(OBS! Beklager på forhånd at innlegget mitt ble så langt, men jeg klarte ikke å formulere meg noe klarere uten å skrive litt om tankeprosessen min.. Som også er usammenhengende.. )

Heisann, etter hvert har jeg samla isammen en del utstyr som jeg ønsker å tilkoble en evt. ny prosjektør, men sliter litt med at de fleste prosjektører jeg vurderer har kun 1 digital inngang.. (Optoma H79 eller Benq 8720 står høyt oppe på ønskelisten, en god nummer 2 er Epson TW600.)

Mitt nåværende utstyr:
* Sony HS-20 prosjektør (HDMI inngang *og* DVI inngang + Component kabel følger med).
* HTPC m/DVI-ut til prosjektøren (DVI)
* Denon DVD3910 spiller (HDMI)
* JVC J5U D-VHS (HDTV) (HDMI)
* 133" GreyLine DYI duk (maskert, kan reduseres noe).

For øyeblikket bruker jeg ikke D-VHS spilleren så mye, så den kobler jeg bare til ved behov. Men regner med at hvis jeg får tak i en ny prosjektør, så kommer den til å bli brukt vesentlig mer. Med mitt nåværende oppsett så får iallefall 2 av 3 digital tilkobling, og den 3dje kan bruke componnent til nød.

Jeg leste i en test http://www.ultimateavmag.com/videoprojectors/805optoma/ at Optomaen viste betydelig bedre bilde ved bruk av DVI kontra component, noe som igjen gjør at jeg føler at jeg burde bytte kabler mellom komponentene mine eller lage en eller annen form for switch mellom dem. Det jeg ikke helt vet er hvorvidt det vil bli vanskelig å stille inn farger o.l. for de forskjellige enhetene ved bruk av en simpel switch/manuelt kabel bytte. I tillegg er jeg usikker på om videobehandlingskretsene for 480i/576i og 1080i er gode nok i Optomaen til at de vil gi et akseptabelt bilde kontra en skikkelig scaler/HUB (vurderer DVDO iScan VP-30 til 18000,-, den har 4 HDMI innganger++ og mest sansynlig en vesentlig bedre scaler/deinterlacer enn den som sitter i de fleste prosjektører.) Spørsmålet er om det vil være verdt å bruke så mye penger på en slik enhet, da jeg kan få en simpel DVI switcher til 4000,-, eller gratis hvis jeg bare bytter kabel mellom enhetene etter behov..

Opprinnelig hadde jeg lyst til å bare vente til de nye LCD modellene kom på markedet, da den nye Epson TW600 virket å ha et bilde og lys-utbytte som matcher min 133" GreyLine duk veldig bra. (Bildestørrelsen kan justeres noe ned dersom jeg må det, men ønsker i utgangspunktet en prosjektør som *kan* fylle opp denne skjermstørrelsen.) Men så leste jeg testen av Optoma H79 i nyeste DVD&Hjemmekino og tenkte som så at *dette* kunne vært artig å ha.. Økonomien tillater forsåvidt at jeg kan bruke 40000,- på den, men da begynner det å bli en smule trangt.. Problemet nå er jo selvsagt jo mer jeg finner ut, jo mer begynner ting å koste.. Jfinneru (H79 eier) skryter såpass av Benq 8720, så nå fikk jeg lyst på den.. Og jeg har også lyst på muligheten til å switche mellom flere digital kilder uten at det går utover bilde-kvaliteten.. Noe som også koster penger..

Har dere noen tips til meg? Skal jeg nøye meg med Optoma H79, og evt. bare bytte kabler ved behov (regner med at Denon DVD-spilleren blir brukt 70% av tiden). Eller vil det ha noe for seg å investere i en DVI switcher/scaler? Er f.eks. en Optoma H79+DVDO iScan VP-30 like god some en Benq8720 i mitt oppsett? (Ønsker størst mulig bilde, så jeg kommer mest sansynlig uansett ikke til å bruke irisen på Benqen for å senke sortnivået noe vesentlig..) JEg har ikke noen ideel duk for disse prosjektørene, men har egentlig ikke lyst til å bytt duk heller.. (sukk).

Ok.. Stopper å skrive nå.. Kommer kanskje til å redigere innlegget mitt hvis det ikke er leselig for folk..