Nok en gang, er prosjektor verdt det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en gang, er prosjektor verdt det?

Hei

Har store planer nå om å kjøpe prosjektor, og fikk smellt i ansiktet at PE7700 har vunnet EISA awards i fra månedens lyd&bilde. Budsjettet er jo rimelig løst for øyeblikket (oppsparte feriepenger og igjen på skatten ) så sånnsett er ikke PE7700 noe problem. Men jeg lurer bare, er det verdt det? Andre alternativ er TV, 37¨ PA500 tror jeg den het. Var i såfall HD-klar Noen tips hos mine erfarne hjemmekinoguruer? Takker for svar

Edit: Har full lyskontroll og er i en kjeller. Ett ekstra spørsmål; har det noe å si hvilke farge på veggene det er? Eller er det bare noen tror? :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en 32" widescrenn i stua i dag? Kjøp projektor fremfor plasma. Langt høyere funfactor

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Kremt...* Har en 28¨ CRT *Kremter videre...* Har lenge hatt lyst på en prosjektor men måtte vel egentlig bare ha det ekstra lille dyttet utenfor kanten :P Håper flere har erfaringer som kanskje dytter meg lengre utfor prosjektorklippen eller hjelper meg fra å ta et ellers så stygt fall

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert projektor opp mot plasma. Bestemmer meg for å kjøpe ny projektor siden eneste gangene jeg har behov for stor skjerm er fotball og film. DA vil jeg virkelig ha stor skjerm og ikke bare en liten oppgradering av synsfeltet. Tenk som så: Hvor ofte har du behov for å se Pål T. Jørgensen og Hotel Cæsar mer enn 28"??? Resten dreier seg om å få mest morro for pengene dvs. 2 meter lerret og kinofølelse.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et rom som du kan bruke til hjemmekino, så er det ikke noe å tenke på; gå for projektor!

Jeg var i samme situasjon som deg for et år siden, og valget falt på projektor og lerret. Det er jeg meget glad for.

Et bilde på 90"-100" er rått når du ser film, og nå er det utenkelig for meg å se film på en 42" eller hva det nå skulle være. Det er litt mer arbeid med en projektor, og da tenker jeg først og fremst på kabler og plassering av lerret og projektor, men når alt er på plass, er det magisk å sette igang den første DVD-en. Jeg fikk faktisk en liten klump i halsen da jeg fikk frem det første levende bildet.

Når det gjelder farger på vegger og tak, så er det en fordel med mørke farger. Lerretet reflekterer lys, og hvis det er store, lyse overflater i rommet, vil dette forringe bildet, spesielt sortnivået. Når det er sagt, så er lyskontroll det viktigste. Vinduer bør være helt tildekket, og lampelys i rommet og strølys fra andre rom bør være redusert til et minimum. Hvis du kjøper 7700 kombinert med et godt lerret, helst lysegrått, er jeg nesten sikker på at du blir fornøyd med bildekvaliteten.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst, du får ikke noe plasma med fornuftig oppløsning (les: ekte HD oppløsning) til fornuftig pris. De fleste plasma har dårligere oppløsning enn ethvert CRT-TV i norske hjem. Projektor gir MYE mer for pengene.

-MT-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker jo mer og mer oppmuntrende Og ja, tenk film i 100¨... Noen som vet en slags maksimum størrelse på bilde før det blir uklart? Tenk i tommer Ellers kan noen linke meg til noen passende lerret som dere vet passer med 7700? Takker nok en gang for supre svar!

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RageHunter
    Dette virker jo mer og mer oppmuntrende Og ja, tenk film i 100¨... Noen som vet en slags maksimum størrelse på bilde før det blir uklart? Tenk i tommer Ellers kan noen linke meg til noen passende lerret som dere vet passer med 7700? Takker nok en gang for supre svar!
    Det er flere forhold som innvirker på hvor stort bilde du bør satse på. bl.a sitteavstand til lerret, og projektorens lysstyrke. Siden 7700 har HD-oppløsning og høy fillrate, kan du sitte ned mot 1,5 ganger lerretbredden uten å bli plaget av synlig rutemønster (hvis det føles komfortabelt å sitte så nær da selvsagt). Dessuten: jo mer lyssterk pj, jo større bilde. 7700 har relativt høy lysstyrke i normalmodus, så et bilde på opp til 110-120" diagonalt burde gå greit. Under 100" bør du prøve enten øko-modus eller et gråfilter (f.eks Hoya ND2) foran linsen for å dempe lysutbyttet, og forbedre sortnivået. Du finner mye info om dette hvis du leter litt rundt her på forumet. Mange har god erfaring med grått lerret til 7700, og Adeo rammelerret er en favoritt pga jevn overflatestruktur. Husk også å ta hensyn til at 7700 har en offset som gjør at nedre billedkant ved bordmontering vil være i høyde med linsens senterakse (øvre kant ved takmontering). Sjekk for sikkerhets skyld også på projectorcentral.com ("projector calc") om zoomområdet på 7700 passer den aktuelle avstanden i din kjellerstue. Hvis alt dette klaffer, får du en meget bra projektor til prisen, og masse filmglede. Du har ikke nevnt hva slags DVD-spiller du bruker, men det anbefales å overføre signalene digitalt via DVI eller HDMI-kabel. Uansett: lykke til!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde definitivt kjøpt projektor. Hvis du ha ny TV kan du jo vurdere en billigere projektor (Pana AE700 f.eks). Men 7700 er en bra projektor, jeg har den selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp benq'en, da får du skikkelig filmopplevelse, det gjør du ikke med en 40" tv ivertfall. Kjøpt deg heller en 16/9 tv på supertilbud hos en av de store el kjedene hvis du har behov for å oppgradere crt fronten også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fått prosjektor opp (Benq 7700) virker den stakkars lille 32" i stua som et frimerke, og omtrent like interesant som en dobbel rotfylling.

Newcomer web76 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sa du hadde ett rimelig ok budsjett! Gjør som meg og kjøp det beste av begge verdener, Kjøp Panasonic pv500 med hd oppløsning (nesten) til TV og PE77700 til film! Så kan man se på tv med lys i rommet også.....

Web76

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •