1. Produktets generelle spesifikasjoner/egenskaper/veil. pris

Illumina PJ-TX10 er en ny hjemmekino projektor fra Hitachi, spesielt konstruert for "home entertainment". Dette betyr lavt støynivå, flyttbar linse, høy kontrast (for LCD å være), samt widescreen LCD panel.

- 800:1 kontrastforhold, 700 Ansi Lumen
- 25 db støy i ecomode, 27 i vanlig modus
- 848x484 native 16:9
- Flyttbar linse
- 2x optisk zoom (1,6:1 – 2,8:1 avstand/bredde)
- Digital keystone korreksjon
- 4000 timers normal levetid på pære!
- Innganger, da: 1x phono-video, 1x S-video, 1x komponent

Veiledende pris er 15.998.-

Link til fabrikantens produktside HER

2. Produktets Styrker

Og hva praktisk! Hitachi har tenkt mye på praktiske løsninger når de har konstruert denne projektoren. Støynivået er så lavt at projektoren knapt høres, og den flyttbare linsen gjør at projektoren blir svært plasseringsvennlig. Linsen har meget kort throw, noe som gjør at du kan projisere et stort bilde på kort avstand. Imidlertid har også projektoren relativt stor "zoom", som gjør at den også kan plasseres relativt langt bak.

En kan altså på 1,6-2,8 meters avstand projisere 1 meter bredt bilde, eller to meter bredde på 3,2 til 5,6 meters avstand. Jeg plasserte projektoren på stuebordet, bare noen meter fra lerretet. Når jeg ikke fikk satt projektoren rett på duken, fungerte den flyttbare linse-funksjonen helt ypperlig, og jeg fikk ingen geometriske feil selv om projektoren sto på siden av duken. Keystone trengte jeg ikke benytte, så bildet trengte ikke bli digitalt geometrijustert i det hele tatt, noe som selvsagt er meget bra.

Jeg har gått gjennom litt variert materiale, da bl.a. Gladiator, Lord of the rings II, Hero, Hunted og et par animasjonsfilmer.

Mitt initielle inntrykk var meget bra! Fine farger, faktisk rimelig god kontrast og sortnivå, samt godt lysutbytte. Jeg er spesielt imponert over hvor stillegående denne projektoren faktisk er, jeg hører den knapt! Faktisk flere hakk mer stillegående en NEC HT-1000, så 25 db er en rimelig korrekt måling.

Menyene var helt greie, relativt enkle å forstå og bruke, selv om jeg har sett de noe bedre på f.eks. InFocus.

Selv om sortnivå selvsagt ikke er på høyde med de fleste DLP projektorer, ser jeg enorme forbedringer sammenlignet med mine forrige LCD, en 350:1 Epson type. Ikke bare er sortnivå bedre, gammakretsene er langt bedre optimalisert for video. Du kan i tillegg stille gammakurven i menyene selv om ønskelig, men jeg foretrekker standardinnstillingen, dynamic, som øker detaljer/intensiteten i mørke scener.

Detaljene i mørke scener var meget god, spesielt med dynamisk gamma aktivert.

3. Produktets Svakheter

LCD har jo ikke like høy fillrate som DLP, og screendoor eller hønsenetting blir dermed et tema på denne. Anbefaler å sitte minst 2,5x lerretets bredde på denne projektoren. Jeg defokuserte imidlertid litt, og så dermed ikke allverden til pixlene, men ønsker selvsagt å beholde bildet så skarpt som mulig, men anbefaler uansett å defokusere litt da reduksjonen i screendoor etter min mening er verdt det en mister på fokus.

Fargemessig ligger ikke PJ-TX10 på nivå med f.eks. Screenplay 5700 (som selvsagt bare skulle mangle!), men henger relativt god med. Grunnfarger ser fine ut, men hudtoner mangler litt av den realismen DLP klarer levere.

Sortnivå er som 800:1 tilsier ikke optimalt, men i et litt opplyst rom, kan en kompansere rimelig godt. Som nevnt er gammakretsene flinke til å få frem detaljene i mørke scener selv med ikke-optimalt sort. God maskering kan gjøre mye, og siden en har 16:9, er det noe enklere å maskere.

Jeg ser for øvrig samme fenomen som på f.eks. AE300 / PLV-Z1, der horisontale linjer blir tydelige ved raskere bevegelser. Ser nesten ut som gode gamle scanlinjer, men har nok mer med LCD teknologiens begrensninger å gjøre. Imidlertid har en noe av det samme også på DLP, da i form av etterslep da speilene ikke klarer holde tritt. På DLP ser en dette som et sort etterslep i objektene. Fenomenet på denne LCD projektoren er nok imidlertid noe mer fremtredende.

4. Sammenligninger

Sammenlignet med f.eks. Panasonic AE300 har PJ-TX10 noe mer screendoor, da den ikke har smoothscreen teknologien til Panasonic, men har også en del lavere støynivå, samt en meget praktisk flyttbar linse.

Sammenlignet med PLV-Z1 ligner den mye, og har både flyttbar linse og relativt identiske spesifikasjoner ellers.

5. Diverse

Pent design, til og med kona synes denne saken så fin ut!

6. Konklusjoner

Til 13.998 er dette en praktisk og god projektor. + for lavt støynivå, flyttbar linse og 16:9, - for screendoor.