Offisiell tråd for Sanyo PLV-Z4 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 307
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom ikke irisen i Z4 er bedre enn den som er i HS50, har Sany gjort en dårlig jobb. Men jeg er rimelig sikker på at den er bedre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fikk tatt meg en rask titt på denne saken hos Gorm før jeg dro nedover til Berlin og IFA, og dannet meg raskt noen inntrykk. Generelt synes jeg ikke designet på projektoren var noe revolusjonerende, men da Gorm kjørte det elektriske lokket til side fra fjernkontrollen ble jeg litt imponert da... Den skal visstnok leveres i en begrenset "opplag" i pianosort, det kan faktisk være en fin fargeopsjon på denne projektoren. Den versjonen jeg så på hadde en ganske standard sølvfarget finish.

Gorm har jo anskaffet seg Optic One kalibreringsutstyr, og kan nå på ganske så nøyaktig grunnlag uttale seg om bildeformidlerens evne til å sende mettede/korrekt farger/fargesammensetninger. Z4 var visstnok god i så måte ut i fra grafene som ble fremvist, noe den i praksis også viste. Kraftige, mettede farger som etter Gorms kalibrering også så relativt på kornet ut. Spesielt den røde grunnfargen var imponerende, som den jo ofte er på LCD.

Så med screendoor og "scanlinjer" ved i bevegende scener, som samtlige øvrige LCD projektorer jeg har sett til en viss grad innehar; her gir de nye Epson panelene helt klart et vesentlig løft. Jeg trodde kanskje jeg skimtet "scanline"-problematikken et par ganger, men da Gorm kjørte bildet tilbake og vi observerte på nytt, var det vanskelig å påvise. Disse såkalte scanlinjene er rett og slett områder som under panorering får klarere, sort horisontale striper, egentlig mye av det samme som gode gamle interlaced-linjer, derav mitt kallenavn. Selv HS-50 kan ha litt av dette fenomenet.

Screendoor er ikke til å komme bort fra, Z4'en, i likhet med alle andre LCD-projektorer har en del. 60% fillrate er rett og slett ikke tilstrekkelig for å få den "glassklare" effekten både DLP og SXRD leverer. Jeg synes Z4en var på pari med Sonyen, uten at jeg husker eksakt fillraten på Sonys paneler. Helt greit, men ingen revolusjon på de nye panelene altså. Teknisk sett tror jeg fillraten har gått fra 54 til 60%, så det er jo heller ingenting som skal tilsi de store forbedringene.

Irisen består av to ledd i denne projektoren, en ved lampen og en ved linsen. Den ved lampen justeres automatisk, og den ved linsen kjøres opp/ned manuelt. Gorm hadde ikke fått lekt seg så mye med denne funksjonen, der det virket som at den automatiske funksjonen ikke endret vesentlig på lampeirisens posisjon i de ulike scener som på HS-50. Den så ut til å holde seg stabil... Den manuelle kunne en justere trinnløst slik at en selv velger hvor mye en ønsker benytte.

Sortnivået var imponerende, helt på linje med HS-50. Samtidig så det ut til at mer av dynamikken var tilgjengelig på Z4 enn på HS-50 ved bruk av irisen... De lyse områdene i en blandet scene gav mere smell enn på HS-50en.

Støynivået var faktisk overraskende høyt! Oppgitt spec på 22 dB stemmer nok ikke helt, ville heller anta en 25 dB. Ingen avskrekkende og plagsom høy støy, men noe mer enn f.eks. Sony HS-50.

Det var det jeg rakk å informere om så langt, les Gorms inngående test i neste DVD&Hjemmekino for skikkelig dybdeinfo!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dette hørtes spennende ut, Lygren. Fikk meg en demo av HS50 på det nye Sony Centeret i Oslo. Syntes HS50 var meget bra; spesielt når det gjaldt fargene. Dersom Z4 hadde bedre smell i mørke partier, men ellers var ganske lik Sony; blir det spennende.

Hvordan var Z4 på pixel mapping og scanning på HDMI. Var det likt som på HS50?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida, Sanyo har hørt på brukerne så her styrer en overscan fra egen meny. 100 prosent kontroll med andre ord, og med overscan stående på nullpunktet får jeg perfekt pikselmapping. Den sinnsykt irriterende irisen på HS50 er også en saga blott på Sanyo. Sistnevnte har liksom fått til alt det Sony bommet på.

Bare så det er nevnt, støynivået på HS50 er vesemtlig lavere enn Z4, selv om den på ingen måte er slitsom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dette høres jo veldig bra ut. Regner med at det kommer en utfyllende test i Dvd&Hjemmekino, Gorm, så du skal slippe å røpe alt for mye. Men det er en ting jeg lurer på. Jeg leste et sted på nettet at de nye D5-panelene fra Epson tar 1080p? Var i såfall disse panelene så bra som ventet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to versjoner D5 paneler. En 720P versjon, som står i Z4, og en 1080P versjon vi ikke vet hvor skal enda.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Første Preview på Z4 fra Cine4home:

http://www.cine4home.de/tests/projek.../Z4Preview.htm
    I engelsk utgave

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å lese Gorm sin artikkel, men kanskje enda mer spennende når Panasonic, Epson og Hitachi kommer med konkurrerende modeller. Håper vi da kan få en test av disse 4 projektorene side-ved-side. Kan dette være en ide Gorm ? Avhenger selvfølgelig av at projektorene kommer ut noenlunde samtidig.

Det mest spennende med er allikevel å høre om IRIS funksjonen er MYE bedre enn på HS50. Gorm bekrefter dette, men det hadde vært interessant å høre hva f.eks Lygren (du nevner noe, men ikke mye om dette) og AK mener. Synes å huske at disse hadde HS50, men solgte pga IRIS funksjonen.

Til slutt, 5000:1 i kontrast, tja ??? Blir spennende å lese hva Gorm skriver om dette vs f.eks Action One og Optoma H79 (ekte vs uekte kontrast). :wink:

Vi går en spennende høst i møte. Håper ikke projektorene er for bra, ettersom det er kjipt for oss som sitter med fjorårets modeller (AE700 etc) :wink:

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også dette at SANYO lar brukeren styre overscan,tror jeg de skårer meget høyt på.Faktisk er det mange som styrer kjøpet sitt etter muligheten for "1:1 pixel mapping" Noe som sonyen som kjent hadde problemer med.
    Ser fram til full anmeldelse fra Gorm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes også som om zoomen på Z4 er bedre enn på Z3, dvs 2xzoom vs 1,3xzoom. Stemmer dette ? Dette betyr mye for folk som skal hyllemontere projektoren og som har 4-5 meter fra hylle til lerret (ca 2m bredt lerret). Slik jeg kan se det, er det bare Hitachi og AE700 som hadde klart jobben i mitt oppsett (i følge projectorsentralen).

Dette er muligens ikke relevant for de aller fleste, men de som skal hyllmontere bør være meget OBS på dette. BenQ 7700 er f.eks ekstremt lite plasseringsvennlig. Har du mulighet for å takmontere og det ikke er høyt under taket, er dette dog ikke noe problem.

Dette var forresten en av grunnene til at jeg ikke kjøpte HS50, da den projiserte et for stort bilde fra min hylle. At jeg slapp å irritere meg over IRISEN tar jeg som en bonus ;-) .

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart irisen ikke irriterer på Z4, for "pre-modellen" vi har her, har en ikkefungerende iris. Altså, den i optikken fungerer, men den ved lampen (den automatiske) fungerer ikke. Får en produksjonsmodell snart, og da kommer det nok mer info.

Irisen i optikken (justeres i 64 trinn fra fjernkontrollen) er jo gull verd, for den lar deg tilpasse lysutbyttet til rommet, uavhengig av den automatiske irisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ikke rart irisen ikke irriterer på Z4, for "pre-modellen" vi har her, har en ikkefungerende iris. Altså, den i optikken fungerer, men den ved lampen (den automatiske) fungerer ikke. Får en produksjonsmodell snart, og da kommer det nok mer info.

Irisen i optikken (justeres i 64 trinn fra fjernkontrollen) er jo gull verd, for den lar deg tilpasse lysutbyttet til rommet, uavhengig av den automatiske irisen.
    Kan en justere lysutbytte i 64 trinn ? Dette er jo genialt. Det er vel det samme som å ha 64 forskjellige Hoya ND filtre for hånden, bare at en slipper å ha dem foran linsen. At en kan skifte mellom ulike type filmer er også praktisk (animasjon vs Underworld etc). Venter i spenning til testen kommer !

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har vel en del sett denne... eller andre D5 projektorer for den saks skyld. hvordan er den opp i mot dlp, feks benq 7700 rent billedmessig, hvis en ser bort ifra plasseringsvennlighet og slike ting..

og btw når kommer neste nummer av dvd og hjkino...

mvh

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste på ett av de andre forumene at sanyo nå har oppjustert kontrast spec'en sin til 7000:1, dette etter at de har foretatt målinger av produksjonseksemplarer...

mvh

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sier så http://www.akihabaranews.com/en/news_10200.html
    Er litt usikker jeg.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel i såfall en "jukse-kontrast" ved bruk av irisen de måler da vel. Virker omtrent utenkelig at de skal klare å gå fra 2000:1 til 7000:1 på et modellskifte. Sony HS-50 hadde vel samme skryte-kontrast ettersom jeg husker, og den var vel ikke mye reell.......:???:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er feil å si at kontrasten på HS-50 ikke er reell, noe den utvilsomt er. Poenget er imidlertid at irisen demper lysutbyttet, slik at den oppgitte kontrasten langt mer er relevant mhp å vurdere sortnivået, ikke "brightness-dynamikken", gitt at det er lysutbytte en sammenstilles med dynamikk. HS-50 har eksempelvis langt mer utbytte en verdens trolig beste projektor, Cine 9, men langt fra like godt sortnivå. Uansett er dynamikken på Cine 9 oppfattet som langt bedre enn på HS-50 eller andre digitale projektorer av de fleste "kjennere". Min erfraring med HS-50 er med andre ord at både dynamikk og sortnivå tilsier 6000:1, og ikke er en "bogus" kontrastgreie som det etterhvert har blitt gjengitt som. Imidlertid ser jeg jo at mange liker "brightness-dynamikk", og der er DLP langt bedre. Dette er imidlertid ikke alle som finner like vesentlig!

Måler derfor Z4 7000:1, selv med irisen på, taler dette godt for både sortnivå og dynamikk, uten at nødvendigvis "brightness-dynamikken" tilsvarer en DLP med samme nivå.

Når det er sagt har HS-50 og Z4 andre svakheter sammenlignet med DLP, der f.eks. pixeltettheten er en av de mest vesentlige, og dermed sier jeg ikke at LCD projektorer som sådan nødvendigvis er "tingen" Irisen har jeg imidlertid sansen for... VW-100 er vel så langt den projektoren som etter min mening best kombinerer både fillrate og kontrast via iris, men denne er et stykke unna og koster jo 100k.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "kontrasten" målt tol 7000:1 er i vividmode, som er helt uinteressant i hjemmekinosammenheng (med mindre en ser film med sveisebriller). Kontrastnivået på Z4 er "mer enn bra nok", så jeg skjønner ikke hvorfor de gidder å provosere potensielle kunder med en så latterlig påstand som 7000:1. Hadde de holdt seg til 5000:1 ville de fremstått som mer seriøse, og folk ville ikke følt seg lurt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle nesten tro dere var politikere, sånn som det går ann å diskutere kontrast.

men bottom line, hvem har best bilde av z4 og benq's 7700, de koster jo akkurat like mye og begge selges på avshop.

Gorm, vet at du liker dlp pga bla fill faktor, ville du trives med en z4.

mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blandt disse to ville jeg valgt Z4, men med forbehold om at Z4 leverer det Sanyo lover. Pre-utgaven har nemlig en god del mangler, så jeg har aldri sett det fulle potensialet i Z4.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •