Spørsmål angående korte kastelengder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående korte kastelengder

Jeg har et relativt lite rom i kjelleren hvor jeg har fundert på mulighetene for å sette opp en projektor (sikler på PA-AE700). Tingen er at bredden på rommet kun er 2,2m.. (rommet er lenger andre veien... men passer ikke pga romløsningen). Vil vel kanskje bli en kasteavstand på 1,6m(?) fra linsa og til lerret... og muligens i underkant av 2m sitteavstand.

Bildestørrelsen vil selvfølgelig ikke bli enorm... men uansett stort nok til den avstanden. Det jeg lurte på er bare om kvaliteten på bildet vil bli dårlig på så kort avstand... eventuelt screendoor mer synlig på projektor som PA-AE700?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så kort kasteavstand får du ikke allverdens stort bilde, så screendoor burde vel ikke bli noe problem. Det er bredden på lerretet i forhold til sitteavstand som er avgjørende. Dersom sitteavstand er over 1,5 ganger lerretsbredden er du på trygg grunn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble vist en projektor på IFA, tror det var NEC. den står på gulvet rett foran lerretet og fyller hele duken fordi den projiserer via ett innebygget speil.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med lite bildeareal er at projektoren sender ut samme lysmengde, og lysstyrken i bildet kan derfor fort bli litt i overkant og ubehagelig lyst for enkelte projektorer i hjemmekino sammenheng. Man kan selfølgelig kompensere litt med å ha det mer lyst i rommet, men det tar fort vekk litt av fokuset på bildet og kinofølelsen etter min mening. Filter på linsa som reduserer lysstyrken fra projektoren og grått lerret kan jo også hjelpe på dette.

Ellers så kan man hjelpe på kastelengden ved å montere projektoren sånn at man via spesial speil kan vinkle bildet mot lerretet og kan nermest ytnytte den sparsomme plassen med "flere" kastelengder. Tror forøvrig at det ikke er vidvinkelen og kastelengde som er det største problemet , men begrensningen til betraknings avstand fra sittepossisjon og lerret.

Mener at noe av følelsen i hjemmekino sammenheng er de fysiske størrelsene man "lurer" hjernen til å oppfatte i forhold øyets fokus til betraktnings avstand. Man får derfor etter min mening ikke samme store bilde opplevelse dersom man ser på et 1m bredt bilde på 1,5 meters avstand , som et 3m bredt bilde på 4.5 meters betraknings avstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mener at noe av følelsen i hjemmekino sammenheng er de fysiske størrelsene man "lurer" hjernen til å oppfatte i forhold øyets fokus til betraktnings avstand. Man får derfor etter min mening ikke samme store bilde opplevelse dersom man ser på et 1m bredt bilde på 1,5 meters avstand , som et 3m bredt bilde på 4.5 meters betraknings avstand.
    Bruker nå en 20" lcdskjerm beregnet for pc... Så kinofølelsen vil uansett bli vesenlig bedre vil jeg tro. Jeg har ikke mulighet for lenger avstand, og plasma i samme størrelse vil vel uansett bli vesentlig dyrere... :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste vil vel bli bedre enn fremvisning på en 20" skjerm vil jeg tro, selv om den løsningen kan ha sine fordeler også, men skal man gå for projektor, så blir opplevelsen mye bedre dersom man kan få utnyttet potensialet litt bedre enn det jeg får intrykk av du kan få i det rommet som du bare kan utnytte 4 m2 av.

Sikkert ikke umulig å få til en grei løsning i det rommet du beskriver heller, men det krever fort litt kunnskap og oppfinnsomhet, og det er mulig at ikke investeringen vil ha en like stor bildemessig virkningsgrad som en mer optimal rom/projektor løsning, men det gjelder vel å utnytte de mulighetene man har.

Har selv benytte projektor i hjemmekino sammenheng i noen år nå, og kan trykt anbefale det, og det er ikke mye som slår den første bilde opplevelsen med egen projektor, så får man heller utvikle oppsettet etterhvert, det er det de fleste her i forumet gjør, når de blir bitt av hjemmekino basillen....;-)

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sjekket ut Sanyo PLV Z3 den gir i følge Projectorcentral et bilde på opptil 53" diagionalt ved 1.6m kasteavstand (118cm bredde). Det blir nok som flere er inne på litt mye lys, vet ikke om Sanyoen har mulighet for montering av gråfilter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •