Rensing av 4805 velykket!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rensing av 4805 velykket!

Etter noen uker med en ganske stor støvflekk klarte jeg ikke holde ut lenger. Denne flekken var helt øverst i midten, og var akkurat i skillet når man så 2.35 filmer. Vet ikke hvordan den havnet der men kan muligens ha skjedd da jeg blåste CO2 inn i kammeret der lampa satt i forbindelse med å rense filteret på lampa (skal ihvertfall ikke gjøre det igjen)

Her ligger en detaljert guide på hvordan man åpner 4850en og renser speilet:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...=4805+cleaning

Jeg brukte riktignok bare en kjøkken kniv for å lirke av fokus og zoom ringene. Det var litt knot, og bør nok være ganske forsiktig. Jeg markerte heller ikke posisjonene på hvordan de stod slik som i guiden da det er ganske tydelig hvor de skal på igjen på linsa.

Det værste er å få av de festene som sitter på insiden øverst på fronten, jeg skrudde først av de 2 skruene under, og vippet frontlokket såpass mye at jeg kunen se hvor festene satt på oversiden med lommelykt. Så tok jeg neglfilen på en neglklipper og lirket inn igjennom fronten og fikk vippet opp begge festene. Etter det var det bare å ta fronten forsiktig av.

Da jeg tok ut linsen så jeg fort støvflekken på speilet (på insiden av kammeret) (brukte lommelykt for å lyse på speilet), jeg tok bare en kort "sprut" med CO2 og så at støvkornet ble borte fra speilet. Så skrudde jeg linsen på igjen.

Jeg prøvde så og fyre opp 4805en uten fronten på, for å se om støvet hadde blitt borte fra bilde (for å slippe å måtte gjøre alt på nytt igjen hvis det viste seg at det ikke var blitt borte) til min store fortvilelse var det kun fargehjulet som begynte å spinne opp, ingenting annet skjedde, pæra var helt død, og den grønne dioden bare blinket. Jeg krysset fingerne og håpet på at det var en eller annen beskyttelses bryter som hindret lampen i å starte når fronten var av, og monterte alt på igjen, og startet opp prosjektoren på nytt.

YES! da ble det med et mere liv i prosjektoren og lampa tente, og støvflekken var borte!

Håper jeg slipper å gjøre dette igjen, men det var ikke så vanskelig som jeg trodde, og første gangen er jo alltid litt skremmende. Men jeg vet ikke om alle og enhver bør gjøre dette. Jeg har litt ihvertfall litt tidligere erfaringer med å skru opp og fikle på elektronikk

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, jeg har samme problem med min Benq PB6100. Har en masse flekker på bildet. Hva brukte du til å fjerne støvet? Blåste du bare rett på speilet, eller?

Noen som vet om en identisk guide som den det er linket til, bare med PB6100, og ikke infocus?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte CO2 blåser (som jeg vanligvis bruker til å blåse ren CMOS brikken på mitt speilrefleks kamera ) den er så og si identisk til den det er bilde av i guiden. Blåste rett på speilet ja.

Du bør være veldig forsitkig med hva du bruker, passe på at CO2en ikke inneholder olje, kondens etc. Benytt kun utstyr som er bergent for kameraer/optikk. CO2 blåsern min kosta ca 200-300 (inkl 2 eller 3 patroner) på Oslokamera service.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en annen måte å få fjernet støvet, enn å måtte kjøpe en slik blåser? kan man ikke blåse forsiktig selv? :S

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ville ikke prøvd det nei.. Luften du puster ut er rimelig fuktig..

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du den blåseren? Link til en butikk som har det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •