Offisiell tråd for Sanyo PLV-Z4 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16
Viser resultater 301 til 307 av 307
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kammerat som nå har hatt en Z4 i et par måneder kom her forleden dag og spurte meg no greier (han har ikke så mye erfaring med slikt så jeg skriver det slik jeg forsto han mente det):

- vertikale striper svakt (regner med han mener vertical banding)
    - flimmer i bildet (hva kan dette skyldes)?
    - rulling i bildet (denne skjønte jeg ikke helt)

Kan noen fortelle meg hva dette kan skyldes og om det er noe i prosjektøren eller resten av utstyret hans som det er noe galt med?

F.ex vertical banding vet jeg jo ble fixet på z2 eller var det 3 ved en oppdatering ifra verkstedet om jeg ikke husker feil. Vil noe slik bli fikset om han leverer den inn?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg hva dette kan skyldes og om det er noe i prosjektøren eller resten av utstyret hans som det er noe galt med?
    Flimringen kan være projektoren, men det er ikke sikkert. Rullingen i bildet er definitivt ikke projektoren, men heller tv-kilden. Nevnte han noe om dette gjaldt på DVD også? (Evt. hvilke kilder det gjaldt)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i ferd med å bestemme meg for denne Sanyo maskinen, men har noen spørsmål som jeg ikke har greid å lese meg til:

I Forbruker.no test er det to poeng hos kritikeren som jeg ikke helt forstår.

Det første er at Sanyos linjedobler er et svakt punkt - "Det blir tidvis både linje flikker og støy på så vel film som videobasert materiale." Hvor alvorlig synes dere som har maskinen at dette problemet er?

Det andre er et svært merkelig punkt i mine ører; "Verdt å nevne er også muligheten for selv å bestemme graden av bildebeskjæring. Sammen med horisontal og vertikal synkjustering er det ingen heksekunst å plassere bildet perfekt. Sistnevnte gjelder dog kun med analoge videosignaler." Er horisontal og vertikal synkjustering det samme som "Lenseshift"?

Takk for oppklaringer...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patro
    ....
    Er horisontal og vertikal synkjustering det samme som "Lenseshift"?

Takk for oppklaringer...
    Dette har ingenting med lens-shift å gjøre. Det veit jeg sikkert. Lens-shift er en fysisk forskyvning av bildet i optikken på projektoren og gjør at det blir lettere å plassere projektoren fysisk i forhold til lerret ved at man kan regulerer hvor den kaster bildet både i bredde og høyde i dette tilfellet.

Vertical og horisontal sync har vel med hvordan bildet blir plassert på panelet inne i projektoren tror jeg. Her er jeg imidlertid på utrygg grunn. Så vidt jeg har forstått er det særlig i forbindelse med bruk av pc at dette er aktuellt for å få en perfekt gjengivelse av bildet, og ikke et bilde som er beskåret enten i vertikal eller horisontal retning. Her kommer også muligheten for å justere beskjæringen av bildet inn. Dette er også kjent som utrykket "overscan". Ett vanlig tv-bilde kan godt mangle noe av informasjonen på sidene, typisk 2-5%, dette for å ikke få sort ramme rundt bildene, som man kan oppleve på noen typer kildematriale uten denne beskjæringen.
    Dersom overscan er låst på si f.eks. 3% vil projektore eller skjermen automatisk kutte informasjonen som ligger utenfor og skalere opp resten for å fylle hele skjermflaten.
    Ved en f.eks. pc-tilkobling vil man helst unngå dette og få projektoren til å gjenngi hver pixel eller bildepunkt akkurat der signalet mener den skal være uten å kutte bort noe informasjon. Dersom man ikke får 1:1 pixelmapping som det kalles vil bildet ofte fremstå som litt uskarpt.
    Derfor er det fint å kunne velge graden av dette selv slik man kan på Z4.

Hva gjelder bildebehandlingen og linjeflikker kommer dette an på hvilken kilde man bruker. Dersom man har en god dvd-spiller der man kan sende progressive signaler via komponent eller hdmi/Dvi betyr ikke dette så mye, siden det da blir spilleren som tar jobben med å sette sammen de to halve bildene til ett helt. Men dersom man skal se på tv med projektoren fra Vhs eller digital mottaker betyr det litt mer siden det i de aller fleste tilfeller da blir projektoren som selv må gjøre behandlingen av bildene før de vises på lerrete.
    Z4 har vel en bildebehandling som er helt på det jevne i klassen, men det finnes projektorer som er bedre på dette feltet i denne prisklassen som f.eks. Panasonic AE900 og Hitachi Tx200.

Hvis jeg har skrive noe riv ruskende galt nå, er det fint om noen kan korrrigere meg

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "plages" litt med min Z4.
    Bildet flytter seg ned av seg selv. Har tenkt på lensshift, men det er vel en rent mekanisk funksjon? Uten innblanding fra det elektriske?

Eneste jeg kan tenke meg er at trehylla den står på, beveger seg i takt med små temperaturforandringer. Nå skal det jo ganske lite til på 4,5m avstand til lerret, men det er jo litt pussig at den aldri kommer opp igjen :-?

Har justert opp bildet ca 1,5 cm 3 ganger nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bildet synker?

heisann. har du låst lens-shift knappen?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke har gjort det, ettersom jeg skulle se om det kom tilbake, og at det er fare for at projektoren flytter på seg. (Den er "hard" å slå av og på.) Kan ikke fatte og begripe at den skulle kunne gjøre utslag???

Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •