktet tenkt på en av disse:
    JVC DLA-X3
    JVC DLA-X7
    eller
    Sony VW90
    :BUMP: Hadde satt pris på litt info her Gorm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg nevnte projektor med heftig lysutbytte, så tenkte jeg i retning av projektorer med to lamper, altså mye høyere lysutbytte enn "normale" hjemmekino projektorer. Ser du bare nevner "3D" projektorer, og det forsterker det jeg allerede har nevnt. Med så stort lydtransparent lerret, vil du sitte igjen med elendig bildedynamikk, der dagslys scener aldri vil gjengis med særlig realisme. I tillegg vil du miste ytterligere 60-70% lysstyrke så fort du tar på lukkerbrillene, og da får du i tillegg black-crush så det holder. Alternativet da er å øke brightness ved "3D" avspilling, noe som vil redusere kontrasten kraftig. Dårlig dynamikk i dagslys scener, i kombinasjon med lav kontrast, er ikke noe "høydare".
    Velger du VW90 som kilde, så har den i utgangspunktet rå dynamikk i lyse scener, og vil antakelig fungere bedre enn JVC-ene.
    Dette er basert på mine preferanser, noe som nødvendigvis ikke trenger å gjenspeile dine. Vent i tilfellet til f.eks AVshop har fått disse projektorene opp i demo kinoen sin, for da kan du jo betrakte dem på en lydtransparent duk. Sist jeg så VW90 på den typen duk (og lerrets-størrelse) imponerte det ikke i alle fall ikke meg. På normal duk var opplevelsen selvsagt en helt annen, da fremviste VW90 det beste jeg noensinne har opplevd av "3D".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger et lite hint til prosjektor som kan "skyte" minimum 60" på en avstand som er ca 240cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får for stort bilde i forhold til lerret.

Har ett lite problem..
    Har ett 4:3 lerret som er festet i tak(160 x160).
    Pga hvordan taket er i rommet, har jeg ikke mulighet til å få projektoren nærmere enn 6meter unna.
    Problemet er at bilde blir for stort i forhold til lerretet.
    Etter justering er bildet ca 190 bredt
    Finnes det noen linse som kan justere ned bildet?
    Lerret kan ikke bli større pga taket er vinklet.
    Har denne projektoren fra Optoma;Komplett.no - Optoma Projektor HD600X

Noen som har noen ideer?
    Evt andre projektorer i samme prisklasse som il fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand (og lyskontroll)

Hei!

(Om dette innlegget blir "upassende" her får dere bare flytte det til korrekt sted)

Jeg skal pusse opp kjellerstua mi til hjemmekino nå.
    Her er det endel utfordringer;

Hvilke farger jeg skal ha, hva slags materiell / evt maling jeg skal bruke.
    Avstand fra linse, avstand fra sitteplass og størrelse på lerret, samtidig så er jeg usikker på hvor god lyskontroll jeg vil kunne komme til å få (Da feks i dagslys - selv om det blir kvelden som blir mest aktuell for filmtitting)

Jeg har tenkt til å velge sort vegg der rammelerretet skal stå, og fruen vil helst ha noe mønster så jeg sier det er greit om vi har noe tapet (av typen sort) helt ytterst på veggene på begge sider.
    Ellers har vi falt på (kompromiss) en mørk blå/lilla farge til resten av rommet. Og vi tenkte da matte farger på vegger.
    Vet ikke om det blir tapet eller bare maling som blir aktuelt ennå. Det er strietapet på de fleste av veggene fra 60 tallet :cry:

Skal ha laminat av typen mørk farge på gulvet, taket er ubehandlet trepanel som jeg tenkte å male i en beige/hvit nyanse. (madamen er hysterisk for at rommet skal føles mindre enn det er, og at et ikke skal skremme bort evt. kjøpere den gangen vi selger.)

Rommet er 5 meter bredt, og 4,15m langt.

Jeg skal ha projektor pekende på den lange veggen.
    når jeg sitter vil jeg da ha vinduer og verandadør til venstre for meg.
    Jeg trenger gjerne noen tips på hvordan jeg kan få bra lyskontroll uten at jeg kommer i heftig konflikt med madamen på vinduer.

Jeg har sett meg ut Epson EH TW-5500.
    Den gjør det bra på tester, og tenkte å få med proffkalibrering via enten avshop eller dinhjemmekino.no som har et veldig bra tilbud nå.

Jeg har tenkt meg 106" lerret av typen ramme. Snuser litt på DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/ 120" (750-850-5-120) til 4999,-

Utfordringen står vel mest på lyskontroll, og jeg må ha på nesten 2x zoom for å få dette bildet til. Og det står at det er i grenseland på Epson Europe EH-TW5500 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    "Recommended image brightness for low ambient light"

Jeg er filmelsker så hovedfokus blir der. Blir sikkert noen fotballkamper, og noe PS3/Xbox360 spilling også.

Er åpen for forslag og tips! :-)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omnislash
    Hei!

(Om dette innlegget blir "upassende" her får dere bare flytte det til korrekt sted)

Jeg skal pusse opp kjellerstua mi til hjemmekino nå.
    Her er det endel utfordringer;

Hvilke farger jeg skal ha, hva slags materiell / evt maling jeg skal bruke.
    Avstand fra linse, avstand fra sitteplass og størrelse på lerret, samtidig så er jeg usikker på hvor god lyskontroll jeg vil kunne komme til å få (Da feks i dagslys - selv om det blir kvelden som blir mest aktuell for filmtitting)

Jeg har tenkt til å velge sort vegg der rammelerretet skal stå, og fruen vil helst ha noe mønster så jeg sier det er greit om vi har noe tapet (av typen sort) helt ytterst på veggene på begge sider.
    Ellers har vi falt på (kompromiss) en mørk blå/lilla farge til resten av rommet. Og vi tenkte da matte farger på vegger.
    Vet ikke om det blir tapet eller bare maling som blir aktuelt ennå. Det er strietapet på de fleste av veggene fra 60 tallet :cry:

Skal ha laminat av typen mørk farge på gulvet, taket er ubehandlet trepanel som jeg tenkte å male i en beige/hvit nyanse. (madamen er hysterisk for at rommet skal føles mindre enn det er, og at et ikke skal skremme bort evt. kjøpere den gangen vi selger.)

Rommet er 5 meter bredt, og 4,15m langt.

Jeg skal ha projektor pekende på den lange veggen.
    når jeg sitter vil jeg da ha vinduer og verandadør til venstre for meg.
    Jeg trenger gjerne noen tips på hvordan jeg kan få bra lyskontroll uten at jeg kommer i heftig konflikt med madamen på vinduer.

Jeg har sett meg ut Epson EH TW-5500.
    Den gjør det bra på tester, og tenkte å få med proffkalibrering via enten avshop eller dinhjemmekino.no som har et veldig bra tilbud nå.

Jeg har tenkt meg 106" lerret av typen ramme. Snuser litt på DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/ 120" (750-850-5-120) til 4999,-

Utfordringen står vel mest på lyskontroll, og jeg må ha på nesten 2x zoom for å få dette bildet til. Og det står at det er i grenseland på Epson Europe EH-TW5500 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    "Recommended image brightness for low ambient light"

Jeg er filmelsker så hovedfokus blir der. Blir sikkert noen fotballkamper, og noe PS3/Xbox360 spilling også.

Er åpen for forslag og tips! :-)
    Når det gjelder størrelse på lerret ville jeg ikke nølt med å velge 120", såfremt du har plass! Noe som det ut i fra beskrivelsen ser ut som du har ;-)
    Gikk selv fra 106" til 120", og filminnlevelsen økte med endel hakk!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - i såfall ville jeg sett nærmere på Sony hw 20 som jeg selv fikk anbefaling om på denne størrelsen lerret, takket være litt mer lysstyrke og punch sammenlignet med tw-5500. Skal sies at jeg ikke har sett sistnevnte i levende live.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Når det gjelder størrelse på lerret ville jeg ikke nølt med å velge 120", såfremt du har plass! Noe som det ut i fra beskrivelsen ser ut som du har ;-)
    Gikk selv fra 106" til 120", og filminnlevelsen økte med endel hakk!
    Jeg har tenkt på det selv. Men igjen så er det noe med anbefalt sitteavstand da. Vil ikke føle at jeg sitter fremst på kinosalen hvor du nesten får kink i nakken av å få med deg alt som skjer på hele lerretet!
    Men tviler ikke på at filmopplevelsen økte ;-)

Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    - i såfall ville jeg sett nærmere på Sony hw 20 som jeg selv fikk anbefaling om på denne størrelsen lerret, takket være litt mer lysstyrke og punch sammenlignet med tw-5500. Skal sies at jeg ikke har sett sistnevnte i levende live.
    Vel, det er jo i hovedsak 2 ting som avgjør;

- Hvem av de som er best til mitt formål og omgivelser.
    - Hvem som er best på bilde

Jeg vet ikke hvor god lyskontroll jeg vil ende opp med å få. Regner ikke med at persienner og noen gardiner er nok til å holde alt lys ute.
    Kasteavstanden fra linsen blir ca 3,75m.
    Med litt zoom så klarer vel både HW20 og TW5500 den avstanden.
    Det neste problemet blir da egentlig om 120" blir for stort på ca 3,5 - 4m avstand fra lerretet!

Og - er det noen hensikt med kurvet rammelerret om man ikke har lerretet innfelt i vegg eller lignende?

Når det gjelder TW5500 har den fått veldig mye god kritikk, og har flere jeg kjenner som anbefaler denne varmt. Men om jeg får mer for pengene med HW20 er jeg ikke sikker på. Det er jo selvsagt snakk om proffkalibrering. (ISF L2)
    Prisen på disse er marginale på avshop nå. Det skiller mellom 18 og 20k.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på flyttefot og vurderer å ta med prosjektoren og lerettet på 106"

Har en gammel Epson TW700 og ny kasteavstand vil bli 7 meter i en lys stue.

Vil dette fungere med Epson eller en ny prosjektor?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk Epson Europe EMP-TW700 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Fra 7 meter får du altså mellom 63 og 134 tommer, uten perfekt lysstyrke.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omnislash
    Jeg har tenkt på det selv. Men igjen så er det noe med anbefalt sitteavstand da. Vil ikke føle at jeg sitter fremst på kinosalen hvor du nesten får kink i nakken av å få med deg alt som skjer på hele lerretet!
    Men tviler ikke på at filmopplevelsen økte ;-)

Vel, det er jo i hovedsak 2 ting som avgjør;

- Hvem av de som er best til mitt formål og omgivelser.
    - Hvem som er best på bilde

Jeg vet ikke hvor god lyskontroll jeg vil ende opp med å få. Regner ikke med at persienner og noen gardiner er nok til å holde alt lys ute.
    Kasteavstanden fra linsen blir ca 3,75m.
    Med litt zoom så klarer vel både HW20 og TW5500 den avstanden.
    Det neste problemet blir da egentlig om 120" blir for stort på ca 3,5 - 4m avstand fra lerretet!

Og - er det noen hensikt med kurvet rammelerret om man ikke har lerretet innfelt i vegg eller lignende?

Når det gjelder TW5500 har den fått veldig mye god kritikk, og har flere jeg kjenner som anbefaler denne varmt. Men om jeg får mer for pengene med HW20 er jeg ikke sikker på. Det er jo selvsagt snakk om proffkalibrering. (ISF L2)
    Prisen på disse er marginale på avshop nå. Det skiller mellom 18 og 20k.
    Gå etter magefølelsen :wink: Ingen tvil om at begge er veldig gode, og mest sannsynlig vil begge av disse tilfredstille dine krav/ønsker. Men i retning av den ikke-helt-lyskontroll faktoren, ville jeg valgt HW 20, da denne er hakket mer lyssterk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finne projektor til lerret 92" (200cm bredde)

Har vært inne på projektorcentralen og sett på projektorer som passer til min hjemmekino, projektoren henger ca 4,4 meter fra lerrete og det er 200cm bred 92", har vanskelig for å finne passende projektorer til det bruket innen det jeg synes er en akseptabel pris. Ser at benq 5000 og 6000 passer, finner også at epson powerlite home cinema 8100 passer men finner ikke noen som selger denne i norge. Er det evt. noen som har noen forslag til projektor til mitt bruk, kan også bruke hd-ready projektorer, tror det holder fint til mitt bruk da jeg har en HP vp-6110 projektor nå av gylden alder som jeg synes er helt ok. Savner da hdmi inngang for blu-ray. Håper noen har noen erfaringer med nogenlunde samme kastelengde som meg. Takker for alle svar.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •