Iris diskusjon skilt ut fra Z4 tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Iris diskusjon skilt ut fra Z4 tråden

jeg synes hs50 sin måte å måle på er som å oppgi antall watt i 4Ohm, 1kHz og 10%THD. hadde enda autoiris opplegget til sony fungert så hadde det vært helt greit liksom, men det fungerer ikke i det hele tatt. gi den ett checkerboard å tygge på
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg synes hs50 sin måte å måle på er som å oppgi antall watt i 4Ohm, 1kHz og 10%THD. hadde enda autoiris opplegget til sony fungert så hadde det vært helt greit liksom, men det fungerer ikke i det hele tatt. gi den ett checkerboard å tygge på

Kunne ikke tro du har "holdt på med hjemmekino i rundt 10 år" som du selv skriver i en annen tråd. Veldig bastante uttalelser fra en "bedreviter". Kjekt at sånne skriver for å opplyse oss som ikke helt vet hva vi holder på med. Man lærer så lenge man har lever... ;-)

Er forresten fornøyd med HS-50, men kunne tenkt meg 1:1 pixel mapping, selv om det ikke plager livet av meg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommentaren er mer ment på lygen og den bastant meningen at irisbasert kontrast er like bra som ekte panelkontrast. i hs50 sitt tilfelle er det ikke det fordi irisen jobber alt for sakte og man ser at den åpner og stenger med det blotte øyet fordi den går hakkete. vi tok tiden på irisen en gang. den bruker ti-tolv sekunder fra helt stengt til helt åpen. så hs50 er en god projektor, men det er helt klart rom for forbedringer.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Bastante holdningen"? Vel, nå synes jeg kanskje det er du som er vel så bastant i din negative vurdering av irisen da... Jeg synes den fungerer, noe jeg synes du bør respektere at også andre kan gjøre... Jeg sier jo for øvrig ikke at LCD som sådan ikke har andre svakheter, det har de jo definitivt. Imidlertid foretrekker jeg som nevnt ikke nødvendigvis allverdens med lysutbytte, men heller bedret sortnivå.

Uansett folkens, la det være rom for meninger, og slutt å referere til disse som "bastante", det være seg både Jørn og wizkid, for her er det rom for alle typer meninger! Selv folk som mener kassetten slår alt av digitalt er vi åpne for her inne (men det ER lov å være uenig)!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbedringer finnes overalt, det er vi enige i tenker jeg. Og lygren skriver "men sier igjen; HS-50's kontrastmåling er etter mitt syn relativt korrekt oppgitt!". Det er vel noe annet enn: "er like bra som ekte panelkontrast", som er tatt fra deg. Man må jo lese sakte og analysere det som står. Ikke vondt ment, men relativt er noe annet enn "er like bra som".

Edit: enige forige taler også... :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og for øvrig Jørn, hvorfor fokuserer du så mye på tiden det tar fra åpning til lukking av irisen?? I praksis er jo ofte scener enten mørke, halvmørke eller lyse, og da stiller jo irisen seg inn på et fast nivå... I praksis merket jeg knapt at irisen jobbet.

Spørsmålet er: har du egentlig testet en irisbasert projektor over litt tid?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å vise hva han egentlig mener låner jeg et bilde fra ProjectionDesign.

Begge bilder omhandler on/off kontrast, den første er del av markedsføringen av Action M3 som har 7000:1 uten iris. Nr 2 er ved bruk av iris. Det som skjer er at man ikke kan ha mye hvitt og mørkt i samme periode uten at det går på bekostning av en av delene. Ganske godt forklart via bilder.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, og det har vel heller aldri vært et spørsmål at irisen demper lysutbyttet. Poenget er at en i praksis vender seg til det reduserte utbyttet og dermed oppfatter en større grad av dynamikk, og da etter min mening tilsvarende hva Sony oppgir på 6000:1. Husk at øyet er svært følsomt, spesielt i mørket, og at øyets iris ikke minst åpner seg mer i mørket og dermed oppfatter lysutbyttet i langt større grad.

Jeg tror det er greit å være enig i at en har ulik oppfatning av hva som gir et godt bilde. Jeg er veldig opptatt av sortnivå og som nevnt ikke like opptatt av lysutbytte (spesielt i mørke scener), men ser jo at andre kan foretrekke noe annet!

Jeg synes med andre ord det faktum at irisen kompromitterer lysutbytte for å bedre sortnivået gir et godt "bytteforhold". Imidlertid er jo selvsagt oppsett som ikke trenger iris det beste, men pr. dato er det jo kun DLP, der jeg er følsom for regnbuer, som presterer på dette området. For meg er dermed LCD/SXRD/3-chips DLP alternativene som er mest aktuelle.

For øvrig kan en også velge å ikke bruke irisen da, valget er ditt!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med irisen på hs50 var at man så den gikk opp og ned. den har litt grove steg. du kan godt kalle det mine regnbuer vet du
    illustrasjonen som du ser over her viser godt hvorfor ekte kontrast vil være bedre en autoiris så lenge den ikke fungerer bedre. på ae700 åpner feks irisen hvis man benytter undertekst. da er det etter min mening fortsatt barnesykdommer innvolvert med disse tingene. skulle vi som journalister IKKE skrevet dette, da hadde vi vært useriøse da. akkurat som hvis en selger unlater å si noe når man selger ett produkt med en svakhet

lygren, man må vel være enige i at hs50 ikke har store kontraster i morke scener? den er veldig mørk det er den, men kontrasten i det mørke er mangelfull. et godt eksempel er enmørk film med en billykt. den vil på en projektor med skikkelig kontrast svi i øynene. på hs50 er det så vidt pæra gløder. omtrent som en moped med seksvoltsanlegg
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden ingen av oss har sett en Z4 med med autoiris, så kan denne diskusjonen kanskje føres i en annen tråd?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, men siden tråden omhandler Z4, er vel en generell irisdiskusjon, som for øvrig ikke bør strekkes foooor langt greit...

Jørn: som jeg har understreket MANGE ganger; JA, jeg oppfatter kontrasten/dynamikken som god på HS-50 i mørke scener! Som et lite tips er det viktig å benytte en irisbasert projektor over litt tid før en gjør seg opp en mening om oppfattet dynamikk/kontrast, spesielt hvis en er vant til DLP. Det samme gjelder når jeg skal se på min fars Barco 1208 CRT-projektor, jeg trenger minst en 2-3 filmer før jeg igjen oppfatter den enorme dynamikken CRT-teknikkken representerer!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og for øvrig Jørn, hvorfor fokuserer du så mye på tiden det tar fra åpning til lukking av irisen?? I praksis er jo ofte scener enten mørke, halvmørke eller lyse, og da stiller jo irisen seg inn på et fast nivå... I praksis merket jeg knapt at irisen jobbet.

Spørsmålet er: har du egentlig testet en irisbasert projektor over litt tid?
    grunnen til at vi målte tiden er enkel. det er den tiden den bruker på å gå fra sitt absolutt sorte til sitt absolutt lyse : oppgitt kontrast. dette gjør andre projektorer på noen hundredelssekund. men nok om det. den riktige måten å måle kontrast på en checkerboard siden det er det som ligner mest på det man vil oppleve i en film. back to topic. gleder med som en unge til få se en helt frisk z4. den viste nemlig lovende takter
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Men det har jo nesten ingen praktisk betydning Jørn! Nå begynner jeg nesten bli litt oppgitt over ditt entydige fokus på et teoretisk problem. Under en normal film på HS-50, der sikkert Z4 er videre forbedret, endrer jo irisen kun sin posisjon fra lyse til mørke scener og omvendt. Stort sett er dette relativt kontrollert fra filmsiden, og dermed er som nevnt dette ikke noe en bør benytte for å avgi praktisk dom over teknikken som sådan.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teoretisk problem? når det kommer en bil mot deg i mørket og frontlyset lyser som en moped da er det vel ikke ett teoretisk problem? da er det et praktisk problem at den ikke gjenngir det som er på filmen. løsningen finnes jo da. det er bare å skru av irisen
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...vel, jeg baserer min vurdering på eget bruk av projektoren noen hundre timer, ikke på ak sin avgjørelse...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heyy... Hva har jeg med dette å gjøre? Jeg er forøvrig enig med Lygren i denne saken. La oss avslutte denne diskusjonen, og vente må mer info om Z4.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ojoj

Det vil kanskje være greit for nykommere at man som administrator og moderator sier ifra når man stepper ut av rollene som disse, og deltar på vanlig nivå.

Det styrker ikke deres posisjoner dersom dere går ut og modererer andre etter slike utblåsninger, uten at det er klargjort først at nå opptrer dere som vanlige debattanter. Kunne det være et poeng?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Syn-Sam

Ser poenget ditt, men både Jørn og undertegnede har i tillegg til rollen som moderator/administrator en genuin interesse for feltet, dermed er det ofte slik at vi diskuterer. Vi er imidlertid stort sett enige, men til tider kan selvsagt også vi komme til uenighet, som i dette tilfellet.

Uansett skal vi prøve å ikke virke for kranglete, selv om jeg håper du klarer leve med at det foreligger meninger også hos oss "gamlegutta"...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja?

Sa jeg at meninger ikke var ok?

Nei. Jeg fremmet kun et forslag om at dere gjorde det klart når dere er deltakere, og når dere modererer, da overfor nykommere som dukker opp her og lurer på hva som er skikk og bruk.

Dere kan mye om hjemmekino, det er vesentlig at dere deltar med kunnskap, det er ønskelig, og er det noen jeg ønsker svar fra på mine spørsmål, er det nettopp dere to/tre eller hvor mange dere er.

Det handler altså ikke om meninger, men om roller. Meninger er en rettighet her på bruket, men det er ikke roller. De er delt ut, derfor bør man kanskje være bevisst hvilken man selv har, og når man ønsker å legge den litt til side?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Stort sett kan du regne oss som brukere, Syn-Sam, vi modererer kun hvis forumets regelverk brytes eller retning i en tråd krever innspill, og dermed skal våre roller som diskutanter og moderatorer kunne være relativt greit å forholde seg til!

Moderator <ON>
    Uansett, jeg foreslår at vi nå dreier diskusjonen tilbake til det tekniske...
    Moderator <OFF>

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •