Offisiell tråd for Sanyo PLV-Z4 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 307
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da Har Projectorcentral sammenlignet Z4 med H79, og kommet frem til en uventet konklusjon:

Sitat Opprinnelig postet av Projectorcentral
    his shootout indicates that we have reached a fundamental turning point in the industry. For the first time in our experience, an inexpensive LCD projector can be placed along side a well-regarded high performance DarkChip3 DLP projector, evaluated purely for its image quality, and not come off second best. With some types of video material the Z4 will actually surpass the H79 in overall image quality.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er Projectorcentral sponset av Epson? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    epson? Z4 er da vitterlig sony.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da Har Projectorcentral sammenlignet Z4 med H79, og kommet frem til en uventet konklusjon:
    det de sier er at z4 på noe videomateriale gjør en bedre jobb en h79. det kan jeg godt tro at den gjør. at den derimot gjør en bedre jobb på filmbasert materiale det vet jeg jo at den ikke gjør, og det er filmmateriale jeg ser på.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har lenge visst at PJcentral har vært veldig glade i LCD projektorer, men jeg synes de drar det litt langt med å si at Z4 mer eller mindre kan sidestilles med H79. Vel er den like bra på noe (farger), men totaltsett blir den knust av H79.

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Z4

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    epson? Z4 er da vitterlig sony.
    epson, sony? og jeg som trodde det var sanyo!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var vel det ja haha. sony og sanyo er litt for likt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigscreen
    epson, sony? og jeg som trodde det var sanyo!
    Men det er Epson som lager LCD-panelene for Sanyo, og det er grunnen til at jeg nevnte Epson (trodde alle visste det?)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det de sier er at z4 på noe videomateriale gjør en bedre jobb en h79. det kan jeg godt tro at den gjør. at den derimot gjør en bedre jobb på filmbasert materiale det vet jeg jo at den ikke gjør, og det er filmmateriale jeg ser på.
    Her må jeg si at jeg stusser over bedømmingen til Projectorcentral. Ingen tvil om at Z4 skal være en bra projektor, men at den kan sidestilles med H79 er vel en rimelig drøy påstand? Dersom dette stemmer er jo Z4 et røverkjøp....

BTW: Er sikkert et dumt spørsmål, men hva er pr.definisjon forskjellen på videobasert materiale (som Z4 skulle være bedre på) og filmbasert materiale?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videomateriale er materiale som er filmet med vanlig video kamera. Dvs at man da får ut 576i. (For europa) Filmmateriale er rett og slett materiale fra film. (som vi ser den på kino). Fordelene med sistnevnte er mange.

Btw. Det litt mer info om dette i videoguiden

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videomateriale er nødvendigvis ikke filmet i 576i (eller 480i for den del). Det blir mere og mere av spillefilmer filmet på digital video, men da i 1080i eller 2K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videomateriale er nødvendigvis ikke filmet i 576i (eller 480i for den del). Det blir mere og mere av spillefilmer filmet på digital video, men da i 1080i eller 2K.[img]images/smilies/rolleyes.gif[/img]
    Helt sant

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har lenge visst at PJcentral har vært veldig glade i LCD projektorer, men jeg synes de drar det litt langt med å si at Z4 mer eller mindre kan sidestilles med H79. Vel er den like bra på noe (farger), men totaltsett blir den knust av H79.
    Lurer litt på hva "ekspertene" våre sier om denne bedømmingen? Hører du Gorm, du har jo sett begge?;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir litt mere input her jeg, selv om jeg ikke er Gorm. Etter hva jeg har sett av min HC3000 til nå, er det ikke en sjangse i havet at jeg ville byttet den mot en Z4, eller AE900 (selv om jeg ikke har sett den enda) Og H79 er nok minst like god som HC3000.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen "expert" og jeg heter ikke Gorm,men jeg har en z4.Og for meg, så langt, virker det som en god projektor.Var noe stresset i begynnelsen da jeg ofte kunne se vb,men ble noe roligere da jeg opdaget at dette mer eller mindre forsvinner ved tweaking/innstillinger .
    Generelt virker Z4 som en mye for pengene projektor.Men alt er et kompromi og jeg synes det fortsatt er vanskelig å direkte sammenligne lcd og dlp mot hverandre.Det er jo fortsatt to helt ulike teknologier med sine forskjellige fordeler og ulemper.
    Når det er sagt er det vel liten tvil om at lcd har blitt et "sterkere" alternativ i "budsjett" klassen.
    Utalelser som "Z4 knuser H79"minner for min del mer om sensasjon journalistikk.Tror det også er viktig å huske på at bygge-kvaliteten på H79 langt overgår den gjennomgående store plastfølelsen man har med Z4.Terminaler osv er også av bedere kvalitet på H79.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere sier at totalt sett så blir Z4 knust av H79 så antar jeg at det her kun er snakk om sortnivå, dersom fargene på Z4 er minst like bra som på H79. Jeg antar at plasseringsvennlighet (zoom og lens shift) er minst like god på Z4, om ikke bedre. Støymessig er vel Z4 fullt på høyde med H79. I tillegg er vel H79 et "stort beist" for de som bryr seg med sånn (ref kona til Gorm) :wink:

Holder vi utenfor screendoor, VB og regnbuer (standard LCD vs DLP diskusjon), så står jeg igjen bare med kontrast/sortnivå. Men dette er jo dog meget viktig, så det kan vel forsvare ordet "knust".

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dette begynner og bli en "typisk projektor tråd" og underholdningsverdien stiger med hvert innlegg. Men det er en ting jeg virkelig lurer på, kommer dere noen gang til å bli enige? eller er dere egentlig ikke uenige... :grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere sier at totalt sett så blir Z4 knust av H79 så antar jeg at det her kun er snakk om sortnivå, dersom fargene på Z4 er minst like bra som på H79.
    Sortnivå og dynamikk.

Z4 er uten tvil en flott projektor, men den er totaltsett ikke like bra som H79. Men kan man egentlig forvente det til halve prisen?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivå og dynamikk.

Z4 er uten tvil en flott projektor, men den er totaltsett ikke like bra som H79. Men kan man egentlig forvente det til halve prisen?
    Enig,det var poenget mitt også.Man får det man betaler for,samtidig som h79 neppe er dobbelt så bra som Z4. (dere skjønner hva jeg mener:roll

Vil også legge til at HC3000 ble vurdert før jeg handlet Z4.Mye tyder på at dette er en meget god DLP projektor ,men selv om den har de nye DMD driverene fra TI.Tok jeg ikke sjangsen på å slite med regnbuer/hodepine, hadde jeg vært "imun/mindre sensetiv" mot dette, hadde muligens valget blitt anderledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoi!

Kompisen til Alex_F her, han med de hvite veggene .Tenkte jeg skulle melde meg på debatten, siden jeg har en Z4 stående hjemme akkurat nå, som vel i praksis er kjøpt.

Førsteinntrykket er ”wow, dette var litt av en rugg”, for den er nok noe større enn PT-AE700, men samtidig overraskende lett. Selve byggkvaliteten virker OK, og det er stilig med støvdeksel som åpner og lukker seg automatisk. Fjernkontrollen er passe stor, med de viktigste kontrollene lett tilgjengelig via direktetaster. Lay-out’en på menyene er helt OK, og bortsett fra at det var noe forvirrende å finne ut hvilken skjerminnstilling man burde ha for å få 16:9-bilde, er betjeningen av kanonen enkel, rask og god. Det er plass til flere egendefinerte bildeinnstillinger, og hver av disse linkes automatisk til inngangen du brukte da du endret innstillingene. (Dette betyr at dersom du definerer et sett innstilinger for HDMI, og lagrer dette som User1, vil denne innstillingen automatisk velges når du velger HDMI som inngang.)

Lerretsbredden min er 1,70, og jeg sitter ca 2g lerretsbredden fra lerretet. På den avstanden merker jeg ikke noe til screendor-effekten, og jeg har til gode å legge merke til VB, selv om jeg har kjørt ”provoserende” scener for å prøve å lokke dette frem.

Z4 er kalibrert med DVE (takk for hjelpen, Alex!), og jeg har siden tirsdag lekt meg og testet DVD via HDMI og komponent, samt digitalt kabel-TV og Xbox konvertert fra SCART til komponent. (Jeg har ikke rukket å teste PC via HDMI eller VGA, dette kommer.)

Generelt sett er jeg imponert over bildekvaliteten fra kanonen - fra før hadde jeg en Panasonic PT-AE100 som har gitt meg mye glede de siste 3 årene, men som selvsagt ikke når Z4’en til knærne. Oppløsningen på Z4 er mye bedre enn det jeg hadde fra før, noe som gir et knallskarpt bilde både via HDMI og komponent. Bildet har generelt mye mer ”smell”, både på grunn av fargene og et bedre sortnivå. Og best av alt, den er stille…. For de av dere som har Xbox, kan jeg nevne at lyden fra denne overdøvet viften i Z4’en, selv om Xbox’en sto 1,5 m fra meg på gulvet og Z4’en 30 cm foran meg på bordet. Jeg glemmer nesten at den står på. (Til sammenligning skulle man nesten tro at PT-AE100 kjører lydopptak fra Gardermoen når den er i bruk…….)

Med en god DVD i spilleren gir denne kanonen et nesten tredimensjonalt bilde. Jeg opplevde små forskjeller på HDMI og komponent, bildet får en litt annerledes fargekarakter og blir kanskje litt mer diffust ved komponent, men forskjellen oppleves om marginal. (Jeg antar at kvaliteten på spilleren her spiller en vel så stor rolle som kanonen?)

De-interlaceren, som i følge Gorm ikke fungerte på testeksemplaret, fungerer bra på i-signaler via komponent både på TV-signaler og –spill. Utover noe trappetrinnseffekt på "bene linjer" fant jeg ikke noe å sette fingeren på. Studio-sendinger og TV-serier på kanaler som ikke er alt for kompirmerte, gir et skarpt og fint bilde med god trøkk. (Jeg så deler av Champions League-sendingen på TV3 onsdag, og mens studiosendingen var 3D, så selve fotballsendingen som vanlig ut som om den var generert av en Commodore 64...... Hvorfor må de komprimere disse tingene ihjel??)

Er så Z4 et godt kjøp?

Ja, det mener jeg. For under 20’ får man nå et skarpt og fargerikt stor-bilde av en kvalitet som man bare kunne drømme om for kort tid siden. Direkte sammenligning med PT-AE700 kan Alex best redegjøre for, men så vidt jeg husker fra tidlgere demo hos ham, er det mer smell og skarphet i Z4. Om dette gjør at Z4 er verdt de ekstra pengene, blir vel opp til hver enkelt å vurdere - 700'en får man jo kastet etter seg for tiden . Jeg for min del valgte ”det siste nye” siden Z4 har bedre potensial enn PT-AE700 ift sortnivå. (Her antar jeg at Alex har rett når han sier jeg kan få bedre svartnivå ut av kanonen ved å maskere rommet i annen farge eller kjøpe grå-lerret, men dette kan jeg alltids gjøre noe med senere.)

Er Z4 bedre enn alle andre kanoner på markedet akkurat nå?

Selvsagt ikke. Z4 er og blir en budsjettkanon, og må sammenlignes med kanoner som ligger i samme prisleie. Selv mener jeg at utstrakt synsing om hva som er best, i beste fall er morsomme spekulasjoner. Gitt at vi ikke kan stole på spesifikasjonene som produsentene oppgir, vil kun en ”shoot-out” mellom sammenlignbare kanoner under like forhold gi det endelige svaret.

For min del var det et poeng at Z4 kan skaffes nå, mens konkurrentenes sammelignbare alternativer lar vente på seg.

Er LCD bedre enn DLP?

He-he, det har jeg ikke tenkt å ta stilling til, siden slike spørsmål har en tendens til å polarisere folket, slik at diskusjonen reduseres til utfall av typen ”Jeg har rett! Nei, det er JEG som har rett. Nei, det er JEG som har rett….” etc.

Begge teknologier har sine fordeler og ulemper. Selv er jeg allergisk mot DLP, og blir tidvis fysisk uvel (sjøsyk) og sliten i hodet av DLP, så da er valget enkelt – jeg ser etter det beste tilgjengelige produktet innenfor et gitt budsjett, som passer for meg. Gitt tilgangen på D5-kanoner, tror jeg at jeg er i mål for denne gang.

Håper dette var til hjelp for dere som er i tenkeboks – ha en brillefin helg, hvor dere finner plass til å kose dere og se film med det utstyret dere har fremfor å bare fokusere på hva som kunne vært bedre :razz:.

Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •