avstand fra prosjektor til lerret. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 174
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand

Jeg er i ferd med å pusse opp kjellerstua, og skal ha projektor. men, som mange andre i denne tråden, så skjønte jeg ikke den projector-kalkulatoren...ops:

Sitteavstanden min blir ca 3-4 meter, men prosjektoren kunne jeg tenkt meg å plassere på bakveggen som er 6.5-7 meter bak lerretet. Lerretet kunne jeg tenkt meg omtrent 200-240 cm.

Spørsmålet er da: Finnes det prosjektorer som kan "zoome" inn slik at bildet ikke blir for stort? Hvis det gjør; hva slags specs skal jeg se etter?

Håper noen kan hjelpe.

Kan gjerne komme med forslag til prosjektorer også. Er interessert i en relativt rimelig en, men helst med HD oppløsning. Trenger ikke være spesielt lyssterk, da det ikke er vinduer i rommet.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Jeg er i ferd med å pusse opp kjellerstua, og skal ha projektor. men, som mange andre i denne tråden, så skjønte jeg ikke den projector-kalkulatoren...ops:

Sitteavstanden min blir ca 3-4 meter, men prosjektoren kunne jeg tenkt meg å plassere på bakveggen som er 6.5-7 meter bak lerretet. Lerretet kunne jeg tenkt meg omtrent 200-240 cm.

Spørsmålet er da: Finnes det prosjektorer som kan "zoome" inn slik at bildet ikke blir for stort? Hvis det gjør; hva slags specs skal jeg se etter?

Håper noen kan hjelpe.

Kan gjerne komme med forslag til prosjektorer også. Er interessert i en relativt rimelig en, men helst med HD oppløsning. Trenger ikke være spesielt lyssterk, da det ikke er vinduer i rommet.
    Jeg er lang fra noen PJ guru, men er ganske så sikker på at PJ'en du eventuelt ender opp med må nærmere lerret. Bildet kommer til å bli kjempesvært på den avstanden. Zoom brukes til å få større bilde.

Beste løsning blir nok å henge den i taket på ca 4m avstand. (kommer jo ann på hvilken PJ som velges)

Av gode kandidater har du : BenQ 8720, Epson TW700, Sony hs60, Hitachi tx300, Sharp z3000.... og sikkert enda flere :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh...
    da mente jeg det motsatte av zoome, vet ikke ordet. Zoome ut kanskje:???:

Så jeg må altså flytte prosjektoren fremover i rommet for å få et bilde på omtrent 200-250 cm bredt?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ 8720 klarer mellom361 og cm267 cm bredde fra 6,5m

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt bilde zoom'es ut/inn blir vel etter som man ser på det. Letteste blir å si at den gir et bilde fra A cm ---------> B cm på avstand C cm. :-D

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitteavstand og mulige prosjektorer :-)

Mange har vært inne på dette. Selv har jeg nå måttet kompromisse på kjellerstuen for å få den brukandes til andre ting enn kino og, så jeg må nå kjøre lerret på sidevegg istedetfor endevegg (jada, jada, jeg vet at dette ikke er optimalt for en kino...:-))

Altså ser jeg nå etter å ha beregnet veggtykkelse at avstanden mellom veggene blir ca. 2,9 meter og ergo en ca. kasteavstand (fra linsa) på 2,5-2,6 meter. Av de prosjektorene som ligger innenfor budsjett og som jeg har sjekket, er det Hitachi TX300 som gir størst bilde på denne avstanden. Jeg vil ha minimum et 180 cm. bredt bilde (netto) og vil bruke rammelerret. Jeg hadde kanskje håpet på et inntil 2 meters bredt bilde da jeg tilhører kategorien av folk som liker et stort bilde selv med en sitteavstand på ca. 2,5 meter fra hode til lerret.

Hva tror dere eksperter der ute ?

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kastelengde

Hei.
    Jeg er helt ny i detta gamet og har bestillt meg en BenQ PE8720.
    Den har jeg planer om å ha i ei stue som er 4,5m. Det vil bli en reell kaste avstand til lerret på ca. 3,8m Eer det jag har lest her på forumet og sjekket med projectorcentral.com sin kalkulator vil dette være helt greit da det er innafor zoom grensa til pj. Ikke sikker på omeg har fatta detta riktig og håper noen kan svare da projektor allerede ligger i posten...
    Regner jo ikke med det er ett dårlig valg når det gjelder pj heller..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Hei.
    Jeg er helt ny i detta gamet og har bestillt meg en BenQ PE8720.
    Den har jeg planer om å ha i ei stue som er 4,5m. Det vil bli en reell kaste avstand til lerret på ca. 3,8m Eer det jag har lest her på forumet og sjekket med projectorcentral.com sin kalkulator vil dette være helt greit da det er innafor zoom grensa til pj. Ikke sikker på omeg har fatta detta riktig og håper noen kan svare da projektor allerede ligger i posten...
    Regner jo ikke med det er ett dårlig valg når det gjelder pj heller..
    På denne avstanden vil du få et bilde på ca 70"(min zoom) - 100"(max zoom)

Du skriver ikke hvilket lerret du har tenkt på, så om det er innom for zoom'en som du skriver, er ikke lett å vite

P.S 8720 er et godt valg ja.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    På denne avstanden vil du få et bilde på ca 70"(min zoom) - 100"(max zoom)

Du skriver ikke hvilket lerret du har tenkt på, så om det er innom for zoom'en som du skriver, er ikke lett å vite

P.S 8720 er et godt valg ja.

Har tenkt på et DreamScreen DynaGrey 200 cm.

Har hvertfall trodd at dette vil kunne holde, og iogmed at dette er i ei stue så har jeg valgt å gå for et grått lerret.
    Syns ikke jeg kan gå for et mindre bilde enn det.
    Har sett her at det blir skrevet at bilde ikke vil bli hverken dårligere eller bedre ved bruk av zoom. Stemmer dette bra?
    Skal henge lerret fra tak eller ut fra vegg slik at det går ned foran plasmaskjerm.
    Finnes det justerbare veggfester til slikt?
    (kanskje feil tråd..)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Har tenkt på et DreamScreen DynaGrey 200 cm.

Har hvertfall trodd at dette vil kunne holde, og iogmed at dette er i ei stue så har jeg valgt å gå for et grått lerret.
    Syns ikke jeg kan gå for et mindre bilde enn det.
    Har sett her at det blir skrevet at bilde ikke vil bli hverken dårligere eller bedre ved bruk av zoom. Stemmer dette bra?
    Skal henge lerret fra tak eller ut fra vegg slik at det går ned foran plasmaskjerm.
    Finnes det justerbare veggfester til slikt?
    (kanskje feil tråd..)
    Lerretet er knall & det samme er størrelsen. Grått passer bra så lenge rommet ikke er helt mørkt og mørke vegger og tak. I en stue, så er det vanligvis grått som er tingen ja.
    Zoom påvirker ikke bildet.
    Når det gjelder å feste det slik at det går ned over plasmaen så går det sikkert fint med litt planlegging. Har ikke noe slikt selv, så jeg vet ikke. Søk litt rundt om på forumet innen lerret, og du finner sikkert noen poster om temaet
    Gralla med ny PJ uansett.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Gleder meg som en unge til å få prøvd saken som ligger og venter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg velger trowdistance til 3 meter som det ca kommer til å være hos meg kommer en rød skrift opp med følgende tekst: "Recomended image brightness for rooms with ambient light", hva vil det si ? Håper noen kan hjelpe meg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at det er snakk om en lyssterk projektor, og at projectorcentral anbefaler denne lerretsstørrelsen brukt med litt lys i rommet. Kalkulatoren tar ikke høyde for bruk av økonomi-modus, så denne anbefalingen er stort sett bare sprøyt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat handla tw700 og ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme 200cm - 84" og lurer på hva er den optimale avstanden er for prosjektorn?
    Skjønte ikke helt den kalkulatoren:?

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På projectorcentral.com så vet jeg ikke helt hvilken USA-modell som tilsvarer TW-700. Kan det være Epson PowerLite Pro Cinema 810? Hvis du har et lyst rom så lønner det seg å ha projektoren nærmere og heller bruke zoomen. Har du et mørkt rom så er det bedre å ha projektoren litt lengre unna.

Ut i fra dette så finner jeg ut at på et 2 m bredt lerret ser det ut til at for et lyst rom er det ideelle fra 2,83 m til 3,16 m, og for et mørkt rom mellom 3,16 m og 6,11 m.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    På projectorcentral.com så vet jeg ikke helt hvilken USA-modell som tilsvarer TW-700. Kan det være Epson PowerLite Pro Cinema 810? Hvis du har et lyst rom så lønner det seg å ha projektoren nærmere og heller bruke zoomen. Har du et mørkt rom så er det bedre å ha projektoren litt lengre unna.

Ut i fra dette så finner jeg ut at på et 2 m bredt lerret ser det ut til at for et lyst rom er det ideelle fra 2,83 m til 3,16 m, og for et mørkt rom mellom 3,16 m og 6,11 m.
    Den heter vel 810 i usa såvidt jeg vet.
    Har lyst rom og hadde tenkt til å ha prosjektoren på rundt 2,5-3,0m avstand så det passa bra

Er det noen spesielle "regler" om hvor prosjektoren skal "peke" mot lerretet, altså kan den pekes på skrå ned mot lerret, eller..?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren må stå vinkelrett på lerretet. Hvis må du begynne å fikle med keystone, og det vil du ikke fordi det forringer bildet kraftig. Epson sine modeller er veldig fleksible med hensyn til plassering takket være en generøs lens shift. Jeg hadde en TW600 før og pushet lens shiften maks på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren må stå vinkelrett på lerretet. Hvis må du begynne å fikle med keystone, og det vil du ikke fordi det forringer bildet kraftig. Epson sine modeller er veldig fleksible med hensyn til plassering takket være en generøs lens shift. Jeg hadde en TW600 før og pushet lens shiften maks på den.
    Så prosjektoren må være på samma høyde som midten på lerretet?:???:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det må den ikke. Det jeg mente var at linsa må være parallell med lerretet. Linsa må peke rett mot den veggen som lerretet henge på. Projektoren kan ikke stå skrått i et hjørne f.eks. Epson sine projektorer kan stå både under og over lerretet og samtidig godt til siden. På hjemmesiden til Epson står det dette om linseforskyvning: Vertikalt: maks. 102,3 % (oppover, nedover); Horisontalt: maks. 50 % (venstre og høyre)

Man kan ikke makse begge veier samtidig. I bruksanvisningen står det nærmere forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det må den ikke. Det jeg mente var at linsa må være parallell med lerretet. Linsa må peke rett mot den veggen som lerretet henge på. Projektoren kan ikke stå skrått i et hjørne f.eks. Epson sine projektorer kan stå både under og over lerretet og samtidig godt til siden. På hjemmesiden til Epson står det dette om linseforskyvning: Vertikalt: maks. 102,3 % (oppover, nedover); Horisontalt: maks. 50 % (venstre og høyre)

Man kan ikke makse begge veier samtidig. I bruksanvisningen står det nærmere forklart.
    Daså=)
    Da er det ingen fare om prosjektoren henger tett oppunder taket:-D

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •