avstand fra prosjektor til lerret. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 174
    Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk endelig satt opp prosjektorn og testa litt, men fikk ikke stort nok bilde sånn at det fylte hele lerretet
    Noen som har noen formeneinger om hvordan jeg kan løse dette?
    Flytte prosjektoren lengre bak?
    Ble kun 2m15cm fra linse til lerret, noe som kanskje er litt lite?
    Kan ha prosjektoren hvertfall 2-2.5m lengre bak, men da må jeg handle lengre hdmi kabel=)

takk for all hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har nå bestilt meg min første prosjektor TW700.
    Sånn jeg ser det så kan denne plasseres fra 3,27m til 7,04m på ett 106" lerrett.

Jeg aner ikke hvor lenge jeg kommer til å ha denne prosjektoren siden det skjer mye på det markedet om dagen.

Så det som er spørsmålet da:
    Hva vil være en god plassering med tanke på videre oppgraderinger fremover i tid om det går ann å stille ett sånt spørsmål? :-?

Hvor ville du da plassert den?

Når jeg nå plasserer prosjektoren får jeg nemlig ikke flyttet på den, så da hadde det vært greit med noen råd for plasseringer så ikke jeg går på en kjempesmell ved senere oppgraderinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Alt kan flyttes på. Tro kan flytte fjell også videre... Men, om jeg skulle gi noe råd, måtte det være å ikke utnytte zoommulighetene maksimalt. Om du har avstand på 3.27 så tyner du zoommulighetene til det ytterste, og så bra zoom er det bare LCDprojektorer som har. Skal du gå for en DLP projektor ved en seinere anledning, så vil det være bedre om du plasserer projektoren på ca. 5 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp

Hei jeg er helt ny her og lurer på en ting..

Jeg har en benq w500 prosjektor den er på veggen ca 4,5-5 meter fra lerret,har prøvd å zoome, keystone funkjonen, 4:3 modus widescreen modus,men får ikke bildet til å passe på lerretet....det lyser likksom ut på veggen vedsiden av,,,har en lerret som er 214 cm bredt og 117 cm i høyden.

er det noen som vet hva jeg kan gjøre

takk

anyone?????

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei mal med tanke på avstand til lerret. Da bruker man 2.35:1 som standard.
    Sitt så langt fra lerrete at du kan lukke et øye og hold hendene knytt mot hverandre (knyttnever) med lerrete i bakrunn. Når du har bredden av 3 knyttnever som dekker lerret fra ventre mot høyre, har man i grov praksis 2.35:1 format som er dagens kino standard. Dette er den oprimale avstanden for informasjon til øye med tanke på bredde høyde. Prøv det. Lykke til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av inder
    Hei jeg er helt ny her og lurer på en ting..

Jeg har en benq w500 prosjektor den er på veggen ca 4,5-5 meter fra lerret,har prøvd å zoome, keystone funkjonen, 4:3 modus widescreen modus,men får ikke bildet til å passe på lerretet....det lyser likksom ut på veggen vedsiden av,,,har en lerret som er 214 cm bredt og 117 cm i høyden.

er det noen som vet hva jeg kan gjøre

takk

anyone?????
    Denne projektoren skal utifra calculatoren på Projector central sine sider projisere et bilde med bredde 214cm dersom kastelengden ligger mellom 319-383cm. Hvordan du best mulig skal løse dette kommer vel litt ann på hvilke fysiske egenskaper oppsettet ditt har for å få til oppsettet med denne kastelengden.
    Med den lengden du beskriver du har nå, vil vel den lerret størrelse som korresponderer best være et 2.65m bredt (120") lerret som kan bruke en kastelengde på mellom 395-474cm.

Man kan til nød redusere bildestørrelsen med å bruke en eller annen form for kameraforsatstelelinse som øker objektivets brennvidde 1.5x eller f.eks skalere ned bildestørrelsen i kildemateriale så bidebikken viser et mindre bilde osv, men dette er vel ikke å anbefale, da dette vil være en dårlig løsning både bildekvalitets messig og det å ha statisk sorte felt rundt bilde på panelene vil være uheldig for LCD panelenes holbarhet og tilgjengelig lysstyrke osv.

Det beste ville nok vært å fysisk justere til opsettet med f.eks et nedtreks lerret som kan henges i taket og plasseres nermere projektoren, velge en takbrakett for projektoren, eventuellt rett og seltt velge en annen projektor som kan lage et 2.14m bredt bilde med 4.5-5m kastelengde.

F.eks BenQ DLP projektorer som BenQ 8720 (3.87-5.22m) eller BenQ-W10000 (3.87-4.45m) W5000 (3.94-4.75m) for å nevne noen.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

projektor til lite møterom?

Hei,

jeg har fått i oppdrag å kjøpe en projektor til ett av møterommene på jobb. Rommet er lite. Projektoren vil stå ca 2 m ifra veggen (da er det ikke mye lufting projektoren får i bakkant). Utfordringen er å finne en projektor som lager ett akseptabelt stort nok bildet på lerretet når kasteavstanden blir så liten som 2 m. Det hadde vært ønskelig med ett bilde på ca 1.50 m (diagonalt).

Spørsmålet er: Vet noen av dere der ute om en projektor som kunne passe til dette rommet? Eller skal jeg vurdere å kjøpe en LCD/Plasma skjerm på 40"-50" istedet?

takk for hjelpen.

L-A

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uvisst hvilken prosjektor - avstand til lerret

Jeg holder på å bygge kino i et rom som er 4*8 meter. Jeg vet foreløpig ikke hvilken prosjektor jeg skal ha (kanskje en Sony VPL-HW10), men har sjekket litt forskjellige og funnet ut at 4.5m unna lerretet passer for de fleste prosjektorer, til et lerret på 120".

Jeg må sette opp dette nå mtp. rør og strøm til prosjektoren.

Høres dette fornuftig ut? Jeg kommer da til å sitte like under prosjektoren, 4-5 meter unna lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Glem det.

Newcomer T0mmen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver for tiden og ser litt på lerret og prosjektor jeg også her hjemme.
    Avstand fra veggen der lerretet skal stå og til den vegge som prosjektoren skal stå er overkant av 4m.
    Fant et tilbud her idag på en nettside:
    Epson EMP-TW700 inkl. 16:9 lerret - Kr.10.815,- : hjemmekino spesialisten

Er dette noe å satse på? Er ny med prosjektor og lerret, og krever ikke fullt HD bilde og full HD lyd, da det er pengene som begrenser seg her.
    Har en 50" Plasma HD-Ready nå, og endelig fått opp hjemmekinoen og lyseten på større bilde under film er blitt større
    Kan noen svare på om det tilbudet der er greit, eller om det finnes noe i omtrent samme prisklasse som er bedre?
    Gjerne med mål på lerret som kan passe min stue best.

Takker på forhånd..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg ar tenkt å kjøpe 250 cm breit lerret med en prosjektor til ca 12000kr f. ek. BenQ Projektor, W5000 men rommet mit er bare 3.30 cm lang avstand fra lerret til projektor lurer på hvis det går an på den calculatoren står det at det ikke går an men fortsatt lurer

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg har kjøpt ny leilighet og kasta ikea tuplur som jeg brukte som lerret trenger jeg ett nytt lerret. har en optoma hd 70. fant ikke den i systemet der.
    men sitter vel ca 3.5 4m unna der lerret må festes. prosjektoren blir hengende ca 4.5 unna lerret tenkte på dreamscreen v2 92". vil dette funke med denne prosjektoren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

jeg skal ha et lerret på 180cm (max 200cm) og pj skal festes på vegg, 425 cm unna. er det noen som vet om en pj eller to som kan passe til dette formålet? pris: max 15 000, gjerne noe mindre. lerret trenger jeg for øvrig også.

takker for evt svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme situasjon

Jeg lurer på eksakt det samme. Skal ha et lerret på 170-180 cm, samtidig som prosjektoren skal henge 4-4,5 meter unna lerret. Optimalt passer et 170 cm lerret der prosjektoren henger 4,3 meter unna. Men ikke engang BenQ W5000 greier lite nok bilde her. Litt problematisk, for jeg har lite justeringsmuligheter i dette rommet dessverre.

Håper på gode svar!

Hilsen friedman

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser vi er i samme båt..jeg tror valget mitt har falt på epson grunnet de gode plasseringsmulighetene. om det blir 700 eller 3000 får tiden vise..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Endelig fått mitt "eget" rom for hjemmekino, usikker på plassering av projektor..

Heisann, har lest mye her på forumet og det er jo en del ting å sette seg inn i kan man si. Rommet som hjemmekinoen skal settes opp i er 4,70 langt og 2,60 bredt. Har funnet ut at bildet bør være max. 215(84"). Takhøyden er 244. Etter å ha sjekket litt på Projectorcentral(Sony HW15), kan det virke som om optimal plassering av projektor er mellom 2,8m(1.39zoom)-3,94(1xzoom). Det betyr jo i praksis at projektoren må stå nærmere lerretet enn sitteplassen. Er dette optimalt eller bør man da flytte sitteplassen slik at projektor havner lengre bak? Har lagt klart høyttalerkabler i veggene og man bør vel uansett ikke sitte med bakhøyttalerene rett bak hodet. Er det noen andre projektorer som kan gi maks 84" med en avstand på 4,70. Må vel også trekke fra projektorens lengde eller blir det målt fra projektorens bakkant?

Takker for alle råd..:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som kan anbefale en rimelig projector som passer til 220cm breit lerret på 7 meter avstand?
    er uten projector nå, hadde tidligere hengenede på 4 meter avstand, men vil ha den helt til bakveggen, og da blir det ca 7 meter. har sett litt i kalkulatoren, men virker som de flest lager for stort bilde på den avstanden.
    hd,eller hd-reddy prisklasse under 10000.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalkulator må tas med en klype salt

Gjorde en test med min gamle Infocus X1 på projectorcentral.com. I følge kalkulatoren må kasteavstanden være minimum 3,97 m for å fylle mitt lerret på 210 cm.

I realiteten har min X1 hos meg en kasteavstand på 3,5 m og fyller lerretet uten problemer.

I følge kalkulatoren er eksempelvis W5000 mindre kresen på avstand enn X1, noe som i så fall betyr at jeg bør kunne skaffe meg en slik på tross av mine avstandsbegrensninger.

Fint om noen viderekommende her kan kommentere dette. Vil nødig bruke 12 000 på en projektor for å finne ut at jeg maks klarer å fylle 190 cm av mitt 210 cm lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fundering

Hei lurer på og bestille epson 3500 hos avshop til uka,funderer litt på plassering har procurve v3 92,bildetopp frå taket 43 cm ,har to alternativ prosjektor til bakvegg, frå lerret til linse då ca 5,3m kan då senke den ned litt frå taket ca 35cm tak til linse,eller flytte den frem til ca 4,3m men må då mest mulig oppunder taket,må vel då flytte bilde mye ned vertikalt går det bra?er i ei vanlig stue.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •