avstand fra prosjektor til lerret. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 174
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal ha prosjektor i kjelleren, og lurer derfor på hva som er optimal avstand fra prosjektor til lerret. Er det noen "gyllen regel", eller er alt avhengig av hvilken prosjektor man kjøper?

Rommet det er snakk om er 4,3m X 3,75m, der lerretet skal være på veggen som er 3,75m. Passer veldig bra å henge prosjektoren ca 3m fra lerretet, men er usikker på om det er bra eller ikke.

Noen som kan gi meg noen tips og råd, da jeg er ikke har noe særlig peiling på dette området.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PsychOla
    Skal ha prosjektor i kjelleren, og lurer derfor på hva som er optimal avstand fra prosjektor til lerret. Er det noen "gyllen regel", eller er alt avhengig av hvilken prosjektor man kjøper?

Rommet det er snakk om er 4,3m X 3,75m, der lerretet skal være på veggen som er 3,75m. Passer veldig bra å henge prosjektoren ca 3m fra lerretet, men er usikker på om det er bra eller ikke.

Noen som kan gi meg noen tips og råd, da jeg er ikke har noe særlig peiling på dette området.
    Her er det kalkulator for de fleste projektorer på markedet.
    Kalkulator

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for kort avstand

Slenger meg på denne tråden, ingen grunn til å opprette ny.

Fikk nettopp montert projektoren og lerret i ny leilighet. Projektoren er en BenQ PE8720 som står 3,2m fra et 106" lerret. Jeg trodde dette holdt men der tok jeg skikkelig feil ops:

I følge manualen (som jeg burde ha lest først) må jeg være nesten 4,3m unna lerretet.

Det jeg lurer på er om det finnes noen måte å få trikset dette til? Tenkte noe i banen av ekstra linse eller noe. Jeg kan umulig være den første som støter på dette problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inkluderat längd från linse till bakväggen skall du alltså "trolla" bort nästan en och en halv meter. Om du inte kan sätta PJ i rummet bredvid (hål i väggen) har du en omöjlig utfordring. 106" på den korta sitteavstånden blir oansett för lite, och du blir garanterat "sjösjuk" efter att par timmar med action.

Kort svar: Du måste ned i storlek på lerret. ca 71" (180cm) är det största du kan få ut av den korta kastlängden med den PJ.

//Edit// Upptäckte denna var gammal. Beklagar.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hyllekjeks
    Slenger meg på denne tråden, ingen grunn til å opprette ny.

Fikk nettopp montert projektoren og lerret i ny leilighet. Projektoren er en BenQ PE8720 som står 3,2m fra et 106" lerret. Jeg trodde dette holdt men der tok jeg skikkelig feil ops:

I følge manualen (som jeg burde ha lest først) må jeg være nesten 4,3m unna lerretet.

Det jeg lurer på er om det finnes noen måte å få trikset dette til? Tenkte noe i banen av ekstra linse eller noe. Jeg kan umulig være den første som støter på dette problemet.
    Tar opp denne igjen..

Ja det er ting du kan gjøre. Du kan bruke speil. Altså montere projektoren så den "skyter" på bakveggen, i et speil som igjen reflekterer til ditt lerret.
    Jo lenger avstand fra bakveggen jo større speil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Har faktisk vurdert speil, i alle fall tenkt tanken. Men hvordan fungerer dette i praksis? Har du noe bilder av noen som bruker speil og har fått det til?

Og skal det da projektor stå framover og 2 speil, eller finnes det innstillinger på den som gjør at jeg får bildet speilvendt i projektoren. Sånn at jeg bare kan sikte den inn på bakveggen?

Hvis noen har erfaringer på dette emnet hadde det vært flott

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plassering av HC3800

--------------------------------------------------------------------------------
    Hei.
    Etter at min LG an110 tok kvelden ble det til at jeg kjøpte meg en HC3800 igår
    Da min forrige pj var vegghengt, er jeg litt usikker på plasseringen av den nye. Jeg kjøpte med takfeste, men lurer nå på om jeg skal sette opp en hylle på bakveggen, og sette den der??
    Hvis jeg setter den i taket må jeg til med å trekke ledninger langs/gjennom taket, mens på bakveggen kan jeg bruke ha det som før.
    Problemet er at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal lese tallene fra projector central, så jeg legger inn alle viktige mål her, og håper at noen av dere kan gi meg et tips!

Lerret er: 1,10 Høyt
    2,02 bredt
    2,30 diagonal

Lengde fra lerret til bakvegg: 5,12 m
    Blir lerretet for lite til å henge PJ så langt borte??

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du sjekke hvilke avstander og zoom variabler du kan bruke.
    Link

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om ca 4 meter er beste plassering, men da blir diagonalen 2,77, regner med at jeg kan zome inn til passende bilde, altså 2,30 uten problemer? Hvis jeg skal henge den på bakveggen må jeg dermed ha et større lerret, har jeg forstått det rett??

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne er fin, bare du titter litt ned på siden.. og velge den type projektor du har...

Panasonic PT-AE4000U Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et spørsmål!

Har sett litt på kalkulatoren for avstand fra projektor til lerret som alle anbefaler, men det står at det ikke er anbefalt størrelse hvis jeg har den for nærme og lite lerret. Tenkte på Epson tw1000 eller 2000 og en avstand av ca. 2,7 m fra linsen og lerret med en bredde på ca. 170 cm. Men hvor stort lerret gir best kvalitet med en avstand på kun 2,60-2,80m?

Nå blir det kanskje enklere : Epson Europe EMP-TW2000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq w5000

noen som kan hjelpe meg først gang jeg kjøper projektor og lerret og har sett en del på benq w5000 men problemet er at da jeg bruker den kalkulatoren de fleste her bruker for å regne ut avstand osv så får jeg opp da projektor skal sitte ca 3.8 - 4m fra lerretes vegg at jeg ikke kan ha større enn 217 cm lerret, jeg ønsker meg 106" lerret men det er på 235cm vil dette gå med denne projektoren eller må jeg bare se meg etter anen type projektor?

Takk for alle svar og løsninger dere kan komme med

sorry visst dette ble helt feilpostet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morpheus81
    noen som kan hjelpe meg først gang jeg kjøper projektor og lerret og har sett en del på benq w5000 men problemet er at da jeg bruker den kalkulatoren de fleste her bruker for å regne ut avstand osv så får jeg opp da projektor skal sitte ca 3.8 - 4m fra lerretes vegg at jeg ikke kan ha større enn 217 cm lerret, jeg ønsker meg 106" lerret men det er på 235cm vil dette gå med denne projektoren eller må jeg bare se meg etter anen type projektor?

Takk for alle svar og løsninger dere kan komme med

sorry visst dette ble helt feilpostet

Løsningen er noen poster over deg. Bare sikt projektoren inn i bakveggen og reflekter bildet med et speil. Benq har oppned speilvendt som valg så bildet vises rett. Bare prøv deg fram med billigspeil fra IKEA og finn ut hvordan ting må stå for best mulig bilde, så handler du kvalitet senere. Post bilde når du har fått det til, skal til med det samme selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hyllekjeks
    Løsningen er noen poster over deg. Bare sikt projektoren inn i bakveggen og reflekter bildet med et speil. Benq har oppned speilvendt som valg så bildet vises rett. Bare prøv deg fram med billigspeil fra IKEA og finn ut hvordan ting må stå for best mulig bilde, så handler du kvalitet senere. Post bilde når du har fått det til, skal til med det samme selv.

Går nok for epson tw3500 jeg så slipper jeg begynne med trøbbel og irritasjon ved første gangs kjøp hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Beste projector for kort avstand

Hei,
    Er ny på dette med projector.
    Jeg er på utkikk etter en projektor som gir bra bilde og kan stå nært .

Noen råd om hva jeg bør velge?
    Sony HW15 kanskje?

:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par små spørsmål.
    Jeg skal til å flytte og kjøpe meg ny prosjektor.
    Rommet jeg skal ha prosjektoren i er 5.98 m langt, noe som gjør at kaste avstanden blir meget lang. (lerret = 92")

Spørsmå 1. Vil den lange kaste avstanden gå utover bildekvaliteten, siden jeg ønsker å ha prosjektoren på hylle i bakvegg.

Spørsmål 2. Litt off topic, men er det ikke slik at takhengte prosjektorer og løpende barn i etasjen over = sprengte prosjektor pærer.

Takker for svar om det kommer.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med montering av projektor i forhold til lerret, men lurer på om det har noe å si på bildekvaliteten? Burde jeg ha projektor så nære lerret som mulig, eller så langt unna som mulig, for å oppnå best bilde? Gjelder en Epson EMP-TW700 og 106" lerret. Ser folk linker til den kalkulatoren, men jeg skjønner ikke svaret på spørsmålet mitt der!! Rommet er forøvrig helt lystett!! Takker for alle svar=)

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Jeg har ingen problemer med montering av projektor i forhold til lerret, men lurer på om det har noe å si på bildekvaliteten? Burde jeg ha projektor så nære lerret som mulig, eller så langt unna som mulig, for å oppnå best bilde? Gjelder en Epson EMP-TW700 og 106" lerret. Ser folk linker til den kalkulatoren, men jeg skjønner ikke svaret på spørsmålet mitt der!! Rommet er forøvrig helt lystett!! Takker for alle svar=)
    Må være noen her som vet dette? Jeg kan sikkert søke og lete, men det er så kjedelig=)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal til og lage hjemmekino i kjellerstua i heimen nå. Og i den forbindelse, så skal jeg opp med projektor og lerret.
    Utfordringen er at takhøyden er ca. 210cm, så takmontering av projektor blir en utfordring. Har ikke lyst til å skalle i den hele tiden. Og kasteavstand fra bakveggen er 7 meter. (712 cm for å være nøyaktig).
    Et passe lerret vil være 92".
    Er dette mulig å få til? Og hvilken projektorer vil være passende?

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •