Hvorfor har DLP så dårlig sortnivå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor har DLP så dårlig sortnivå?

Jeg har nettopp sett film på min DLP-projektor, og atter en gang irritert meg over dårlig sortnivå. Men hvorfor har egentlig DLP så dårlig sortnivå? Med helt svart bilde, reflekterer ikke alle speilene bort alt lyset da? Tydeligvis ikke, ettersom jeg i stedet for å sitte i stummende mørke sitter og ser på en grå firkant i 16:9-format.

Forklaring, anyone?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt for høy brightness?

Alt har vel noe med forventninger å gjøre.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle DLP prosjektorer er gode på sortnivå, men generelt skal de være bedre enn LCD'ene (som fort mister endel detaljer når sort blir skikkelig sort). Kanskje du har en dårlig DLP prosjektor da ? på sortnivået iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DLP skal være en del bedre enn LCD...Du må nok ha litt for høye forventninger i forhold til utstyret kanskje..Eller så har du som nevnt over, stilt brightness alt for høyt..Har selv DLP projektor, og klager ikke..;o)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kalibrert projektoren med f.eks DVE? Hvis ikke anbefales det på det sterkeste å anskaffe den og kalibrere bildet! Men er vel mye variasjoner innen dlp projektorer på hvor bra/dårlig de er på sortnivå... Hvilken er det du har?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært anbefalt å benytte lysredusende filter på PE7700, har du denne?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kalibrering til riktig brigtness og kontrast, og sjekke sortere enn sort testbildet fra f.eks DVE er vel er vel første man børr sjekke, for å finne ut om det er noe galt med sortnivået i oppsettet.

I DLP projektorer er vel vinkelen speilene vinkles i når de ikke skal sende lys, og hvor godt strølyset og overskudds lyset blir hindret fra å bli projisert gjennom linsa og opp på lerretet noe av problemstillingen. Utviklingen har vel godt mot større vinkel for å forbedre kontrast og sortnivået noe fra de tidligere DLP projektorene.

Tipper at støv eller andre degraderende forhold som skaper et mer diffust lys i forbindelse med lampemodulen DLP brikke eller senere i "lysbanen" og obtikken kan påvirke og foringe sortnivået ytterligere også, kanskje en ide å sjekke tilstanden til reflektoren på lampemodulen dersom man merker en forandring i sortnivå over tid. Enkelte lampemoduler har f.eks hatt problemer med at reflektor belegget har løsnet og har forandret lysutslippet fra lampen. Grått lerret og et sortnivå fremende filter på linsa og lyskontroll og dempende farger i rommet med er vel også ting man kan vurdere hvis man skal komme nermere et bedre sortnivå bilde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan jeg anbefale CRT projektor teknologien hvis man er ute etter god kontrast og sortnivå. Er det uaktuellt å velge en slik koloss av en projektor, er det kanskje på sin plass å fraråde noen mot å få en CRT projektor demonstrasjon, det kan jo fort ødelegge ytteligere for sortnivået i DLP projektoren....;-)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ..... å få en CRT projektor demonstrasjon, det kan jo fort ødelegge ytteligere for sortnivået i DLP projektoren....;-)
    ....mulig det er det han trenger, argumenter for å kunne gjøre endringer ;-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra sortnivå på Ben..7800 i hvertfall ;-) Ikke sant Bidda...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytter jo ikke å diskutere rundt Rikkys spørsmål uten å vite hvilken projektor han har benyttet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg har nettopp sett film på min DLP-projektor, og atter en gang irritert meg over dårlig sortnivå. Men hvorfor har egentlig DLP så dårlig sortnivå? Med helt svart bilde, reflekterer ikke alle speilene bort alt lyset da? Tydeligvis ikke, ettersom jeg i stedet for å sitte i stummende mørke sitter og ser på en grå firkant i 16:9-format.

Forklaring, anyone?
    Problemet DITT skyldes KUN manglende kalibrering, så spørsmåls-påstanden din blir litt vel malplassert.

PS! Legg merke til at jeg antar du har en projektor av rimelig grei kvalitet;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP projektoren din (7700) har 12graders speil, dvs. at speilene er vinklet 12grader bort fra linsen når de skal vise sort. Lyset som da blir routet bort fra linsen, går i en lysfelle, hvor strølyset blir fordelt. (Ved takmontering går dette lyset i taket på 7700)
    Forøvrig sliter alle digitale projektorer med dårlig sortnivå i forhold til CRT. De er ikke engang på samme planet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nytter jo ikke å diskutere rundt Rikkys spørsmål uten å vite hvilken projektor han har benyttet.
    Det gjør vel det på en prinsippiell og generell basis.
    Har ennå tilgode å se et ordentlig sort bilde på lerretet med DLP eller LCD projektorer uten at lampen har vært gåen eller projektoren har vært slått av. En projektor som gir ordentlig sortnivå børr være vanskelig å finne i mørket. forstyrrende lysutslipp ut av kjølespalter rundt om på kabinettet er vel også faktorer som spiller inn når man nærmer seg ordentlig sort. ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det gjør vel det på en prinsippiell og generell basis.
    Det stemmer. Jeg er ikke ute etter å diskutere sortnivå på DLP vs LCD eller CRT for den saks skyld, jeg bare registrerer at sortnivå er langt unna sort, slik sort egentlig ser ut.

Så jeg rett i mine antagelser om at alt lyset blir reflektert bort (til en lysfelle), da er det altså her det skorter? Med en teoretisk perfekt lysfelle ville sortnivå blitt tilnærmet perfekt? Fint om noen kunne forklart dette litt nærmere.

Og jeg har en 7700 med Hoya NDx2 HMC på hvitt lerret.

Sitat Opprinnelig postet av flageborg
    Problemet DITT skyldes KUN manglende kalibrering, så spørsmåls-påstanden din blir litt vel malplassert.
    Mener du at med en riktig kalibrert DLP i et mørkt rom vil man ikke se en grå firkant i stedet for stummende mørke?

Når det er sagt, så er det langt fra sikkert at projektoren min er riktig kalibrert (håper ikke det). Har justert kontrast og lysstyrke vha DVE.

Edit: En ting til: Jeg er fullstendig klar over at CRT er overlegen på dette området, men CRT er dessverre uaktuelt pga de andre ulempene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel hjulpet om du hadde byttet lerretet til et grått i stedet også.. ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet det, og det kommer, men ikke før jeg flytter inn i ny leilighet. Uansett, dette er ikke kjernen i spørsmålet mitt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et typisk grått lerret i tillegg til filteret hadde nok hjulpet mye på sortnået, DLP med økt vinkel og effektiviteten på lysfella har nok en del å si, men jeg tror at det at projektorenstørrelsen skal fysisk være såpass liten som den er, vil det være vanskelig å få noen optimal lysbane og lysfelle og det er en del kompromier som er gjennomført for å holde pris og den fysiske størrelsen nede som også er litt av sortnivå problemstillingen.

DLP projektoren jobber som kjent ut i fra det prinsippet med å vippe disse speilene på DLP chippen i "av" og "på" possisjon en del ganger i sekundet, avhengig av lysmengden, fargen og pixcelene som skal vises.

Forskjellige skalering og bildeprossisering vil ofte resultere i et "maurtue" mønster i bildet, noe som vel betyr at ikke speilene står helt stille å kun sender lyset mot lysfella selv der de burde gjøre det og når bildet egentlig skulle være sort. Fra CRT projektor verdenen er det lett å "gjennomskue" godheten til sortnivået hos tilkobblede DVD spillere, skalere og bilde prosessoer, og det virker som at man må en del opp i pris på disse kilde enhetene før tingene faller på plass. Snarveier med å benytte billige komponenter internt i projektoren, eller ha middelmodige bilde prossiserings kilder er vel heller ikke med på å hjelpe DLP projektorer til å vise skikkelig sort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Takk for svaret, jeg ble litt klokere.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sortnivået eller rettere sagt bedring i lysfelle og at speiler og tilsvarende har fått en sort farge er det som gjør dc3 versjonen av Ti chippene bedre. dc3 er et godt skritt fremover mot ett godt sortnivå
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg