avstand fra prosjektor til lerret. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 174
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rasta
    Jeg har som sagt et 200 cm lerret og sitter ca. 4 m fra. Det er stort nok i massevis. Jeg tror et større lerret ville blitt "slitsomt". :smile:
    Ganske individuelt tror jeg. Selv har jeg 300cm bredt lerret (290cm synlig) og sitter 3.9m unna. Noe mindre ville jeg ihvertfall ikke hatt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forvirringen er total

Sliter litt med å finne ut saker og ting.

Jeg vil ha et lerret på 2,4 m og jeg sitter ca 5m i fra veggen.
    Ca 10000 kr brenne i lomma og vil vekk, hvilken produsent vil ha dem.

Jeg har sjekket litt men blir ikke helt klok på hvor lang pj skal henge fra lerrete. Jeg kan max henge den på 4,5 m.

Kan en eller annen dorbarme seg over meg, helst litt kjapt.
    Taket tettes på fredag, og da må rørene være på pass.

Wise som ønsker hjelp før stengetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

Jeg skal kjøpe AE900, og skal sitte ca. 4,65 meter ifra lerretet. Ca. hvor stort lerret kan/burde jeg ha? (bredde, høyde)

Prosjektoren kan henge akkurat like langt ifra (4,65 meter) eller lengre for den del, om det er noe poeng i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lerret som man kjøper, får man kjøpt nøyaktig så bredt/høyt man vil ha, eller må man kutte opp selv? Er det best med fastmontert eller "rullgardin" ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fastmontert er uansett best ,men det blir kanskje litt ruvende i noen stuer? Jeg synes uansett det kan gjøres til et fint møbel hvis man gjør det riktig. Men du kan bruke kalkulatoren på projectorcentral: http://www.projectorcentral.com/Pana...-PT-AE900U.htm

Er ikke alltid den stemmer ,men den gir ofte en god pekepinn. Mer kan du sjekke på panasonic sine sider.

EDIT: Har selv 230cm lerret og sitter ca 3meter fra. Synes dette blir greit ,men kanskje litt slitsomt? Jeg flytter noen ganger stolene bakover til 3.2meter og da kan jeg se på det i dagesvis uten å bli sliten Men normalt 3meter. Altså 1.3-1.4x sitteavstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså 1.3-1.4x sitteavstand.
    Hæ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagt på en annen måte: Avstanden fra sitteposisjon til lerretet er 1.3-1.4 ganger bredden på lerretet. Jeg sitter 3.5m fra et 2.3m bredt lerret, altså en faktor på 1.5. Det synes jeg blir bredt nok.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje en litt utradisjonell løsning, men hvis du allerede har en projektor kan du prøve følgende mht til sitteavstand:
    Heng/plasser projektoren der du skal ha den og vis bilde på veggen du har tenkt å ha lerret (funker selvfølgelig ikke med veldig mørke farger:wink. Så kan du vel zoome/justere bildet til den størrelsen du synes er behagelig og deretter måler du lengde/bredde på bildet. Har du mørk vegg eller skal plassere lerret litt ut i rommet kan du alltids kjøpe en hvit tupplur rullgardin på ikea for å prøve deg frem. koster 250kr for 195x200cm. Har ikke prøvd dette ut i praksis men i teorien bør det fungere:???:

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste måten er nok å teste ut hva som kjennes behagelig. All verdens kalkulatorer kan ikke fullt ut erstatte din egne subjektive mening om hva du liker. Ved å kjøpe en tupplur så oppdaget jeg at jeg egentlig trengte et 220 cm lerret i stedet for 200 cm som jeg trodde. Det er bedre å drite seg ut med 259 kr enn 4000 kr+++.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avstanden?

Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Den beste måten er nok å teste ut hva som kjennes behagelig. All verdens kalkulatorer kan ikke fullt ut erstatte din egne subjektive mening om hva du liker. Ved å kjøpe en tupplur så oppdaget jeg at jeg egentlig trengte et 220 cm lerret i stedet for 200 cm som jeg trodde. Det er bedre å drite seg ut med 259 kr enn 4000 kr+++.

og avstanden din er?????

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq 7800
    Proj står ca 4,5 meter fra lerret (henger i tak)
    Lerret 2,15 m bredt
    Sitteavstand 3,5-4 meter (liggestol :-)

Synes det fungerer fint. Liker så stort bilde og ser på denne avstanden akkurat ikke individuelle bildepunkter. Blir litt kinofølelse synes jeg når bildet er såpass stort.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SIMEN11111
    og avstanden din er?????
    Jeg har ikke kjøpt et lerret på 220 cm ennå. Situasjonene i dag er at jeg har en innrammet tupplur som gir en effektiv bredde på 197cm.

Ja, dette var interessant fordi det har jeg faktisk ikke ordentlig målt avstanden før nå. Jeg målte den til 380 cm fra ryggstøtten i sofaen til duken. Hva blir det da fra øye til duk? 360 cm kanskje. Når jeg skal se på film alene så setter jeg en recliner fremfor denne sofaen slik at jeg sitter bare 295 cm i fra duken. Målt fra øynene til duken. Da er man virkelig inne i filmen. Jeg er ikke plaget av screendoor, selv på denne avstanden.

Newcomer Tweety sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er og blir rent subjektivt. Sitter selv 2,4 meter unna et 2 m bredt Adeo Greyvision, med PE 7700 som formidler. Dette er helt optimalt for meg, selv om "THX-normen" sier 3,08 meter. Jeg ser ingen kvalitetsforskjell i bildet om jeg setter meg en meter eller to lenger unna. Hadde jeg bare testet ut skikkelig på forhånd så kunne jeg heller kjøpt lerretet en halvmeter bredere....

En pekepinn: Hvor sitter du helst i en kinosal? Trives du best i midten er 1,5-ganger'n fint. Trives du best i første tredjedel av salen slik jeg gjør, kan du gå ned mot forholdet 1:1.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er det ikke det? :?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er projectorcentral nede eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat som lurer på å investere i en prosjektor. Men saken er at han vil montere den skjult, framfor en bjelke. Dette innebærer at prosjektoren blir plassert bare 2meter fra vegg, er dette muligt med tanke på litt størrelse på bildet? 80"? Eventuelt hvilken prosjektor?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok vanskelig uten å grave veldig dypt i lommeboken. Slike vidvinkel linser er ikke billige.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å ta opp igjen denne tråden da jeg er helt blank når det gjelder pj å kaste avstander.
    Leiligheten jeg skal flytte til er ikke mer enn ca litt over 3m vegg til vegg der jeg tenkte å ha pj'n. Det første som slo meg var en Lg an110 siden den kan vegg monteres.

Når jeg ser på kalkulatoren hos projectoncentral så får jeg ikke større bilde enn 80" på full zoom. Er det noen pj's som er bedre egnet til slike korte avstander enn denne eller må jeg innfinne meg med det?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca litt over 3 meter er jo ganske vagt beskrevet. Jeg har en BenQ 5120 som henger 3,4 meter fra lerretet og kan da ha ganske nøyaktig 90" som maks. Jeg har dog valgt å nøye meg med 86" siden jeg syntes dette ble mest behagelig på denne avstanden. Men snart flytter jeg inn i nytt hus, og da blir det andre boller da...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel la oss si 3m da
    Med tx300 fikk jeg større lerret å havna opp på 217 ved middels zoom så det er jo endel å gå på.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •