Hjelp! Problemer med Panasonic AE500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp! Problemer med Panasonic AE500

Har problemer med min kjære Projektor.
    Slukket projektoren i går kveld, og skulle rigge oss ned med en ny film i dag. Skur på og.....uæææ. Lampa tenner ikke. Det går en stund, powerlampa begynner å lyse oransje, og Lamp indikatorn blinker rødt.
    Å nei, tenker jeg. Har lampa gått nå IGJEN!
    Stuper inn i bruksanvisningen og der står at det er problemer med lampa. (som om jeg ikke skjønte det)
    Skur ned projektoren fra taket og finner frem skrujernet til lampeluka.
    Bekymret løfter jeg pæra opp, og til min forundelse så ser den akkurat like helt og fin ut som den gjorde da jeg satte den inn for ca. 300 timer siden.

Kan likevel pæra ha gått? Eller er det noe annet som er skyld i at den ikke tenner? Det var ingen ulyder eller indikasjoner på at noe var galt når jeg startet den opp.
    Trenger sårt hjelp nå!

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått sjekket at det går strøm til pæra akkurat det første sekundet når projektoren slås på, mens strømmen kutter deretter. Den grønne lampa lyser et par sekunder, for så å gå over til å blinke som den gjør nå projektoren slås av. Der etter lyser den oransje, og den røde Lamp indikatoren begynner å blinke.
    Pæra ser veldig hel ut, men den kunne visstnok ikke måles for å se om den var i orden.

Noen som har noen formeninger om hvor jeg kan henvende meg for å få greie på noe mer rundt dette? Er så kjedelig å levere denne til reparasjon og betale dyrt for å finne ut av det likevel er pæra som har gått.

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli litt oppgitt her.
    Service-Eksperten har visst monopol på reparasjoner av Panasonic sine projektorer, og gjør som de vil.

Har vært i kontakt med dem om det enkle spørsmålet om det går an å måle med f.eks. et ohm-meter om pæra har gått eller ikke, slik at jeg slipper å måtte kjøpe en pære for å teste, for så å kanskje finne ut at pæra var like hel.
    Men det er totalt håpløst å få et svar uten å måtte sende inn projektoren til dem, og da sikkert masse penger til sjekking og reparasjoner, og transport og venting etc.
    Har også vært i kontakt med Panasonic Norge, men de henviser meg til Service-Experten.

Finnes det noen av dere der ute med litt tekniske begavelser som kan gi meg et rett svar på om det går an å måle en sånn pære?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Projektor lampene, jobber ikke etter det valnlige glødetrå prinsippet, men metalliske gasser som det dannes en lysbue i når den der i drift. det vil derfor ikke være mulig å få så vidt jeg vet å få noen ohm måling som sier så mye om tilstanden til lampemodulen.

Synes det høres ut , (uten å vite det sikkert) som at det er selve strømforsyningen som skal tenne og styre lampen, som ikke virker som den skal.
    Når det er sagt, har jeg også hørt om lampemoduler som i en periode kan være vanskelig å starte opp, men virker fint når de først tenner, eventuellt må prøve tenne noen ganger før de til slutt "starter". Tror dette kommer av måten de metalliske gassene størkner og plasserer seg inne i trykk kammeret når lampen avkjøles, og dermed kan være mer eller mindre vanskelig å få til å starte opp igjen.

Husker ikke i farten hvordan PT-AE 500 er med disse tingene, men enkelte projektorer har også en motvilje om å starte lamper som ut i fra timetelleren er blitt for gammle. Noen projektorer nullstiller dette selv når man skifter lampe, andre må nullstilles mannuelt. og det finnes også av og til følere for lokket til filteret til projektoren, slike ting kan også hindre at projektoren starter opp.

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hjertelig takk for svaret :-)

Har som sagt målt strømpunktene til pæra i projektoren også. Og den gir økende spenning i det den slås på, for så å dale igjen til 0. Dette skjer i løpet av 1-2 sekunder i starten. Denne burde vel gi strøm konstant eller?
    Er slike pærer 220V?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse lampene jobber litt spesiellt, så målinger som gjennomføres for feilsøking børr nokk gjøres med litt forsiktighet . Les litt på denne siden http://members.misty.com/don/dschlamp.html#dlhid , så får du kankje litt mer info om disse lampemodulene. Ser f.eks at enkelte lamper trenger en start impuls spenning på rund 1000v, så .....;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •